Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
calousorb
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 12/09/17, 22:31
Plaats: 08 Sorbon
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par calousorb » 21/05/18, 23:04

Aan de andere kant, in de kas die ik de hele winter overvloedig water heb gegeven (ongeveer 4000 liter) voor 18 m2, is de grond vrij zacht en werkt het heel goed. In oktober heb ik de rottende tomatenplanten, BRF, en hooi ongeveer 15 tot 20 cm laten liggen. Ik kom tot de conclusie dat wanneer de aarde geen tijd heeft gehad om uit te drogen (ik heb het over mijn aarde), ik daar niets kan planten zonder aarde toe te voegen ter vervanging van het deel van de aarde dat ik verwijder. Hiervoor gebruik ik uiteraard planten in potten die ik aan het begin van de lente heb gemaakt in mijn kleine kas. Ter informatie: ik gebruik een bollenplanter die afhankelijk van de gemaakte diepte een deel van de grond verwijdert, daarna plaats ik mijn plant en maak ik hem af met een beetje potgrond.

Ik bevestig ook dat de opwarming en dus het herstarten van mijn planten slechts amper 10 dagen effectief is geweest, wat het verplanten betreft.
Dit is mijn ervaring. Als ik ook de sjalotten en uien plant zoals Didier door het hooi doet en voorlopig is het resultaat redelijk succesvol.

Andere informatie voor degenen zoals ik die naaktslakken ervan beschuldigen vraatzuchtig te zijn voor kool (ook al is het toch heel reëel) we hebben een "vijand" die ik betrapte toen hij op mijn kool graasde, nou dit zijn houtduiven!! Het pelt je koolslak in een oogwenk! Het gevolg is dat al mijn kolen bladloos zijn en ik weet niet of ze weer gaan beginnen!! Het lijken op gekartelde slakkenbeten, maar het zijn geen slakken!
Dat is mijn bijdrage hieraan forum! Ik ga weer lezen!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 12:42

Ik kan me niet herinneren waar 'zelfvoorziening' werd besproken.

Ik maak van toespraken graag een “macro-economische röntgenfoto met een coherentiefilter”.

Voor de energiebehoeften van een gezin is geen mysterie, het is gestandaardiseerd: voor een volwassen man is het 2 kcal/dag; voor vrouwen 800 en kinderen is dit 2 kcal. Een gezin van 200 volwassenen/1 kinderen heeft ongeveer 600 kcal/dag nodig. Dat is 2 miljoen kcal/jaar (vermenigvuldigd met 2), wat we graag naar boven afronden naar 8 miljoen kcal/jaar (ja, er zit minstens één lekkerbek in de groep).

Om erachter te komen wat de realistische ‘verzameling’ van zonnecalorieën door gewassen kan zijn, heb ik een van de ‘gemakkelijke’ planten genomen, de aardappel. Het produceert ongeveer 45 ton/ha per jaar (bij intensieve teelt), wat overeenkomt met 9 ton droge stof/ha per jaar. Vergelijkbaar met zetmeel, waarvan het caloriegehalte 340 kcal / 100 g is (dit staat in de tabellen van voedingsdeskundigen). Dus 1 kg MS levert 3 kcal op.

Dus voor 10 m² (1 keer minder dan één ha, dat is 000 m²) betekent dit, als we genereus afronden op 10 ton DM per ha, 000 kg DM voor deze 10 m². Of 10 kcal.

Natuurlijk kunnen we in onze klimaten in de winter/lente wat calorieën binnenkrijgen met wintersla, veldsla, spinazie en bepaalde koolsoorten. Maar veel water! De dagen zijn kort, de temperaturen laag, hoeveel??? Ik denk niet dat het 30% haalt...

Door gewassen te combineren kunnen we de totale fotosyntheseopbrengst natuurlijk iets verhogen. Ik betwijfel of we meer dan 20% zullen halen. Degenen die aanzienlijk superieure ‘synergieën’ beloven, vertellen u verhalen. Want als "boven" de maïs weelderig is, zullen de bonen eronder geen licht hebben... En als ze daarboven gelijk zijn, delen ze de invallende energie...

Laten we alles bij elkaar genomen zeggen dat we kunnen hopen 150% van wat de aardappel alleen al produceert te ‘oogsten’. Grofweg: 50 kcal per jaar op 000 m².

Laten we de 2 cijfers samenvoegen:

- caloriebehoefte van een gezin: 3 miljoen kcal / jaar

- productie op 10 m²: 50 kcal/jaar.

Voordat iemand op mij afkomt, wil ik je eraan herinneren dat water geen calorieën levert. Dat is natuurlijk veel gewicht. Maar een tomaat is voor 93 tot 94% vloot. En het aandeel van de ingezamelde “biomassa” is veel lager dan bij aardappelen: we “gooien” bladeren en stengels en wortels weg... En dit is het geval voor veel groenten! Een variabel deel van de geproduceerde biomassa wordt niet opgevangen (tenminste de wortels en de mycorrhiza die ze voedden blijven in de bodem!).

[Size = 150]Of 1,6%!!![/ Size]

Dit is de mate van calorische zelfvoorziening die mogelijk is, op 10 m². We kunnen royaal afronden naar 2%. En zelfs verdubbelen, om een ​​marge te nemen, in de hoop 2 gewassen per jaar te kunnen verbouwen (in onze klimaten): 3%...

De gestelde vraag lijkt mij duidelijk (zelfs als de kibbelaars zullen kibbelen): we kunnen zelfvoorzienend zijn in radijs, knoflook of koolraap. Op voorwaarde dat we voor de rest van onze behoeften een afhankelijkheid van meer dan 90% aanvaarden: andere groenten, zetmeelrijk voedsel, meel, pasta, brood, rijst, quinoa, soja, linzen, kikkererwten, suiker, oliën... Ik niet spreek geen vlees, wat anders de balans zou belasten! Dus afgezien van het beweren ervan, oneerlijk adverteren (en mensen misleiden), wat heeft het voor zin????? Er trots op zijn dat we 100% van onze radijsjes kunnen produceren (die niet voeden) terwijl we voor 95% van onze energiebehoeften afhankelijk zijn van de markt, degenen die wel voeden? En degenen over wie in Chicago wordt gespeculeerd? (Volgens mij staat radijs er niet bij; tarwe, rijst, suiker, soja, ja!!! Over een revolutie gesproken! Hoe goedgelovig en dom kunnen mensen zijn!

In theorie, met de "afrondingen" naar boven, als we nooit een oogst missen, als we strikt vegetarisch zijn, zouden we rond de 400 m² energie-zelfvoorzienend kunnen worden... En toch ben ik er nog lang niet! Vooral omdat ik veel leuke dingen kweek, maar die weinig voeding opleveren: aardbeien, frambozen, salades, radijsjes, sperziebonen... Want ik heb uiteraard alleen maar "calorieën" berekend. Niet "plezier" (smaak), niet "vitamines", niet "anti-oxidanten", niet "sporenelementen", enz...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/18, 15:41

calousorb schreef:Aan de andere kant, in de kas die ik de hele winter overvloedig water heb gegeven (ongeveer 4000 liter) voor 18 m2, is de grond vrij zacht en werkt het heel goed.


We hebben het niet gedaan en we hadden het mis.

We zeiden tegen onszelf dat we dit de volgende winter zouden moeten veranderen...

Niet makkelijk echter als je buiten de waterkraan moet dichtdraaien... in de winter...

Maar je hebt gelijk, ik denk dat het nuttig is om deze plek, die niet per definitie bewaterd wordt, te behouden en te verbeteren.

Vandaar mijn keuze om af te zien van de aanschaf van een tweede tunnel ten gunste van frames... veel gemakkelijker in gebruik.

Maar opeens is het ‘zomer’ en heb ik hun productie uitgesteld tot de herfst

Wordt vervolgd ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 15:59

Daarom wilde ik mijn kas "perfectioneren": het water opvangen aan de zijkanten, in twee goten, terug "pompen" in een cubitainer van 1 m3 op een hoogte geplaatst, vanwaar het, door eenvoudige zwaartekracht en via druppelbuizen (of poreuze buizen - ik aarzel nog steeds; ik zal afhankelijk van de druk stromingstests moeten doen), "live" opnieuw in de kas zou worden geïnjecteerd ... Alles zou gebeuren alsof het regende in mijn kas, zonder echter het gebladerte nat te maken om cryptogame ziekten (die veroorzaakt door schimmels - inclusief meeldauw) onder controle te houden...

Let op: In de zomer is dit niet voldoende, omdat een kas in de eerste plaats een droger is, omdat daar de warmte opstijgt; waterverdamping volgt, zelfs als de grond bedekt is; en terwijl we gedwongen worden open te gaan, vertrekt de waterdamp... Het waterherinjectiesysteem wordt daarom meer gezien als een "minimumloon" dan als een echte watervoorziening...

NBNB: Nou, ook ik loop achter met mijn werk; Ik kom uitgeput uit mijn weekend [deze “brug”, 3 bezoeken aan de tuin en 2 conferenties; elke dag aan dek dus!] en op maandag zit ik een beetje op kauwgom te kauwen... De ideeën zijn er. Maar niet uitgevoerd.

NBNBNB: Bij conventioneel tuinieren geven we de groenten water. We geven de bodemorganismen eerst iets te drinken. En we voorkomen dat de lijm uithardt (zoals meubellijm!) en dat de vloer hard wordt. En trouwens, we geven de groenten wat te drinken...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/18, 16:05

Did67 schreef:Daarom wilde ik mijn kas ‘perfectioneren’



Naar mijn mening is er een idee om te onderzoeken en een patent in te dienen

Tijdens de week die ik doorbracht met de tuinder die geavanceerde en gediversifieerde bewateringssystemen (druppelen, van bovenaf, enz.) in haar kassen heeft, vroeg ik haar of ze een manier had om regenwater terug te winnen voor hergebruik in uw kassen...

Welnee...

Er is iets mis mee... Ik ga onmiddellijk terug, zoals Boris Vian zou zeggen
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 16:10

1) Gelukkig zijn er tuinders die water verzamelen...

Zonder reclame, bijvoorbeeld: https://richel.fr/produits/recuperation-eaux-pluviales/

https://richel.fr/produits/stockage/

2) Maar vanwege wat ik schreef is de hoeveelheid water die op een kas valt laag vergeleken met de behoeften van de kas, tenminste gedurende een groot deel van de zomer (en het late voorjaar en het vroege najaar). We hebben dus nog een andere bron nodig! Sommige installaties worden gemaakt met boren...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 22/05/18, 16:16

Did67 schreef:Vooral omdat ik veel groei leuke dingen, maar die weinig voeding bieden: aardbeien, frambozen, salades, radijsjes, sperziebonen... Omdat ik uiteraard alleen maar "calorieën" heb berekend. Niet "plezier" (smaak), niet "vitamines", niet "anti-oxidanten", niet "sporenelementen", enz...


leuke dingen, maar ook en vooral goed voor je gezondheid! ook omdat het “meer dan biologisch” is

maar wat heeft het voor zin, met al die commerciële rommel die we moeten eten om te ‘voeden’? : Lol:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 16:23

Ja. Ik wilde alleen maar zeggen dat we op 400 m² niet zelfvoorzienend kunnen zijn en een uitgebalanceerd dieet kunnen volgen theoretisch die ik heb berekend (alleen rekening houdend met de calorieën, en een van de meest "productieve planten" als maatstaf nemen).

De calorische opbrengst van mijn aardbeien en frambozen moet een paar kcal per m² per jaar zijn!!! In mijn berekening verwaarloosbaar.

Maar we zijn het er over eens, essentieel, om de gegeven redenen...
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/05/18, 18:48

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
een opmerking die Didier zal waarderen
vorig jaar was het een heel gedoe om de tomatenstokken te planten, zo erg zelfs dat ik alleen de eerste dag de tomatenstokken plantte en de tomaten de volgende dag, dit jaar gingen ze als boter de grond in, terwijl sommige vorig jaar niet eens waren volledig ingebracht, allemaal perfect, in 5 minuten, zodat ik de tomaten achter elkaar kon transplanteren

dus ik neem even pauze en misschien verplant ik mijn knolselderij meteen


1) Ik ben eigenlijk best blij als ik mensen niet in een paar dingen heb geleid die hen uiteindelijk zouden teleurstellen!!! Ik heb geen enkele twijfel meer over de ‘sterkte’ van het fenomeen verergering, nu de getuigenissen samenkomen. Vaak met beide, een teken van verbazing, waaruit blijkt dat we er vaak wel in geloofden, maar er niet echt in geloofden! Ik heb liever dat mensen observeren. Niet dat ze geloven!

2) Maar bovenal hoop ik dat jij het bent die het op prijs stelt!!!!

ja, je kunt niet weten hoe je deze palen moet planten, het was een hele klus, dus ik ga er nog een paar plaatsen : Mrgreen:
als je geen gezondheid hebt, en je weer onafhankelijk en actief kunt zijn, waardeer je dat, en dat is te danken aan de fenocultuur
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/05/18, 19:13

nou ja, het koffiedik, die liet de slakken net een beetje zwart gooien naast mijn koolbladeren, nou moet ook gezegd worden dat vlak nadat het op zijn plaats gezet was er een flinke hagelbui viel, gelukkig zonder schade
Ik ga door met de testen

vandaag 2 pompoenplanten en 2 aubergineplanten verplanten, de moestuin vult zich beetje bij beetje, de bonen in potten laten hun neus zien, ik zal er nog meer zaaien vlak na het verplanten, want dat zal me een goede rit opleveren

voor de zelfvoorziening ben ik het verder met Didier eens, behalve dat we met veel dingen kunnen "lassen", zoals mijn vader zei, in het midden van de eeuw slaagde mijn grootvader erin, maar zijn moestuin was 1 m2, dus zelfvoorzienend ja, maar niet met een moestuin en het maken van jam en daar nog een boomgaard van 600 mXNUMX bij2 voor geconserveerd fruit en jam
in mijn herinnering waren er straatverkopers die abrikozen verkochten, het enige fruit dat mijn grootmoeder kocht om jam van te maken, ze ging ook wilde bramen oogsten, weidechampignons, het gras uit de boomgaard gaf hooi voor de konijnen en het keukenafval voedde de kippen deels , kochten ze wat tarwe van de boerderij aan de overkant
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 504 gasten