François Roddier, thermodynamica en de samenleving

filosofische debatten en bedrijven.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Janic » 10/06/17, 11:00

Janic schreef:
Het is geen probleem van energie die ik moet missen en als ik te oordelen naar uw vele interventies is het ook uw geval... om niets te zeggen!

Ik zou u erop willen wijzen dat u "deelneemt" (ik had liever een andere term gezien...) aan een onderwerp over François Roddier waarvan u, naar mijn bescheiden mening, absoluut niets wist.

Ik zei het al: de toespraken van Roddier hebben mij niet van zijn door u geciteerde conferentie gehaald. Er is dus geen sprake van te doen alsof ik erin geïnteresseerd ben, en nog minder van te doen alsof ik er iets van weet.[*]
Bovendien zijn de ontwikkelingen die hier zijn gemaakt (voornamelijk met Ahmed) niet zo breedsprakig als jij.

Helaas verwar je grammaticale vorm met betekenis en Ahmed (het is aan hem om het te bevestigen of niet) benadrukte de betekenis en in zoverre heeft hij gelijk.
Tijdens een politieonderzoek mag de rechercheur terecht geloven dat een dergelijke verdenking van een vermeende dader voor hem een ​​bewijs van schuld is, maar dat is niet voldoende om hem daadwerkelijk schuldig te maken. Het ligt in zijn betekenislogica als hij dan een tegenwoordige tijd gebruikt. Maar een sterke overtuiging (die tot uiting komt in een cadeau) heeft geen waarde in de rechtbank; Dit is de reden waarom een ​​verdachte niet langer VOOR de uitspraak als schuldig kan worden beschouwd en daarom in de ogen van de rechters en de verdediging het heden niet als bewijs tegen hem kan worden ingeroepen. Dit is wat ik deed door een beroep te doen op wat we een voorzorgsbeginsel kunnen noemen dat nodig is om afwijkingen te voorkomen, niet van de wetenschapper zelf die weet waar hij het over heeft, maar van het volgende populaire mediakanaal, dat te gemakkelijk overslaat (het geval van AIDS dat wordt genoemd , wat iedereen kan verifiëren op de video’s van de toespraak van de minister in kwestie) dat het slechts een simpele hypothese is, een niet-geverifieerde theorie.
Maar het gebouw kraakt, kraakt in de loop van de tijd (en de geschiedenis heeft geen haast) en mensen realiseren zich geleidelijk,
Het gebouw is inderdaad gebarsten en de bevolking heeft lange tijd beseft dat de wereld niet in 6 dagen is geschapen en dat de verhalen over het ontstaan ​​deel uitmaakten van de mythe.

Dit is een toespraak waarin hij gelooft in iets anders dan dat van zijn filosofische tegenstanders. Zo waardeloos!
Natuurlijk, maar waar vinden we wetenschappers van agrochemie, chemische geneeskunde, nucleair, die hun zaken in twijfel trekken,

Hetzelfde voor Jehovah's Getuigen!

Precies, TJ is geen referentie, maar een theologisch standpunt. Maar zij hebben in ieder geval bestudeerd waartoe anderen niet eens de eerlijkheid hebben om een ​​incompetente mening te geven. (voor uw instructie spreken de TJ's niet over dagen maar over perioden.) maar dat is geen antwoord op mijn vraag: "Waar vinden we agrochemische, chemische geneeskunde en nucleaire wetenschappers die hun zaken in twijfel trekken?" we zouden ook alle beroepen kunnen omvatten.
Met het verschil dat wetenschap gebaseerd is op de werkelijkheid.

Een realiteit die voor iedereen onbekend is, zelfs voor TJ of uw Texanen en niet meer voor evolutionisten, aangezien niemand aanwezig was om deze veronderstelde realiteit te bevestigen. Al het andere is dus slechts een interpretatie gebaseerd op de elementen die door elke persoon worden behouden (zoals in processen waarin de verdediging en de aanklager tegengestelde standpunten en elementen van de werkelijkheid in handen hebben).
Je drinkt de woorden van Roddier zoals andere die van de paus, omdat iedereen er de echo van hun verwachtingen, van hun overtuigingen in vindt; (wat ieders recht is), maar noch Roddier noch de paus zijn universele referenties.

Ik drink helemaal niets, en ik herinner je eraan dat het werk van F.Roddier voortkomt uit een synthese die voortkomt uit het werk van S.Carnot, L.Boltzmann, BaK, Statinopoulos, Prigogine (onder andere!) waarvan je weet bijna alles niet...

Ik bespreek dit aspect niet, iedereen heeft het recht om wie hij maar wil als referentie te nemen, ik merk alleen op dat je deze woorden drinkt als wei zoals de TJ met hun referenties...uit hun synthese van theologen , over het algemeen geen onderdeel van hun beweging en waarvan je je niet, zelfs niet eens bijna, van alles bewust bent. Dit soort argumenten zijn te gemakkelijk!

[*] zoals jij in de theologie, wat je er niet van weerhoudt om je twee cent toe te voegen met uiterst flauwe voorbeelden.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 10/06/17, 20:17

Janic je schrijft:

Ik zei het al: de toespraken van Roddier hebben mij niet van zijn door u geciteerde conferentie gehaald. Er is dus geen sprake van om te doen alsof ik erin geïnteresseerd ben en nog minder doen alsof ik er iets van weet.[*]


Het is nog steeds veel koffie om te komen meedoen aan een onderwerp dat je niet interesseert!
In dit geval zou ik het op prijs stellen als u niet langer deelneemt.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Janic » 11/06/17, 08:50

Janic je schrijft:
Ik zei het al: de toespraken van Roddier hebben mij niet van zijn door u geciteerde conferentie gehaald. Het is dus geen kwestie van doen alsof ik erin geïnteresseerd ben, en nog minder van doen alsof ik er iets van weet.

Het is nog steeds veel koffie om te komen meedoen aan een onderwerp dat je niet interesseert!
je doet goed mee aan onderwerpen waar je niets van weet, zoals bijbelse theologie, over H, vaccins, VGL, dat zijn onderwerpen die mij interesseren!
In dit geval zou ik het op prijs stellen als u niet langer deelneemt.
Helaas voor jou kun je mij niet tegenhouden, ook al is het mijn enige interventie over dit onderwerp sinds lange tijd en zelfs zonder de inhoud te bespreken, maar alleen de gebruikte vorm, wat niet het geval is met degenen die mij alleen maar in contact brengen.
Nu sta ik open voor de veelheid aan meningen, inclusief en vooral tegenstrijdige meningen, waarvan sommige zichzelf niet eens veel leugens en tegenwaarheden ontnemen, maar dat hoort bij het spel in een forum en dat is zelfs zijn belang.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 30/07/17, 11:48

113 – Een waarschijnlijke oorsprong van het leven
26 juli 2017GeneraalFrançois Roddier

[De onderstaande tekst is de Franse vertaling van een onderzoeksvoorstel dat ik heb ingediend, gericht op het bestuderen van de oorsprong van het leven met behulp van het DECLIC-experiment aan boord van het ruimtestation]

Eerste studiepogingen

Volgens Maynard Smith en Eörs Szathmary (1) was het eerste serieuze voorstel om de oorsprong van het leven te bestuderen te danken aan AI Oparin (1924) en JBS Haldane (1929). Hun argument was dat als de vroege atmosfeer geen vrije zuurstof had, een grote verscheidenheid aan organische verbindingen had kunnen worden gesynthetiseerd met behulp van energie die werd geleverd door ultraviolet licht en bliksemontladingen.

In 1953 testte Stanley Miller, op advies van Harold Urey, deze hypothese door elektrische ontladingen te veroorzaken via een omhulsel dat water, methaan en ammoniak bevatte. Het produceerde een grote verscheidenheid aan organische verbindingen, waaronder nucleotiden waarvan RNA en DNA zijn gemaakt.

Essentiële moleculen waren echter afwezig of werden slechts in zeer lage concentraties verkregen. Bovenal ontbraken de geproduceerde reacties aan specificiteit, waardoor het moeilijk te begrijpen was hoe polymeren, waarvan de chemische bindingen zeer specifiek zijn, gevormd konden worden.

In een reeks artikelen gepubliceerd tussen 1988 en 1992 suggereerde Günter Wächtershäuser dat de reacties hadden kunnen plaatsvinden tussen ionen die aan een geladen oppervlak waren bevestigd. Aantrekking tussen ladingen van tegengestelde tekens zorgt ervoor dat ionen in oplossing zich hechten aan geladen oppervlakken. Ze kunnen langzaam over het oppervlak bewegen, terwijl ze dezelfde oriëntatie behouden, wat zowel de snelheid als de specificiteit van chemische reacties aanzienlijk vergroot.

Onderzoekers hebben onlangs aangetoond dat het opsluiten van moleculen in kleine druppels vloeistof de reactiesnelheid aanzienlijk verbetert, wat toepassingen in de prebiotische chemie suggereert (2). Deze resultaten bevestigen hydrothermale bronnen als een mogelijke oorsprong van leven, maar er wordt geen melding gemaakt van het kritieke punt van water (3).

Zelforganisatie en kriticiteit

De afgelopen vijftig jaar is er steeds meer bewijsmateriaal ontstaan ​​dat zelforganisatieprocessen plaatsvinden wanneer aantrekkingskrachten en afstotingskrachten in evenwicht zijn. Ze zijn van dezelfde aard als de continue faseovergangen die worden waargenomen in vloeistoffen in een staat van kritische opalescentie bij de zogenaamde kritische temperatuur. Deze analogie werd voor het eerst erkend door Per Bak et al. (50), met betrekking tot de alomtegenwoordigheid van zogenaamde 4/f-ruis. Ze noemden dit proces ‘zelfgeorganiseerde kriticiteit’.

Een typisch voorbeeld is stervorming in de astrofysica. De instabiliteit van Jeans die de vorming van sterren mogelijk maakt, is in feite van dezelfde aard als de instabiliteit die kritische opalescentie veroorzaakt. In beide gevallen volgen de dichtheidsfluctuaties een machtswet (zogenaamde 1/f-ruis), zoals blijkt uit de verdeling van de initiële massa's van nieuwe sterren.

In zijn boek “The Self-Organizing Universe” liet Erich Jantsh (5) zien dat het hele universum zichzelf organiseert volgens vergelijkbare reeksen gebeurtenissen. Een langzame ‘macro-evolutie’, waarbij grote structuren condenseren, wordt afgewisseld met een snelle ‘micro-evolutie’, waarbij nieuwe elementaire bestanddelen worden gevormd. Figuur 1 vat dit proces samen. Volgens dit schema is stervorming onderdeel van de macro-evolutie. Het veroorzaakt de vorming van nieuwe atomen, zoals die van helium, die zwaarder zijn dan die van waterstof. De vorming van helium maakt deel uit van micro-evolutie.
Beeld
Afb. 1. De zelforganisatie van het universum volgens Eric Jantsch (1980)

In navolging van Per Bak kan de macro-evolutie van Jantsch worden gezien als een continue faseovergang en zijn micro-evolutie als een abrupte faseovergang, met andere woorden: de evolutie van het hele universum kan worden gezien als een proces dat rond een “kritisch punt” oscilleert (zie figuur 2). ).

Zelforganisatie en energiedissipatie

Ilya Prigogine liet zien dat zelforganisatie een kenmerk is van dissipatieve structuren, dat wil zeggen structuren die spontaan verschijnen in de aanwezigheid van een permanente stroom van energie. Levende wezens of Bénard-cellen zijn dissipatieve structuren.

Dissipatieve structuren gedragen zich als thermische machines: ze gebruiken temperatuurverschillen om mechanisch werk te produceren. Volgens de tweede wet van de thermodynamica, bekend als het principe van Carnot, is dit alleen mogelijk na cycli van transformaties. De eerste thermische machines maakten gebruik van de vloeistof-dampovergang van water om grote volumevariaties te verkrijgen.

Automotoren zijn efficiënter omdat ze veel grotere temperatuurverschillen gebruiken om dezelfde volumeveranderingen te veroorzaken. Veel kleinere temperatuurvariaties zijn echter voldoende om natuurlijke thermische machines zoals Bénard-cellen te produceren. Dit geldt vooral in de buurt van het kritieke punt waar zeer kleine temperatuurverschillen zeer grote volumevariaties veroorzaken.

Het kritieke punt van water

De kritische druk van water is 220 bar en de kritische temperatuur 374°C. In zout water, zoals dat van de oceaan, ligt het kritieke punt iets meer dan 2.200 meter diep, terwijl bij hydrothermale bronnen de temperatuur gemakkelijk boven de 374° C uitkomt.

Neem het water uit een hydrothermische bron die zich onder de 2.200 meter bevindt en waarvan de temperatuur iets hoger is dan 374°C. Omdat de dichtheid lager is dan die van het omringende water, vormt het een convectieve pluim. Tijdens het opstijgen daalt de druk. De temperatuur blijft een moment hoger dan die van zijn omgeving totdat hij, nadat hij kouder is geworden, naar de bron afdaalt en de convectielus sluit. Op een gegeven moment bereikt het water de condensatiezone. Er vormen zich fijne druppeltjes. Het vloeibare water wordt vervolgens langzaam en continu omgezet in dampwater zonder ooit belletjes te vormen.
Beeld
Afb. 2. Het oppervlak erboven toont de watertoestand rond het kritieke punt.
Het grijze gebied is het condensatiegebied.

Figuur 2 toont de toestand van het water in een convectieve pluim, aangezien deze een cirkel rond het kritieke punt beschrijft, zoals aangegeven door de pijl. Terwijl de overgang van vloeistof naar gas continu is, is de overgang van gas naar vloeistof abrupt. Van tijd tot tijd condenseert water, waardoor fijne druppeltjes vloeibaar water worden gevormd die groeien totdat het water volledig vloeibaar wordt. Vervolgens zinkt het naar de hydrothermische bron waar het boven de kritische temperatuur wordt verwarmd. Vervolgens wordt het continu omgezet in damp, zonder ooit gasbellen te vormen.

De condensatie van gas tot vloeistof nabij het kritische punt wordt “kritische opalescentie” genoemd. Daar worden zeer grote dichtheidsfluctuaties waargenomen, een toestand die gunstig is voor de vorming van microdruppels. In de oceaan kunnen ook andere moleculen condenseren. De polaire moleculen behouden dezelfde oriëntatie ten opzichte van het oppervlak van de druppel, waardoor polaire bindingen worden bevorderd. Deze omstandigheden zijn bijzonder gunstig voor de vorming van complexe organische moleculen.

Een mogelijkheid om de oorsprong van het leven te testen

Hoewel de hierboven beschreven omstandigheden geschikt zijn voor de vorming van complexe organische moleculen, blijft de waarschijnlijkheid dat dergelijke reacties optreden laag, tenzij dezelfde situatie zich over een zeer lange tijdsperiode opnieuw voordoet.

We kunnen grofweg schatten dat de circulatietijd van water in een convectiepluim in de orde van een dag ligt, terwijl de levensduur van een actieve onderzeese vulkaan in de orde van een miljoen d'jaar ligt. Dezelfde omstandigheden zouden dus honderdduizenden keren kunnen worden gereproduceerd. Het is duidelijk dat als dit proces in het laboratorium moet worden herhaald, het aanzienlijk moet worden versneld.

De DECLIC-ervaring biedt zo'n kans. DECLIC is een ervaring aan boord van het internationale ruimtestation. Eén versie heeft tot doel chemische reacties te bestuderen nabij het kritieke punt van water. De gewichtloze omgeving maakt het mogelijk om kritische omstandigheden uniform over het gehele volume te creëren met een nauwkeurigheid van drie decimalen. Het zou mogelijk moeten zijn om deze omstandigheden zo aan te passen dat ze in seconden rond het kritieke punt cirkelen in plaats van in dagen. Vergeleken met de omstandigheden bij het ontstaan ​​van het leven zou dit het proces met minstens vijf ordes van grootte versnellen, waarschijnlijk meer gezien het feit dat de omstandigheden van het experiment voortdurend zeer dicht bij het kritieke punt zouden worden gehouden.

Als het mogelijk is om de chemische samenstelling van de reactiekamer in de loop van de tijd te volgen, zouden we ons binnen een paar maanden moeten kunnen reproduceren en chemische reacties kunnen observeren die miljoenen jaren in beslag namen. Wij raden sterk aan om een ​​dergelijke ervaring op te nemen in het DECLIC-programma.

François Roddier

1John Maynard Smith en Eörs Szathmary, De oorsprong van het leven, Oxford (1999).
2 Ali Fallah-Araghi et al. Verbeterde chemische synthese bij zachte grensvlakken: een universeel reactie-adsorptiemechanisme in microcompartimenten.
3K. Ruiz-Mirazo, C. Briones en A. de la Escosura, Prebiotische systeemchemie: nieuwe perspectieven op de oorsprong van het leven, Chem. Ds. 114, 285 (2013).
4 Per Bak, Chao Tang en Kurt Wiesenfeld, Zelfgeorganiseerde kritiek: een verklaring van 1/f Noise, Phys. Ds. Brieven 4, vol. 59 (1987)
5 Erich Jantsch, Het zelforganiserende universum, Pergamon (1980).

[Dit voorstel wordt gesteund door Roger Bonnet, voormalig wetenschappelijk directeur bij ESA].


http://www.francois-roddier.fr/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 13/10/17, 15:18

115 - "De kwestie van het maandblad “La Décroissance”
5 oktober 2017GeneraalFrançois Roddier

In het oktobernummer stelt de krant “La Décroissance” de volgende vraag:

“Vroeger geïnspireerd door het Meadows-rapport of de geschriften van Bernard
Charbonneau, René Dumont en André Gorz kenden we al de belangrijkste oorzaken van de degradatie van het leven op aarde en konden vanaf die tijd en op internationale schaal het overheidsbeleid heroriënteren in de richting van duurzaamheid. Vandaag is het te laat, de ineenstorting is nabij. » Dit schreef voormalig minister Yves Cochet in een artikel dat deze zomer werd gepubliceerd door het zakenblad Drahi et Ledoux (Libération, 23 augustus 2017). Maar is het zo zeker? Als de mensheid op de hoogte was geweest van de impasse van de groei, zou zij dan in staat zijn geweest zich om te keren? Zijn ideeën en ‘bewustzijn’ voldoende om de loop der dingen radicaal te veranderen, de race om de macht te verlaten en richting ‘duurzaamheid’ te evolueren?

Nadat ik heb herinnerd aan wat het proces van zelfgeorganiseerde kritiek is, geef ik hieronder mijn eigen antwoord.

Zelfgeorganiseerde kritiek

Aan de kant die door de zon wordt verlicht, is de aarde warmer dan aan de andere kant, en verkeert de aarde van nature in een thermische onbalans. De wetten van de natuurkunde dicteren dat de temperatuur op aarde uniform moet worden. Natuurkundigen zeggen dat energie daar verdwijnt.

Atmosferische en oceanische stromingen zijn georganiseerd om warmte van de evenaar naar de polen te transporteren. Overdag slaat het verdampte water warmte op, die het 's nachts door condensatie vrijgeeft. Vegetatie versnelt het proces. Bomen halen met hun wortels water uit de ondergrond. Hun bladeren vergemakkelijken de verdamping. Insecten helpen planten zich voort te planten door hun stuifmeel mee te nemen. Dieren helpen de vegetatie door de grond te bemesten met hun afval. Tegenwoordig geloven natuurkundigen dat het leven zich op aarde heeft ontwikkeld om energie te verdrijven.

In 1969 introduceerde Ilya Prigogine het begrip dissipatieve structuur. Een ecosysteem of een menselijke samenleving zijn dissipatieve structuren. Door energie te dissiperen, veranderen ze hun omgeving tot een kritiek punt waarop ze de neiging hebben in te storten. Als er energie aanwezig is, komen er nieuwe structuren in de plaats. De Deense natuurkundige Per Bak noemde dit proces ‘zelfgeorganiseerde kriticiteit’.

Economen hebben cycli van ongeveer 50 jaar benadrukt, de zogenaamde Kondratiev-cycli. Historici Peter Turchin en Sergey A. Nefedov hebben zelfs nog langere cycli benadrukt die zij als seculier omschrijven. Hun periode ligt in de orde van 200 tot 300 jaar en onderscheidt vier fasen die zij kwalificeren in de volgorde van depressie, expansie, stagflatie en crisis. Tijdens de crisisfase wordt een nieuwe samenleving georganiseerd. Hoe langer de periode van schommelingen, hoe groter de omvang van de crisis: we spreken dan van ineenstorting.

Door in te storten veroorzaken ecosystemen het uitsterven van soorten. De bioloog Jay Gould sprak over onderbroken evenwichten omdat hun evolutie wordt onderbroken door uitstervingen. Een dierenmaatschappij die haar omgeving uitput, heeft de neiging te emigreren. In het verleden zijn veel menselijke samenlevingen geëmigreerd. Eilandsamenlevingen zoals Polynesische samenlevingen hadden meer problemen. Het geval van de inwoners van Paaseiland bleef beroemd omdat ze, nadat ze hun bomen hadden gekapt, niet meer konden emigreren. De vraag die gesteld wordt is waarom zij zich niet realiseerden wat zij deden en, als sommigen dat wel deden, waarom hebben zij de anderen dan niet op tijd gewaarschuwd?

Een soortgelijk proces treffen we aan in de westerse beschavingen, vooral in de mediterrane beschavingen. Iedereen weet dat het Romeinse Rijk duizendzeshonderd jaar geleden instortte. De Romeinen waren zich duidelijk bewust van de moeilijkheden van hun economie. Hun reactie was om hun imperium uit te breiden. Het lijkt opvallend veel op de mondialisering van de hedendaagse economieën. Het vertraagde alleen maar de uiteindelijke ineenstorting. Heeft de ervaring van het einde van het Romeinse Rijk geen nut voor ons?

We weten nu dat duizendzeshonderd jaar vóór het einde van het Romeinse rijk een soortgelijke ineenstorting plaatsvond in de Middellandse Zee. Dit is het einde van de Bronstijd. Dit bevestigt het idee dat het inderdaad een terugkerend proces is. Het lijkt erop dat de periode overeenkomt met die van de Trojaanse oorlog. Waarom werd er niet naar Cassandra geluisterd?

De ineenstorting van beschavingen

Een menselijke samenleving is een netwerk van individuen die informatie uitwisselen, zoals neuronen in de hersenen. Het is een neuraal netwerk. Per Bak liet zien dat het proces van zelfgeorganiseerde kriticiteit van toepassing is op neurale netwerken. Wanneer een sensorisch neuron ‘opgewonden’ is, heeft het de neiging de neuronen te prikkelen waarmee het in contact staat.

Net als neuronen zijn Dennis Meadows en zijn collega’s ‘opgewonden’ door hun ontdekking. Ze proberen hun gesprekspartners te overtuigen van de noodzaak om in te grijpen. In eerste instantie lijkt het gemakkelijk. Informatie verspreidt zich gemakkelijk onder de mensen om hen heen die zich bewust zijn van de milieuproblemen. Om deze informatie effectief te laten zijn, moet deze naar de motorneuronen ‘doordringen’. Wanneer een neuron informatie ontvangt, vergelijkt het deze met de informatie die het al heeft opgeslagen. Als het niet overeenkomt met zijn eigen ervaring, zal hij de neiging hebben het af te wijzen.

We kunnen 3 soorten ervaringen onderscheiden: individuele ervaringen, historische ervaringen en religieuze ervaringen. Een economische ineenstorting zoals aangekondigd door de Club van Rome komt niet overeen met enige individuele ervaring. De informatie zal daarom door een meerderheid van de individuen worden afgewezen. Slechts een paar intellectuelen, met kennis van de ineenstorting van de beschaving, zullen hiervan op de hoogte worden gebracht. Het zal hen enkele jaren kosten om werken te publiceren die waarschijnlijk de aandacht van het grote publiek zullen trekken.

De religieuze ervaring op haar beurt bereikt het grote publiek, maar lijkt niet relevant. Het woord religie lijkt afkomstig te zijn van het Latijnse ‘religare’, wat ‘verbinden’ betekent. Religieuze informatie, gebracht door “de Schriften”, verbindt individuen over millennia heen. De Bijbel spreekt van een apocalyps, Mozes van een vloed. Volgens Genesis werd de mens verworpen uit een aards paradijs. Had de man te veel energie verspild? Was de boom van kennis die van de technische vooruitgang? Deze interpretatie lijkt vandaag volkomen plausibel.

Merk op dat alleen het westelijke deel van het Romeinse Rijk instortte. Tegenwoordig lijkt het zogenaamde orthodoxe oosterse christendom feitelijk minder energieverslindend dan het Romeinse christendom. Op dezelfde manier lijkt de Latijnse cultuur van Zuid-Amerika minder energieverslindend dan de Noordse Angelsaksische cultuur, waarvan de Gereformeerde Kerk alle autoriteit heeft afgewezen. We moeten daarom verwachten dat deze laatste, omdat ze meer energie verspillen dan de andere, als eerste zullen instorten.

De mensheid zal dan beseffen dat beschavingen sterfelijk zijn. Bewegingen zoals ‘Discoissance’ zullen uiteindelijk worden begrepen als ‘verzadigingsreflexen’, noodzakelijk voor het voortbestaan ​​van de samenleving. Maar het zal opnieuw te laat zijn.


http://www.francois-roddier.fr/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 17/10/17, 00:04

Een nieuwe en opwindende video van François Roddier over de thermodynamica van de evolutie:

https://www.youtube.com/watch?v=H7ErDjEOogg
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 07/11/17, 19:22

116 - Interconnectiviteit en robuustheid gedurende een economische cyclus
7 november 2017GeneraalFrançois Roddier

Mijn vorige bericht leidde tot een debat over de reden waarom de beschaving op Paaseiland instortte, waarbij iedereen zich afvroeg of een soortgelijk lot onze eigen beschaving te wachten staat. De klassieke hypothese is die van de impact op het milieu: ze kappen al hun bomen. Anderen wijten de ontwikkeling van epidemieën aan de komst van westerlingen. Maar niemand lijkt de precieze definitie van het woord ‘instorting’ in twijfel te trekken.

We hebben gezien (na 90) dat elke economische structuur, en dus elke beschaving, cycli beschrijft waarvan de amplitude omgekeerd evenredig is met hun frequentie. De historici Turchin en Nefedov hebben vooral de nadruk gelegd op cycli die zij als seculier omschrijven, waarvan de periode in de orde van enkele honderden jaren ligt. Tijdens elk van deze cycli doorloopt de betreffende beschaving een zogenaamde crisisfase, waarin de organisatie van de samenleving verandert en het collectieve gedrag van individuen verandert.

De beschrijving van Paaseiland door Nicolas Cauwe (commentaar nr. 2) komt perfect overeen met deze definitie: de beschaving van Paaseiland zou een fase van crisis hebben doorgemaakt. Over het algemeen spreken we van ineenstorting wanneer deze fase van de crisis gepaard gaat met een aanzienlijke bevolkingsdaling of met splitsingen. In het geval van Paaseiland lijkt er geen sprake te zijn van een splitsing, maar een aanzienlijke bevolkingskrimp lijkt zeer waarschijnlijk.

Ik stel voor om vandaag terug te keren naar de vier fasen van de Turchin- en Nefedov-cycli om ze te beschrijven in termen van oscillaties van een neuronaal netwerk, dat wil zeggen oscillaties van het mondiale brein dat een menselijke samenleving vormt (ticket 104). Ik zal beginnen met de fase die zij omschrijven als stagflatie, omdat deze het beste overeenkomt met de huidige toestand van onze westerse samenlevingen. Het is ook de fase die aan de crisisfase voorafgaat en die daarom waarschijnlijk tot een ineenstorting van onze samenlevingen zal leiden.

Ik herinner u eraan dat Per Bak een neuraal netwerk karakteriseert aan de hand van twee parameters: de drempels vanaf welke verbindingen tot stand komen en de intensiteit van deze verbindingen, zodra ze tot stand zijn gekomen. Aan het begin van een stagflatiefase zijn de verbindingsdrempels het laagst (na 104). Deze fase kenmerkt zich dan ook door zeer talrijke verbindingen. Ieder individu gaat relaties aan met vele anderen. We hebben dit gezien bij de snelle ontwikkeling van het luchtvervoer, en daarna die van internet en mobiele telefoons.

De drempels worden echter geleidelijk verhoogd. De constante toename van het aantal verzoeken, vooral het aantal reclameverzoeken, betekent dat iedereen zich steeds meer probeert te beschermen tegen onrechtmatige oproepen. Gedurende de fase van stagflatie blijft de intensiteit van de verbindingen laag. Hoewel zeer talrijk, worden de banden die door toevallige ontmoetingen ontstaan, net zo snel losgemaakt als ze ontstaan. We zien dit in het geval van huwelijksbanden, door de zeer hoge frequentie van echtscheidingen.

Ik beloofde (post 97) om opnieuw over interconnectiviteit te praten. Ik kom er vandaag op terug. Dit idee werd ontwikkeld door de bioloog Robert Ulanowicz in zijn onderzoek naar ecosystemen. Dit is een maatstaf voor de mate van informatie-uitwisseling tussen de verschillende elementen van hetzelfde ecosysteem. Hij noteert deze grootheid α. Deze ligt tussen 0 en 1. Als er geen uitwisseling plaatsvindt, is de interconnectiviteit α gelijk aan 0. Wanneer alle elementen met elkaar verbonden zijn, is deze 1 waard (zie bericht 86).

In zijn publicaties beschrijft Ulanowicz de grootheid α.ln(α) als robuust. Het meet het vermogen van een ecosysteem om zich aan te passen aan veranderingen. Het is maximaal voor α=1/e, waarbij e=2,718… de basis is van natuurlijke logaritmen. De econoom Bernard Lietaer liet zien dat deze notie ook van toepassing is op de economie (1). In mijn bericht 87 heb ik laten zien dat dit in feite van toepassing is op elke dissipatieve structuur die als een neuraal netwerk wordt beschouwd. Het is daarom van toepassing op menselijke samenlevingen.

We hebben gezien dat de fase van stagflatie een fase is van zeer grote onderlinge verbondenheid. Wanneer de interconnectiviteit de waarde 1/e overschrijdt, neemt de robuustheid van de samenleving af. De samenleving is des te kwetsbaarder omdat de intensiteit van de banden zeer zwak is. We kunnen de stagflatiefase beschouwen als een voorbereidende fase op een herstructurering van de samenleving. Er worden nieuwe obligaties gevormd om de oude te vervangen, maar de meeste van deze obligaties zijn erg kwetsbaar. De robuustheid ervan zal tijdens de crisisfase op de proef worden gesteld.

De crisisfase volgt op de fase van stagflatie. Het resulteert in een brutale herstructurering van de samenleving en komt overeen met wat natuurkundigen een abrupte faseovergang noemen. Ik stel voor om de term ineenstorting te behouden voor het geval er sprake is van splitsingen of een daling van de demografie.

Tijdens de crisisfase blijven alleen verbindingen over waarvan de drempels voldoende hoog zijn. De overeenkomstige intensiteit van de verbindingen wordt versterkt. Dit fenomeen is gemakkelijk te zien in het geval van een echtpaar: wanneer een paar met succes een crisis overwint, worden de banden van het paar versterkt. Wanneer een menselijke samenleving een crisis doormaakt, neemt de onderlinge verbondenheid af, maar worden de banden die overblijven versterkt.

We komen dan in de fase die Turchin en Néfédov omschrijven als depressie: de samenleving stelt zich geleidelijk open voor het ontstaan ​​van nieuwe verbindingen. Aanvankelijk hoog, nemen de verbindingsdrempels geleidelijk af. Dan komt de expansiefase waar onze economen vandaag de dag nog steeds van dromen.

drempels en intensiteiten

Polynesische beschavingen lenen zich bijzonder goed voor deze analyse, omdat ze lange tijd geïsoleerd bleven van elke invloed van de interne omgeving. Ik verwijs de lezer in het bijzonder naar het allereerste bericht op deze blog getiteld “Het einde van een beschaving”, waarin ik het verhaal van Mangareva beschreef. Over het algemeen volgt de geschiedenis van een Polynesisch eiland of archipel regelmatig hetzelfde scenario.

De fase die Turchin en Néfédov omschrijven als ‘depressie’ komt overeen met de kolonisatie van een nieuwe, voorheen onbewoonde archipel. In het begin is het leven moeilijk. De inwoners zijn klein in aantal, maar ondersteunen elkaar enorm. In termen van neurale netwerken is de intensiteit van verbindingen erg hoog. Vervolgens komt de uitbreidingsfase. Er komen steeds meer samenwerkingen tot stand tussen individuen en het leven wordt gemakkelijker. Maar hoe makkelijker het is, hoe meer de intensiteit van de verbindingen afneemt. Tijdens de volgende fase, bekend als stagflatie, zijn de samenwerkingen zo talrijk dat ze oppervlakkig blijven. De meeste zijn overbodig: het neurale netwerk sijpelt te veel door.

Neuroloog Lionel Naccache vergelijkt een menselijke samenleving ook met een neuraal netwerk. Wanneer een menselijk brein te veel doorsijpelt, veroorzaakt het een epileptische aanval. Een menselijke samenleving die te veel in crises doorsijpelt. Als een patiënt het bewustzijn verliest, stort een samenleving in.

(1) Bernard Lietaer, Geld en duurzaamheid. De missende link. Triarchy Press, 2012.
(2) Lionel Naccache, De netwerkbare man. Odile Jacob, 2015


http://www.francois-roddier.fr/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 18/01/18, 18:49

http://www.francois-roddier.fr/


117 - Evolutie van een samenleving tijdens een economische cyclus
15 januari 2018 François Roddier

In mijn vorige bericht heb ik de analogie ontwikkeld tussen economische cycli zoals beschreven door Turchin en Nefedov (na 90) en de dagelijkse cyclus van het menselijk brein. In mijn post 101 liet ik zien dat de politieke evolutie van een samenleving ook vergelijkbaar is met het functioneren van een menselijk brein. Het is interessant om de twee benaderingen naast elkaar te leggen. Dit is wat in de onderstaande figuur wordt gedaan. Hervatting van het vorige bericht, ik heb de vier samenlevingstypen van Emmanuel Todd toegevoegd en de vier toestanden van de hersenen genoemd in bericht 101.


Beeld
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 28/01/18, 19:01

Seculiere cycli en geld


In mijn vorige post heb ik geprobeerd aan te tonen dat onze zogenaamde westerse samenlevingen, voornamelijk Europese, zojuist een cyclus van 120 jaar hebben doorgemaakt, vergelijkbaar met de historische cycli van Turchin en Nefedov na 90. Economen beschouwen over het algemeen aanzienlijk kortere cycli, zoals de Kuznets-cycli (15 tot 25 jaar) of Kondratiev-cycli (40 tot 60 jaar). Een plausibele reden is dat ze nog niet over een voldoende lange periode over economische gegevens beschikken. Het recentere werk van Thomas Picketty verandert de zaken.
Beeld

In zijn boek (1) toont hij de verhouding kapitaal/inkomen van 1870 tot 2010 voor drie Europese landen: Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Deze curven worden hier weergegeven met aanduiding van de gekruiste perioden. We zien dat ze erg op elkaar lijken, wat bevestigt dat deze drie economieën goed zijn gesynchroniseerd, wat het begin van het fenomeen mondialisering aantoont.
De Eerste Wereldoorlog komt overeen met een brutale daling van de verhouding tussen kapitaal en inkomen. De depressiefase duidt op een lichte stijging, gevolgd door een nieuwe daling die verband houdt met de Tweede Wereldoorlog. De expansiefase, bekend als de 30 glorieuze jaren, wordt gekenmerkt door een zeer lage verhouding tussen kapitaal en inkomen. De fase van stagflatie komt overeen met een stijging van de kapitaal-inkomensratio, zonder echter de waarden van 1910 te bereiken, maar zou deze tijdens de huidige crisisfase kunnen bereiken.

Hoe deze resultaten interpreteren? In mijn post 90 identificeerde ik de seculiere cycli van Turchin en Nefedov als cycli rond een kritiek punt. De plotselinge daling van de verhouding tussen kapitaal en inkomen tussen 1910 en 1920 komt duidelijk overeen met een abrupte faseovergang. Op dezelfde manier komt de langzame stijging die tussen 1950 en 2010 werd waargenomen, overeen met een voortdurende transitie. We kunnen daarom tegen 2040 een verdere scherpe daling van de kapitaal-inkomensratio verwachten. Het is interessant om op te merken dat alle door de Club van Rome geïdentificeerde pieken feitelijk plaatsvinden tussen 2010 en 2040, dat wil zeggen tijdens de crisisfase. De mondiale economische productie zou op dit moment een piek bereiken. Daarna zou er rond 2030 een bevolkingspiek volgen. Als alles volgens plan verloopt, eindigt de crisisfase met een vervuilingspiek rond 2040.

Per Bak vergelijkt het proces van zelfgeorganiseerde kriticiteit met de vorming van een hoop zand. Hier kunnen we de eigenschappen van zand identificeren met die van geld. Net zoals zand zich kan ophopen en een stapel kan vormen, kan geld zich ophopen en rijkdom vormen. Wanneer de helling van de zandhoop een bepaalde kritische waarde bereikt, ontstaan ​​er zandlawines, waardoor de hoogte van de zandhoop afneemt. Op dezelfde manier, wanneer de rijkdom te hoog wordt, hebben lawines van geld de neiging deze te verminderen. Dit is wat de Picketty-curven laten zien.

Zoals Robert Ulanowicz heeft aangetoond, vinden we een soortgelijk proces in ecosystemen waarvoor hij een maatstaf voor interconnectiviteit definieert. In onze samenlevingen zou de fractie α van het jaarlijks gekapitaliseerde inkomen de rol van interconnectiviteit kunnen spelen. Ulanowicz liet zien dat de robuustheid van een ecosysteem maximaal is voor α=1/e, waarbij e=2.718 de basis is van de natuurlijke logaritmen. Op dezelfde manier kan de robuustheid van een bedrijf maximaal zijn als het een fractie van zijn jaarinkomen in de orde van 1/e kapitaliseert. Dit betekent dat iedereen, door 2,7 jaar van zijn inkomen te kapitaliseren, de normale ups en downs van het leven zou kunnen opvangen. Er zou dus een cruciaal bezit zijn van ongeveer 2,7 jaar aan inkomen, waarboven het risico dat sommigen proberen te dekken slechts dat van de ineenstorting van de samenleving is. Maar net als het zand dat je opstapelt, geldt: hoe meer kapitaal je verzamelt, hoe groter het risico op instorting wordt.

Het is interessant om op te merken dat deze toestand van stabiliteit ongeveer werd bereikt tijdens de depressie- en expansiefasen. Door de “helling van de zandstapel” te vergroten, heeft het sinds 1980 gevoerde economische beleid ter bestrijding van de stagflatie ons heel natuurlijk naar een fase van crises geleid.

http://www.francois-roddier.fr/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Ahmed » 28/01/18, 21:03

De interpretatie van deze tabel is niet zo eenvoudig: het gaat om het totale inkomen en vermogen, wat geen enkel inzicht geeft in de verschillen in lonen en vermogen. Omdat het een verhouding is tussen deze twee waarden, heeft elke variatie van de een of de ander invloed op de verhouding: vanuit dit oogpunt vind ik dit niet noodzakelijkerwijs het meest relevant.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Macro en 257 gasten