Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Stef72 » 20/02/18, 19:50

Did67 schreef:Zag dit. En ik schrok: toen ik zag hoe gemakkelijk ik selderie produceer zonder enige behandeling!!! Het groeit spontaan als onkruid!!! Druiven, ik wist het.



Hallo Didier, ja, het nieuws over pesticiden zorgt ervoor dat je selderij wilt proberen! hoe ben je begonnen? zaaien in pot of op locatie? of een gekochte plant die later werd gezaaid? voor of geen voor?

Ik ben geen fan van deze groente, maar ik ga het eens proberen! Cultiveren andere fenoculturisten ze?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 20/02/18, 20:48

Stef72 schreef:Hallo Didier, ja, het nieuws over pesticiden zorgt ervoor dat je selderij wilt proberen! hoe ben je begonnen? zaaien in pot of op locatie? of een gekochte plant die later werd gezaaid? voor of geen voor?
Ik ben geen fan van deze groente, maar ik ga het eens proberen! Cultiveren andere fenoculturisten ze?


Ja meneer, integendeel, ik (wij) zijn eerder fan(s)!

Dus ik geef je mijn data voor mijn eerste ervaring. Er is misschien een manier om eerder te zaaien, maar voor mij was het altijd het beroemde ruimteprobleem: het moet vrij zijn om te planten!

- zaaien in terrine op 28/04
- overplanten in yoghurtpotten op 4/06
- op 30/2 ongeveer 07 meter in de grond verplanten in plaats van de erwten
- oogst van half september tot eind november, zeer mooie en goede groenten, zonder pesticiden!

Edit: een "tuinnotitieboekje", als je begint, lijkt mij essentieel om te profiteren van je successen, maar ook van je fouten.
3 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/02/18, 21:06

Stef72 schreef:
Hallo Didier, ja, het nieuws over pesticiden zorgt ervoor dat je selderij wilt proberen! hoe ben je begonnen? zaaien in pot of op locatie? of een gekochte plant die later werd gezaaid? voor of geen voor?

Ik ben geen fan van deze groente, maar ik ga het eens proberen! Cultiveren andere fenoculturisten ze?


Daar heb ik spontane uitgroei in mijn (gesloten) kas die de winter goed doorstaat. En hoewel ik geen fan was, geeft twee takken in een groentesoep gemaakt met boerenkool/wortelen/aardappel een uitzonderlijke smaak...

Het begon dus met planten in potten, geplant in het hooi, vóór de kas. Omdat ze onvoldoende werden geconsumeerd, gingen ze, zoals verwacht, het volgende jaar zaaien. Tijdens het oogsten vielen er nogal wat zaadjes op de grond (ja, ik lag nog rond!!!). EN daar heb je het, in de voor waarin ik mijn kikkererwtenproef (blah blah) in mijn kas had gemaakt, verscheen deze deze zomer (eind zomer) spontaan, toen ik mijn tomaten een beetje water gaf...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/02/18, 21:09

sicetaitsimple schreef:
- zaaien in terrine op 28/04
- overplanten in yoghurtpotten op 4/06
- op 30/2 ongeveer 07 meter in de grond verplanten in plaats van de erwten
- oogst van half september tot eind november, zeer mooie en goede groenten, zonder pesticiden!

Edit: een "tuinnotitieboekje", als je begint, lijkt mij essentieel om te profiteren van je successen, maar ook van je fouten.


De timer is dat voor mij ook zo'n beetje.

Alleen gingen degenen die de winter hadden doorgebracht het jaar daarop naar boven.

Sterker nog, omdat ik slechts een gemiddelde fan was (en erger), had ik geprobeerd er molratten mee aan te trekken. Het werkte alleen maar traag (ze geven de voorkeur aan knolselderij! Er is meer om je zorgen over te maken, moet ik zeggen!)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Thouvenel » 20/02/18, 21:21

Nu je het over dood hout en paddenstoelen hebt: leg verrot hout op de bodem van je potten en plaats er afwisselend koolstofhoudende en stikstofhoudende lagen bovenop, met het oog op het later verpotten van kruisbessenstekken... is dat legitiem?

Ik was op zoek naar een goede formule geschikt voor klein fruit om verpotten in een basische en arme potgrond te voorkomen...

Meer in het algemeen geldt: hoe meer mijn moestuin groeit, hoe meer ik kies voor zaailingen, hoe meer mijn behoefte aan potgrond toeneemt en dat levert uiteindelijk een bepaald budget op, dus ik probeer gratis recepten...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 20/02/18, 21:25

Did67 schreef:
In feite ben ik slechts een gemiddelde fan (en erger nog),


We weten dat je niet van groenten houdt!

Een goed geblancheerde tak bleekselderij (een stuk zwarte vuilniszak die veertien dagen om de stengel is gewikkeld), tien minuten in kokend water laten liggen en vervolgens zachtjes bruin laten worden in een beetje boter, het is goddelijk!
Oké, er is wat voorbereiding nodig om de grootste draden te verwijderen....
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 20/02/18, 22:38

Thouvenel schreef:Nu je het over dood hout en paddenstoelen hebt: leg verrot hout op de bodem van je potten en plaats er afwisselend koolstofhoudende en stikstofhoudende lagen bovenop, met het oog op het later verpotten van kruisbessenstekken... is dat legitiem?

Ik was op zoek naar een goede formule geschikt voor klein fruit om verpotten in een basische en arme potgrond te voorkomen...

Meer in het algemeen geldt: hoe meer mijn moestuin groeit, hoe meer ik kies voor zaailingen, hoe meer mijn behoefte aan potgrond toeneemt en dat levert uiteindelijk een bepaald budget op, dus ik probeer gratis recepten...


Persoonlijk denk ik dat het beter is om een ​​homogeen en gestabiliseerd substraat te hebben voor het maken van zaailingen of stekken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Thouvenel » 20/02/18, 22:52

Ik ging te snel en vergat woorden! : Oops:

Ik corrigeer daarom: mijn stekken gaan in een bak met een mengsel van potgrond en compost puis wordt verpot in grote potten (diameter 20 cm waar ik mijn rotte hout en de rest heb geplaatst (zoals hierboven aangegeven).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 21/02/18, 00:01

Did67 schreef:Een NGO verzamelde gegevens van vijf jaar DGCCRF-onderzoek. Ze laten zien dat 73% van de monsters niet-biologisch fruit geanalyseerd en 41% van die uit groenten was besmet.

Op een Britse markt in januari. Volgens een rapport van de NGO Générations Futures bevat 73% van de fruitmonsters en 41% van de groenten die gedurende vijf jaar zijn geanalyseerd, residuen van fytosanitaire producten in Frankrijk.
Is dit type spectrometrische analyse in staat om oneindig kleine sporen van betekenis te detecteren?
Natuurlijk gaat het niet om biologische producten en zijn we niet geïnteresseerd in de toxiciteit, die niettemin het belangrijkste is.

Het is duidelijk dat deze activisten niet geïnteresseerd zijn in de waarheid, maar alleen in het opdringen van hun waarheid door middel van de terreur van het woord 'pesticiden', zonder enige relatie met de werkelijkheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/02/18, 16:51

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Eerste reactie ze vindt je heel leerzaam en makkelijk te lezen....


Nou, als ze de “kern van de zaak” aanvalt, zal het misschien iets anders zijn??? In het begin babbel ik een beetje, om te "verleiden"...


Ik weet het niet... we zullen zien, maar je niet laten afschrikken door de start is (althans vanuit marketingoogpunt) een goed punt. :!:
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten