Vraag advies over: compostering, bewatering, rotatie en brandnetelmest ....

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
BEABA
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/03/17, 21:49

Vraag advies over: compostering, bewatering, rotatie en brandnetelmest ....




par BEABA » 10/03/17, 15:36

Hallo,

Een mooie ontmoeting in deze “luie moestuin”…
Begrijp het waarom en hoe van wat we doen...!
Geen blabla....duidelijke en ondersteunde uitleg en concrete live praktijk.
Wat een geluk!!!

Dus ik begin met mijn luie moestuin, ik heb veel video's bekeken, maar ik heb geen informatie gevonden over:

BEwatering: de beste bewateringsmethode? Alleen de voren water geven of ook het hooidek?
GEWASSENENWISSELING: Is het, aangezien de grond voortdurend wordt gevoed door hooi, nog steeds nodig om voor een rotatie te zorgen?
BRANDNETEL PUUR.....: welk nut moet je ervoor reserveren?
En uiteindelijk begreep ik niet helemaal waarom COMPOST geen nut had!!
Kan ik dan in alle seizoenen mijn keukenafval gewoon onder de hooilaag gooien????


Merci pour vos réponses
Hartelijk
Beatrice
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Adviesaanvraag m.b.t.: composteren, water geven, rotatie en brandnetelmest....




par Ahmed » 10/03/17, 16:53

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden (ik heb ook een hartaandoening! : Lol: ).
1- Over het algemeen hangt de manier waarop u water geeft sterk af van de grondsoort en er is niet één oplossing. In het specifieke geval dat ons interesseert, het kweken onder mulch, beperkt de verminderde verdamping de watervoorziening en verdelen de myceliale netwerken de hulpbronnen ruimtelijk; een andere factor is dat water door de afdekking moet stromen. Het resultaat van deze verschillende kenmerken is dat bewatering langs de lijn kan worden gedaan, bij voorkeur met lage druk en een relatief hoge stroomsnelheid (een te verdeelde straal zou alleen de bovenkant van het deksel nat maken, wat niet van belang is). de grond.
2- Bodemorganismen worden voortdurend gevoed => vruchtbaarheid, maar de behoeften van groenten verschillen, dus het is noodzakelijk om een ​​bepaalde afwisseling te beoefenen. Bovendien leveren Fabaceae (bonen, tuinbonen, erwten, enz.) stikstof die welkom is op andere groenten...
3- Brandnetelmest moet worden gereserveerd voor incidentele boosts, maar is nutteloos als alles goed gaat. Snijnetels kunnen met voordeel in de mulch worden verwerkt...
4- Composteren is een willekeurige verplaatsing van de vertering van ruw organisch materiaal: energie wordt verspild door specifieke bacteriën, terwijl het, wanneer het over de grond wordt verspreid, bijdraagt ​​aan de voeding van alle bodemorganismen. Dit is totale onzin, voor zover we proberen de bodemorganismen te voeden die vervolgens de planten zullen voeden, terwijl het product van compostering tot doel heeft de plant direct te voeden, zoals de conventionele boer doet met kunstmest. om deze dynamiek te laten werken, die niet alleen op voedingsgebied van belang is.
5- Ja!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Adviesaanvraag m.b.t.: composteren, water geven, rotatie en brandnetelmest....




par izentrop » 10/03/17, 17:06

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Adviesaanvraag m.b.t.: composteren, water geven, rotatie en brandnetelmest....




par Ahmed » 10/03/17, 17:44

Daar overdrijf je een beetje, Bea!
Je zegt dat je niet van bla-bla houdt, maar er is nog steeds een minimum aan bruikbaarheid en de video's vervangen de forum.
dank u Izentrop voor de link leek het mij ook dat deze vragen beantwoord waren... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Adviesaanvraag m.b.t.: composteren, water geven, rotatie en brandnetelmest....




par Did67 » 10/03/17, 17:52

Het belangrijkste is gezegd!

Voor het water geven heb ik in de Elzas in 2014 en 2016 geen water gegeven, behalve een paar transplantaties midden in de zomer.

Als ik water geef, geef ik op twee manieren water:

- voor in voren zaaien: om de 30 cm een ​​buis met geïntegreerde druppelaars, geplaatst in de bodem van de voor

- voor groenten die op afstand door het hooi zijn geplant, zoals tomaten, aubergines, heb ik individuele druppelaars, aan het uiteinde van dunne buizen, zelf verbonden met grotere buizen (deze zijn als bouwpakket te vinden in bouwmarkten); de druppelaars zijn verstelbaar...

Wat belangrijk is, is om de verliezen te beperken en de schimmels te voeden, die netwerken vormen die de planten voeden (en dus houtachtige stoffen opleveren).


Voor de rotatie zou ik toevoegen:

a) als bepaalde planten zonder problemen tot zichzelf terugkeren (maïs, tomaten), lijken andere "allergisch" voor zichzelf; ze stoten afscheidingen uit in de bodem; het is een mechanisme dat vergelijkbaar is met allelopathie (wat we autopathie zouden kunnen noemen!) [het is een verre erfenis van mechanismen die planten ertoe aanzetten zich te verspreiden in plaats van op dezelfde plek te blijven!]

b) de meerderheid van de parasieten is specifiek; het heeft geen zin om de duivel te verleiden door dezelfde soort terug te zetten op dezelfde plek als dat niet nodig is...

Dus ik ga op "rotaties", zonder er zenuwachtig veel van te maken. Ik zet een plant x niet terug waar hij het jaar ervoor stond (behalve tomaten, waarvoor ik een specifiek onderkomen aan het bouwen ben).

Wat compost betreft, heb ik elders geantwoord. Compost is niet “slecht” of “schadelijk”. Het is gewoon een ongelooflijke verspilling, een gemiste kans om de organismen in de tuin te voeden (niet die op de stapel, die ons niet helpen). Het is alsof je geld uit het raam gooit: het doet geen pijn, maar het is zonde...

Als de manier om een ​​moestuin voor een luiaard te maken eenvoudig is, zijn de mechanismen zeer complex. Als je het wilt begrijpen, moet je op een gegeven moment jezelf door de 400 pagina's van de draad 'proppen' waar de essentie wordt uitgelegd. Of wacht tot mijn boek uitkomt, misschien over een jaar (???). Maar het zullen 150 pagina's zijn - en nogmaals, ik vereenvoudig het. Sommige zijn moeilijk... Het leven in de bodem is uiterst complex. Werk met nog meer! En je moet beginnen met het vergeten van bijna alles wat je is verteld, alles wat je gelooft, alles waarvan je overtuigd bent. Nou bijna.

Of kies ervoor om ‘kalkoen’ te blijven en advies in te winnen bij Botanic. Ze zullen alle wonderproducten hebben om volgens hen een ‘biologische’ tuin te creëren (die maximale winst oplevert, nou ja, hoe merkwaardig!).

Een “luie tuinman” is geen “plantenkweker”, hij is een “veredelaar van ondergrondse organismen”, die planten verbouwen. Dit schudt de benchmarks wakker. Probeer bijvoorbeeld eens een cavia of konijn eens compost te geven en je begrijpt waarom je afval in de tuin moet gooien!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Adviesaanvraag m.b.t.: composteren, water geven, rotatie en brandnetelmest....




par Did67 » 10/03/17, 18:33

BEABA schreef:B

BRANDNETEL PUUR.....: welk nut moet je ervoor reserveren?

Beatrice


Zoals elders gezegd: ik word er niet moe van en behaal zeer goede resultaten... dus waarom zou ik moe worden??? Daarom wordt hij inderdaad niet gevonden in de moestuin van de luiaard! Niet meer dan compost. Niet meer dan Bordeaux-mengsel. Niet meer dan de grelinette... en wat weet ik.

Het is misschien belangrijk om het doel in herinnering te brengen: veel groenten produceren, "meer dan biologisch", met een minimum aan inspanning... Het doel is niet om dit of dat te doen omdat anderen het doen. Of omdat iemand schreef dat het geweldig is. Of omdat ‘ze zeggen dat…’. Of omdat grootmoeder...

Zoals Ahmed zei, omdat brandnetel rijk is aan mineralen, kunnen we het op het oppervlak leggen zodat het het systeem voedt... Afscheuren met handschoenen, weggooien... Dat is alles!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 353-gasten