Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële bubbel? Uitleg in 5 minuten chrono!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par sen-no-sen » 15/01/18, 16:51

Christophe schreef:
sen-no-sen schreef:Over het geheel genomen heeft internet, net als al het andere, het totale energieverbruik alleen maar doen toenemen.
Ik geef toe dat dit het mogelijk maakte om videoclubs te sluiten, maar voor de rest was er slechts sprake van een fenomeen van toevoegingen.


Eerlijk gezegd, als we de voor- en nadelen van internet op een rijtje zouden moeten zetten, is de lijst lang...

Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat internet de energie-intensiteit STERK heeft verminderd!
energie-fossiel-nucleaire / olie-en-BBP-by-country-intensiteit-energetica-t5022.html
klimaatverandering-co2/koolstofintensiteit-gerelateerd-aan-energie-intensiteit-t4885.html



Het internet heeft het mogelijk gemaakt om de energiedissipatie te optimaliseren met als doel de ontwikkeling van talloze economische markten te bevorderen... die over het algemeen neigen naar genadeloze groei.
Ten tweede lijkt de komst van sociale netwerken en de 80% van de trivialiteiten die rondzwerven mij geen enkele garantie voor de economie! : Roll:

Ik denk van wel: elke centralisatie van dienstverlening kost minder energie (en is in brede zin kostbaar) dan spreiding.


Ja en nee, maar uiteindelijk duidelijk nee! : Lol: Laat het me uitleggen:
Grote monopolistische structuren ontstaan ​​na periodes van groei binnen een relatief stabiele economie.
Het is dus juist om te redeneren zoals u doet: het concentreren van middelen is een garantie voor besparingen, maar het is vooral een garantie voor besparingen... in personeel, laat staan ​​in energie*!
Aan de ene kant dergelijke structuren verschijnen in perioden van energieverspilling(meestal de huidige periode) aan de andere kant betekent de opeenstapeling van interne tegenstrijdigheden in het systeem dat dergelijke bedrijven alleen kunnen opereren met lage energiekosten.
Dit is in wezen hetzelfde probleem dat we tegenkomen bij de grootschalige voedseldistributie.

Goed voorbeeld, maar waar ga je hiermee heen?


Optimalisatie (meestal het hierboven genoemde geval) maakt het in eerste instantie mogelijk om personeel en, zeldzamer, energie* te besparen, maar deze optimalisatie wordt uitgevoerd binnen een systeem dat steevast neigt naar het exponentiële.
In werkelijkheid is het hele antropotechnische proces gebaseerd op deze notie: optimaliseren met als doel verzadiging.


*De arbeidskosten zijn niet overal hetzelfde. Het is niet ongebruikelijk dat een grondstof bijvoorbeeld in Ivoorkust wordt geproduceerd en vervolgens in China wordt omgezet om in Europa te worden verkocht... dit is meer de optimalisatie van de productiekosten dan de energieoptimalisatie die in de meeste gevallen voorrang heeft.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Ahmed » 15/01/18, 20:03

Christophe, Je schrijft:
Tien jaar geleden duurde het een paar uur om er één te maken, vandaag is het een paar jaar... met dezelfde rekenkracht...

Dit verhaal van "berekening" is een soort rechtvaardiging, een analogie met de winning van goud waarvoor arbeid => waarde nodig is, behalve dat het hier volkomen nep is en dat het enige belang bij het functioneren ervan het reguleren van de expansie ervan is. Deze "mining" lijkt niet aanwezig te zijn in andere cryptovaluta's...

verder:
Dit is uitstel, goede bewoording :) en wie weet misschien ook wel “demping”?

Ervan uitgaande dat er sprake is van een mogelijk vertragingseffect, zou dit eerder een verzwarende factor zijn; Ik zie niet in hoe dit iets zou temperen... Tenzij illusies deugden hebben waar ik niets van weet?

Ik vergat de honden! :D Dit gezegde betekent dat als we twee dingen vergelijken die zich in dezelfde staat bevinden, we niet over de een kunnen discussiëren op basis van de ander. Twee natte honden kunnen elkaar niet afdrogen... : Wink:

Sen-no-sen, Je schrijft:
Optimalisatie (meestal het hierboven genoemde geval) maakt het in eerste instantie mogelijk om personeel en, zeldzamer, energie* te besparen, maar deze optimalisatie wordt uitgevoerd binnen een systeem dat steevast neigt naar het exponentiële.

Door diensten op hetzelfde platform te groeperen, worden personeelsbesparingen bereikt door de implementatie van grote technische middelen die niet gerechtvaardigd zouden zijn in kleine structuren, technische middelen die intensief worden gebruikt.

Hieronder voeg je toe:
In werkelijkheid is het hele antropotechnische proces gebaseerd op deze notie: optimaliseren met als doel verzadiging.

De toename van de productiviteit is een lokale prestatieverbetering; een van de gevolgen ervan is een verlaging van de winst per eenheid (in een competitieve context leidt een lagere kostprijs tot een verlaging van de verkoopprijs om marktaandeel te winnen). Dit impliceert dat het bedrijf gedwongen wordt zijn totale productie te verhogen om zijn totale winst te vergroten. De vernietiging van concurrenten komt overeen met een positief effect voor het systeem in een bepaald stadium van zijn evolutie, omdat het productiekrachten vrijmaakt voor andere producties (Schumpeter deze fase had geïllustreerd). We zien echter duidelijk dat deze gezamenlijke accumulatie van materiële goederen en abstracte waarde enerzijds, en de gevolgen ervan voor de natuurlijke rijkdom anderzijds, niet voor onbepaalde tijd kunnen voortduren: dit werd duidelijk begrepen. Stuart molen, in de XNUMXe eeuw en hij was een voorstander van een stabiele economie, zonder groei: dit standpunt was echter onhoudbaar, aangezien het basisprincipe van het kapitalisme voortdurende groei vereist...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Christophe » 16/01/18, 01:23

Een snel artikel dat het ecologische aspect van crypto’s een beetje modereert: http://www.liberation.fr/planete/2018/0 ... ns_1620302
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Ahmed » 16/01/18, 19:11

...wat het ecologische aspect van crypto's een beetje modereert...

Serieus? Is er, behalve jij, iemand die crypto’s “ecologisch” vindt? : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Christophe » 16/01/18, 23:03

Ahmed schreef:
...wat het ecologische aspect van crypto's een beetje modereert...

Serieus? Is er, behalve jij, iemand die crypto’s “ecologisch” vindt? : Lol:


Ik heb nooit gezegd dat ze milieuvriendelijk zijn! Ik zei dat ze niet slechter waren dan het bestaande financiële systeem...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Ahmed » 16/01/18, 23:22

Oke! Laten we daarom zeggen dat de genoemde formulering vatbaar was voor verkeerde interpretatie... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Ahmed » 16/01/18, 23:46

Hé, bitcoin ziet er tegenwoordig een beetje zwak uit: pas op voor de beer! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Christophe » 17/01/18, 01:50

Ahmed schreef:Hé, bitcoin ziet er tegenwoordig een beetje zwak uit: pas op voor de beer! : Wink:


Je vindt? :) -20% op 1 dag is normaal voor een crypto en het kan zelfs interessant zijn zoals ik hierboven heb uitgelegd...

https://www.lesechos.fr/finance-marches ... 145346.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Bitcoin en cryptocurrency, wat is een financiële zeepbel? Uitleg in 5 minuten chrono!




par Did67 » 17/01/18, 15:05

Als ik u dat vertel, gaat u dan niet zo ver dat u zegt dat Le Monde een goede krant is?

Wanneer bitcoin wordt gebruikt om een ​​goede daad te verrichten

De Samusocial de Paris organiseert tot 15 februari een donatieinzameling… in bitcoins. Een primeur in Frankrijk.

DE WERELD | 17.01.2018-08-51 om 17.01.2018:09 uur • Bijgewerkt op 18-XNUMX-XNUMX om XNUMX:XNUMX uur | Door Agnès Lambert

Samusocial hoopt tot 10 euro aan bitcoins op te halen.

“Bitcoin-donatie”: de oxymoron is bijna perfect. Sinds 15 januari kan de zeer speculatieve cryptocurrency inderdaad worden gebruikt om solidariteit te tonen. Samusocial de Paris, een organisatie die zich inzet voor daklozen, lanceert tot 15 februari een bitcoin-donatiecampagne, in samenwerking met La Maison du bitcoin. “Dit is de eerste keer in Frankrijk dat een solidariteitsorganisatie donaties in bitcoins accepteert”, legt Stéphane Delaunay, communicatiedirecteur van Samusocial de Paris, uit.
Het ingezamelde bedrag zal worden gebruikt om computers aan te schaffen voor een toekomstig hostingcentrum in Parijs.

Op 15 februari worden de verzamelde bitcoins omgezet in euro’s door La Maison du bitcoin, dat zelf aan de operatie deelneemt door 0,5 bitcoin te doneren (het equivalent van 4 euro tegen de huidige prijs). Het ingezamelde bedrag zal worden gebruikt om computers aan te schaffen voor het volgende accommodatiecentrum Samusocial de Paris, dat in 600 zal openen.

Vierentwintig uur na de lancering van het systeem hebben 18 mensen een donatie gedaan voor een totaalbedrag van 0,122 903 bitcoins, oftewel ongeveer 3 euro. Samusocial hoopt tot 1 euro op te halen, een bedrag dat vergeleken kan worden met de 124 euro die in 10 bij particulieren werd ingezameld.

“Wij hebben Samusocial de Paris ondersteund bij het opzetten van dit systeem naar aanleiding van het verzoek van een donateur die een donatie in bitcoin wilde doen”, zegt Brian O'Hagan, marketingdirecteur van La Maison du bitcoin. Een manier om je geweten te kopen voor de zwavelhoudende bitcoin, waar de Autoriteit Financiële Markten spaarders regelmatig voor waarschuwt? “Deze donatiecampagne laat zien dat het bij bitcoin niet alleen om speculatie gaat, maar ook voor solidariteit kan worden gebruikt”, zegt Brian O'Hagan, die andere operaties met verenigingen overweegt als deze eerste test succesvol is.

Let op: als u bitcoins schenkt aan Samusocial de Paris, kunt u niet profiteren van de verlaging van de inkomstenbelasting. Om een ​​simpele reden: “De schenkingen zijn anoniem: we kennen de schenkers niet, dus we kunnen ze geen fiscaal attest sturen”, vat Stéphane Delaunay samen. Alleen het cryptografische adres van de donateur, bestaande uit een reeks cijfers en letters, en het bedrag van de donatie verschijnen. De 100% bitcoin donatie is dus 100% belangeloos.


Meer informatie over http://www.lemonde.fr/argent/article/20 ... jyxrcQ0.99
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten