Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 12/12/17, 16:54

nico239 schreef:Ik ben geïnteresseerd....

Hieruit volgt dus concreet WAT ???

Niet binnen zaaien?
Of in 'open' interieurs in veranda-stijl.
Of ga terug naar buiten om de zaailingen te planten?
Of alleen in de kas?

We zijn vorig jaar in en uit gegaan.
Persoonlijk wil ik niet meer.
Zelfs als dat het zaaien vertraagt
Dat roept de vraag op tot wanneer ???

als voormalig groot aquariaan, meer dan 20 aquaria, de kwestie van verlichting rees, ik gebruikte heel snel spaarlampen anders zou ik de rekening ontploffen, planten kiezen destijds aangepast het ging heel goed, ik moest eerder stoppen de komst van de LED-hellingen, maar er waren al wat mensen aan het sleutelen aan dingen met LED's en er waren goede resultaten

meer dan het vermogen is het vooral de duur van de verlichting, overdag bij een raam is het goed, het is voldoende om laat binnen te zaaien om te beseffen dat het werkt, aan de andere kant is de duur niet voldoende aan het begin van lente, dus 's ochtends en 's avonds extra licht geven is goed, de planten eruit halen is ook handig om ze af te harden, meer acclimatisatie aan buitentemperaturen dan aan binnen.

Als we daarna beginnen met de massale productie van planten, een paar LED-lampen op stopcontacten, op een kleine houten steun, zou het gemakkelijk te maken moeten zijn en het zou voldoende moeten zijn, ik zeg dat het moet omdat ik het nog niet heb getest, maar met mijn ervaring als aquariaan Ik weet dat we correcte resultaten kunnen verkrijgen die sommigen alleen zagen met krachtige tuinbouwbuizen

gemakkelijke ervaring om overdag een lamp aan te doen; als je het verschil niet ziet, is het dat het externe licht voldoende is, zodra de lamp een pluspunt brengt, is het zichtbaar en is het nut ervan bewezen

de grote, krachtige lamp brandt en verwarmt, dubbel voordeel voor een tropische plant, voor een tomaat is dat twijfelachtig : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 12/12/17, 18:12

Tuinbouwverlichting is tegenwoordig een mengelmoes van paarse en rode LED's... Zo verhelderend is het niet. Alleen de door de pigmenten geabsorbeerde frequenties worden gebruikt. Zo effectief. Het is niet nodig om energie te "verspillen" om golflengten te produceren die niet worden geabsorbeerd...

Wees niet langer verbaasd als u ‘paarse’ of ‘rode’ kassen ziet!

Precies, er zijn verschillende “mengsels” afhankelijk van de planten en de stadia...

http://www.floraled.fr/eclairage-hortic ... -bloomled/
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 12/12/17, 18:20

nico239 schreef:
Niet binnen zaaien?
Of in 'open' interieurs in veranda-stijl.
Of ga terug naar buiten om de zaailingen te planten?
Of alleen in de kas?



Interieurs met voldoende bovenverlichting (van bovenaf) zijn geschikt: veranda... Voor degenen die die hebben. Het zijn net kassen, of kozijnen, soms met extra verwarming...

Anders, zoals Moindreffor net schreef, kunnen we het doen als de dagen langer worden. Je moet de "kratten" elke dag draaien...

En inderdaad, de planten ‘afharden’, door ze eruit te halen... Bij een goede weersvoorspelling kunnen we van geval tot geval beoordelen of we wel of niet naar binnen gaan...

Het "chassis" vergt enige bouwinspanning, maar als het mij lukt om de openingen/sluitingen te 'motoriseren', lijkt mij dat een goed compromis. We moeten nog even wachten... Maar in ieder geval hebben we geen interesse in haast : de grond is koud, de mineralisatie vertraagt, de nitrificatie halfstok...
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9831
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 12/12/17, 18:49

Did67 schreef:
Het "chassis" vergt enige bouwinspanning, maar als het mij lukt om de openingen/sluitingen te 'motoriseren', lijkt mij dat een goed compromis. We moeten nog even wachten... Maar in ieder geval hebben we geen interesse in haast : de grond is koud, de mineralisatie vertraagt, de nitrificatie halfstok...


Ik heb de ramen, maar ik ben lui....

Maar bovenal heb ik absoluut een geautomatiseerd systeem nodig, vanwege regelmatige afwezigheid. Houd ons op de hoogte van je tests.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 12/12/17, 20:38

Oké bedankt voor alle info....

En heeft iemand ooit de “race” tussen binnenzaailingen en buitenzaailingen gedaan...gewoon om te zien of het de moeite waard was...?

Met andere woorden: (bijvoorbeeld) voor een binnen gezaaide tomatenplant 2 maanden voor een buiten zaai... rijpen de tomaten van de kamerplant 2 maanden voor een buitenplant?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 12/12/17, 20:43

Did67 schreef:Tuinbouwverlichting is tegenwoordig een mengelmoes van paarse en rode LED's... Zo verhelderend is het niet. Alleen de door de pigmenten geabsorbeerde frequenties worden gebruikt. Zo effectief. Het is niet nodig om energie te "verspillen" om golflengten te produceren die niet worden geabsorbeerd...

Wees niet langer verbaasd als u ‘paarse’ of ‘rode’ kassen ziet!

Precies, er zijn verschillende “mengsels” afhankelijk van de planten en de stadia...

http://www.floraled.fr/eclairage-hortic ... -bloomled/

we kunnen op de site duidelijk witte en blauwe LED's zien (groene men kan zich afvragen waarom, maar ze moeten hun redenen hebben) waaraan in het begin werd geknutseld door de eerste aquarianen die geïnteresseerd waren in het onderwerp, en de opmerking is goed op het feit dat het niet erg doordringend is, dus gereserveerd voor jonge planten, was het probleem al hetzelfde, en deze goedkope verlichting (als je eraan sleutelt) was gereserveerd voor kleine aquaria

achteraf voor de prijs beslist iedereen op zijn eigen niveau, ik vind het persoonlijk relatief duur voor wat het is en voor het gebruik zou het nodig zijn om vergelijkende tests uit te voeren, voor mij persoonlijk voor extra een daglicht LED-lamp, daarnaast natuurlijke verlichting is wat ik ga testen, dus voor ongeveer € tien zou het moeten lukken, ik zal echter testen met en zonder verlichting om zeker te zijn van de noodzaak van verlichting
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 12/12/17, 20:57

nico239 schreef:Oké bedankt voor alle info....

En heeft iemand ooit de “race” tussen binnenzaailingen en buitenzaailingen gedaan...gewoon om te zien of het de moeite waard was...?

Met andere woorden: (bijvoorbeeld) voor een binnen gezaaide tomatenplant 2 maanden voor een buiten zaai... rijpen de tomaten van de kamerplant 2 maanden voor een buitenplant?


je bedoelt tussen een semi-indoor en een semi-outdoor onder chassis, ik denk niet dat de vraag in deze termen moet worden gesteld
vorig jaar was alles in orde en Didier liet ons een flinke vorst zien en bijna al zijn buitenzaailingen waagden de sprong van de engel, wat je niet overkomt met een binnenzaailing

na wanneer je buiten kunt uitplanten bij buiten zaaien is discutabel, maar je moet met veel dingen rekening houden, bijvoorbeeld courgettes heel vroeg laten bloeien maar geen bestuivers omdat het nog te koud is, dwingt je om kunstmatig te bestuiven, afhankelijk van het weer kan dat heb je het geval, in het seizoen, van courgettebloemen die bloeien en rot weer, nou heb je geen courgette die vorm, de courgettebloem vervaagt heel snel

Trouwens, ik vroeg me af wat tomaten betreft: kan bloembestuiving kunstmatig worden gedaan? Is er sprake van zelfbestuiving, want als er al heel vroeg planten zijn die geen vrucht dragen, wat heeft dat dan voor zin?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 12/12/17, 20:58

wat betreft de tuinkozijnen zag ik een model met een automatisch openingssysteem (zonne-energie)... zie voorbeeld http://www.juwel.com/fr/serres-chassis/ ... star-1500/
0 x
Mrik
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 71
Inschrijving: 31/07/17, 19:45
Plaats: Normandië
x 10

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Mrik » 12/12/17, 21:34

trouwens, ik vroeg me af voor tomaten, kan de bestuiving van bloemen kunstmatig worden gedaan? is er zelfbestuiving, want als het hele vroege planten heeft die geen vruchten afwerpen, wat heeft het dan voor zin?[/quote]

De tomaat is zelfvruchtbaar, een beetje windvlaag en presto of we kunnen ze een beetje schudden
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 12/12/17, 22:08

lesfor schreef:Trouwens, ik vroeg me af wat tomaten betreft: kan bloembestuiving kunstmatig worden gedaan? Is er sprake van zelfbestuiving, want als er al heel vroeg planten zijn die geen vrucht dragen, wat heeft dat dan voor zin?

mrik schreef:De tomaat is zelfvruchtbaar, een beetje windvlaag en presto of we kunnen ze een beetje schudden

Hartelijk dank voor uw antwoord
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 305-gasten