Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/05/18, 01:28

Did67 schreef:
nico239 schreef:Van link naar link kwam ik dit voorbeeld tegen van een persoonlijke moestuin...

https://positivr.fr/permaculture-jardin ... chauffrey/



Deze mensen zijn ‘bestverkopende’ auteurs (onze respectievelijke boeken verkopen beter dan elkaar op Amazon), wat betekent dat ze populair zijn!


Ah, dat wist ik niet, het was via Pinterest dat ik ze toevallig tegenkwam...

Eerlijk gezegd vind ik het onzin.

Maar omdat het idee mij interesseert, ga ik verder in groente na groente.

Dit jaar heb ik al een goed beeld van de hoeveelheid knoflook die geoogst moet worden om een ​​jaar mee te kunnen gaan.
Als de knoflook die ik (voorwaardelijk) zou produceren inderdaad 12 maanden houdbaar is.
Tenslotte als ik dit jaar zeg: het oordeel zal vallen aan het einde van mijn laatste knoflook van 2018 als knoflook van 2018 er is.
En net als bij knoflook is het aantal plannen makkelijk te tellen (bij radijsjes ligt dat minder voor de hand). : Mrgreen: ) krijgen we snel een idee voor de aanplantingen van november 2018.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/05/18, 01:33

Ahmed schreef:Dit gevoel dat de oplossing van individuele aard zou kunnen zijn (survivalisme) moet gekoppeld worden aan een samenleving die gebaseerd is op individuele concurrentie. Er is dus zowel een verlangen om te breken met een systeem dat terecht wordt gezien als een systeem dat geen uitweg kent, als... de psychologische onmogelijkheid om uit het individualistische patroon te stappen.
Dit type publicatie reageert op diepe angst, zonder echter een realistische oplossing te bieden, slechts één illusie.


Een illusie: ik had het niet beter kunnen zeggen

TENZIJ je grote oppervlakken hebt

Alleen voor de artisjok die ik dit jaar probeer, zal ik je niet vertellen...

Hier is een voorbeeld: we hebben 6 snijbietplannen uit het hoofd.
Daar zullen we de bladeren oogsten en vervolgens gaan zaaien

Maar na de oogst... Kuifje zibus voor de snijbiet vóór een pacht.

Dus als we het nog eens regelmatig zouden willen eten, zouden we ongeveer veertig shots nodig hebben en die allemaal ook nog eens gespreid in de tijd...
Hallo werk en ruimte

Maar wat spannend is, is dat we dit in de loop van de tijd beetje bij beetje kunnen meten...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par phil53 » 21/05/18, 08:11

Zelfvoorziening op voedselgebied is een utopie die identiek is aan de utopie die ons doet geloven dat we energie kunnen consumeren zonder te vervuilen, zonder onze biotoop te veranderen.
In alles is het beter om gematigd te zijn, zo respectvol mogelijk te produceren zonder jezelf voor God te houden en bewust te consumeren.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 21/05/18, 08:28

nico239 schreef:
Dit jaar heb ik al een goed beeld van de hoeveelheid knoflook die geoogst moet worden om een ​​jaar mee te kunnen gaan.
Als de knoflook die ik (voorwaardelijk) zou produceren inderdaad 12 maanden houdbaar is.
Tenslotte als ik dit jaar zeg: het oordeel zal vallen aan het einde van mijn laatste knoflook van 2018 als knoflook van 2018 er is.
En net als bij knoflook is het aantal plannen makkelijk te tellen (bij radijsjes ligt dat minder voor de hand). : Mrgreen: ) krijgen we snel een idee voor de aanplantingen van november 2018.


Als het op knoflook aankomt, is het gemakkelijk om zelfvoorzienend te zijn: je hoeft alleen maar een hekel te hebben aan de smaak! Voor radijsjes kun je het doen met één bosje per seizoen. En ik heb iets met tomaten: gebruik ze alleen als je gasten hebt, roep “eet, het is biologisch uit mijn tuin”, en nodig natuurlijk maar één keer per jaar vrienden uit!
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 21/05/18, 11:44

Zelfvoorziening is zeer subjectief! Het hangt sterk af van de eetgewoonten van elke persoon en van de jaren, of we bewaren of invriezen, of we een kelder hebben om wortelgroenten te bewaren, enz.
Sommige jaren gooi ik toevallig bepaalde zeer succesvolle groenten weg (eh, sorry! compost op het oppervlak van de moestuin) en andere jaren, wat leuk!

Regelmatig word ik overweldigd door tomaten (18 tot 20 meter voor 2 personen), courgettes (2 meter), pompoen (5 tot 6 meter of 18 of 20 pompoenen, ik snoei ze niet), 60 aardappelplanten (zelfs de slechte jaar, dat is genoeg), ik maak meer radijsjes omdat ze prikken en glazig zijn, maar destijds was een zak voor mij in het seizoen (maar dat was vroeger toen de zakken goed gevuld waren, nu heb ik de indruk lucht te kopen , het aantal zaden slinkt als een gek!)
5-6 koolsoorten (boter en milaan), 3-4 spruitjes, 3-4 rode kool, 4-5 koolrabi, 4-5 knolselderij, 5-6 meter wortel (dat zeg ik maar vorig jaar dacht ik dat ik het gemist had mijn wortels, ik heb een rij van 3 meter opnieuw gemaakt en even later, vergetend dat ik al een rij opnieuw had gedaan, heb ik een derde rij wortels opnieuw gemaakt: conclusie, ik heb mijn tuin gemulleerd met worteltoppen : Mrgreen:
2 basilicumplanten (maar dit jaar maak ik er 5-6 om pesto te maken, Didier gaf me afgelopen zomer een idee.
4-5 kervelstelen (ik vind het heerlijk met aardappelen in olie en haring in olie, het is heel gezond! : Mrgreen: )
Dit jaar probeer ik 6 zoete aardappelplanten (stekken die ik heb gemaakt met een zoete aardappel uit de winkel die ik heb laten ontkiemen), en physalis (uitstekend in jam) een rij van 4 meter erwten met de methode waarover we hier spraken 2- 3 maanden geleden (heel dik zaaien, hele bos ruim 5 m, werkt prima, als je wilt maak ik wel een foto voor je, ze staan ​​in bloei.
Ik heb overal aardbeien! Dit voorjaar komen er zelfs oude aardbeien onder het hooi tevoorschijn, ook al hadden ze al 4-5 jaar geproduceerd! Het hooi gaf ze een jeugdige uitstraling, bloemen in overvloed, heel groen, stijve, dikke bladeren...
Peulbonen, ik maak ze 3 tot 4 keer van half mei tot 14 juli: 5 of 6 zakjes met telkens 5 tot 7 zaden.
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 21/05/18, 12:20

guibnd schreef:Zelfvoorziening is zeer subjectief! Het hangt sterk af van de eetgewoonten van elke persoon en van de jaren, of we bewaren of invriezen, of we een kelder hebben om wortelgroenten te bewaren, enz.



Dit is wat ik wilde zeggen met mijn “sneak” over knoflook: als je het niet eet, word je snel zelfvoorzienend!

Aan de andere kant zijn inblikken, invriezen enz. slechts middelen voor conservering. Zelfvoorziening betekent zelf produceren wat je eet – in alle seizoenen (ook wat je in een of andere vorm bewaart: potten, fermenteren, zouten, uitdrogen, invriezen, inkuilen, etc.).

Het is niet de bedoeling om tijdens het seizoen een bakje aardbeien te produceren (in plaats van ze te kopen). Als ik aardbeien eet, is het een kleine slakom. En in het seizoen één keer per dag. Heel snel, indien mogelijk, tot september (ook al is het tegen het einde maar één kom en één dag op drie).

De ‘zelfvoorziening’ van sommige mensen is dus slechts vertoon en veel opschepperij. Een “scheldwoord en er zit niets achter”, kortom.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/05/18, 16:14

guibnd schreef:courgette (2 voet)


Ik weet niet hoe je dat doet met slechts 2 voeten...

Hoeveel courgettes geven ze per stuk en in welk tempo???

5-6 kool (boter en milaan)
Nogmaals, als je je 6 kooltjes hebt gegeten, is het dan op?

3-4 spruitjes
ID kaart?

3-4 rode kool
ID kaart?

4-5 koolrabi
ID kaart?

2 basilicumplanten (maar dit jaar maak ik er 5-6 om pesto te maken, Didier gaf me afgelopen zomer een idee.
We hebben er zeven, maar ik denk dat het niet genoeg is

4-5 kervelstelen (ik vind het heerlijk met aardappelen in olie en haring in olie, het is heel gezond! : Mrgreen: )
Niet gek, ik moet er over nadenken

Ik heb 6 dragonplanten, maar zelfs dit jaar, als ze weer zelfstandig beginnen (geen transplantatie die ze een beetje heeft getraumatiseerd), vrees ik dat het niet genoeg zal zijn.

een rij erwten van 4 meter met de methode waar we het hier 2-3 maanden geleden over hadden (heel dik zaaien, de hele bos ruim 5 meter, het werkt prima, als je wilt maak ik wel een foto voor je, ze zijn bezig van tot bloei komen.
Dat interesseert ons... we hebben er een paar, maar ik wil zeggen dat het anekdotisch is om het meer dan eens te eten... dat is waar we zien dat als we het regelmatig zouden willen doen, het bijna een heel veld zou kosten.... (Ik overdrijf Beeld maar hey ...

Ik heb overal aardbeien!
Wij moeten ook aan de slag... maar we kunnen niet alles doen.
Uw teeltomstandigheden interesseren ons

Ik ben begonnen met de frambozenstruiken, maar ik denk dat ik met 10 nog lang niet aan het doel ben...
Omdat dit lijkt te werken, is het de bedoeling om de voeten volgend jaar te verdrievoudigen of zelfs te verviervoudigen.

Peulbonen, ik maak ze 3 tot 4 keer van half mei tot 14 juli: 5 of 6 zakjes met telkens 5 tot 7 zaden.

We hebben geprobeerd MEER te zaaien dan vorig jaar, maar ik weet niet zeker of het nog steeds genoeg is... we zullen zien.

Graag informatie en foto's over aardbeien en erwten Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/05/18, 16:52

Did67 schreef:
guibnd schreef:Zelfvoorziening is zeer subjectief! Het hangt sterk af van de eetgewoonten van elke persoon en van de jaren, of we bewaren of invriezen, of we een kelder hebben om wortelgroenten te bewaren, enz.



Dit is wat ik wilde zeggen met mijn “sneak” over knoflook: als je het niet eet, word je snel zelfvoorzienend!

Aan de andere kant zijn inblikken, invriezen enz. slechts middelen voor conservering. Zelfvoorziening betekent zelf produceren wat je eet – in alle seizoenen (ook wat je in een of andere vorm bewaart: potten, fermenteren, zouten, uitdrogen, invriezen, inkuilen, etc.).

Het is niet de bedoeling om tijdens het seizoen een bakje aardbeien te produceren (in plaats van ze te kopen). Als ik aardbeien eet, is het een kleine slakom. En in het seizoen één keer per dag. Heel snel, indien mogelijk, tot september (ook al is het tegen het einde maar één kom en één dag op drie).

De ‘zelfvoorziening’ van sommige mensen is dus slechts vertoon en veel opschepperij. Een “scheldwoord en er zit niets achter”, kortom.


In het artikel in kwestie was de shockfase die mij deed huiveren
“Laten we niet vergeten dat het doel van Joseph Chauffrey is om zichzelf te voeden door zijn eigen gewassen te verbouwen. Doelstelling bereikt voor groenten, nog niet voor fruit, maar het zal niet lang meer duren voordat dat gebeurt!”

Iets groots.

Ik denk echter dat je voor sommige soorten kunt proberen alleen je eigen oogst te gebruiken, op voorwaarde dat je de oppervlakte hebt.

Ik had het hierboven over knoflook en het is duidelijk dat het uien en al deze soorten bolvormige kruiden produceert: bovendien neemt het niet veel ruimte in beslag.

We zouden het misschien met aardappelen kunnen proberen, maar ik weet niet of ze houdbaar zijn tot de volgende oogst.

Dan zijn er nog de conserven, maar dat is een hele klus.

Anders kun je op zijn minst PROBEREN om voor een paar variëteiten je eigen oogsten in SEIZOEN te gebruiken.

Van onze kant zouden de salades prima kunnen zijn.
Maar zoals hierboven gezegd, je hebt een molen nodig (plus de oppervlakte) om elke 2 dagen een rijpe molen tevoorschijn te halen.

Voor al het andere zijn we ZEER VER verwijderd van de score.

Ik zou het graag met radijsjes willen doen, omdat ik ze lekker vind.
De zogenaamde “18 dagen” geven snel resultaat, maar ik had de hele voorraad van Lidl moeten nemen en zelfs dan...
Zoals hierboven gezegd, zitten er naar mijn mening niet veel zaden in de zakken, ik moet ze per kg vinden : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/05/18, 17:02

Over knoflook... advies dat mijn ervaring bevestigt...

Het planten moet diep zijn, anders komen de planten los: de wortels duwen de bol uit de grond in plaats van dat ze de grond in dringen.

Precies mijn scenario dat ik al meerdere keren heb aangehaald

(bron)
http://www.formation-continue.theodore- ... A_2010.pdf

Advies in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van de adviezen die elders kunnen worden gelezen

Voorbeeld onder andere....


Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij aan het einde van de video zegt dat knoflook niet van concurrentie houdt en dat onkruid verwijderd moet worden Beeld

Ik moet hem uitnodigen om degene te zien die vanaf het begin in het hoge gras was geplant... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 22/05/18, 00:17

ja nico, ik heb vaak niet-standaard groenten (goede jaren... want er zijn jaren dat het niet wil... nou ja, het wil niet : Mrgreen: )
Ik zal foto's maken van erwten en aardbeien en ook van niet-opgegeten prei van deze winter, die monsters gaan zaaien : Mrgreen:

de hoeveelheden die ik heb aangegeven zijn normaal gesproken voldoende voor ons beiden.
Aan de koolkant snijden we ze bijvoorbeeld in 4, omdat ze zo groot zijn dat je met één kool 4 maaltijden kunt bereiden.
courgette: één plant geeft minimaal 15 tot 20 courgettes (we plukken ze jong en klein en ze stoppen niet met bloeien zolang we water geven...)

Nou, ik geef toe, ik heb onbeperkt water (begraven betonnen tanks die water van de daken verzamelen): 20 m3. het helpt !
en dan, als ik de moed heb, heb ik konijnenmest (5-6 konijnen per jaar) en pluimvee: legkippen (2-3 permanent) en een paar kippen (8-10 per jaar).
dus ik durf me niet eens voor te stellen wat mest + hooi + oppervlaktecompostering kan opleveren!!! : Mrgreen:

Tot snel voor foto's...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 304 gasten