Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 06/12/17, 19:49

Als bij toeval zijn de eerste 25 of 30 cm van een bodem de "groentegronden", die worden verkocht als er bouwplaatsen zijn... Het is de "levende grond"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 09/12/17, 18:31

Even een foto van de Leyland-plantages met al het beschikbare hooi aan de voet....

Beeld


En nog een van de 1e ronde sla uit de kas... de rest is onderweg

Beeld


Verder geen nieuws over de zaailingen veldsla midden tussen de strobalen.

Buiten vindt de rest heel langzaam zijn beloop, net als de spinazie tussen vorst, regen en sneeuw...


Een vraagje: wij willen graag doorbloeiende moerbeien... heeft u een bepaalde variëteit aan te bevelen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 11/12/17, 19:56

Sneeuw, dooi dan nu stortregens..... voor een super bevriezing... en opnieuw sneeuw

De voordelen van hooi voor de bodem in ÉÉN schot

Beeld

Is het nodig om de door de natuur veroorzaakte schade te vergelijken tussen het ene oppervlak (op de voorgrond) en het andere... op de achtergrond...

Zinvoller dan alle lange toespraken...

Of nogmaals..... nog een NUTTIG hooi voor de aarde (afgezien van haar afbraak): haar BESCHERMING....
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/12/17, 00:15

Hooi heeft in de fenocultuur 6 functies!!!

Waaronder in feite het beschermen van de bodem tegen klimatologische agressies: regen, wind, uitdroging...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/12/17, 11:53

Ik geef toe dat we daar niet aan hadden gedacht... maar naast het beschermen van de aarde en de afvoer, zorgt het ervoor dat de VS niet door de sneeuwbrij waden of uitglijden op het... ijs.

Kortom, alleen maar voordelen en als je dan bedenkt dat daarnaast hieronder in deze tijd het werkt... dan is het 100% winst.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/12/17, 00:55

Even wat nieuws terwijl ik meer in de werkplaats dan in de tuin ben.
Maar aan de andere kant is er niet veel te doen in de tuin...

Behalve dat het in de tunnel nog steeds tot 30 gaat als het zonnig is.... terwijl het 's nachts onder de 0 zakt....

Buiten groeit niets, maar er sterft niets.
Namelijk wat er al was gegroeid: veldsla en spinazie handhaaft zijn staat zonder tekenen van naderende dood te geven maar zonder te groeien...

In de tunnel duwt hij heel langzaam.

We hebben koriander geplukt, wat vreemd genoeg de enige is die echt groeit.

Anders overleven de salades zoals al het andere, maar zonder te verdorren: dat is het al.

Buiten nieuwsgierig of de bladeren van de kamperfoelie op het terras logisch zwart zijn geworden....

Beeld

Diegene achter in de tuin lijkt niet begrepen te hebben dat het winter is en dat het -10 's nachts is.... Dat heb ik nog nooit gezien (en ik begrijp niet waarom).... groen als midden in de zomer... terwijl het niet bijzonder beschut is...

Beeld

In tegenstelling tot wat ik overal lees, is phacelia niet bang voor vorst, in ieder geval niet tot -10.
Net als de rest groeit het niet maar gaat het niet dood....

Beeld

Evenmin de "wilde" munt (volledige blootstelling aan het noorden en bijna geen zon)... en het ruikt erg sterk...

Beeld

Knoflook geplant in het meest blootgestelde deel blijft daarentegen groeien, zelfs als het nodig is om het op te graven om het te realiseren
Vergelijk met de grootte van de wortels op de vorige foto.
Ik ben niet gaan kijken naar de toestand van degene die onder het hooi lag

Beeld

Een voorbeeld van meubels
Nee, ik heb het dienblad niet gemaakt, maar aan 150 € (door een timmerman, adres beschikbaar) 3m x 1m20 x 5 kunnen wij die op het punt stonden 5 keer die prijs te zetten niet worden geweigerd...
Voor deze prijs is het natuurlijk dennenhout, maar er waren 4 mensen voor nodig om het om te draaien zodra de voeten waren neergezet

De voeten heb ik bescheiden in balken van 20 x 20 gezet

Beeld

De kerstman heeft me een schaafmachine gebracht (pfff, klaar met de uren schuren) Metabo DH330 Ik zal tijd besparen in mijn toekomstige constructies....
De eerste pogingen zijn sensationeel...zeker voor iemand die al 20 jaar schuurt/schaaft met een boor...
Zo ja met de boor ... maar de opa die de zagerij ook heeft want die houdt ook niet van vlakschuurmachines.
Het is geruststellend om te zien dat we niet alleen zijn.

Beeld

Omdat ik de planken in de zagerij koop en dan worstel ik met de rest maar voor 60€ de 27 planken tussen 180 en 110 x 35/40 ook daar is geen vergelijking met de doe-het-zelfzaken: denk eraan om rechtstreeks bij de zagerij te kopen.. ...


Mijn "zagerij-opa" die snijdt... met een kettingzaag, zoals ik, we zijn beslist voor elkaar gemaakt.
Maar het gebruik van de kettingzaag de hele tijd is hier niet erg gebruikelijk, jammer... omdat het veel gereedschap vervangt dat vaak nutteloos of overbodig is

NB de twee balken van 20 x 20 op de trolley zijn voor mij... voor een toekomstige bibliotheek
Er komen er 4 in totaal maar 4 balken van 20 x 20 x 250 in de trailer Ik voelde het niet... gewichtsniveau, dus ik heb 2 ritten gemaakt

Beeld

Fijne jaarwisseling allemaal.... en tot ziens in het jaar dat vr
1 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par stortvloed » 31/12/17, 09:24

denk erover om rechtstreeks bij de zagerij te kopen


Ik ben een muur van de garage aan het afwerken met een houten frame en ik ben ook door een zagerij gegaan voor mijn frame.
De prijs is gedeeld door 3.7 ten opzichte van grote bouwmarkten :schok: .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 11/01/18, 15:07

Een korte kroniek van het leven in de middelste bergen

Het hout, ik werd om details gevraagd, hier zijn ze op foto's

Beeld

Naar mijn mening is de originele ezel bijna niet te perfectioneren.
Ik heb zojuist de stukken hout toegevoegd om de boomstammen te "ophangen".
Ik heb getest om een ​​riem of een spanner toe te voegen om het onderdeel dat op de ezel rust vast te zetten, maar het is lang en nutteloos: houd het onderdeel dat op de ezel rust vast om te voorkomen dat het omvalt, terwijl snijden veel sneller en handiger is
Ik zag op You Tube nogal esoterische dingen zonder veel interesse
Eventueel een peilstok bij de uitgang van de ezel voor de meest kieskeurige die het kompas niet in het oog hebben waarom niet?
Maar voor mij is het overbodig, ik heb stukjes van ONGEVEER 1 m en ik maak 2 of 3 sneden afhankelijk van .... maar willekeurig doet het het heel goed.

Beeld

Niets groeit maar alles overleeft... de tijd heeft stil gestaan: daar in dit geval de spinazie (hetzelfde geldt voor veldsla).
Deze zaailingen van begin oktober zullen binnenkort 4 maanden oud zijn...vandaar de vraag...zijn ze nuttig?
Spinazie die de hele winter heeft overleefd, zal beter zijn.
Ik zou over een tijdje tijd moeten hebben om nieuwe te zaaien: zoveel nieuwe zaailingen zullen de oude verdubbelen....
Kortom, het is ervaring

Beeld


Knoflook? geen a priori ui ....

Knoflook in het hooi Ik heb er niet naar gezocht (had geen tijd) maar het verschijnt momenteel niet

Beeld

Met betrekking tot de knoflook die in de siertuin wordt geplant, is het enige probleem dat een paar cayeux "zichzelf uitwerpen" terwijl ze groeien.
Het is twee of drie keer geweest dat ik wat terug in de grond heb gestopt....
Ik respecteerde ze niet diep te planten... had ik het mis, had ik ze dieper moeten planten?
Zou de grond te hard zijn? Dit is echter niet bepaald het geval...
Kortom, ook hier komt de beleving om de hoek kijken....


"Iemand" .... heeft ons 3 duivinnen opgegeten Beeld binnenkomen via het dak van het kippenhok....
Oké, we waren te lui om het te verbergen....

Wat is er gedaan.
Als gevolg hiervan kregen de vogels die feestvierden geen voedsel.
Behalve de slimmeriken die erin slaagden door de opening bovenaan de deur naar binnen te komen, maar die vast kwamen te zitten als deze gaai van de eiken...

Beeld


Eindelijk serieuze vraag: waarom lopen de meren niet leeg???

Beeld

Dit is eigenlijk wat mij deze foto inspireert
Linker bassin en EPDM
Op het juiste gat en het toekomstige bassin
Er zijn er die een kuil graven, er een bron in omleggen en goedkoop een bassin maken.... ZONDER EPDM loopt de kuil niet leeg als hij gevuld is met water
Bij ons vult en leegt het....
Vandaar mijn bedenking waarom de meren niet leeglopen Beeld
Het zou praktisch zijn als het bassin waterdicht zou zijn ZONDER EPDM.

Heeft u een idee om een ​​gat waterdicht te maken zonder EPDM dan zijn wij nemer....
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 11/01/18, 16:47

Een "bepleistering" met 10 cm klei. Uitspreiden, goed vertrappen... Vóór EPDM werden zwembaden zo "behandeld"... Maar dit zijn geen luie zwembaden...

In de natuur "verstopten" grote meren heel snel omdat de klei en het slib van modderige stromen bezinken [kijk eens naar deze spectaculaire beelden van "gebarsten korsten" wanneer een dam opdroogt!].

In kweekvijvers wordt het water constant ververst...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 11/01/18, 16:51

nico239 schreef:
Niets groeit maar alles overleeft... de tijd heeft stil gestaan: daar in dit geval de spinazie (hetzelfde geldt voor veldsla).
Deze zaailingen van begin oktober zullen binnenkort 4 maanden oud zijn...vandaar de vraag...zijn ze nuttig?
Spinazie die de hele winter heeft overleefd, zal beter zijn.
Ik zou over een tijdje tijd moeten hebben om nieuwe te zaaien: zoveel nieuwe zaailingen zullen de oude verdubbelen....
Kortom, het is ervaring




Wintergroenten overwinteren vaak in een "kleine zaailing"-fase. Het is in het voorjaar, als het weer gunstig is, dat ze het verschil zullen maken in vergelijking met de zaailingen die je zou zaaien of die je dan zou planten... Voordat ze over het algemeen heel snel gaan zaaien. Haast je dus zodra het een "eervolle" grootte heeft bereikt zonder te wachten tot "het weer groter wordt!".

Integendeel, meer ontwikkelde planten zouden "lijden" aan de kou als deze (????) ernstig zou worden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten