kasverwarming warmtebuffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 20/11/17, 13:07

Hallo,

U bevestigt mijn observaties: zonder een dynamisch wisselsysteem werkt het niet, daarom hebben de waterreserves in emmers, verschillende containers geen effect omdat, zoals u zegt, de verliezen zodanig zijn dat de uitwisseling krap is ... > buitenkant is 100 keer gewelddadiger dan het bassin -> kasuitwisseling.

Op mijn opmerking, ik weet niet meer over welke je het hebt, want ik ben het volledig eens met je opmerking: hoe groter het verschil tussen het interieur en het exterieur, hoe groter de verliezen, het is een "beest" wet van de thermodynamica. We hebben er dus altijd belang bij om de excessen in de kas te corrigeren door de temperatuur te verlagen.

Wat betreft de uitwisseling in uw kas, u kunt zonder een pomp te introduceren de temperatuur "eenvoudig" corrigeren door in uw reserve een spoel te installeren die is aangesloten op een autoradiator of een andere, of om te laten draaien, zoals ik deed, koperen buizen langs uw planken verbonden met de spoel.

De bevestiging in mijn geval is dat de temperatuur in mijn bak onder de kas snel is gedaald tot 10-graden, wat ongeveer overeenkomt met de ingestelde kasttemperatuur. Het was aanvankelijk bij 18-graden, dus de uitwisseling verliep goed. Maar zonder een pomp is de uitwisseling veel langzamer dan wanneer het water in omloop is.

Hartelijk
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 25/03/18, 17:16

Hallo,
feedback na deze winter.

Ten eerste, heb ik besloten om de verwarming op hout te verlaten als te beperkend, zelfs als het systeem effectief was. In extreme koude, -10 graad bijvoorbeeld, moest ik om een ​​uitbraak te maken elke dag als ik zeg dat het vuur is een understatement, in feite heb ik de helft bracht van de dag naar de ketel op te laden.

Dus verlaat de houtverwarming. Ondertussen fotovoltaïsche panelen betaalbare, gebruikte ik propaan (ja, ik weet dat groene kwestie is de vraag ...) om te compenseren voor het gebrek aan zon, vooral in december en januari.

Vanaf februari nam mijn thermische opslag gedeeltelijk enige efficiëntie over. Bijvoorbeeld, een buitentemperatuur van 5 graad gemiddelde (deze dagen) die ik heb opgedaan tijdens de dag (eigenlijk tijdens 4 om 5 uur) tussen 2 en 3 graad temperatuur in mijn 2900 liter water te dat een opgeslagen energie van iets meer dan 8 kWh (een gemiddelde stijging van 2,5 graden). Het is niet zo erg. 's nachts teruggebracht handhaaft het grotendeels de temperatuur 10 graden, zelfs als het koud is.

Nog een voordeel, 's ochtends is het water 9-10 graden, de conversie is nog beter en de kas veel minder warme dag.

Ten slotte is het vooral de besturing van de PWM-ventilatoren die het verschil maken (variabele snelheid des te hoger dat het verschil tussen de ingestelde temperatuur en die van de kas groot is). Omdat de hoeveelheid energie in de lucht laag is (ondanks de indruk van warmte), vereist deze een aanzienlijke vernieuwing om de maximale calorieën te recupereren, vandaar de interesse van de variabele snelheid.

Dus opslag in het water met een goed omzettingsrendement blijft een interessante oplossing speciaal voor fotovoltaïsche zonne-energie, die zal bevrijden accu (dure, niet-duurzame en niet erg groen).

Dit is mijn toekomstige baan.

Maar het zou leuk zijn als we de twee maanden december en januari zouden kunnen verwijderen, degenen die me altijd een probleem zullen stellen ...

Hartelijk
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: kasverwarming warmtebuffer




par lilian07 » 26/03/18, 14:11

Hallo,
Mooi werk van experimenten, metingen en feedback.
Van mijn kant ben ik bezig met het dimensioneren van een project voor een broeikas van 100 m2 en we concentreren ons op een landopslagtype van BTES met zijn significante beperkingen (gelijktijdige site-APPER).
In jouw situatie probeer je de cyclus-dag van waaruit je het idee van watervoorraad dat in dit geval formidabel blijft, te knippen.
Ik heb de hele baan niet gelezen, maar ik heb een paar vragen:
1) Waarom isoleert u niet met goedkope kasisolatie "2 euros / m2" in de winter in december-januari-perioden
2) Waarom zou u geen "goedkope thermische zonnepanelen onder polycarbonaat" -collectoren gebruiken om uw watertanks op te laden?
3) Waarom fotovoltaïsche energie overwegen om water te verwarmen.

Je onderzoek is interessant.
Hartelijk
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 14/08/19, 23:14

Bonsoir,

Met veel vertraging beantwoord ik de vragen. Het is nooit te laat ...

Voor de isolatie gebruik ik natuurlijk bubbelkas 3-lagen geplaatst 2cm van de ramen.

Ik blijf vooruitkijken en neig meer naar zonnethermie met een warmtewisselaar van het Hrale-type, maar de waterige vloeistof is minder manipuleerbaar dan het elektron dat geen pompen nodig heeft.

Hartelijk
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: kasverwarming warmtebuffer




par izentrop » 27/09/19, 02:01

Bioklimatische Chinese kassen, met tornado-muur, begraven 1 / 3, op het zuiden, deksel 's nachts uitgerold http://www.pierre1911.fr/2017/04/serres ... ation.html

Beeld
resultaat:
Beeld
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 20/11/19, 10:48

Hallo,

Ik herontdek opnieuw, ik had een grafdelver moeten zijn ...

Ik heb nog steeds geen keuze gemaakt tussen fotovoltaïsche zonne-energie en thermische zonne-energie. De eerste is eenvoudig omdat ik weet hoe ik de elektronen moet transporteren die nooit in de draden bevriezen, de tweede is efficiënter ...

Dat gezegd hebbende, de prijzen zijn echt gedaald in fotovoltaïsche zonne-energie, we kunnen 2kW vinden voor iets meer dan 2000 euro (in autoconso zonder batterij), dus ik blijf krabben aan mijn hoofd. Vooral omdat het erop lijkt dat er veel oplichters in het veld zijn.

Thermisch of fotovoltaïsch? Heb je enig idee? Niet je gevoel maar tastbare gegevens voor de een of de ander?

Ik ben verbaasd dat thermische opslag van elektriciteit zo weinig wordt voorgesteld. Een watertank van alleen 10 m3 die van 50 graden naar 20 graden gaat, maakt al een bundel van KWh (ongeveer 350 kWh tenzij ik me vergis) met het voordeel dat de efficiëntie van de foton / elektronconversie onafhankelijk is van de temperatuur van de tank. Wel, het is waar, gebruiker van deze oplossing om mijn kas uit vorst te halen, ik ben niet volledig onpartijdig.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: kasverwarming warmtebuffer




par lilian07 » 11/01/20, 10:57

als u fotovoltaïsch wilt gebruiken, moet u dit koppelen aan een klein warmtepompsysteem om warm water in buffer te maken.
Het voordeel is dat u in geval van nood (geen zon) altijd een back-upsysteem kunt hebben om te voorkomen dat u al uw plantproductie verliest.
Anders is er veel optimalisatie te bereiken met de tornado-muur of binnenteelttanks om warmteverliezen beter te beheren en de cultuur te verbeteren.
U moet nog steeds het eenvoudige hydraulische systeem accepteren om een ​​efficiënt systeem te hebben.
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 13/12/20, 16:16

Hallo,

Ik ga verder met mijn reflectie en gezien de daling van de prijzen van fotovoltaïsche panelen, denk ik dat ik de ervaring zal proberen om elektrische energie om te zetten in warmte via een dalende weerstand om mijn thermische buffer te voorzien, wat in het midden van de winter inefficiënt is. .

Dus eigenlijk rust ik mezelf uit met 3 of 4 panelen van 300 W 12 volt, elk parallel aangesloten aan de anderen, dus ik moet theoretisch ongeveer 1000 W halen. Als ik een eenvoudige weerstand van 600 W 12 volt aansluit, zou dat moeten werken, toch? De montage is heel eenvoudig en vereist geen omvormer, spanningsregelaar.

Wat is uw mening anders dan "gebruikt thermische panelen". Ik heb mijn redenen om de voorkeur te geven aan elektronen die niet in de draden bevriezen en daar verstandig blijven ...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: kasverwarming warmtebuffer




par dede2002 » 14/12/20, 14:46

Hallo,

Het is goed te doen, maar er is nog steeds een spanningsregelsysteem voor nodig.
Anders wordt het vermogen belachelijk zodra de spanning van de panelen daalt.
We kunnen het eenvoudig maken door meerdere weerstanden aan of af te koppelen, afhankelijk van de spanning van het paneel onder belasting.
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 15/12/20, 20:30

Bedankt voor het antwoord,

Ik weet niet zeker wat een spanningsregelaar zal opleveren. Als de spanning daalt, neemt de zonne-energie af. Ik heb de indruk dat een spanningsregelaar zijn rol niet zal kunnen spelen, want als het vermogen daalt en de verwarmingsweerstand constant is, zal de spanning aan de klemmen toch moeten instorten. Ik denk van wel, maar ik ben geen expert in dit soort problemen.

Ten slotte probeer ik iets eenvoudigs te doen waarvoor minimale tussenkomst vereist is. Dit was niet het geval met mijn superzuinige boiler maar ook super saai om elke twee dagen te voeren ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 110-gasten