luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 19/01/18, 23:30

Ik heb ervoor gekozen om alleen kleine kruidnagels te planten, bij de oogst zal ik het resultaat zien. Dit zal een aanwijzing zijn, niet noodzakelijkerwijs een bewijs.
Ik heb ook knoflookbollen geplant die niet in teentjes verdeeld zijn, ik weet niet of dit vaak gebeurt, ik zal zien wat er gebeurt.
download / file.php? mode = bekijk & id = 6121
toebehoren
cayeux.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 20/01/18, 11:46

Een jaar geleden had ik veel knoflook die was "gemonteerd". In het bloemhoofd waren het geen zaden, maar zeer kleine bolletjes (niet eens zo groot als een erwt) die zich hadden gevormd. Vorig jaar heb ik er een paar geplant. Er zijn er een paar die dit najaar zijn verschenen.

Volgens mijn onderzoek op internet is dit een klassieke manier om knoflook te "vermenigvuldigen": deze bolgewassen zouden één enkele ronde bol opleveren, die het jaar daarop een "klassieke" kop zou opleveren. Test bezig!
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 20/02/18, 19:08

Zaterdag heb ik boerenkool geoogst, je hebt er 3 nodig om het equivalent te maken van een winkelkool.
Bovendien zitten ze vol slakken en pissebedden, dus het duurt een tijdje om ze schoon te maken.
Qua smaak zijn ze goed, normaal gesproken zoet.
Slakken eten de onderste bladeren, beperken ze de grootte niet?
Wat eten pissebedden in kool? Ik heb het gevoel dat het gewoon een toevluchtsoord voor hen is.
Hoe dan ook, ik dacht bij mezelf dat ik het lang niet zo goed doe als mijn voorouders, die bijna zelfvoorzienend waren.
Zelfs als dit niet mijn doel is, heb ik gemengde resultaten.
Dit doet niets af aan mijn overtuiging dat het een goede oplossing is, omdat ik voor bepaalde dingen, vergeleken met de geleverde inspanningen, aanzienlijke oogsten heb. Cucurbitaceae, aardappelen, erwten en bonen. Tomaten ook, maar ik werd beroofd
Teleurstellend, knolselderijwortel en takken, wortelen, rapen, paprika's, prei, aubergines en zelfs salades.
De kolen waren halverwege, maar buren die meer aan permacultuur doen, hebben niets geoogst.
Aan de andere kant hadden ze kleine preien en ik had bijna niets, ze waren kapot van kleine vlinders en het boerenbio-remedie werkte niet. Dat wil zeggen: knip ze af op 2 cm, ze groeien niet meer terug.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 20/02/18, 19:28

Ik vond deze site die de levensstijl van sommige moestuindieren samenvat - heel goed gedaan, en a priori voor wat ik las, heel erg accuraat [er is niet alleen het ergste op internet]

http://www.jardin-a-manger.com/pageinse ... portes.htm

Dus in jouw kolen (als ik het goed begrijp, is het de frisé van appels, die vaak savooikool worden genoemd; niet te verwarren met de 'frisé' die gelaagde bladeren maakt zoals een spruitje, boerenkool genaamd), zijn ze op zoek naar een "vochtig en donker" huis - perfect voor hen. En het is niet ongebruikelijk dat er een paar dode onderste bladeren in de buurt hangen: hun voedsel.

Ik vraag me af of je niet nog steeds een beetje vruchtbaarheid hoeft te "accumuleren"??? Uitgaande van arme grond kan zelfs hooi in één of twee seizoenen geen wonderen verrichten... Prei en kool zijn hebzuchtige groenten, in de eerste plaats in stikstof, in de tweede in stikstof en kalium!

Kool heeft honger naar stikstof en kalium. De mijne krijgen altijd een boost in september, na terugkeer van de luchtvochtigheid, dus mineralisatie/nitrificatie... Doe voor kalium een ​​test met as: plaats je kolen in 2018 op een met as bedekte plaats, om te observeren.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 23/02/18, 17:32

Super blij vandaag hebben mijn buren een rondeballer laten bezorgen, misschien dankzij onze gesprekken of dankzij de groeiende bekendheid van Didier.
Ongetwijfeld een beetje van beide, maar in ieder geval beetje bij beetje een besef van de voordelen van hooi, ondanks gemengde resultaten als voorbeeld.

Ik heb weer kleine kooltjes geoogst, met de kou geen pissebedden of slakken meer.
Al deze kleine mensen moesten emigreren naar de warmte onder het hooi.
In ieder geval makkelijker schoon te maken. : Cheesy:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 16/05/18, 23:35

Mijn knoflook wordt gekoloniseerd door larven van het preitype. Ik geloofde dat knoflook aan bijna alle parasieten ontsnapte.............
Ik heb ook 2 Coloradokevers gedood, vorig jaar had ik er geen en toch hadden mijn buren dat wel. Ik schreef dit toe aan de heilzame, versterkende werking van het hooi.
Mijn bonen hebben een paar bladluizen, tot nu toe is het niet catastrofaal.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par olivier75 » 17/05/18, 09:18

Hallo,
Dit kan een gelegenheid zijn om na te gaan of, net als bij prei, door onthoofding de larven worden geëlimineerd als ze niet te ver zijn afgedaald, en om na te gaan in hoeverre de hergroei acceptabel is.
Olivier
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 17/05/18, 09:56

Nee, de larven gaan vrijwel direct de bol in.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 17/05/18, 09:59

Nee, de larven gaan vrijwel direct de bol in.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 17/05/18, 10:02

phil53 schreef:Mijn knoflook wordt gekoloniseerd door larven van het preitype. Ik geloofde dat knoflook aan bijna alle parasieten ontsnapte.............
Ik heb ook 2 Coloradokevers gedood, vorig jaar had ik er geen en toch hadden mijn buren dat wel. Ik schreef dit toe aan de heilzame, versterkende werking van het hooi.
Mijn bonen hebben een paar bladluizen, tot nu toe is het niet catastrofaal.


1) Ik heb nooit "wormen" gehad (prei, knoflook, enz.). Nou ja, meer dan 1 of 2, die ik niet tel. Dit is het deel van de engelen...

2) Ik heb gisteren ook 3 Coloradokevers opgepakt en verpletterd, waarvan er twee aan het paren waren (ik heb niets tegen vrije copulatie, maar iets tegen de vermenigvuldiging van Coloradokevers!).

Dat gezegd hebbende, vorig jaar heb ik er een of twee gezien, en verrassend genoeg kreeg ik, zonder enige maatregelen, geen aanval van larven! Is het mogelijk dat volwassenen soms de omgeving komen "snuffelen" en besluiten dat het niet de juiste plek is en ergens anders heen gaan????

[Dit is maar een vraag. Degenen die "graag spelen" kunnen het proberen om te zien... Maar kom niet klagen!]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 119 gasten