Een zonne thuisbasis van bijna autonome thermische buffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 28/08/08, 21:28

Ik herinner me de oplossing voorgesteld door het bedrijf Econo uit Gembloux (nee, het is niet eens een vriend) waarbij de energie in de grond onder de mat wordt opgeslagen. Het wordt gecombineerd met een warmtepomp, die met een goed rendement werkt, omdat hij warmte zoekt in een bodem van 15°C. de warmte wordt geleverd door ongeveer tien m² zonnepanelen.

(econo.be)

dat gezegd hebbende, hebben we gelijk: zonder uitwisselpunt van gezondheid :D , anders hallo legionellose, salmonellose, enzovoort. :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 28/08/08, 22:17

Hallo Ch-ose :D

inderdaad, met een warmtepomp waarom niet, maar we zijn verre van autonoom
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/08/08, 22:42

Capt_Maloche schreef:met een warmtepomp waarom niet, maar we zijn verre van autonoom


Artikel van de dag over PAC's: https://www.econologie.com/geothermie-po ... -3900.html

Een volgende over de kosten van primaire energie komt nog...

Econo is grappig...Ik zou graag willen weten hoeveel warmtepompen er zijn geïnstalleerd in de provincie Luxemburg, waar de kWh 0,25€ bedraagt ​​(equivalent aan een olieprijs van 2.5€/L!!)...
: Mrgreen: : Mrgreen:

ps: hoeveel m3 beton moet er gestort worden om een ​​acceptabele buffer te hebben?
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 29/08/08, 21:56

1) vraag het hem!

2) het is niet beton, het is de grond!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 30/08/08, 00:43

Ik installeer niet, ik schrijf voor en ik adviseer om zo min mogelijk te verbruiken, wel, ik bouw een administratief gebouw van 600m² met een maximale verwarmingsbehoefte van 20 kW

Het is waar dat vanuit het oogpunt van rendement op primaire energie het werkelijke rendement van een warmtepomp 1.5 is, ik zou niet teruggaan naar het CO2-aspect en de behandeling van afval van energiecentrales...

maar op het niveau van de portemonnee, met een stookolie van 1 € per liter, wordt het aantrekkelijk als u uw warmtepomp zo op maat maakt dat hij aan 80% van de huidige behoeften voldoet, aangevuld met een houten inzetstuk.

Mijn persoonlijke geval is speciaal, omdat ik deze apparatuur tegen fabrieksprijzen kan krijgen en deze zelf kan installeren (zakelijke vereisten)
plotseling zal ik mezelf zeker uitrusten voor deze winter voor minder dan 3000€ alles inclusief, ECS met. (d.w.z. de prijs om mijn tank een jaar lang te vullen)

voor deze prijs maak ik de installatie in minder dan 1.3 jaar winstgevend,
uiteraard wordt de geleverde en geïnstalleerde marktprijs van een dergelijke installatie eerder betaald in de € 9000,- en het rendement op de investering bedraagt ​​in dit geval 4 jaar, wat nog steeds redelijk is met een levensverwachting van de apparatuur van 10 tot 15 jaar

vandaag de dag heel slim, wie kan zeggen hoe de prijs van elektrische KW.h in Frankrijk zal evolueren
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
sensei64
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 14/11/09, 13:00

projectvoortgang




par sensei64 » 10/01/10, 20:03

hallo allemaal

waar zijn uw projecten op het gebied van inter-seizoensopslag?

behaald, stoppen met studeren?

bedankt voor uw antwoorden met uw positieve en negatieve ontdekkingen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 10/01/10, 23:48

Welnu, we hebben de thermische opslagoplossing met PCM's (Phase Change Materials), op voorwaarde van een goed geïsoleerd huis (recent, RT2000 minimum)

onderwerp hier: https://www.econologie.com/forums/stocker-de ... t7421.html
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
sensei64
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 14/11/09, 13:00




par sensei64 » 24/01/10, 07:09

welkom
had gezien op een geïsoleerde betonplaatpaal van het type styrodur onder een buitenterras met zonne-luchtcollector die naar binnen en in het midden in het centrale deel van de blikken van 30 liter circuleerde, uitgelijnd en ingebed in het beton om de hoeveelheid opslag te vergroten
het zou interessant zijn om te weten wat er kan worden opgeslagen voor een volume van 30 m3 minder water (2,5x 2,5x 5) met, laten we zeggen, 20 blikken van 25 liter erin

ongeveer merdo bij de ingang van de Canadese bron, zou het moeten compenseren voor het handhaven van een lage temperatuur voor dagelijkse afwezigheid (werk). :( ) in een zonnige regio
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Christophe » 15/12/17, 01:10

Big up...Ik zou graag willen weten of dit project een vervolg heeft gekregen:

1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een zonnewoning met bijna autonome thermische buffer




par Adrien (voormalig nico239) » 18/12/17, 19:26

Ter info: we hebben isolatie ontdekt bij ons nieuwe huis.

En we waren heel erg verrast dat we zonder problemen 150 m2 op één niveau konden verwarmen met een kleine Ilam 7 kW gietijzeren kachel (deze was op zijn plaats toen we hem kochten)

Beeld
https://www.energie-rama.fr/catalogue/a ... w_359.html

In dit stadium hebben we 5 kubieke meter of 250€ voor het jaar besteld.
In één oogopslag moeten we uitkomen op... 6, 7 of 8 kuub? helemaal (wordt vervolgd)

Samenvattend (en tot onze grote verrassing, bis) lijkt het ons zowel eenvoudig, bewezen als goedkoop om warm te blijven: wat niet alle thermische innovaties verhindert (het is logisch)
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten