Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 01/02/18, 11:59

Did67 schreef:
nico239 schreef:Ok maar het is ingewikkeld omdat het in dit geval gelijk staat aan geen knoflook meer ... bijvoorbeeld ...


Nee nee Je zinkt duidelijk.

Schraap een beetje om te zien hoe dik deze laag is en pas je plantdiepte dienovereenkomstig aan ...


Oké, dat is perfect, dat is de aftrek waar ik op uitkwam….

Pas je aan het terrein aan... en volg geen algemeen advies... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 01/02/18, 12:08

nico239 schreef:
Pas je aan het terrein aan....


Dit is wat levende wezens doen! Wie heeft geen internet en kan niet lezen!!!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 01/02/18, 12:08

nico239 schreef:
...en volg geen algemeen advies...



Ik denk dat ik dit overvloedig ga demonstreren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 01/02/18, 12:20

Dit is precies wat ik bedoelde... wij zijn in lijn met uw filosofie... en ook de mijne Beeld maar als je vanaf 0 begint, heb je alleen bestaande literatuur.

En over dit onderwerp had ik geen "dissonante" of eerder verlichte manier gevonden om mij te vertellen: geloof niet wat je leest en dat de cayeux de tuinman moet zien vertrekken, dit is onzin, als je kleigrond hebt, zink dan de as Dat zou wel moeten, anders komen ze naar de oppervlakte... Beeld

Bovendien zijn ze op de foto's naar mijn mening beperkt, maar goed, ik zal regelmatig bewakingsrondleidingen doen om dit allemaal subtiel te herstellen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/02/18, 23:56

Wat nieuws op foto's vóór de koudegolf, waarvan we de kleur nog niet hebben gezien, wat betreft de 3 cm sneeuw van vandaag, met andere woorden helemaal niets behalve dat het een beetje stand zal houden vanwege de temperaturen. ..


Salades en bonen groeien momenteel.
Het gaat goed met de crèche
Koriander ook
En iedereen bereidt zich voor op het koude weer

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld



De voor- en nadelen van hout.... (de poten zijn 4 stukken hout uit de houtzagerij)
We maken maatwerk, maar de gigantische Sirex wordt wakker door (denk ik) de gecombineerde hitte van het huis en de toename van het aantal dagen.

Beeld

Beeld



En dan het kleine wonder van vorige week

Na de eikengaaien

Beeld


En daarna een vrouwelijke grote bonte specht

Beeld


Een geweldig beest, jonge steenarend

Beeld

Beeld

Beeld

De soortdiagnoses zijn niet van mij, maar van een vriend van een natuurfotograaf.....
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 07/03/18, 20:22

Een klein album met recente beelden en sneeuwval van ongeveer 30 cm

Beeld

Beeld

Beeld
Ik moest de hardloopwedstrijden organiseren... dat is goed voor het land

Beeld


de waterreserve zag je het overgewicht?

Beeld

Ja, nalatigheid, het deel van de plug was bevroren maar de goot bleef onder het ijsniveau stromen: oeps.
De eerste klap van het betonijzer toonde aan dat de druk niet neutraal was... de straal steeg tot 50 cm en bleef een paar minuten doorgaan als een open kraan

Beeld


De tunnel was deze winter al zwaar getroffen door de wind, maar heeft opnieuw te lijden gehad

Beeld

Beeld

na reparatie

Beeld

minimaal 7-punts afspanning voor de wind
Voor de sneeuw zullen we deze keer op onze hoede moeten zijn

Beeld


Maar de beloning is daar dan aten we de eerste salade (2 op de foto)

Beeld
3 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/03/18, 16:46

U herinnert zich misschien dat ik enkele weken geleden op twee heel verschillende plaatsen cayeux heb “gezaaid”.

1.
In de buitenmoestuin, onder een goede laag hooi maar vooral in een echt moeras.
Onder het hooi was de aarde destijds al erg vochtig en koud.
En het is niet met het laatste slechte weer dat dit is verbeterd, integendeel.
We kunnen zeggen dat het momenteel onder het hooi doordrenkt is
Kortom, de omstandigheden zijn, als je de literatuur leest, ZEER ongunstig voor de groei van knoflook
A priori was de rotting van de cayeux gegarandeerd

2.
Bovenaan de tuin
Op een locatie die zeer goed is blootgesteld aan de zon
De cayeux liggen gelijk met het oppervlak, zoals aanbevolen.
Dat was een vergissing, omdat een aantal van hen naar de oppervlakte werden ‘uitgeworpen’, waardoor ik moest werken om ze opnieuw te begraven

Uiteindelijk en TOT DATUM is de groei op beide plaatsen (bijna) identiek met hoogtes variërend van enkele centimeters tot ongeveer vijftien met een klein voordeel voor het niet-hooigedeelte, wat normaal lijkt omdat het warmer is.

Wees voorzichtig, het hooi verbergt een paar centimeter, waardoor de indruk ontstaat dat de scheuten uit het hooi veel minder ver gevorderd zijn dan de andere.

In totaal levert dat op dit moment ruim honderd planten op in goede staat.

Hier in het hooi is alles prima.

Beeld


En hier boven in de tuin is het identiek, alles is in orde.

Beeld


Wordt vervolgd om te zien of er verschillen ontstaan ​​naarmate de groei vordert.
3 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/03/18, 02:32

Laten we bescheiden beginnen met een eenvoudig kasdekframe met “dubbel glas” om een ​​ruimte in strobalen af ​​te dekken.

Beeld

Hierdoor kan de weerstand worden getest van deze 10 m² die voor de latten zijn vastgeschroefd en op alle latten voor en achter zijn geniet voor het zeildoek.
In het midden van de 4 lengtes werden 4 cementtegels geplaatst om afzetten te voorkomen

De P30-frames zijn de frames die mevrouw me teruggaf (aanvankelijk gebouwd om de balen stro buiten af ​​te dekken), maar nu de winter voorbij is, heeft ze ze niet langer nodig in de tunnel...

Om de vastberadenheid van konijnen in dit zeer kwetsbare systeem te testen...

Naar mijn mening zal het gezaaide zaad niet lang standhouden zodra ze weten hoe ze tussen de laarzen moeten glijden die ik naïef zo ​​strak mogelijk heb aangetrokken.

Door dit frame te installeren nabij het heuveltje dat aan een deel van het land grenst, realiseerde ik me dat ik daar ook wat knoflook had geplant als test in het hoge gras... (ik was het helemaal vergeten) verder duidelijk een goed gedraineerde plek aangezien het is glooiend en volle zon.

Beeld

Nou ja, ondanks enige concurrentie is het mijn hemel dat ze het goed doen en net als de anderen naar buiten gaan: onder koud, vochtig hooi, of in open, zonnige, kale grond: is knoflook geschikt voor alle terreinen?

De vraag is... (altijd hetzelfde): houden konijnen van knoflook?

Beeld
Het moedigt het tuinieren niet aan en toch....
Je moet ze niet in deze weergave proberen te zien, zelfs op de originele foto kan ik ze niet zien, ze vallen (nog) niet op tussen het droge gras.

Het valt nog te bezien of (afgezien van de konijnen) er een einde komt aan de groei: het moeten er nog zo'n vijftien zijn in dit gebied.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 04/04/18, 00:05

Foto's van de dag....

Ik heb de moestuin buiten opgeruimd en het hooi verplaatst om te zaaien.... en onder het hooi vond ik... aardappelplanten (of misschien heb ik het mis... het is een plant???).

Maar als het aardappelen zijn, dan zijn ze niet van de aanplant van vorig jaar... maar van de schillen van vorig jaar... verspreid over de moestuin

Wat betekent dat deze aardappelen in een periode tussen (grofweg) de lente en de herfst van 2017 zijn "geplant" om in de lente van 2018 te ontkiemen....

Ik geloof op mijn woord dat aardappelen in de lente moeten worden geplant voor een oogst aan het einde van de zomer, maar het lijkt erop dat we ze in principe op elk moment kunnen planten en dat ze zullen ontkiemen tegen de tijd dat de omstandigheden hen het beste uitkomen tijdens het maken van de aardappelen. beetje lol van de voorschriften...

Het is dus zeker dat ik niet zal aarzelen om er altijd en onder alle omstandigheden een paar te gooien zonder noodzakelijkerwijs te wachten op het beroemde geschikte moment waarvan we ons steeds meer afvragen of het uiteindelijk bestaat.

Het spreekt voor zich dat ik ze na deze ontdekking heb herbegraven onder 20 cm hooi...

Beeld

De bovenste paal herinnert eraan dat knoflook die op een droge en zonnige plek MOET worden geplant, onverschillig groeit op een droge en zonnige plek, onder 20 cm nat en bevroren hooi of in het hoge gras van de weide

En nog een nieuwtje met dragon.... hieronder

Planten die volgens de verkoper de winter niet hadden mogen overleven (op een plantenmarkt) en die de winter al in de Luberon hadden doorgebracht, vervolgens waren opgegraven en vervolgens vorig jaar in het voorjaar lukraak opnieuw waren geplant (zeer gemiddelde zomeroogst) en die opduiken zonder enig onderhoud en zonder enige afdekking van hooi in de winter (we verlieten de “aromatische tuin” volledig in de veronderstelling dat alles zou verdwijnen...

Het resultaat is dat de 4 planten in verschillende stadia opnieuw beginnen, waarbij die op de foto het verst gevorderd is.

Beeld

Goed voor de lavas, niets ongewoons: ze houdt van klei (het wordt geserveerd) en is niet bang voor de kou... hier verschijnt ze weer in een ondergroeiomgeving, aangezien de hele aromatische tuin de winter heeft doorgebracht onder een heel licht tapijt van eikenbladeren (omdat eiken... hun bladeren niet of heel weinig verliezen in de winter... ze vallen in de lente)

Beeld


We zien dat we, door in de herfst onze kont een beetje te verplaatsen, (onder een tunnel) een zeer vroege oogst van verschillende salades verkrijgen (van de zaailingen van salades die zijn uitgezaaid, en er zijn er nog enkele over om te zaaien) en dat de bonen doen het uitstekend (het was eergisteren nog -2 in de tunnel).

Uiteraard is dit pleintje slechts het resultaat van de tijd die we afgelopen herfst niet (veel) meer konden doen.

Wij hopen verlost te zijn van andere werkzaamheden zodat de tunnel deze keer eind winter 2019 bedekt zal zijn...

Beeld


Onder de spontane hergroei tot nu toe hebben we
- erwten
- selderij
- snijbiet


Nou dat heeft er niks mee te maken maar we hebben wel degelijk een zeefhok... : Twisted:

De vos heeft ons drie kippen afhandig gemaakt door onder het hek door te gaan nadat hij tussen de betonblokken was geslopen... maar hij wist eruit te komen.

In tegenstelling tot de domme wilde kat die als een idioot gevangen werd gezet nadat hij (waarschijnlijk) een stuk paaslam had gesnoven dat aan de enige overlevende was gegeven: dat zal ons leren.

Hij gaf ons in ieder geval een indicatie van onze slechte barricades na de vossenaanval.
Te versterken

Nou, toen hij de deur open liet, glipte hij toch weg...
-
Beeld

Mevrouw heeft een hele hoop spullen verspreid onder de tunnel.
Persoonlijk hield ik het buiten bij veldsla, de radijzen komen eraan, hetzelfde geldt voor saladezaailingen.

Als het mij lukt om een ​​frame te maken zoals gepland, zal ik een eerste batch tomaten proberen.
3 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 04/04/18, 09:06

nico239 schreef:...maar schillen...van vorig jaar.... verspreid in de moestuin


Een pdt peeling is niets anders dan een... stekje! Omdat de pdt (de knol) een opgezwollen stukje stengel is...

Vaak ‘rot’ het. Maar soms kan de kiem die door de schil wordt gedragen wortel schieten...

Ik ben bezig met het nemen van "stekken" van de spruiten die zich op mijn consumentenproducten hebben ontwikkeld. Ik maak de kiem los en transplanteer deze. Ik eet de pdt. Het vermogen van de nachtschade om te wortelen is opmerkelijk (hetzelfde geldt voor tomaten, die wortels vormen als de stengel wordt neergelegd).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten