Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
John Duff
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 24/04/18, 10:21

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par John Duff » 24/04/18, 10:29

Bonjour à tous,

Ik heb een wijnstok die wordt aangevallen door erinosis. Iedereen zegt me dat ik haar moet behandelen met Bordeaux-mengsel. Van wat ik hierover heb gelezen forum maar ook op uw Didier-boek, het is niet erg goed voor het leven van de bodem.
Advies voor een beginner?

PS: Ik heb net de methode van de luie moestuin ontdekt en ik begin in mijn tuin. Het is een grasveld. Op dit moment heb ik een beetje herstel en binnenkort wat hooi...
Ik ben ook bezig met het lezen van het boek.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/18, 11:14

Als het erinosis is, wordt het veroorzaakt door een mijt (een kleine spin). Het heeft geen zin om een ​​fungicide te gebruiken!!!

Door overmatige droogte ontstaan ​​huisstofmijten.

Je kunt het eenvoudig proberen door heel regelmatig (een klein beetje) water te geven (vooral van onderaf)...

Als het nodig is om te handelen, is het beter met "insectenwerende" mengsels (die insecten afschrikken, zelfs als een spinachtige geen insect is): 1 l water + 1 theelepel zwarte zeep + twee of drie theelepels alcohol + een beetje afwasmiddel als "bevochtiger"...

En als dat niet werkt, zoek dan naar een acaricide: neemolie, essentiële oliën van citroengras (Cymbopogon citratus), citroengras (Cymbopogon nardus), lavendel, salie, geranium en eucalyptus. Het is "wij zeggen". Ik heb het niet geprobeerd. Maar het is niet inconsistent. Vochtigheid + acarifuges, het zou moeten werken, zeker als we het regelmatig herhalen...
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/04/18, 11:37

Did67 schreef:Als het erinosis is, wordt het veroorzaakt door een mijt (een kleine spin). Het heeft geen zin om een ​​fungicide te gebruiken!!!

hoe de reflex van Bordeaux-mengsel op bepaalde planten goed en wel in de hoofden van veel mensen verankerd is, jammer

oh ja anders, en je asperges Didier, sommige hebben de molratten overleefd of ze hebben jullie allemaal neergeschoten?
Weer een van je ervaringen waar ik graag van hoor
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
John Duff
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 24/04/18, 10:21

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par John Duff » 24/04/18, 12:00

Dit is een voet die ik net heb gekocht bij een kwekerij. Het werd in een kas gepot. droogte is dus aannemelijk.

Ik heb hem gewoon in de grond gezet (andere pot maar veel groter zodat hij over een pergola loopt)
Ik heb er ook een goede laag BRF op gedaan.
Ik ga proberen het elke dag een beetje met water te besproeien en we zullen zien of het vanzelf overgaat.
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par perseus » 24/04/18, 13:56

Hallo,

Wat is de mate van besmetting? Heb je een foto en grote plant van de gallen?
Gewoonlijk schrikt een beetje erinose wijnmakers niet echt af, in het slechtste geval zou een bevochtigbare zwavelspray dat moeten bevatten.
Aan de andere kant is het Bordeaux-mengsel in dit geval nutteloos.

@+

John Duff schreef:Bonjour à tous,

Ik heb een wijnstok die wordt aangevallen door erinosis. Iedereen zegt me dat ik haar moet behandelen met Bordeaux-mengsel. Van wat ik hierover heb gelezen forum maar ook op uw Didier-boek, het is niet erg goed voor het leven van de bodem.
Advies voor een beginner?

PS: Ik heb net de methode van de luie moestuin ontdekt en ik begin in mijn tuin. Het is een grasveld. Op dit moment heb ik een beetje herstel en binnenkort wat hooi...
Ik ben ook bezig met het lezen van het boek.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par olivier75 » 24/04/18, 14:00

Hallo,

Door zijn peterselie te zaaien, beschermt hij zijn gezin.

De persoon die het me leerde, legde me uit dat je peterselie zou kunnen verwarren met een plant die er jong uitziet en buikpijn kan veroorzaken. Helaas wist ik de naam niet meer.

Olivier.


Bewerken door Remundo: commentaar van Phil53: Het is waarschijnlijk hemlock; gekrulde peterselie kan worden verward
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par perseus » 24/04/18, 14:39

Hallo,

olivier75 schreef:Hallo,

Door zijn peterselie te zaaien, beschermt hij zijn gezin.

De persoon die het me leerde, legde me uit dat je peterselie zou kunnen verwarren met een plant die er jong uitziet en buikpijn kan veroorzaken. Helaas wist ik de naam niet meer.

Olivier.


De kleine hemlock?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/18, 16:08

Er staat een nieuwe video online...

2 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 24/04/18, 16:39

sorry als ik ingebed ben in een actueel onderwerp (om het onderwerp te veranderen... slechts een klein haakje) : Oops:

Ik merkte dat op een plek waar al twee jaar (nep) BRF was geweest, de wormen (denk ik) goed werk hadden geleverd door dit hout een beetje te begraven en het een paar cm goed met de aarde te mengen. Zodat het een losse, luchtige plek is geworden...

"aardappelen planten, zo'n grond moet niet slecht zijn" zeg ik tegen mezelf (misschien ten onrechte?)

want thuis moet je toegeven dat het erg stevig, plakkerig, compact is, niet ideaal voor deze groente...

weet je nog vorig jaar, ik heb de knollen onder een heel dun laagje losse grond gezet (nauwelijks bedekt) met daar bovenop een goede dikke laag hooi...

en bij de oogst, na het verwijderen van het hooi, was het in deze oppervlakkige laag losse grond dat ik al mijn aardappelen oogstte, eronder was er geen ontwikkeld, in de compacte grond.

vandaar het idee (alleen met betrekking tot de teelt van pdt) om dit versnipperde hout opzettelijk in de grond te mengen, tot een ondiepe diepte, wat voldoende zou zijn (valse BRF gemakkelijk te vinden - ik heb er elders nog een kleine reserve).
Behalve dat hier, au... grondbewerking... maar ach, persoonlijk is mijn aardappelareaal laag : Lol:

De knollen zouden daar comfortabeler zijn en ruimte hebben om te groeien vanwege het gebrek aan compactheid en betere porositeit.

Al zijn houtsnippers door vermenging met aarde moeilijker afbreekbaar... maar dit is geen nadeel, integendeel, het zou misschien meerdere jaren achter elkaar goede aardappelaarde opleveren.

en "oude" chips gebruiken om stikstofgebrek te voorkomen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/04/18, 17:33

Julienmos schreef:sorry als ik ingebed ben in een actueel onderwerp (om het onderwerp te veranderen... slechts een klein haakje) : Oops:

Ik merkte dat op een plek waar al twee jaar (nep) BRF was geweest, de wormen (denk ik) goed werk hadden geleverd door dit hout een beetje te begraven en het een paar cm goed met de aarde te mengen. Zodat het een losse, luchtige plek is geworden...

"aardappelen planten, zo'n grond moet niet slecht zijn" zeg ik tegen mezelf (misschien ten onrechte?)

want thuis moet je toegeven dat het erg stevig, plakkerig, compact is, niet ideaal voor deze groente...

weet je nog vorig jaar, ik heb de knollen onder een heel dun laagje losse grond gezet (nauwelijks bedekt) met daar bovenop een goede dikke laag hooi...

en bij de oogst, na het verwijderen van het hooi, was het in deze oppervlakkige laag losse grond dat ik al mijn aardappelen oogstte, eronder was er geen ontwikkeld, in de compacte grond.

vandaar het idee (alleen met betrekking tot de teelt van pdt) om dit versnipperde hout opzettelijk in de grond te mengen, tot een ondiepe diepte, wat voldoende zou zijn (valse BRF gemakkelijk te vinden - ik heb er elders nog een kleine reserve).
Behalve dat hier, au... grondbewerking... maar ach, persoonlijk is mijn aardappelareaal laag : Lol:

De knollen zouden daar comfortabeler zijn en ruimte hebben om te groeien vanwege het gebrek aan compactheid en betere porositeit.

Al zijn houtsnippers door vermenging met aarde moeilijker afbreekbaar... maar dit is geen nadeel, integendeel, het zou misschien meerdere jaren achter elkaar goede aardappelaarde opleveren.

en "oude" chips gebruiken om stikstofgebrek te voorkomen...

de aardappel is een veelvraat, dus als je hout brengt, zul je onvermijdelijk honger hebben naar stikstof, waarom anders in de grond verwerken, als je wilt dat het meer los zit, plant je aardappelen in je laag valse BRF, gemengd met gemaaid gras en doe hooi erop en vooral je aardappelen goed voeren met een constante aanvoer van gemaaid gras, dat is wat ik zal doen, en bovendien is dat een beetje wat ik moet doen

Ik heb nep BRF verspreid over mijn perceel en ik heb eind vorig seizoen gemaaid gras toegevoegd, dit jaar heb ik mijn aardappelen erin geplant en een goede laag hooi gelegd, ik ga wat toevoegen en ik ga regelmatig brengen gemaaid gras, om stikstof te leveren, mijn land heeft honger : Mrgreen:

vorig jaar hadden mijn kolen te veel honger, ze liepen maar erg schuchter, ook een erg hebzuchtige groente, ik hoop dat het hooi dat vorig jaar is meegebracht mijn grond zal hebben gevoed en dat ik dit jaar een betere ontwikkeling zal hebben gastronomische groenten

het moet ook gezegd worden dat om het perceel niet meer schoon te maken, ik dennenschors had geïnstalleerd, zelfs door de grootste te verwijderen, ik heb mijn grond verarmd, dus ik moet dat allemaal goedmaken

trouwens, ik heb net het boek van Didier uit
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 328-gasten