Het leven van de zaden ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Het leven van de zaden ...




par Adrien (voormalig nico239) » 11/09/17, 01:28

Ik zou graag meer willen weten over het leven, de overleving, de dood van zaden gezaaid in direct zaaien.

Met andere woorden: een zaad gezaaid op een tijdstip T (zeg in de zomer) en waarvan de ontkieming alleen kan plaatsvinden wanneer de gemiddelde temperaturen rond de 10 ° zullen ontkiemen of niet?

Is het een kwestie van een percentage van de kans op kiemen?
Het heeft bijvoorbeeld 80% meer kans op kiemen als het op het juiste moment wordt gezaaid in plaats van een slecht exemplaar

Tenzij het zaad er niet om geeft en verstandig op zijn uur wacht
Kan ze in dit geval op X-tijd wachten?
Of niet?

Dit is een vraag die ik al geruime tijd in mijn hoofd heb

Voorbeelden van verrassende wedergeboorten: ik had fuchsia's vanuit het niets in potten in de vuilnis verteld en nooit bewaterd, maar er waren ook varens geroosterd door de vorst en zijn verdwenen en de laatste dagen is de gentiaan milkweed en de platycodon geroosterd door de zon en die was verdwenen van de oppervlakte van de grond en die afstoot als bij toverslag.

Het is duidelijk dat deze voorbeelden verschillen van de oorspronkelijke vraag die alleen betrekking heeft op de zaden, maar ik zeg tegen mezelf dat het zaad misschien ook op het juiste moment kan verschijnen, zelfs als het op het verkeerde moment op de grond is gelegd ...

Ik wil zeggen dat in het extreme geval, als dat het geval was, alle tuiniertips en zaaidagschema's zouden worden vernietigd.
En dat kan alle zaden van al zijn planten en groenten in één keer op de X-datum van het jaar zwaaien en wachten tot dit alles iedereen op zijn moment opneemt geprogrammeerd door zijn persoonlijke klok.

Maar misschien zou het verlies aanzienlijk zijn?
Of niet?

Kortom, als je lichten op het onderwerp hebt, is het gewillig
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Het leven van de zaden ...




par phil53 » 11/09/17, 07:14

Ik heb geen antwoord dan het voorbeeld van mijn kool dat ik pijnlijk kan groeien en kan planten met 80% planten die sterven of dwerg blijven. En deze kool zie ik als ik ga werken, hij moet helemaal alleen tussen de stoep en een drukke straat door. Hij is bijna aan het eten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: Het leven van de zaden ...




par Ahmed » 11/09/17, 08:29

Het zou leuk zijn om de mening van de zaden te hebben! :D
Het is moeilijk om een ​​duidelijke mening te geven, dus de verschillende zaden kunnen verschillende gedragingen hebben. Kortom, het zaad is ontworpen om geduldig te wachten op het juiste moment om te ontkiemen, dus het heeft het vermogen om tegenslagen te weerstaan. De redenering is echter vooral van toepassing op de schaal van de soort en er zullen veel individuele verliezen zijn als de wachttijd abnormaal lang wordt verlengd. Vergeet ook niet dat het zaadje op zijn reserves leeft en dat een leven, zelfs als het vertraagd is, deze reserves uiteindelijk zal uitputten en dat de plant in het geval van overleving veel minder "toon" zal hebben tijdens zijn ontkieming. .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Het leven van de zaden ...




par Did67 » 11/09/17, 10:07

Ik denk een beetje zoals ahmed. Maar ik maak een beetje af.

Het zaad 'verloren' in de grond, sluimerend in afwachting van betere dagen, interesseert veel mensen! Laten we nooit vergeten dat het zaad de belichaming is van biomassa voor roofdieren. Waarom is de mens zo geïnteresseerd in de zaden van granen, peulvruchten, oliehoudende zaden ???

Omdat het "beste" er is ... De plant heeft alles erin gezet wat het leven nodig heeft: energie, mineralen, vitamines ... De stengels (rietjes ...), de wortels, de mens laat het aan arme bacteriën, collembola, iules, regenwormen ... Daar is het "minimaal" gebouwd: het zijn koolwaterstofskeletten (als we ons herinneren dat de pante de C en H in de lucht in water, dat heeft geen waarde!). Dus "koolstofvezels" in overvloed. Maar dat!

Dus deze zaden die wachten op het juiste moment, ze hebben een beetje geluk nodig om er nog te zijn "zodra hun lente komt" ...

Een andere mogelijke "lezing": de vruchtbaarheid van een soort is in de natuur altijd verbonden met de "porbeerbaarheid" dat een zaadje de moederplant vervangt. In een systeem in evenwicht wordt een ouder aan het einde van het einde altijd vervangen door een enkele afstammeling!

Als deze ouder, in zijn leven, 10 klein is, heeft hij een overlevingskans van 1 op 10.

Als het 10 produceert, is 000 dat de kans 1 is op 10 000.

Tel het aantal zaden dat een moederplant produceert, en u krijgt een antwoord van de natuur op uw vraag! Niet het antwoord van Did of ahmed.

[PS: je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat de mens voor gecultiveerde planten een beetje heeft afgebroken, door planten te selecteren die meer produceren - mogelijk meer zaden als hij dat is wat hij 'ouder' is !]
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Het leven van de zaden ...




par Christophe » 11/09/17, 11:51

Het is een goed onderwerp (omdat ik er niet veel over weet) ...

Wat mij altijd heeft gefascineerd is het vermogen van een zaadje om jaren te rusten en te ontkiemen (dus om het leven te hervatten) wanneer het in goede omstandigheden is ...

Een soort plantaardige cryptobiosis?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Het leven van de zaden ...




par Carl » 21/09/17, 23:00

Ik zal helaas geen concreet antwoord op het onderwerp geven.
Maar omdat ik het onderwerp erg interessant vind, zal ik het een beetje verbreden, wat misschien anderen zal toelaten, om hun interpretatie te vervolmaken om een ​​verklaring te vinden die nog dichter bij de waarheid zal komen ...

Ik herinner me het feit dat de zaadbedrijven, zelfs die een beetje origineel zijn zoals Pascal Poot, zeggen dat de zaden een "vervaldatum" hebben.

Hypothese: dit vertegenwoordigt misschien slechts een eenvoudige commerciële terugtrekking, volgend op het feit dat hun zaden met een paar jaar niet ontkiemen : Lol:

Oorsprong van deze hypothese: bent u bekend met de "Svalbard Global Seed Vault, Noorwegen"?
Een leuk project op zichzelf: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9se ... u_Svalbard

Maar hoe kan iemand zich dan een dergelijk project voorstellen, als de zaden een houdbaarheidsdatum hebben?
Dat zou alleen hun conditionering behouden ???

Helaas zijn de laatste nieuwtjes van het project niet beroemd:
https://www.lesechos.fr/idees-debats/sc ... 089931.php
http://www.liberation.fr/planete/2017/0 ... nt_1572264


Het kan nodig zijn voor de man om zich bewust te worden van dingen en te stoppen met rusten op een hypothetische ark van Noach : Lol: : Lol: : Lol:
Tegelijkertijd zeg ik dit alleen vanwege zijn eenvoudige en bescheiden overleving, omdat ik er geen moment aan twijfel dat de aarde, de natuur en zelfs de zaden waaruit het bestaat veel veerkrachtiger zijn dan de menselijke soort (of zo zou moeten hij ziet de menselijke soort als een integraal onderdeel van de natuur - ook niet verkeerd, maar een kwetsbaardere soort omdat hij 'recenter' is?) : Lol: : Lol: : Lol:


Hoe dan ook, dankzij dit soort forum om te bestaan, zodat we elk op ons bescheiden niveau en uiteindelijk samen de juiste weg kunnen vinden!
Dernière édition par Carl de 21 / 09 / 17, 23: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Het leven van de zaden ...




par Christophe » 21/09/17, 23:06

Ik stel me voor dat we het vermogen om bepaalde zaden te "doen herleven" redelijk duurzaam kunnen verlengen (een paar eeuwen?) ... anders is het in het slechtste geval in een paar eeuwen of millennia voldoende om hun DNA te sequencen om ze te reproduceren ... er zijn nog steeds mensen op aarde ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Het leven van de zaden ...




par Did67 » 22/09/17, 09:36

Carl schreef:J

Oorsprong van deze hypothese: bent u bekend met de "Svalbard Global Seed Vault, Noorwegen"?
Een leuk project op zichzelf: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9se ... u_Svalbard

Maar hoe kan iemand zich dan een dergelijk project voorstellen, als de zaden een houdbaarheidsdatum hebben?
Dat zou alleen hun conditionering behouden ???



Ik denk dat ze hun aandelen van tijd tot tijd vernieuwen ...

Maar het probleem is niet hetzelfde:

- een zaadje moet wettelijk zorgen voor een hoge kiemkracht (ik weet het niet meer, zoiets als 95% tenminste, zo niet 99%), en controleer het periodiek op hetzelfde perceel; hij moet daarom, wanneer hij sachets in de handel brengt, voldoende voorraad sachets aanleggen, die hij periodiek moet controleren; we begrijpen dat het een vervaldatum na 3 of 4 of 5 jaren aangeeft, vooral omdat het in de tussentijd elk jaar niet stopt met het produceren van dezelfde zaden! Het is puur commerciële regelgeving: om ervoor te zorgen dat de klant heeft wat hem wordt verkocht = zaden die ontkiemen (alles).

- in Svalbard, als van de 1 zaden die worden meegebracht, er nog maar één kiem is in geval van een nucleaire ramp of zoiets, wordt de soort / variëteit gered ... En zoals je suggereert, worden de zaden daar bevroren. We zijn dan in "vertraagd ultra-leven". De eitjes of spermatozoa hebben ook, ingevroren bij - 000 °, een zeer lange levensduur met behoud van vitaliteit. Commerciële zaden liggen rond in winkels en tuincentra met airconditioning op 200 °.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 116-gasten