Energietransitie: nucleair van 75% naar 50% in 2025?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 14/10/14, 19:08

De nogal interessante analyse van Greenpeace: http://energie-climat.greenpeace.fr/une ... intentions
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 14/10/14, 20:19

Lees op een blog om te controleren:

De energietransitierekening voorziet in de verlenging van de levensduur van 19 Franse kerncentrales voorbij de leeftijdsgrens van 40 jaar. Waaronder misschien de krachtcentrale van Fessenheim ...


Kunnen we ergens de volledige tekst van de wet vinden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 15/10/14, 11:18

In fotovoltaïsche cellen vertegenwoordigt dit de installatie van 50 miljoen 3kWc-sites (momenteel 20m2).
Ik twijfel over mijn hoofdberekening ...

Wat de sector verdomd nieuw leven inblazen en verbeteren. :D
Vermindering van online verliezen
Oprichting van een opslagsector
Creatie van het Smart Grid

Kortom, er is genoeg te doen ... : Mrgreen:

Trouwens, Google is in de race, het heeft net een wedstrijd van een miljoen dollar gelanceerd om de omvormers te verbeteren om ze in zeer grote series van een laptop of zelfs minder te produceren (0,66dm3 voor 3kW).
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 21/10/14, 08:12

Heeeeeu,

De enige technisch haalbare oplossing zou zijn om traditionele thermische centrales te bouwen om te vervangen : Mrgreen:
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 23/07/15, 12:31

De wet op de energietransitie die uiteindelijk in het Parlement is aangenomen


http://www.lemonde.fr/energies/article/ ... 3054.html#


Dus :

Toegevoegd aan het de vermindering van het aandeel van kernenergie in de elektriciteitsmix tot 50% "aan de horizon 2025", vergeleken met ongeveer 75% vandaag. Een kalender die consistent is met de inzet van het staatshoofd, waartegen het recht fel heeft gevochten, de senatoren willen dat de vermindering van het gewicht van het atoom "op de lange termijn", zonder deadline, het doelwit is.
Op dezelfde manier is het totale vermogen van de kerncentrale afgetopt op het huidige niveau van 63,2 gigawatt (GW), om EDF te dwingen af ​​te sluiten, wanneer de EPR in Flamanville (Manche) in dienst wordt genomen, reactoren van gelijkwaardig vermogen . De twee eenheden in Fessenheim (Haut-Rhin) staan ​​in het vizier, zelfs als ze niet worden vermeld. De senaat wilde het plafond naar 64,85 GW verhogen, de taart opeten en opeten, dat wil zeggen de huidige 58-reactoren en de nieuwe EPR.

Meer informatie over http://www.lemonde.fr/energies/article/ ... OAjRGCG.99


Is de horizon niet iets dat achteruitgaat als je vooruitgaat?

Nou nu is er nucleaire 45 GW volgens RTE.
Dus in juli zou 2025 het moeten doen zonder 15 GW (1 / 3 van 45). Een rietje.

Doe het licht uit, de 6000 MW offshore windturbines die (hopelijk) op dit moment worden geïnstalleerd zullen niet voldoende zijn.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Opnieuw:




par moinsdewatt » 20/12/17, 21:54

Welke plaats voor hernieuwbare energie in de energiemix in 2030 (in Frankrijk)?

Aurélie M'Bida Usine Nouvelle 19 / 12 / 2017

Stroomopwaarts van de toekomstige Multi-Year Energy Programming (PPE), waarvan de debatten aan het begin van 2018 beginnen, publiceert het Syndicate of Renewable Energies (SER) optimistische voorspellingen. Het aandeel van hernieuwbare energie zou 38% van de energiemix in 2030 kunnen bereiken.

De doelstellingen van de Energietransitiewet in 2030? Haalbaar voor de Renewable Energies Union. Sterker nog, ze zouden kunnen worden overschreden "op voorwaarde van een vastberaden politieke wil", bevestigt de SER tijdens een presentatie van zijn scenario's "om het nieuwe Franse energiemodel te bouwen", dinsdag 19 december. De belangrijkste lessen uit het vakbondsrapport zijn dat hernieuwbare energiebronnen in 2030 een groot deel van de behoeften van de Fransen kunnen dekken:

1 / 38% van het uiteindelijke warmteverbruik op het Franse vasteland kan worden gedekt door hernieuwbare energiebronnen.

Dit cijfer is precies in lijn met de doelstelling van de wet van 2015 voor 2030. De belangrijkste bijdrage is de hout-energiesector met 31% in het finale warmteverbruik. Dan komen meer bescheiden biogas (3%), aardwarmte (2%), residentiële zonnewarmte (2%) en industriële thermische zonne-energie (<0,1%).

Wat energie uit hout betreft, adviseert de SER om het warmtefonds aan te passen aan de doelstellingen van de energietransitiewet. In het bijzonder "moet het Europese handelssysteem (ETS) worden hervormd", aldus Jean-Louis Bal, voorzitter van de SER.

Beeld

2 / 54% van de geproduceerde elektriciteit kan worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen

De wet op de energietransitie voorziet in een streefwaarde van 2030% van 40% hernieuwbare energie bij de productie van elektriciteit op 50. De SER presenteert op dit punt dus een zeer optimistische doelstelling. Meer dan 2030% van elektriciteit zal groen zijn door 16 volgens de organisatie, met een belangrijke bijdrage van hydro-elektriciteit tot 16% en wind op land (ook 9,7%). Dan komen fotovoltaïsche zonne-energie (9%) en offshore wind (1,5%). Vervolgens, met een meer bescheiden bijdrage, houtenergie (0,9%), biogas (0,7%), mariene energieën (XNUMX%).

Beeld

3 / hernieuwbaar gas kan tot 30% van het gasverbruik in Frankrijk dekken

De vakbond benadrukt dat deze sector zich moet ontwikkelen. In 215 werd 2016 GWh hernieuwbaar gas geproduceerd. Van 60 tot 80 TWh kan volgens de SER onmiddellijk worden gemobiliseerd voor anaerobe vergisting, met name door rekening te houden met landbouwvoorraden. De vakbond stelt voor om het huidige systeem van aankooptarieven te bestendigen, een ondersteuningsmechanisme op te zetten voor niet-geïnjecteerd biomethaan en een grotere ontwikkeling van anaerobe vergisting mogelijk te maken om een ​​ambitieuzere doelstelling van 90 TWh hernieuwbaar gas te bereiken, geproduceerd in 2030, in zijn "hoog" scenario (40 TWh in het "laag" scenario).

4 / Het volume van RES in transport zal (bijna) verdubbelen

Volgens de SER zou het aandeel van biobrandstoffen in transport moeten gaan van 8,5% in 2016 naar 15% in 2030. Een trendstijging in verband met de ontwikkeling van schone mobiliteit in de vervoerssector. Tegenwoordig is het grootste deel van de opname van hernieuwbare energiebronnen in het vervoer afkomstig van biobrandstoffen van de eerste generatie (90%), de belangrijkste bron van koolstofarme landbouw in de vervoerssector.

https://www.usinenouvelle.com/article/q ... 30.N629928

Nou, omdat het afkomstig is van de hernieuwbare energie-unie, is het noodzakelijkerwijs behoorlijk optimistisch .......
Maar misschien niet onmogelijk met veel polotic wil.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Energietransitie: nucleair van 75% naar 50% naar 2025?




par izentrop » 24/12/17, 10:48

De naakte toekomst zal uitwijzen of de opkomst van hout / energie en biogas een goed idee was ...
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Energietransitie: nucleair van 75% naar 50% naar 2025?




par Bardal » 24/12/17, 12:13

Ja, dat van biobrandstoffen ook ...

Let op dat je dezelfde bronnen niet twee of drie keer telt, een keer om verwarming en elektriciteit te krijgen, een andere keer voor biobrandstoffen ... Biomassa heeft fysieke limieten, en op een Excel-tabel zetten we een wat je maar wilt ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Energietransitie: nucleair van 75% naar 50% naar 2025?




par izentrop » 12/10/18, 18:29

Het negaWatt-scenario: moeilijk denkbare hypotheses (Tribune) https://www.lemondedelenergie.com/negaw ... 018/10/02/
Dit scenario vereist aanzienlijke inspanningen op het gebied van hernieuwbare energiebronnen, met name wind en fotovoltaïsche zonne-energie die een spectaculaire groei zullen doormaken.

Windenergie zou 247 TWh in 2050 moeten leveren tegen 24 TWh in 2017, tien keer meer! Dit zou uitgaan van ongeveer 20 000 windturbines op land en 4 000 windturbines op zee, vergeleken met ongeveer 7 000 aan land en momenteel geen op zee.

Het totale vermogen van de geïnstalleerde basis moet 77 GW bereiken tegen 13 GW in 2017. De levensduur van deze machines is minder dan 25 jaar, het zou in de toekomst nodig zijn om de huidige installatiesnelheid (1.2 GW per jaar gemiddeld deze 5 vorig jaar) te verdrievoudigen om de 77 GW aan geïnstalleerd vermogen te behouden.

Fotovoltaïsche cellen moeten elke 147 TWh leveren tegen 9 TWh in 2017; de kracht van het fotovoltaïsche park moet daarom van 8 naar 140 GW gaan!

Wetende dat 0.8 GW de afgelopen 5-jaren gemiddeld per jaar is geïnstalleerd en dat de levensduur van de panelen 30-jaren niet overschrijdt, zou een 7-installatiesnelheid in de toekomst groter zijn dan de huidige snelheid alleen voor behoud de geïnstalleerde kracht van 140 GW!
De rest is nauwelijks realistischer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Energietransitie: nucleair van 75% naar 50% naar 2025?




par Did67 » 12/10/18, 19:03

Het gehele artikel is een zeer interessante weerspiegeling.

De reflectie of het Negawatt-scenario, al is het maar in de orde van grootte, de schaduw heeft van een kleine kans om uit te komen in de democratie, is zeer interessant. 'Democratie' is ongetwijfeld een van de redenen waarom we alleen ... wetten maken (niet afgedwongen) of 'bezweringen' ('tegen 2030 - geïmpliceerd wanneer ik niet langer aan de macht zou zijn - we zullen zoveel en zo veel hebben verminderd ... "). Van overschakelen naar een dictatuur, er is een stap die me pijn doet.

Tegelijkertijd hebben we door het bewustzijn te vergroten manoeuvreerruimte: we hebben ons elektriciteitsverbruik teruggebracht van 3 700 kwh / jaar tot ongeveer 2 500, zonder met kaarsen te leven. Ik trap er niet op om dit bericht te maken (maar ik doe het op een draagbare, minder hebzuchtige). Tegelijkertijd hebben we het verbruik van aardoliederivaten gedeeld met meer dan 2, door verwarming van stookolie door pellets te elimineren en door een sterke afname van ons wagenpark (overschakelen naar een C1 met LPG, recent vervangen, op 190 000 km waar het stierf - eindelijk, werd onherstelbaar - altijd door een Chevrolet Avéo GPL). Helaas laat mijn activiteit als docent me mijn kilometers weer verhogen (zelfs als ik lange afstanden per trein afleg).

Ik denk niet dat ik op het pad van Négawatt ben. Helaas.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten