Oversize de boiler, de buffertank ...

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Oversize de boiler, de buffertank ...




par BaudouinLabrique » 24/02/18, 16:30

De meeste habitats hebben een elektrische boiler voor de productie van sanitair warm water (SWW).

Sommige zijn ook uitgerust met een warmtewisselaar (water-water) zoals een buffertank die de prestaties van een verwarmingssysteem verbetert: thermische zonnepanelen, warmtepompen, warmtekrachtkoppeling ...

Helaas is de envelop die bedoeld is om het warmteverlies te verminderen veel te dun.

Resultaat : een verlies van verschillende graden van temperatuur in een korte tijd en een verhoogd energieverbruik of andere.
Ik heb het advies van Test-Aankoop (België) dat is om toe te voegen rond, boven en indien mogelijk onder (of zelfs meer) glaswol (°) of rots, zorg voor de verbindingen zodat de lucht niet passeert. We beveiligen alles met een zelfklevende aluminium strip.

Beeld

Ik merkte dat voor mijn warmwaterketel en mijn buffertank het dagelijkse verlies is teruggebracht tot minder dan één graad (in plaats van 3 tot 4 °) en de besparingen die hiermee gepaard gaan: Aankopen berekend dat het verlies voor een enkele ketel steeg tot meer dan 600kWh per jaar!
De potentiële jaarlijkse besparing (voor een elektrische boiler) zal dan oplopen tot meer dan 150 € (prijs in België: 0,25 € / kWh).
De investering van de aanbevolen isolatie (glaswol (°) of steen) gewikkeld in een dikke aluminiumfolie) wordt slechts in 6-maanden verminderd en vereist minder dan een uur installatie!

U maakt ook een gebaar voor de bescherming van de planeet, want voor de enige aldus behandelde boiler zult u minstens 100kg CO2 per jaar besparen (wat overeenkomt met 1000km met de auto).

° Ik adviseer om steenwol te gebruiken die dezelfde thermische coëfficiënt heeft als glaswol, omdat hiervoor handschoenen en beschermende brillen nodig zijn.

Cf. Meer tips voor opslaanr
1 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par Ahmed » 24/02/18, 18:48

U maakt ook een gebaar voor de bescherming van de planeet, want voor de enige aldus behandelde boiler zult u minstens 100kg CO2 per jaar besparen (wat overeenkomt met 1000km met de auto).

Hoe snel kunnen we bedenken dat dit "gebaar ter bescherming van de planeet" (sic) een kort verblijf op de Seychellen rechtvaardigt?
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par Forhorse » 24/02/18, 22:14

thuis is de cumulus in de kamer, dus de verliezen worden gebruikt om de kamer te verwarmen en zijn geen verliezen (de kamer heeft geen andere verwarming)
En in de zomer is het een zonneboiler die warm water produceert, de cumulus in de kamer wordt gestopt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par izentrop » 23/05/23, 17:34

Hallo,
Mijn bal ligt in een gang. Ik heb geprofiteerd van 6 cm dikke isolatiepanelen die uit het recyclingcentrum zijn gehaald om het te overisoleren.
Het is een 200l.
Ik had het temperatuurbehoudverbruik zonder waterverbruik gemeten tijdens een afwezigheid van meer dan 24 uur: 2.15 kWh/dag zoals in dit document https://www.apper-solaire.org/Pages/Fic ... /index.pdf

Een paar dagen weggeweest, van de gelegenheid gebruik gemaakt om het nieuwe verbruik te meten:
ECS afwezigheid.gif
ECS afwezigheid.gif (10.44 KiB) 1087 keer bekeken
Door het gemiddelde verbruik uit de rest te halen: 35 Wh, bespaar ik toch 955 Wh/dag en 348 kWh/jaar

Ik had het waarschijnlijk beter gedaan als ik de afgesneden hoeken had gelijmd met polyurethaanschuim.
IMG_20230523_163509.jpg
IMG_20230523_163509.jpg (49.73 KB) keer bekeken 1087
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par sicetaitsimple » 23/05/23, 20:30

izentrop schreef: Ik bespaar nog steeds 955 Wh/dag en 348 kWh/jaar

Het is perfect!
Dus om maar een beetje te muggenziften, het is misschien een beetje overschat, want als je aanwezig bent, trek je gedurende de dag water en daardoor zal de gemiddelde temperatuur van je ballon geleidelijk dalen, en dus ook zijn verliezen. Maar het is muggenzifterij! :D
Ik had ook ooit een consistente "truc" gelezen, wanneer je ballon nogal te groot is in vergelijking met je behoeften en daarom in korte tijd oplaadt, zodat hij niet alleen rond 2 of 3 uur 's nachts kan worden verwarmd (door een eenvoudige programmeerbare plug). , in plaats van de automatische start in de daluren omschakeling om 22 uur. Op die manier waren er gemiddeld 4 of 5 uur meer over 24 uur meer "koude", dus minder warmteverlies. Maar dit is super muggenzifterij!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par izentrop » 23/05/23, 20:57

sicetaitsimple schreef:Dus om maar een beetje te muggenziften, het is misschien een beetje overschat, want als je aanwezig bent, trek je gedurende de dag water en daardoor zal de gemiddelde temperatuur van je ballon geleidelijk dalen, en dus ook zijn verliezen. Maar het is muggenzifterij!
Natuurlijk, maar het doel was om het verlies alleen door de isolatie te meten. Als u water tapt, is de berekening niet meer geldig. Daarom wachtte ik op een afwezigheid van minimaal 24 uur om te voorkomen dat ik het warme water uitschakelde.

Ik corrigeer, want het was me niet opgevallen dat de schaalverdeling elk half uur was, dus het gemiddelde dagelijkse verbruik voor 20 mei was (2,65 - 2,13)/23 = 61,7 Wh. Besparing: (2,15 - (1,23 - 0,062)) = 0,98

Plots ligt de besparing rond de 1kWh/dag en 365 kWh/jaar.
1 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6991
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par gegyx » 23/05/23, 22:19

1 kWh is niet slecht

En bij een elektrisch incident in de apparatuur of waterlek, onder de tank, demonteer je de bodem?

En als het in het geheim opwarmt, ontsteekt het?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Surisoler de ketel, de buffertank ...




par izentrop » 24/05/23, 02:12

gegyx schreef:1 kWh is niet slecht
En bij een elektrisch incident in de apparatuur of waterlek, onder de tank, demonteer je de bodem?
De weerstand en de sonde zitten eronder en worden niet gestoord door de isolatie, die alleen aan de zijkanten en bovenkant wordt toegevoegd.
De cumulus staat op een driepoot, waardoor het mogelijk was om aan de muurzijde een isolatieplaat te plaatsen, met draadstangen ter bevestiging.
gegyx schreef:En als het in het geheim opwarmt, ontsteekt het?
Er zijn waarborgen om dit te voorkomen.
De sonde wordt gevolgd door een elektronische kaart.
In het slechtste geval zal de weerstand, als de besturing geblokkeerd blijft, zo heet worden dat koken ontstaat en misschien eerder doorbranden zonder brandgevaar.
Zonder het expres te hebben gedaan, heb ik net boven een brandmelder geplaatst...

Zie ook dit forum https://forum.apper-solaire.org/viewtop ... 1&start=30

Bij normaal gebruik (2 personen in voorgaande weken): 2,5 tot 5 kWh/dag.
0 x

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten