Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 22/03/18, 10:08

Ik waarschuw u echt voor het vervangen van uw pelletketel door een krachtigere.
Er is een grote kans dat het een slecht idee is.
bij een pelletketel is het niet zoals bij een olie- of gasboiler, het is niet "wie kan het meeste doen, het minst doen"
een olie- of gasboiler van 30 kW heeft er geen probleem mee om slechts 5 kW te leveren
het is niet hetzelfde liedje voor een pelletketel.
Ik zeg dit des te meer omdat je diagnose me verbaast sinds je ziet dat het stopt.
als hij te klein was, MAAR goed afgesteld, zou hij op vol vermogen "op vol vermogen" zijn en er niet in slagen de gevraagde starttemperatuur te produceren.
Voor zover ik het begrijp is dit niet het geval.
Ik raad u ten zeerste aan om te begrijpen wat er gebeurt en de instellingen aan te passen om de respons op uw behoeften te verbeteren.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 22/03/18, 13:32

Hallo Dirk Pitt
Ik heb contact opgenomen met de fabriek in Oostenrijk. Ze adviseerden mij om de fabrieksinstellingen terug te zetten en wat tests uit te voeren.
Volgens wat ik zojuist heb opgemerkt: het luchtvolume (in "Frans" in de vertaling, gemeten door de luchtvolumesonde?) zou een te lage waarde hebben... Waar komt dat volgens u vandaan? Verstopping? Afdichtingsprobleem?
Merci.
Philippe.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 22/03/18, 14:03

Ik denk niet dat er een luchtvolumesensor is?

Ik denk dat de instellingen zijn afgeleid van de ventilatorsnelheid/vacuümmeter???

Over de diagnose zijn we het vrijwel eens: onvoldoende volume verbrandingslucht... Maar waarom? Dat is de vraag die wij onszelf vanaf het begin hebben gesteld!

PS: Ik ben het 1% eens met Dirk Pitt wat betreft het stroomprobleem! Er kan alleen sprake zijn van onvoldoende vermogen als een pelletketel op volle snelheid draait (maximale modulatie), zonder te stoppen, en vervolgens de berekende (noodzakelijke) starttemperatuur niet wordt bereikt... Dit is niet het geval...
0 x
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 22/03/18, 14:19

Dit is een luchtstroomsensor. Hapéro adviseert mij om het schoon te maken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 22/03/18, 14:24

Sorry, ik heb het verward met een andere discussie over een Okofen SMART...

Dit is in feite een serieuze weg, omdat de juiste dosering van verbrandingslucht, in relatie tot de gedoseerde toevoer van pellets, een voorwaarde is voor een goede verbranding, dus een goed rendement en een juiste werking! En daarvoor moet de elektronica over de juiste informatie beschikken!
0 x
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 26/03/18, 04:29

Feedback van mijn weekendonderzoeken:
Als je een beginneling bent zoals ik, kun je je concentreren op wat niet het belangrijkste is... In dit geval heb ik me geconcentreerd op het elektronische beheergedeelte van de ketel en niet op wat er mis was met namelijk de ketel zelf.
Op advies van de firma Hapéro heb ik daarom een ​​aantal testen uitgevoerd. De luchtstroom is niet hoog genoeg. Nadat ik de ventilator had gedemonteerd en veel verstoppingen (as) had opgemerkt, heb ik een basisreiniging van het bovenste gedeelte van de ketel uitgevoerd. Ik merkte dat sommige gewrichten in slechte staat waren. Vooral die van de ventilator en die van de verwarmingsdeur... Ik dacht niet dat afdichting zo belangrijk was? : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 26/03/18, 09:29

Nou ja: als je op een pelletketel een optimale verbranding behaalt door een zo perfect mogelijke dosering van de aangevoerde hoeveelheid hout EN de hoeveelheid zuurstof om het te verbranden, hangt alles af van een goede ventilatie (en de afwezigheid van obstakels in het luchtcircuit). De luchtstroom wordt echter snel verstoord als de kanalen verstopt zijn, de ventilator vuil is, enz.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 26/03/18, 14:42

Het verbaast mij ook dat de fabrikanten geen membraan op de luchtinlaat hebben aangebracht om de luchtventilator op de luchtstroom te regelen en zo variaties in drukverlies te compenseren.
Een diafragma is een eenvoudig en redelijk betrouwbaar element dat veel in de industrie wordt gebruikt.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 26/03/18, 17:19

Bij Okofen weet ik niet of de manometer deze rol niet speelt??? Ik weet niet of de gegevens die het levert, in het algoritme zijn geïntegreerd en of de ventilatorsnelheid niet corrigeert om naar een nominale waarde te gaan????
0 x
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 03/04/18, 19:01

Nou, om jullie op de hoogte te houden, de keerringen zijn besteld, komende week wordt het jaarlijkse onderhoud uitgevoerd, ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​cursus demonteren/reinigen/hermonteren te volgen : Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 240 gasten