Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 13:33

guibnd schreef:
nico239 schreef:FYI, de foto is nu, toch?
Voor een zaai uitgevoerd wanneer?

ja alle foto's zijn dinsdagochtend gemaakt.
Ik wil geen onzin tegen je praten, maar ik moest de erwten ongeveer anderhalve maand geleden zaaien, misschien amper 2 maanden, ik merkte het niet (het was na het planten van de uien en sjalotten).


Ok impec, het was om een ​​idee te krijgen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 13:36

guibnd schreef:
nico239 schreef:Beeld ok ik snapte het niet.... bedankt voor de verduidelijking.
Kent u de variëteit?
Dit jaar probeer ik direct zaaien...
Gisteren gezaaid... maar los op een mengsel van grond, fijn stro en midden in het gras.
Wordt vervolgd
Mevrouw zal de hare (de oude) grootbrengen, geloof ik om de zaden te verzamelen.
Ze had geen tijd om ervoor te zorgen.

Bleu de Solaise vertelde me de verkoper.
het is ook wat ik zaai als ik mijn eigen plant maak omdat ze goed bestand zijn tegen de kou. hier schilfert het in de winter, we hebben een vochtige kou genoeg om een ​​eend te vangen!
direct zaaien van prei levert waarschijnlijk veel groen op. als je witte prei wilt, zal verplanten (omdat je ze diep begraaft, sommigen struikelen over hun prei) je een langer wit vat maken.


Oké bedankt, ik herinner me de naam van de variëteit.

Voor zaaien heb je gelijk maar het zal vooral voor soepen zijn… : Mrgreen:

Aan de andere kant is het een ervaring.

Zelfs niet zeker of het werkt of met te veel afval in vergelijking met zaaien

Wordt vervolgd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 13:37

guibnd schreef:Ik vond de video over het zaaien van erwten waarmee ik experimenteerde, het was Carl die erover sprak op 13/03/2018 om 19:18 pagina 975 van Didier's hoofdthread.
erg verbazingwekkend de video, het was zo overtuigend dat ik het probeerde en nu ben ik overtuigd!


Ok, bedankt.

Hier ben ik aan de telefoon.

Ik kijk dit vanavond rustig aan
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 23/05/18, 14:06

nico239 schreef:Voor winst op korte termijn?


Zelfs niet, vind ik. Mijn groenten zijn mooier vanaf het eerste jaar...

Ik denk dat het meer psychologisch en dieper is. Een serieuze hypothese is dat de realiteit om ons heen sneller evolueert dan onze fysiologische en/of psychische mechanismen:

a) in de tijd van de holbewoner was het een pluspunt om in de zomer suiker op te slaan om de winter te overleven... We hebben deze genen nog steeds. Maar we eten Nutella in de zomer en de winter... En bewaren, bewaren zonder ooit voorraad te verminderen!

b) lange tijd was "de natuur" een gevaar... Als men tussen mijn dorp en het volgende dorp te voet liep (alleen de kasteleinen en de soldaten hadden paarden), als er echt wolven, beren, enz... waren, was het gevaarlijk. Dat de man destijds alles wilde scheren, "geploegde, kale grond..." wilde hebben, dat begrijp ik... Dat het zelfs een obsessie was, dat lijkt me duidelijk. Vandaag de dag is de situatie dat niet meer. Maar ik denk dat we altijd het gevoel overbrengen dat we geloven dat we de lei schoon moeten vegen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 14:23

Ik veronderstel ook dat veel mensen worstelen met hun innerlijke leegte en deze vullen door zichzelf te activeren om een ​​latente depressie te onderdrukken, vandaar de moeilijkheid voor sommigen om tot rust te komen en contemplatief te zijn...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 23:05

Al eeuwenlang is de hoofdgedachte dat de mens een superieur wezen is en in het bijzonder tegenover de natuur als geheel.

Van daaruit komt bijna alles

Ik moet bekennen dat ik nog geen tijd heb gehad om door de geschiedenis van de landbouw te bladeren.

Ik weet dus niet wanneer deze praktijken van kale grondbewerking en grondbewerking dateren.

Maar het is zeker dat de notie van inspanning en pijn die het christendom al 2000 jaar regeert, nooit heeft gepleit voor een landbouw zonder inspanning.

Vreemd genoeg denk ik niet dat hooi of iets anders de grootste belemmering vormt voor mensen die fenocultuur gaan gebruiken.

Maar omdat het moeiteloze landbouw is.

Wat voor sommigen ketterij kan zijn (in de religieuze zin van het woord).
Dus duidelijk een grote onmogelijkheid
Ook als ze zich er niet van bewust zijn.

Toch is het algemene idee eenvoudig: de loop van de natuur begeleiden

Als we ons zouden willen voorstellen dat we in de stroming zwemmen, ons erdoor laten meesleuren
Wat niet wil zeggen dat we niets doen
Maar omdat wat we doen in de richting van de stroming is, is het veel minder vermoeiend


Omgekeerd zwemt de “traditionele” landbouw tegen de stroom in
Zichzelf uitputtend door een rivier te temmen die in de loop van tientallen jaren opdroogt en ooit zal opdrogen: ze maken het land geleidelijk aan steeds minder vruchtbaar.

En hier kom ik terug op de vorige post.
Aan de basis ligt nog steeds het idee van snelle winst.
OF in ieder geval zonder verlangen naar een langetermijnvisie.
Maar winst op de lange termijn is altijd winst en zou de eetlust moeten opwekken
Maar niet zoveel als winst op korte termijn

Kan het worden vergeleken als extensief versus intensief?

Ik weet het niet, maar ongetwijfeld in de geest van traditionele mensen.

Hoewel de productiviteit op de lange termijn in evenwicht is en naarmate de jaren verstrijken, is het inderdaad onze cultuurwijze die het meest winstgevend blijkt te zijn (met name door een vermindering van nutteloze uitgaven), om nog maar te zwijgen van de vrijgekomen vrije tijd

Kortom, weet je, asbesthandelaren hadden in de jaren vijftig berekend dat het winstgevender was om de families van de doden te compenseren dan om te stoppen met de productie en verkoop van asbest.

Met de landbouw is het een beetje hetzelfde.
Het is beter om een ​​paar zieke agri's te compenseren die hun hele leven chemicaliën hebben verspreid (en misschien de consumenten morgen) in plaats van te stoppen met het distribueren van diezelfde producten: want al die tijd zullen ze zich hebben volgepropt met onze gezondheid en natuurlijk die van het land...

Agris zijn alleen bang om chemicaliën op te geven omdat ze bang zijn (of het zich niet kunnen veroorloven) om minder te produceren.

Het systeem (alle stakeholders samen) wurgt ze goed.
De strop losmaken voor een professional is niet eenvoudig.

Zonder het atavisme te tellen dat heerst in dit medium en in alles wat met de grond in het algemeen te maken heeft.

Er zijn niet veel sponsors of mecenassen om onderzoek naar verschillende wegen te financieren.
In ieder geval niet op het niveau van de tegenoverliggende kampen die rijker en machtiger zijn.

Kortom, tussen de cultus van inspanning, die van snelle winst, van ongebreidelde productie en de macht van het geld, is het niet te winnen om een ​​andere landbouw op te leggen.

Hoeveel jongeren zijn er op de forum???
Laten we zeggen onder de 30 die ervan overtuigd zijn dat dit pad de juiste is.

Krijgen we een opvolger?
Ik weet het niet zeker en zeker

Toch is het via haar dat het najagen van deze ideeën voorbij gaat
2 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 24/05/18, 00:50

nico239 schreef:
1) Maar het is zeker dat de notie van inspanning en pijn die het christendom al 2000 jaar beheerst, nooit heeft gepleit voor een landbouw zonder inspanning.

2) Toch is het algemene idee eenvoudig: de loop van de natuur begeleiden
Als we ons zouden willen voorstellen dat we in de stroming zwemmen, ons erdoor laten meesleuren
Wat niet wil zeggen dat we niets doen
Maar omdat wat we doen in de richting van de stroming is, is het veel minder vermoeiend

3) Kortom, tussen de cultus van inspanning, die van snelle winst, ongebreidelde productie en de macht van het geld, is het niet te winnen om een ​​andere landbouw op te leggen.
Hoeveel jongeren zijn er op de forum???
Laten we zeggen onder de 30 die ervan overtuigd zijn dat dit pad de juiste is.
Krijgen we een opvolger?
Ik weet het niet zeker en zeker
Toch is het via haar dat het najagen van deze ideeën voorbij gaat


1) brood en spelen om het Romeinse volk tot slaaf te maken. Zouden we niet altijd in deze patronen zitten: een baan die degenen die het hebben verbijstert door ze te beletten na te denken door een stap terug te doen, hobby's en spelletjes om degenen die het niet hebben (werk) te sussen en ervan te dromen de toekomstige winnaars te zijn van een spelshow die meer papegaaiachtig is dan echt begrip en analysevaardigheden

2) Ik hou echt van wat je daar zegt, het doet me denken aan meditatie...

3) Ik ben verscheurd: soms spijt of zelfs wanhopig vanwege het gebrek aan achteraf inzicht, analyse van sommigen (een meerderheid vrees ik)
Het lijkt me ook dat er een fundamentele beweging is van jongeren tussen 30 en 40 jaar "die terugkomen"; na "briljante studies" en "veelbelovende carrières" (handel, rechten, financiën, IT, enz.), vinden ze geen voordeel, geen zin en keren ze terug naar beroepen in de "echte wereld" (bakker, boer, enz.).
Misschien zijn zij de volgende generatie? Het zijn mensen die snel leren...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 24/05/18, 09:21

Ik bevestig dat er jonge mensen bestaan!

Ik heb er een paar die op bezoek komen. Ik heb er altijd een klein deel van in mijn colleges.

Sommige zijn zelfs briljant: van Sciences Po of de universiteit hiervan, en briljante studies daarvan, hebben ze begrepen dat we in een impasse zitten en "de wereld willen veranderen"... Een van de jonge mensen met wie ik in contact sta en die professioneel begint, is van dit kaliber. Hij bezocht. Hij begreep. Hij vormde. En hij is aan het settelen.

In verschillende "bewegingen", verenigingen, enz. is er altijd een bepaalde verhouding.

Helaas, anderen, op een dwaalspoor gebracht door een houding van slecht afgewerkte "tienerrebellie", dwalen af. Te "verslaafd" aan de onzin van het internet, vrees ik dat ze niet ver zullen komen... Overdreven idealisme, een soort weigering om toe te geven dat de echte wereld niet perfect is en nooit zal zijn, en dat bijgevolg alles slechts een kwestie van compromis is (wat geen compromis is), gaan ze naar extreme oplossingen, die hen onvermijdelijk zullen teleurstellen... Sommigen zullen hun mening bijstellen en, op basis van deze ervaring, zullen zich aanpassen en zich bij de eerste aansluiten. Anderen, van de afwijzing van oplossing A, die ideaal is in hun gedachten, dan plotseling "nul", blijven jojo's en zullen verzanden in "samenzweerderige" gedachten en zullen A afwijzen voor oplossing B, die net zo ideaal is (op papier of op het net). En dan C... En dan D... ists, binaries: 0 of 1, het is perfect of nul, daar werd ik door geïnspireerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 24/05/18, 18:10

nico239 schreef:
Bleu de Solaise vertelde me de verkoper.



Dit is degene die je ziet op een van mijn video's. Bij mij overwinterde hij probleemloos.

Maar in het begin vind ik het erg traag. Dus ik probeer daar een verscheidenheid aan vroege zomerprei. En ik zal Solaise blauwe kaas in een terrine maken, om later over te planten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 22:54

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Bleu de Solaise vertelde me de verkoper.



Dit is degene die je ziet op een van mijn video's. Bij mij overwinterde hij probleemloos.

Maar in het begin vind ik het erg traag. Dus ik probeer daar een verscheidenheid aan vroege zomerprei. En ik zal Solaise blauwe kaas in een terrine maken, om later over te planten.


Beeld Ik heb het niet gezegd, maar dat maakt niet uit Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 350-gasten