De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par sicetaitsimple » 11/12/17, 14:45

torrent schreef:
Over mij moet je weten dat ik een beetje ben als een dier dat in winterslaap gaat: in de winter doe ik diverse kleine klusjes binnenshuis in huis, maar vanaf de eerste zonnestralen moet ik buiten actief zijn. Het is iets waar ik van hou en dat is "essentieel" voor mij. Dus ik maak mijn leven ingewikkelder, maar ik krijg een voldoening die de negatieve kanten in evenwicht houdt.

........................................

Ik bekritiseerde op geen enkele manier mensen die hooirollen kopen, want als ik zie hoeveel er uiteindelijk verdorren op de velden in mijn sector, de "rommel" (van wat mij werd verteld zou worden gekoppeld aan verhalen over quota of iets anders) zal zeker niet eindigen in mulch. Tegelijkertijd "doe ik sommige mensen een plezier" door hun dode bladeren enz. op te halen, het bespaart hen een ritje naar het recyclingcentrum, dat om ons heen op zaterdag erg druk is.

Het begrip ‘werk’ is specifiek voor ieder persoon en daarom zeer subjectief: wat ik als werk beschouw, kan voor de een slechts een kleine activiteit zijn, zoals een onbegaanbare berg voor de ander. Helaas zag ik in mijn entourage een paar mensen (ik geef toe dat het er geen honderden zijn) die geloofden dat het eenvoudig was en beseften dat het uiteindelijk een minimum aan "ijver" vereiste en het eenvoudigweg opgaven. De redenen waren altijd dezelfde: het is te veel werk, het leek veel eenvoudiger.


Allereerst welkom!

Eigenlijk ben ik, net als jij, nogal een fan van de “opportunistische” inzameling van biomassa, en net als jij denk ik dat het begrip “baan” specifiek is voor iedereen.

Maar het is waar dat er grenzen zijn! Ik ben bezig met het "behandelen" van ongeveer 150 m2 van een nieuw perceel voor volgend jaar, dat is een verandering ten opzichte van mijn vorige 75 m2, waarvan de helft gewassen zijn die nog steeds aanwezig zijn in de winter en die ik heel licht ga mulchen.

Als we het hebben over 500m2, zoals in het geval van Didier, dan is dat ongeveer een ton hooi (droge stof) dat jaarlijks aangevoerd moet worden. Als we dit doen met ‘opportunistische’ en min of meer vochtige biomassa, kan het al snel 5 ton worden om te verzamelen en te verspreiden. 50 dagen bij 100 kg, of 100 dagen bij 50 kg....

Niets is onmogelijk, maar het is waar dat het werk is.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 11/12/17, 19:39

Nou, je was spraakzaam vandaag : Lol:

Ik zal proberen in volgorde te antwoorden (sorry als ik punten mis). Citaten worden niet ingekort om te misleiden door de zinnen uit hun context te halen, maar om de lengte van het bericht te verlichten

Of dat sommige “pausen” van deze techniek erg blij zijn met stagiaires om hun oppervlakte te vergroten! Het betalen van slaven is in de 21e eeuw nog steeds een luxe!

Ik ben het er helemaal mee eens. Degenen die "leven" van permacultuur, bij het analyseren van hun verhalen, realiseren we ons dat het meer te maken heeft met de opleiding waar ze van leven dan met hun productie (er is momenteel een debat gaande over het onderwerp van een bepaalde bekende boerderij). En zoals je zo goed zegt: mensen betalen voor het recht op werk :schok:

De natuur is zo veerkrachtig (ze absorbeert schokken en corrigeert wanneer ze mishandeld wordt).

Ben het helemaal met je eens. Het probleem zit hem niet, maar de objectiviteit van mensen als het om resultaten gaat en daarmee de neiging om gedrag niet te veranderen

De “hoeveelheid inspanning” kan worden gekwantificeerd. Je moet het gewoon willen.

ja maar ik wil het niet : Oops: . Anders zal ik specifieke bovenlichaam-, volledige lichaams- en cardioprogramma's moeten doen. : Mrgreen:

Kunt u aangeven wat degenen die teleurgesteld waren aan het doen waren? Geen fenocultuur zoals ik het aanbeveel, denk ik! Als je lasagne maakt, als je terpen maakt, als je denkt dat je "randen" of "vierkanten" of "insectenhotels" moet maken, ja, er is een manier om af te dwalen...

er was een beetje van dat alles... het varieerde van eenvoudig mulchen tot grote cultuurheuvels. Voor insectenhotels maakt het mij persoonlijk : Lol: . Degene die op het idee kwam om dit soort dingen op de markt te brengen, moet het plan hebben gehad om pure berglucht in een fles van 2 liter te verkopen. Mijn insectenhotel moet bijna 20 hectare groot zijn : Mrgreen:

Hoewel ‘lui’ misleidend is. Ik specificeer het in mijn confs

Daar zijn we het over eens

[Natuurlijk bespreken we. Dat is mijn mening. En wie mij al lang volgt, weet dat ik graag discussieer. Maar laat tegengestelde meningen me niet choqueren!]

met mij gaat het ook goed : Mrgreen: Als niemand mij ooit had tegengesproken, zou ik nooit hebben geweten dat ik ongelijk had

Probeer enkele foto's bij te voegen (bijlagefunctie hieronder)

Nee, maar ik ben een respectabel persoon!! Ik laat mezelf de eerste avond niet zien : Lol: . Ik zal kijken of ik nog foto's op voorraad heb, anders stuur ik je in het voorjaar, zodra alles weer op zijn plek zit, er een paar.

Als we het hebben over 500m2, zoals in het geval van Didier, dan is dat ongeveer een ton hooi (droge stof) dat jaarlijks aangevoerd moet worden. Als we dit doen met ‘opportunistische’ en min of meer vochtige biomassa, kan het al snel 5 ton worden om te verzamelen en te verspreiden. 50 dagen bij 100 kg, of 100 dagen bij 50 kg....

Wat bij mijn manier van doen tijd kost, is het vinden van hooi. Het verspreiden ervan zal min of meer dezelfde tijd in beslag nemen zodra het beschikbaar is op mijn land. Het is zeker dat het vinden van de hoeveelheid hooi die nodig is voor 500 m² veel ingewikkelder is (ik worstel al voor mijn 160 m²)
1 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 13/12/17, 19:07

dus na een aantal archeologische opgravingen heb ik gedurende het seizoen geen foto's van mijn moestuin kunnen vinden.
Als het weer het dit weekend toelaat, probeer ik het te halen. Ik zal erover moeten nadenken om het in het hoogseizoen te doen

Ik dacht dat ik dit als een boom zou planten https://www.promessedefleurs.com/fruiti ... gIEqPD_BwE .
Ik vond het origineel en daarnaast wordt het gegeten.
Mijn angst zit op het niveau van de minimumtemperaturen en de kleigrond. Heeft iemand het geprobeerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 13/12/17, 19:27

Vooral de winterhardheid: als ze - 10 ° aangeven, is het wat krap voor ons ... Ook al is er soms een paar graden marge. En dat de plaats veel speelt: beschutting tegen de wind, enz ... Ik zou het niet proberen buiten een binnenplaats, gericht op het zuiden van een muur. Met een zeker risico ... Of liever gezegd in een "container", om het terug te brengen zodra een "grote verkoudheid" dreigt ...

Ter informatie wordt de winterhardheid van de olijfboom gegeven voor - 12 ° C (maar tot - 20 ° C!). En toch is de Elzas geen land van olijfboomteelt!

Ik weet dat er enerzijds sprake is van opwarming van de aarde (maar zonder de brute kou uit te sluiten!). En vooral omdat de mode voor het "exotische" is. Maar we moeten toegeven dat mode een idiote kant heeft - en niet alleen in kleding!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 13/12/17, 19:31

ok, ik twijfelde ook over de temperatuur.
Ik zal opgeven. Met dat geld zou ik waarschijnlijk iets geschikter vinden om te planten.
Heeft u adressen waar u hier oude soorten appelbomen kunt vinden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 13/12/17, 19:35

1) Er is een zeer actieve vereniging van (amateur)boomverzorgers, met serreboomgaarden. Je doet een entcursus en je produceert ze.

2) Een van de laatste boomkwekers in Nederrijn die nog zelf produceert is Ledermann-Mutschler in Krautergersheim. Probeer hun catalogus te bemachtigen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par sicetaitsimple » 13/12/17, 19:49

Did67 schreef:1) Er is een zeer actieve vereniging van (amateur)boomverzorgers, met serreboomgaarden. Je doet een entcursus en je produceert ze.

2) Een van de laatste boomkwekers in Nederrijn die nog zelf produceert is Ledermann-Mutschler in Krautergersheim. Probeer hun catalogus te bemachtigen.


Er begint hier een bende Elzassers vorm te krijgen! (referentie voor degenen die alle threads naar de "Makita" -bende volgen).

In dit opzicht, Didier, heb ik geen enkel aanbod ontvangen om me te abonneren op het tijdschrift dat je mij hebt aanbevolen in de draad "verger", geïnitieerd door Olivier.

Edit: ik zal het wel overleven! Maar je vroeg me om je feedback te geven.
Dernière édition par sicetaitsimple de 13 / 12 / 17, 20: 01, 1 keer bewerkt.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 13/12/17, 19:54

1) Er is een zeer actieve vereniging van (amateur)boomverzorgers,

Ik zal indringend klinken, maar heb je een naam of een locatie die ik van hen kan achterhalen? : Mrgreen:

Er begint hier een bende Elzassers vorm te krijgen! (referentie voor degenen die alle threads naar de "Makita" -bende volgen).

: Lol: en aangezien ik ook uitgerust ben met een Makita... mogen we dan twee bendes hebben? : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 13/12/17, 19:55

Het staat in de titel!!! Het is geen inleg...

Voor uw abonnement zal ik degenen die ik ken in het systeem waarschuwen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 13/12/17, 19:58

torrent schreef: : Lol: en aangezien ik ook uitgerust ben met een Makita... mogen we dan twee bendes hebben? : Lol:


Dubbelagent: hij is de ergste. Als het misgaat, hebben twee landen er belang bij u te verbranden – en geen van beiden om u te redden! Je zult op mysterieuze wijze in de Bermudadriehoek terechtkomen [oké, daar is Johnny niet ver weg!]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 328-gasten