Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Mixieer56 » 19/02/18, 16:53

Did67 schreef:Ik ging het doen... En het is nog niet klaar!

[Begrijpen :

a) Het is een paar dagen geleden dat ik een video wilde maken over "permacultuur of niet"; ook, je zal het begrepen hebben denk ik, met het idee dat zoekmachines de luie moestuin "ophangen" als iemand "permacultuur" lanceert. Vandaar deze video, met deze titel. Zoals gezegd in de intro, het kan me niet zoveel schelen! Trouwens, ik heb het eerder geprobeerd, het werkt niet: ik ben nog steeds niet "verwezen" onder "permacultuur"...

Het idee is natuurlijk om mijn boek te promoten. Maar ook om te voorkomen dat veel mensen met gezond verstand door deze "mode" worden "begonnen", bij gebrek aan alternatieven in de referenties op het net.

b) gisteren heb ik het "laden" gefilmd, gemonteerd en gelanceerd, wat enkele uren duurde...

[Overigens: teleurgesteld door het geluid van de microfoon, dat ik erg "hol" vind, alsof ik hees was]

c) vanmorgen moet ik heel vroeg vertrekken (6:45 uur) als onderdeel van mijn "andere leven" - grensoverschrijdend leren - ik druk gewoon op "publiceren" terwijl ik mijn koffie doorslik...

d) en hier ben ik terug, met oh verrassing, veel nogal lovende opmerkingen - ik denk echt dat ik "geil" zal worden... Maar teleurstelling, ik vang geen zoekopdrachten op met "permacultuur"]


Goedenavond Didier,
Zeer goede en zeer duidelijke focus.. Het was nodig omdat elke keer als ik iemand uitleg wat fenocultuur is, de verwarring
Is gemaakt. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor onze collega's.
De passage over de bobo Marie-Chantal en haar superbiologische artisjokken uit Jeruzalem verdient een speciale vermelding - na agronomie komt literatuur nu komedie! -
Een kleine opmerking: de verlichting zet je niet in je voordeel :D
Het geluid is echter goed voor mij - een beetje doof -
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 16:59

Nee, het is niet beroemd. In dezelfde afbeelding is zonder veel interesse! Het is de tekst die telt. De verlichting was "onstabiel": toen ik een korte test deed, was het prima. Toen had ik haast...

Ik had echter twee siteprojectoren geplaatst (die je een beetje kunt zien), snel aan gesleuteld. Maar buiten, met al die sneeuw, was het heel helder en dat verblindde de sensoren, die "gemiddeld"... Theoretisch kun je op mijn Nikon dat allemaal configureren - maar zoals altijd op geavanceerde camera's die je weinig gebruikt, gebruiken we alleen gebruik 5% van de mogelijkheden (het is net als voor software)...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 17:06

MixieerX56 schreef:
- na agronomie komt literatuur nu komedie! -



Een goede pedagoog is noodzakelijkerwijs een beetje een acteur.

Dertig jaar geleden was elke "les" een "showtje" [toen ik me realiseerde dat de studenten ervan overtuigd zijn, aangezien je cijfers hebt, dat je alleen een boek overschrijft als je een les doet, probeerde ik ze het tegendeel te bewijzen; en op een dag doe ik alsof ik in de verkeerde map zit (om de documenten te archiveren); glimlach (ze dachten dat ze aan de les zouden ontsnappen); Ik vraag een student die op de eerste rij zit waar ik de vorige keer was gebleven en ik volg een les zonder aantekeningen, in een kloppend tempo - ze hebben nooit meer getwijfeld! Een andere keer kom ik midden in de wiskundeles van mijn collega aan, belde aan, ik kijk wat hij aan het doen was en maak de demonstratie af. Ze vroegen nooit meer of hun leraar biologie en natuurkunde/scheikunde ook wiskunde kende!]
3 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/02/18, 18:50

Julienmos schreef:Het is steeds vaker een kwestie van tot op zekere hoogte onkruid ("onkruid" spontaan) in de moestuin "tolereren". Bijvoorbeeld om ze als groenbemester te beschouwen, met alle voordelen van dien.
De vraag rijst welk lot hen dan is voorbehouden tijdens het zaaien of planten.


We hebben het er een paar pagina's eerder over gehad als ik het me goed herinner.

Voor mij is het (idealiter!) 0 tolerantie in de lente en zomer in de kweekbedden, omdat het concurreert om voedingsstoffen en water. Vanaf het einde van de zomer en in de herfst, in groenten die normaal gesproken al goed ingeburgerd zijn, of op vrijgegeven bedden, ja, het zal de grond beschermen en de rol van groenbemester spelen. Wees toch voorzichtig met vaste planten, geef ze geen kans om hun gezondheid te herstellen. Dit is mijn mening gezien mijn situatie, Didier antwoordde mij iets hoger dat hij praktisch geen vaste planten meer had, inderdaad dat verandert de zaak.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 19:08

Ah, het begint een beetje te reageren op het onderwerp permacultuur!

Screenshot 02-19-18 commentaar perma.PNG
Screenshot 02-19-18 commentaar perma.PNG (74.55 KiB) 1638 keer bekeken
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 19/02/18, 19:09

Ja, je moet op je hoede zijn voor vaste planten, om de door genoemde redenen sicetaitsimple, grassen die door hun uitbloeiend vermogen erg gulzig zijn in water en voedingsstoffen en ook uitbundige planten die de groenten gaan domineren die praktisch allemaal minder robuust zijn dan het onkruid. Er zijn nog klaverzuring, vogelmuur, Perzische ereprijs, postelein en andere laagblijvende planten...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 19/02/18, 19:18

Daar heb je een permacultuurfundamentalist gevonden!
Ik wrijf samen met tedere mensen en dankzij jouw advies probeer ik niet langer te overtuigen. Ik laat het zeggen en ik doe het naar mijn mogelijkheden.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/02/18, 19:28

Geen problemen, oplossingen!

Voor molratten, een stapel hout! Bah dan Didier, het is toch simpel?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 19:31

sicetaitsimple schreef:
Voor mij is het (idealiter!) 0 tolerantie in de lente en zomer in de kweekbedden, omdat het concurreert om voedingsstoffen en water. Vanaf het einde van de zomer en in de herfst, in groenten die normaal gesproken al goed ingeburgerd zijn, of op vrijgegeven bedden, ja, het zal de grond beschermen en de rol van groenbemester spelen. Wees toch voorzichtig met vaste planten, geef ze geen kans om hun gezondheid te herstellen. Dit is mijn mening gezien mijn situatie, Didier antwoordde mij iets hoger dat hij praktisch geen vaste planten meer had, inderdaad dat verandert de zaak.


Voor mij is het geen nultolerantie, maar "huisarrest". Per geval te beoordelen (afhankelijk van de aanwezige groente).

Concurrentie om water is reëel, in een systeem met bodembedekking (anders verdampt bodem ook water, ook al is dat minder dan planten).

In een rijke, levende bodem is concurrentie om voedingsstoffen volgens mij echter geen probleem: onkruid leent gewoon. Het blijft in het "bodem-plant" systeem en keert, na mineralisatie, terug naar de werking van dit systeem. Een levende bodem, die genoeg elementen heeft opgehoopt (geadsorbeerd op colloïden), maakt niet echt uit in welke "doos" het element zich bevindt... Het zijn, denk ik, reflexen geërfd van eerdere redeneringen waar de grond slechts een steun is en waar de man brengt wat de groente nodig heeft...

En ja, ik jaag selectief op een paar vaste planten. Ik heb bijvoorbeeld nog een paar rumex, geërfd van de prairie. Dus daar kan het mij in het voorbijgaan overkomen, om ze feitelijk een klap met een schop te geven, zodat ze er niet van profiteren. Idem voor resterende winde. Trouwens, ik schiet ermee. Dus daar, absoluut: die paar vaste planten moet je blijven trekken, alsof ze door het hooi aan het porren zijn!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 19:33

sicetaitsimple schreef:
Voor molratten, een stapel hout! Bah dan Didier, het is toch simpel?


Ik moet niet het juiste hout hebben. Ik heb sinds een jaar of tien hout opgeslagen voor mijn "haard" (open haard). Tijdens het zagen vond ik een hoop adders (wat een schrik!). En op 2 meter afstand knaagden de molratten aan mij een Gingko biloba! Even verderop een quetschier (Elzasser pruim).

Maar goed, ik ben gerustgesteld, ik doe niet aan permacultuur. Daar gaat het mij om! Gisteren, in mijn woonkamer, was ik niet duidelijk, ik twijfelde zelfs!
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 220-gasten