Nieuwe Lazy Potager in de 37

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 01/04/18, 22:05

Agronomie is een complexe wetenschap! De "deeltjesgrootte" duidt het "zeven" van een grond aan om het aandeel zand, slib en kleisoorten te bepalen (willekeurig gedefinieerd door de grootte van de deeltjes). Dit wordt "getranscribeerd" in wat de "textuur" van een bodem wordt genoemd (wat dus niets anders is dan het resultaat van de granulometrie!).

Het feit dat de grond is opgebouwd uit aggregaten, in min of meer fijne kluiten, die ik in mijn geval beschrijf met de uitdrukking "couscous", wordt de "structuur" van een bodem genoemd: de structuur is min of meer compact, of min of meer "klonterig" (bestaande uit knobbeltjes).

Klei of siltige bodems zijn noodzakelijk compacter.

En de vorming van humusstoffen, in aanwezigheid van calcium, zal dit "defect" corrigeren door de vorming van wat pompeus "klei-humuscomplex" wordt genoemd (bekend als CAH). In feite combineren de twee (klei en humusstoffen) zich en "coaguleren" in brokken ...

Het "aggregatie" -effect is dus minder snel in "zware" grond, maar het zal des te spectaculairder worden naarmate de tijd verstrijkt ... En dus kunnen we daar met veel rollers heen. hooi!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 01/04/18, 22:07

pheno37 schreef:laat maar, ik doe wat meer kunstmest.
Zie je, ik begreep alles ... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:


Daar is het zo groot dat zelfs ik altijd een kwartslag heb gelaten, ik zie de humor!
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 02/04/18, 10:26

Did67 schreef:
pheno37 schreef:laat maar, ik doe wat meer kunstmest.
Zie je, ik begreep alles ... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:


Daar is het zo groot dat zelfs ik altijd een kwartslag heb gelaten, ik zie de humor!

Een kunstmest gemaakt van vis, Corsicaanse ei! :?

Grap in de hoek, naast mijn rechthoek hooi, is er in november een klein stukje (15m2) "bewerkt" met de helmstok. En daar, door het onkruid te schoffelen, merkte ik dat het oppervlak al "knapperig" was. Plots moet wat "nat" lijkt onder het hooi inderdaad overeenstemmen met de normale en noodzakelijke vochtigheidsreserve.
Ik beantwoord van tevoren de vraag "Maar waarom zou je deze schadelijke techniek toch aan de gang houden ???"
maar om de resultaten te vergelijken, wat maakt het uit. Zoals Saint Thomas. : Roll:
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 07/04/18, 11:30

De multimeter heeft zijn oordeel gegeven (verschillende verspreide metingen):
pH: 8.0. Ik denk dat het nodig is om te doen met ...
vochtigheid:
- Onder hooi: DROOG + (???). Ik controleerde de hygrometer in een "doorweekt" balkon; hij zei WET!
- Uit hooi: DRY +
temperatuur:
- In het hooi: 11 ° C
- Uit hooi: 13 ° C

Ik geef er de voorkeur aan om een ​​overlay van hooi toe te voegen (1 / 3 de initiële dosis), hoewel ik denk dat ik stro had kunnen strooien. Hier zijn de extra kosten marginaal.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 09/04/18, 11:44

Ik heb er een, maar ik ken de betrouwbaarheid van deze "multimeters" niet ...

- als de pH echt 8 is, zou je op een kalksteenbodem moeten zijn ????
- vermijd as
- massale toevoer van organisch materiaal zou moeten leiden tot de vorming van "humusstoffen" in hoeveelheid, waarvan sommige "humuszuren" zijn; geverifieerd, maar dit zou na verloop van tijd (een half dozijn jaar?) moeten neigen naar meer neutraliteit
- u kunt blokkades van bepaalde elementen hebben: ijzer en fosfor, die in alkalisch milieu, in aanwezigheid van veel actief calcium, in onoplosbare vorm neerslaan; ijzertekort wordt ‘chlorose’ genoemd en wordt herkend aan de bladeren, die geel worden behalve langs de nerven (bijv. bij rozen)
-gebruik van gemalen BRF / hout (gecompenseerd door toevoer van stikstofhoudende materialen - of stikstofmeststoffen) om de paddenstoelen te ondersteunen, onaangenaam in alkalische staat maar in staat om onoplosbaar fosfor te mobiliseren voor uw groenten ...

Dit is een goed voorbeeld waardoor ik volgens een diagnose "tegen elke ZIJN moestuin van de luie" zeg. En we zullen niet hetzelfde doen - vandaar mijn onwil om een ​​'receptenboek' te schrijven (ook al is het dat mensen het meest eisen - ze willen vooral niet denken; ze willen een slaaf blijven van een denker. Ga de man en zijn kwellingen begrijpen!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 09/04/18, 11:47

pheno37 schreef:- In het hooi: 11 ° C
- Uit hooi: 13 ° C


Bij 11 ° C zijn de bacteriën niet erg actief. Nitrificatie is naar beneden. De zaailingen groeien langzaam. Groenten op hun plaats - behalve alliaceae of peulvruchten - zijn groengeel! Het is noodzakelijk om te wachten.

Op weg naar 14 ° wordt nitrificatie geactiveerd. Dus buiten de kale grond, we zijn er bijna ...

Neem geen graad. Uw koelkasten zijn niet allemaal aangepast aan de theoretische temperatuur en toch is deze bewaard ...
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 13/04/18, 09:10

Did67 schreef:Ik heb er een, maar ik ken de betrouwbaarheid van deze "multimeters" niet ...
- als de pH echt 8 is, zou je op een kalksteenbodem moeten zijn ????

Het is duidelijk dat men enigszins kan twijfelen aan de betrouwbaarheid van een "algemeen publiek" apparaat waarvan de fabricage door de Chinezen wordt uitbesteed aan de Marsbewoners ...
Het is veel in een gemeenschappelijke tuin die al 40 jaar bestaat. (misschien ingericht op een oud afvalontvangstcentrum, is mij verteld; daarom wordt een "min of meer" plantaardig land vermeld).
Did67 schreef:Dit is een goed voorbeeld waardoor ik volgens een diagnose "tegen elke ZIJN moestuin van de luie" zeg. En we zullen niet hetzelfde doen - vandaar mijn onwil om een ​​'receptenboek' te schrijven (ook al is het dat mensen het meest eisen - ze willen vooral niet denken; ze willen een slaaf blijven van een denker. . Ga de man en zijn kwellingen begrijpen!)

Ik ben het ermee eens dat er geen recept is en dat ik zwaar zal moeten vertrouwen op mijn eigen ervaring in situen dat stoort me niet. Er zijn zoveel methoden als groente / tuinman koppels. Omdat er zoveel baeckeoffe-recepten zijn als Alsaciennes ...
Ik ben slechts een aanvrager van BA-BA om de klassieke beginnersblunders te vermijden.
Wat betreft uw volgende boek (?), Wanneer u begint, moet u bijvoorbeeld de interesse van hooi begrijpen in vergelijking met stro (en andere soorten hoes), om te ontdekken de primordiale rol van bacteriën, schimmels, anecic en hun vrede! Kortom, basisprincipes en een beetje methodologie. (dat wil zeggen uw groef)

In een andere geest, om mijn 50m2 te bedekken die ik heb gebruikt
- half oktober 2017: 22-balen van 10 / 12kg (44 €)
- April 2018: 7-balen van 10 / 12kg (14 €) voor een kleine overlaag

Het was het laatste nieuws van het front van Indre et Loire.
: Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 13/04/18, 09:56

pheno37 schreef:Het is duidelijk dat men enigszins kan twijfelen aan de betrouwbaarheid van een "algemeen publiek" apparaat waarvan de fabricage door de Chinezen wordt uitbesteed aan de Marsbewoners ...
Het is veel in een gemeenschappelijke tuin die al 40 jaar bestaat. (misschien ingericht op een oud afvalontvangstcentrum, is mij verteld; daarom wordt een "min of meer" plantaardig land vermeld).


Op de bovengrond teruggebracht, als het plantaardig is, twijfel ik een beetje ... Behalve, als het inderdaad, een grond is afkomstig van een bodem genomen van een kalksteenbasis. Maar in 40-jaren zou een teveel aan calcium gereguleerd moeten zijn door de levende ...

Het doet me denken dat ik een video wilde maken over de pH !!! Dit kan het moment zijn!

[Maar ik fotografeer met een snelheid van 3 "evenementen" per week en heb de grootste moeite om lui voor mijn moestuin te zorgen!]
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 02/05/18, 09:16

Drie weken later ...

1) is de nieuwe winde aangekomen ... en in een indrukwekkende hoeveelheid. Systematische ontworteling om de twee dagen.
2) slakken in grote hoeveelheden en alleen onder hooi. ze maakten twaalf slaplanten schoon in één nacht. Maar niet de veldslaplantjes (?) => Feramol maar dat beperkt het snacken niet echt. Ze eten ook de anjerplanten! Terwijl de planten naast het "kale" gebied worden getransplanteerd: geen aanval!
http://pheno37.free.fr/_img/limace__.jpg

Plots zette ik mijn ligstoel op de "goede hoek". We moeten pragmatisch blijven.

Oke, ik weet het: het is een stuk dat is gegraven, motobiné, gewied tijdens 30 jaar en de winde wortelstokken worden fijngehakt, maar ik heb niet allemaal hetzelfde in die verwachten (niet zo bij mij thuis). Het probleem is dat wanneer je twee bladeren op het hooi ziet staan, er 40 cm al onder de emberlificoté in het stro ligt. Een echt geluk!
Wat betreft de slakken, het is misschien ook normaal, maar ik val van een hoogte nadat ik "traditioneel" een moestuin van 80-100 m2 heb gecultiveerd gedurende 10 jaar niet erg ver in dezelfde afdeling, zonder ook maar de minste hinder te hebben ondervonden van dat soort "bezoekers" ... Een paar jaar maar een mol. Ik heb alleen zeer zelden gebruikte Feramol
Ik weet ook (ik heb het goed begrepen) dat men in fenocultuur het eerste jaar en misschien zelfs de volgende jaar geen "wonderen" kan (moeten) verwachten, evenals een implantatie op een oud jaar. prairie is misschien minder gevaarlijk.
Ik haal mijn lendegordel eruit!
wacht en zie ...
:?
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par denis17 » 02/05/18, 10:24

De bindwier groeit thuis ook goed in de 17, maar bijna uitsluitend in de oude tuin scheurde ik zo en meet. Sommige slakken ook, maar het is nu heel redelijk.
denis
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 359-gasten