Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 08/12/17, 14:41

Geplant, bedoel je zonder twijfel?

[Wij zaaien een zaadje; we "planten" "stukjes planten", ook al vinden we op de zakken met knoflookkoppen die bedoeld zijn om te planten de term "zaden" - zoals elders voor aardappelplanten. In het ene geval zijn dit peulen, in de andere knobbeltjes, dat wil zeggen een vegetatief voortplantingsorgaan, niet afgeleid van bloemen / bevruchting / fruit...]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 08/12/17, 15:03

Ik heb ze rond half november in het hooi geplant. Ik nam 3 verschillende soorten knoflook:
2 witte en 1 paarse. Of er verschillen zijn, zullen we bij de oogst zien.

Vorig jaar heb ik hem (een beetje laat) geoogst toen ik begin juli terugkwam van vakantie, en het had veel geregend, waardoor ik de buitenste laag moest verwijderen die was gaan rotten. Ik hoop dat het resultaat dit jaar beter zal zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 08/12/17, 15:11

Ik heb de mijne heel laat geplant, eind november. Gewone vertragingen bij de ongeorganiseerde man die ik ben. Het is nog niet uit.

Ik heb ook 3 soorten herfstknoflook om te proberen (het tegenovergestelde van jou: 2 paarse en 1 witte). Twee rijen van elk, onder dezelfde omstandigheden: hetzelfde plot, dezelfde datum, dezelfde afwezigheid van voorbereiding, enz... Altijd mijn "testen" "onder voorbehoud van alle dingen"...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 08/12/17, 15:18

Did67 schreef:Ik heb de mijne heel laat geplant, eind november. Gewone vertragingen bij de ongeorganiseerde man die ik ben. Het is nog niet uit.

Ik heb ook 3 soorten herfstknoflook om te proberen (het tegenovergestelde van jou: 2 paarse en 1 witte). Twee rijen van elk, onder dezelfde omstandigheden: hetzelfde plot, dezelfde datum, dezelfde afwezigheid van voorbereiding, enz... Altijd mijn "testen" "onder voorbehoud van alle dingen"...


mijn hemel, dit is hoe we verder gaan: het testen en delen van de resultaten van de fenocultuur in onze hoeken! We moeten beginnen met het verzamelen van informatie die we aan zoveel mogelijk mensen bekend kunnen maken...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par olivier75 » 08/12/17, 19:44

Bonsoir,

Die van mij zijn dezelfde dag ook geplant, de uien en sjalotjes 2 weken later.
Allemaal op een perceel dat een jaar eerder rechtstreeks hooi op het gras kreeg, zonder dat het echt werd bebouwd. De bodem van de nieuwe moestuin. Geplaatst op de plantenbak, dus met een leegte onder de bol, hadden we het gehad over het mogelijke ongemak van deze leegte. De wortels zijn goed verankerd! Onmogelijk om ze te verwijderen zonder ze 5 weken later te breken.

Olivier.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 09/12/17, 11:00

Het is met deze meerdere tests, het ‘schrapen om te zien’ van sommigen, het ‘tekenen om uit te vinden’ van een ander, enz. dat we uiteindelijk een bepaald aantal dingen die aanvankelijk ‘on the fly’ of ‘on the fly’ zijn gedaan, zullen valideren of niet. op intuïtie"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 11/12/17, 15:54

Bonjour à toutes et à tous,

Ik aarzelde om het je te laten zien omdat het project zich in een vroeg stadium bevindt, maar ik kan het niet laten om je dit nieuwe element te laten zien dat ik graag zou willen integreren in de moestuin van mijn luiaard: bijen!

Dus hier is de Warré-bijenkorf, deze zondag vers gebouwd, onder leiding van een timmerman bij mij in de buurt die deze training aanbood:
bijenkorf1.jpg


bijenkorf2.jpg


bijenkorf3.jpg


Het hout is rode ceder. Bij dit type bijenkorf zijn de kammen gevormd op stokken en niet op frames. Ik wil erop wijzen dat ik een complete beginneling ben, ook al kan ik rekenen op het advies van minstens 3 imkers om mij heen. Ik begin net dit gebied te bestuderen. Als er onder u amateur-imkers zijn, vooral warré-bijenkorven, aarzel dan niet om mij uw advies te geven;)

Ik zal uiteraard de locatie in mijn tuin moeten bestuderen om er zeker van te zijn dat deze bijenkorf in goede staat verkeert en niemand hindert! Ik zeg tegen mezelf dat het met fruitbomen heel mooi zou zijn als het zou kunnen werken!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par sicetaitsimple » 11/12/17, 16:37

Dat is geweldig!

Zoals ik een paar dagen geleden zei, raakte ik wat meer geïnteresseerd in de bijenteelt door het lezen van de "Rustica-traktaat over de bijenteelt", een stuk werk van 528 pagina's, waarvan ik weet dat het "gevalideerd" is (in de serieuze zin van het woord). zin, zonder onzin) na gelezen te hebben door een imker bij mij in de buurt, van wie we honing kopen.

Nou, ik denk niet dat ik verder ga, te ingewikkeld voor mij naar mijn mening, plus persoonlijk hou ik niet van honing en ben ik allergisch voor steken, de laatste keer was het behoorlijk indrukwekkend na een wespensteek. Maar ik zou geïnteresseerd zijn geweest als het niet zo complex was en niet zoveel investeringen vergde.

Denk je erover om een ​​speciaal topic aan te maken?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Ahmed » 11/12/17, 17:56

De Warré-bijenkorven zijn het tegenovergestelde van de Langstroth en Dadant, het is een interessant ontwerp; bijen zijn vertederende en pittige wezens! :D Het is de complexiteit van hun leven die fascinerend is... 8)
Je moet ook geïnteresseerd zijn in hommels, die uitstekende bestuivers zijn, zeer complementair aan bijen: plant smeerwortel en je zult mensen blij maken!
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 11/12/17, 18:27

Phacelia ook. En klavertjes. En laat je kool uitzaaien. En ook nog wat vergeten uien...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten