Een luie tuin in Charente-Maritime

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 22/04/18, 15:18

Kleine opvolging van de moestuin

IMG_20180419_195510.jpg


Op deze eerste foto zien we dat de knoflook, uien en sjalotten het uitstekend doen, ik schat het succes momenteel op ruim 90%. Aan de andere kant, vlak ernaast, is de rij bonen het tegenovergestelde: met minder dan 10% stijging is er zelfs een paddenstoel gegroeid op de plaats van een van de bonenlocaties.


IMG_20180419_195457.jpg


Dan komt het zaaien in de volle grond, op deze plek lag vorig jaar een dikke laag hooi en bij gebrek aan dit jaar heb ik groenbemesters gezaaid. Ik heb het grasmaaisel op dit perceel gedumpt, wat slecht voor me was, omdat ik daardoor mijn zaailingen gedeeltelijk moest smoren.
Ik zal zien wat er in de loop van de tijd gebeurt. Kortom, dat heeft mij er niet van weerhouden om afgelopen week zaailingen van radijsjes, prei, erwten, wortelen, sla en sperziebonen mee te nemen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 22/04/18, 18:15

En ik vergat je te vertellen over zaailingen in potten.

IMG_20180419_195403.jpg


Ter herinnering: alle zaden van de tomatenzaailingen werden ongeveer 5/6 dagen vóór het planten geweekt. Alle opgekweekte zaailingen op de foto zijn tomaten, met variërende succespercentages, er zijn enkele zaden van 4 jaar oud, sommige zaden van 2 jaar oud, allemaal afkomstig van donaties. Er zijn 6 verschillende soorten. Voor de rest "standaard" zaaien, de zaden werden rechtstreeks uit de zak geplant, er is meloen, courgette, pompoen, aubergine, paprika's, chilipepers, enz...
Merk op dat de zaailingen allemaal direct na het planten in het buitenframe zijn geplaatst.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 12/05/18, 22:48

Nieuws uit de moestuin, en goed nieuws want het regent vandaag en dat betekent goed water geven : Cheesy: .

IMG_20180511_211929.jpg


Op deze eerste foto doen knoflook, uien en sjalotjes het uitstekend, bovendien doet de knoflook het uitstekend (bij krekels, in omeletten, in salades...), aan de andere kant is het resultaat op de bonen catastrofaal, hoe zit het met de redenen? Ik zal zeggen dat slechts een kwart van de zaden is uitgekomen, veel erger dan vorig jaar, dus ik denk erover om in de herfst te zaaien, met lokale zaden waarvan ik denk dat ik ze van buren kan krijgen, sommige onder hooi, en de tweede meer " blootgelegd". Rechtsboven zien we uien die over zijn van vorig jaar.

IMG_20180511_211920.jpg


Er valt niet veel te zeggen, de aardbeien hebben beschut gestaan, in ieder geval voor de vogels : Wink: Wat de slakken betreft, is het minder zeker, er werden een paar aardbeien geknabbeld.

IMG_20180511_211901.jpg


Iets ingewikkelder vanuit deze visie: uiterst links zijn er radijsjes die zijn opgekomen (de tweede serie, de eerste is verdwenen), op deze regel staan ​​ook wortels en salade, maar er is niets tevoorschijn gekomen. We hebben dan een rij sperziebonen, correct opgekweekt, dan een zaai van wortelen die ook niets opleverde, en tenslotte een lichte zaai, iets te laat gedaan denk ik, we zullen het resultaat wel zien. Ik herinner u eraan dat deze zaaiingen vorig jaar zijn uitgevoerd in een deel dat met groenbemesters is ingezaaid op een deel onder hooi. Ter informatie: ik heb in dit deel van de tuin geen enkele verslechtering van de bodem gezien, maar zoals het gezegde luidt: geduld en tijdsduur zijn meer dan kracht en moed.

IMG_20180511_211841.jpg


de eerste tomatenplanten die gisteren zijn geplant, ze zijn nog klein (4 bladeren) maar ik was ongeduldig, 4 verschillende soorten, het moet gezegd worden dat er bij sommige planten een bloedbad in het frame zit, maar bij andere niet? en daarom zijn er 16 planten in de grond geplant. Ik was van plan er een frame bovenop te plaatsen om alles af te dekken, maar later met een paar courgetteplanten, om het verschil in resultaat te zien met de planten die buiten werden geplant.

IMG_20180511_211825.jpg


En hier zijn we in het hart van het heilige der heiligen, het chassis van wonderen : Oops: vergeleken met de foto in het vorige bericht was er een verlies aan tomatenzaailingen van ongeveer 30%. de opbrengsten voor komkommerachtigen zijn redelijk goed (pompoenen, courgettes, paprika's, aubergines, pompoenen, meloenen, butternuts, paprika's en patissons), momenteel 80% succes. Alle “lege” potten maken deel uit van de zaailingen in potten die vóór de vakantie worden geplant, er zijn bieten, selderij, pastinaak, rapen, kool en salades. En tot slot, in de witte bak, een proefje kruiden die ik dan in de grond steek (peterselie, kervel, tijm, bieslook).

Ten slotte is de moestuin dit jaar redelijk goed van start gegaan, met een aantal nieuwe dingen en altijd wat mislukkingen (radijsjes/wortels). Ik denk dat dit komt door een gebrek aan timing tussen zaaien en regenval. Sterker nog, ik zou dat moeten doen hebben deze zaaiingen eerder gedaan. Hoe dan ook, net als vorig jaar kan de watergift beperkt zijn.

denis
2 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 29/05/18, 21:18

Een kleine serie foto's van courgetteplanten, met pot, altijd hetzelfde : Wink: , om het verschil in grootte weer te geven:

IMG_20180529_191036.jpg


Op deze eerste foto een zelfgemaakte courgettezaailing in de puurste Denis-traditie, dat wil zeggen in commerciële potgrond, vermoedelijk uitgebalanceerd in N/P/K tatati, tatata.
Let op: vlak ernaast zie je een overblijfsel van paddenstoelen

IMG_20180529_191024.jpg


Op deze tweede foto een plant uit de winkel dit keer, aangeboden door mijn buurvrouw die medelijden kreeg gezien de grootte van de mijne : Lol:

IMG_20180529_191005.jpg


En op deze derde foto is een plant zo vriendelijk geweest om zelfstandig te groeien, zonder enige hulp in mijn tuin.

Ik zou willen dat de natuur nog mooier zou zijn en mij nog veel meer van dit soort kleine cadeautjes zou geven. : Wink:

denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Adrien (voormalig nico239) » 30/05/18, 02:18

denis17 schreef:Een kleine serie foto's van courgetteplanten, met pot, altijd hetzelfde : Wink: , om het verschil in grootte weer te geven:

IMG_20180529_191036.jpg

Op deze eerste foto een zelfgemaakte courgettezaailing in de puurste Denis-traditie, dat wil zeggen in commerciële potgrond, vermoedelijk uitgebalanceerd in N/P/K tatati, tatata.
Let op: vlak ernaast zie je een overblijfsel van paddenstoelen

IMG_20180529_191024.jpg

Op deze tweede foto een plant uit de winkel dit keer, aangeboden door mijn buurvrouw die medelijden kreeg gezien de grootte van de mijne : Lol:

IMG_20180529_191005.jpg

En op deze derde foto is een plant zo vriendelijk geweest om zelfstandig te groeien, zonder enige hulp in mijn tuin.

Ik zou willen dat de natuur nog mooier zou zijn en mij nog veel meer van dit soort kleine cadeautjes zou geven. : Wink:

denis



Die van jou is niet belachelijk omdat........

Het hangt allemaal af van de zaaidatum van de professional.
Als hij het warm deed in februari en jij in april, is er niets verrassends
Maar over het algemeen beginnen professionals al heel vroeg met de risico’s die dit met zich meebrengt en het beschermingswerk dat daarop volgt.

Ik heb de vraag in een ander draadje gesteld, maar ook wij werden geconfronteerd met enkele hergroei in de kas die duidelijk HEEL vroeg is.

Het valt nog te achterhalen waarom deze courgette de winter blijkbaar heeft overleefd zonder te sterven.

In jouw plaats zal ik al zijn zaden bewaren: wie weet?

Toch is de draai aan de knop wat we moeten bereiken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 30/05/18, 08:56

1) De eerste heeft zichtbaar last van een te arme grond. En nu "vertraagt" het om zijn verbindingen met de mycorrhiza tot stand te brengen en zijn batterijen op te laden... "Vertraging bij ontsteking". Normaal.

2) De tweede profiteerde ongetwijfeld van de bemesting. Het is erg groen. Maar ook niet ‘verbonden’.

Wacht op wat er daarna gebeurt...

3) De derde is waarschijnlijk een zaadje, dat profiteerde van de gunstige omstandigheden van het jaar (het was heet en droog, en nu bevinden we ons in een semi-tropisch regime; ik weet niet zeker of dit elk jaar zo zal gebeuren; vorig jaar, het zou verbrand zijn en je zou het misschien niet eens gezien hebben!

Daar heeft het alles te bieden: ze zijn met elkaar verbonden, de grond is voldoende opgewarmd, de nitrificatie is aan de gang... Het ideaal dus!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 30/05/18, 09:01

nico239 schreef:
Die van jou is niet belachelijk omdat........



Aan de andere kant is het geëtioleerd (gebrek aan licht): de achterkant van je doos is ondoorzichtig.

Stel je voor dat je op zijn plaats ligt om erachter te komen hoeveel licht een plant ontvangt. En kijk naar boven, 360° rond! Een kader dat tegen een muur leunt: er blijft slechts 180° licht over. Of de helft.

Om een ​​beetje in aanmerking te komen, afhankelijk van de oriëntatie (en dus de zon).

Maar ook volgens de "concurrentie" in het frame (dichtheid van de planten).

Voor veel planten is 50% "full day" licht meer dan voldoende. Voor anderen geeft het tekenen van etiolatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 30/05/18, 09:36

Misschien moet ik mijn chassis aanpassen, de twee zijvlakken zijn ondoorzichtig, en daarom vervangen door een kleurloze steun. Dit kan de zaken verbeteren.
Wat de potgrond betreft, ik denk dat ik het volgend jaar zonder ga doen, ik heb al een beetje een idee hoe ik te werk ga.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Adrien (voormalig nico239) » 30/05/18, 12:36

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Die van jou is niet belachelijk omdat........



Aan de andere kant is het geëtioleerd (gebrek aan licht): de achterkant van je doos is ondoorzichtig.

Stel je voor dat je op zijn plaats ligt om erachter te komen hoeveel licht een plant ontvangt. En kijk naar boven, 360° rond! Een kader dat tegen een muur leunt: er blijft slechts 180° licht over. Of de helft.

Om een ​​beetje in aanmerking te komen, afhankelijk van de oriëntatie (en dus de zon).

Maar ook volgens de "concurrentie" in het frame (dichtheid van de planten).

Voor veel planten is 50% "full day" licht meer dan voldoende. Voor anderen geeft het tekenen van etiolatie.


Ooh, dat moet ik onthouden als ik (eindelijk) mijn frames bouw...

Ik dacht erover om je op dit moment de vraag over lengte te stellen, maar ik denk dat je hem daar hebt beantwoord.

Hoe lager het is, hoe beter de planten verlicht worden... toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 30/05/18, 16:06

nico239 schreef:
Hoe lager het is, hoe beter de planten verlicht worden... toch?


Absoluut.

We stellen de minimale hoogte zo in dat de planten de ramen niet te snel raken, wetende dat we voor de waterstroom een ​​helling instellen. En dus zetten we de “hoge” planten aan de hoge kant (tomaten, paprika, etc.), de andere aan de lage kant (sla, selderij)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten