As gebruiken in de moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

As gebruiken in de moestuin




par brinbrin62 » 13/02/18, 17:48

Bonjour à tous,

Het land van mijn kleine moestuin dat ik al twee jaar lang gebruik, is behoorlijk uitgeput. Het is een nuttige m² 10 stadstuin. Ik heb problemen met het vinden van plantaardig afval (geen auto) om de grond te bedekken, maar ach, ik composteer alles wat ik kan (plantaardige droogt, een beetje karton).

In een hoek van deze kleine tuin staat een oude watertank. Na het verwijderen van een hoop afval, realiseerde ik me dat het vol zat met oude as (tien jaar of meer). Door een monster te zeven, vond ik wat kolen, spijkers, enzovoort. Ik heb een halve m3.

Zou je deze stapel sintels gebruiken waarvan ik de oorsprong niet weet? Kan ik het verspreiden? Is het teveel voor mijn oppervlak? Ik zag op het net niet meer dan twee handvatten per m². Als je as hebt gebruikt (en met welk resultaat), bedank je bij voorbaat voor het beantwoorden.

BB62
1 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: As gebruiken in de moestuin




par sicetaitsimple » 13/02/18, 18:06

brinbrin62 schreef:Bonjour à tous,

Het land van mijn kleine moestuin dat ik al twee jaar lang gebruik, is behoorlijk uitgeput. Het is een nuttige m² 10 stadstuin. Ik heb problemen met het vinden van plantaardig afval (geen auto) om de grond te bedekken, maar ach, ik composteer alles wat ik kan (plantaardige droogt, een beetje karton).

In een hoek van deze kleine tuin staat een oude watertank. Na het verwijderen van een hoop afval, realiseerde ik me dat het vol zat met oude as (tien jaar of meer). Door een monster te zeven, vond ik wat kolen, spijkers, enzovoort. Ik heb een halve m3.

Zou je deze stapel sintels gebruiken waarvan ik de oorsprong niet weet? Kan ik het verspreiden? Is het teveel voor mijn oppervlak? Ik zag op het net niet meer dan twee handvatten per m². Als je as hebt gebruikt (en met welk resultaat), bedank je bij voorbaat voor het beantwoorden.

BB62


Hallo en welkom,

we hebben het vaak gehad over het gebruik van as op de rode draad "de moestuin van de luiaard".

Ik gebruik het persoonlijk, en ik heb de indruk met zeer gunstige resultaten, maar het is niet de enige factor van invloed, dus het is moeilijk voor mij om het te bevestigen.

In jouw geval, omdat je de bron niet kent (behandeld hout als er spijkers zijn?), Is het een beetje ingewikkeld om te antwoorden.

In ieder geval is het beter om eerder zacht dan sterk te gaan, legt Didier het heel goed uit in een van zijn nieuwste video's:

1 x
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

Re: As gebruiken in de moestuin




par brinbrin62 » 13/02/18, 18:42

Ik heb de video van de vriend Didier bekeken. Bedankt voor de link.

Zoals Didier adviseert, zal ik twee handjes per m² uitspreiden waar ik tomaten en aardappelen verbouw en de rest doe. Je hoeft de duivel niet te proberen.

vriendschappen

BB62
Dernière édition par brinbrin62 de 13 / 02 / 18, 18: 59, 1 keer bewerkt.
0 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: As gebruiken in de moestuin




par chatelot16 » 13/02/18, 18:46

de as bevat veel potas wat een nuttige meststof is ... maar niet teveel tegelijk

als je waterreservoir water ontvangt, is het probleem dat de potas heel oplosbaar is ... dus alle potas moest worden opgelost en er is meer

alleen de andere component van de as blijft: de kalk, omgezet in kalksteen door de CO2 opgelost in het water ... interesse voor de meer beperkte tuin, behalve als de bodem kalksteen mist
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: As gebruiken in de moestuin




par sicetaitsimple » 13/02/18, 18:55

chatelot16 schreef:als je waterreservoir water ontvangt, is het probleem dat de potas heel oplosbaar is ... dus alle potas moest worden opgelost en er is meer



Klopt, ik begon in mijn antwoord met het feit dat dit reservoir was omgebouwd van een waterreservoir naar een "stortplaats" en geen water meer ontving. Als alle inhoud 10 jaar is "gewassen", is er inderdaad niet veel goeds (en ook niet erg slecht) te hopen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

Re: As gebruiken in de moestuin




par brinbrin62 » 13/02/18, 19:01

Ja, er kwam niets in, behalve klimop en winde (maar hey, die twee zouden overal groeien). Echte nestkast met slakken en geen ander insect. Meer dan verdacht.

Uiteindelijk zal ik alles kwijt.

vriendschappen

BB62
0 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: As gebruiken in de moestuin




par izentrop » 13/02/18, 23:29

Hallo,
Een goed album hier https://www.encyclo-ecolo.com/Cendres_de_bois
Als er veel spijkers zijn, moest de oude bewoner veel pallethout verbranden https://www.energie-environnement.ch/co ... -le-jardin
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1687
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 112

Re: As gebruiken in de moestuin




par Oli 80 » 17/02/18, 18:20

Hallo, ik vond op het net een gepassioneerde noordelijke tuin en niet Calais hier is een onderwerp waar ik het over heb tuinieren / een tuinman-in-the-Nord-Pas-de-Calais-t15402.html

hier is een van zijn video's

in voci een meer recent




Bonne soirée
0 x
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

Re: As gebruiken in de moestuin




par brinbrin62 » 28/02/18, 14:40

Ik kende dit youtube-kanaal niet. Dankjewel
0 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: As gebruiken in de moestuin




par Carl » 06/03/18, 19:33

De video van Didier is zeer goed gedaan ...!

Ik pauzeer een vraag: hoeveel asinname per jaar op frambozen, aardbeien, enz.?
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 391-gasten