Biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par phil53 » 12/02/17, 08:46

Sommige biologisch afbreekbare tassen zeggen dat ze composteerbaar zijn.
Het lijkt mij dat er nog steeds plastic deeltjes (uit olie) in hun samenstelling zitten.
Geldt dit alleen voor sommigen, hoe zit het met de inkt?
Hoe herken je ze als sommige alleen van organisch materiaal zijn gemaakt?
Ik heb a priori, voorlopig zet ik ze niet op compost.
Natuurlijk is de eerste stap het beperken van het verbruik, want als het een oplossing is om de tassen die tientallen jaren doden te beperken, kunnen deze nieuwe tassen nergens anders voor worden gebruikt.
Zelfs niet in een vuilniszak want die scheuren heel makkelijk.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Ahmed » 12/02/17, 12:54

Ik betwijfel een beetje of al het materiaal waaruit de tas bestaat biologisch afbreekbaar is; die waarvan ik op de hoogte was, bevatten een bepaalde hoeveelheid op basis van maïszetmeel, een voldoende hoeveelheid om de moleculen van de film te "ontrafelen". En daar zijn de inkten...
Papieren zakken zijn van nature gemakkelijk afbreekbaar, maar bevatten lijm en ook inkt die bij verbranding verdacht gekleurde vlammen produceren.

Aan de andere kant is de duurzaamheid van de gebruikelijke plastic tas alleen een nadeel omdat hij bedoeld is voor eenmalig gebruik, als hij zou worden hergebruikt, zou dat juist een duidelijk voordeel zijn. Het idee om ze min of meer biologisch afbreekbaar te maken, als het voorkomt dat ze overal verspreid worden gevonden (wat best een goede zaak is), onderschrijft het concept van eenmalig gebruik, dat niet de goede kant opgaat.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par phil53 » 12/02/17, 14:38

Ahmed Ik ben van mening dat biologisch afbreekbaar een onzin is die door de industriëlen wordt gepromoot, waardoor ze hun zaken kunnen voortzetten.
En de luie of naïeve haast om het concept voor een innovatie te houden als het een lokkertje is maar vooral geen echt antwoord op het probleem..
0 x
Arthurbg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 31/07/18, 10:29
x 12

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Arthurbg » 01/08/18, 09:59

Composteerbare zakken: de waarheid van het valse
http://www.sciencepresse.qc.ca/actualite/detecteur-rumeurs/2017/05/19/sacs-compostables-vrai-faux
26 mei 2018:
Zijn deze nieuwe kunststoffen gemaakt van maïszetmeel of aardappelzetmeel goed? Niet zo eenvoudig.
https://www.nouvelobs.com/planete/20180524.OBS7144/le-bioplastique-est-il-vraiment-ecolo.html
Zijn biologisch afbreekbare plastic zakken echt effectief?
"Het is erger voor het milieu"
Maar in België - waar deze zakken verboden zijn - twijfelt Bruno De Wilde, onderzoeker van het onafhankelijk laboratorium Organic Waste Systems. Alle zakken die hij heeft getest, worden na een paar weken in de grond vernietigd, maar ze slagen allemaal niet voor de chemische test. "Er zitten nog steeds microplastics in het medium. Als het plastic versnipperd is, kun je je afvragen wat het beste is voor het milieu: plastic in grote stukken of een soort plastic poeder dat je niet meer kunt oppakken?" "Ik denk dat het erger is voor het milieu", zei hij tegen France 2
https://www.francetvinfo.fr/monde/environnement/les-sacs-plastiques-biodegradables-sont-ils-vraiment-efficaces_866781.html
https://cycl-add.com/pourquoi-les-sacs-plastiques-biodegradables-ne-sont-pas-une-solution-ecologique-pour-la-france/
Datum van 2005:
https://www.ademe.fr/sites/default/files/assets/documents/28300_acv_sacs_carrefour_2004.pdf
Toekomst of illusie:
Biologisch afbreekbare plastic zakken gemaakt van kalksteen
https://www.futura-sciences.com/planete/actualites/eco-consomation-sacs-plastique-biodegradables-faits-partir-calcaire-72180/
2017:
Lancering van de ADEME-studie over composteerbare plastic zakken
Normaal leverbaar eind 2018:
https://www.organeo.com/2809/

Kleur is afhankelijk van moleculen, keukenzout geeft geel
https://lehollandaisvolant.net/?d=2012/09/05/19/59/19-dou-vient-la-couleur-dune-flamme
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 01/08/18, 11:28

Ik denk dat het altijd passend is om onderscheid te maken tussen lucifers en balken...

Normaal gesproken zijn boodschappentassen nu herbruikbaar en zelfs in principe vervangen als ze beschadigd zijn... Dit zou de regel moeten zijn.

Blijf de "zakken" om fruit, kazen, enz. Te verpakken... Inderdaad, dat zou moeten worden vervangen door papier, waarvan de "ecologische" beoordeling verre van "licht" is: bomen kappen, de papierindustrie is behoorlijk vervuilend (vooral wanneer de wateren zijn niet, weinig of slecht herverwerkt - ik zou niet naar de diepten van Maleisië, de Filippijnen, enz. willen gaan...

Maar aan de andere kant, laten we de bundel voedsel "verpakt" in blisters (soms twee plakjes ham), potten (yoghurts en andere melkdesserts), flessenwater, enz. moet worden hersteld (weggegooid, in Frankrijk, om "technische" redenen - merk op dat als het waswater niet onbeperkt beschikbaar is, onder onze klimaten, dit in mijn ogen een "redelijk" hernieuwbare hulpbron blijft - de energiekwestie voor " ontsmetten" is iets moeilijker). Dit is waar we onze gedragsveranderingen zouden moeten aanvallen [maar ik ben ook niet op het punt!]
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Moindreffor » 01/08/18, 14:13

Did67 schreef:Ik denk dat het altijd passend is om onderscheid te maken tussen lucifers en balken...

Normaal gesproken zijn boodschappentassen nu herbruikbaar en zelfs in principe vervangen als ze beschadigd zijn... Dit zou de regel moeten zijn.

Blijf de "zakken" om fruit, kazen, enz. Te verpakken... Inderdaad, dat zou moeten worden vervangen door papier, waarvan de "ecologische" beoordeling verre van "licht" is: bomen kappen, de papierindustrie is behoorlijk vervuilend (vooral wanneer de wateren zijn niet, weinig of slecht herverwerkt - ik zou niet naar de diepten van Maleisië, de Filippijnen, enz. willen gaan...

Maar aan de andere kant, laten we de bundel voedsel "verpakt" in blisters (soms twee plakjes ham), potten (yoghurts en andere melkdesserts), flessenwater, enz. moet worden hersteld (weggegooid, in Frankrijk, om "technische" redenen - merk op dat als het waswater niet onbeperkt beschikbaar is, onder onze klimaten, dit in mijn ogen een "redelijk" hernieuwbare hulpbron blijft - de energiekwestie voor " ontsmetten" is iets moeilijker). Dit is waar we onze gedragsveranderingen zouden moeten aanvallen [maar ik ben ook niet op het punt!]

Nou ja, plastic zakken gevangen in een hek, die een mooie slinger vormen, het levert een mooie foto op, om hetzelfde resultaat te hebben met flessen, moet je de collectie fotograferen na een operatie, laten we de natuur opruimen, we richten ons op het zichtbare en de gepubliceerde, niet op de fles die we elke dag weggooien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par chafoin zijn » 01/08/18, 16:02

Zelf heb ik al geprobeerd deze zakjes in de compost of op de grond te verwerken. Als gevolg hiervan liet ik het idee snel varen: ik kon deze zakken niet vinden omdat ze op de bodem van de compost lagen, zelfs een film maakten die de beluchting blokkeerde, of in verschillende stukken gesneden... zelfs maanden of zelfs een jaar later . Nou, nu zijn de nieuwe zakken misschien anders, en het is waar dat mijn composter niet echt goed wordt beheerd...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Christophe » 01/08/18, 16:43

Ik heb precies hetzelfde probleem met "zogenaamde" biologisch afbreekbare luiers...8 JAAR geleden gecomposteerd!!

Ik veranderde mijn compostplaats een paar maanden geleden en Ik ontdekte dat de lagen bijna intact waren! :onheil:

Het is duidelijk dat deze luiers duurder waren dan de "wegwerpluiers" vanwege hun (valse?) Deugden van biologische afbreekbaarheid...

Ik aarzel om te praten over consumentenbedrog (ik herinner me het merk natuurlijk niet meer...)?

In 2008 deed ik een biologische afbreekbaarheidstest met een zetmeelpen zonder succes: afval-en-recycling/maïszetmeel-biologische afbreekbaarheid-test-van-een-pen-t6726.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 01/08/18, 17:27

Ik geloof dat die vraag "biologische afbreekbaarheid", er zijn twee technieken:

a) UV-gevoelige moleculen in de polymeren brengen, waardoor ze zwakker worden, zolang ze maar aan zonlicht worden blootgesteld! Ondergronds natuurlijk meer UV, en dus meer "fractionaties"...

Als je de kool wilt nemen, is er dit: https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01333562/document

b) het gebruik van op zetmeel gebaseerde polymeren; daar is het het polymeer dat zelf biologisch afbreekbaar is, aangezien het voedsel van de organismen die het verteren... Deze kunststoffen zouden "gebaseerd zijn op zetmeel", "composteerbaar"...

Oké compost

De biologisch afbreekbare verpakkingen van ALPAGRO Plastics zijn gecertificeerd door het OK compost-label van Vinçotte. Hierdoor is de afbreekbaarheid van de verpakking in een industriële composteerinstallatie gegarandeerd (bij temperaturen van 55-60°C). Dit geldt ook voor de gehele BioBag: zowel de inkten als de additieven voldoen aan de strenge eisen van de Europese norm voor composteerbare verpakkingen (EN 13432:2000).

OK compost THUIS

Veel van onze bioverpakkingen dragen ook het Vinçotte OK compost HOME-label. Deze producten composteren bij lagere, minder constante temperaturen, zoals die in de compostbak in de achtertuin. Thuiscomposteren is een moeilijker en langzamer proces dan in een industriële compostomgeving. Thuis kan 100% biologische afbreekbaarheid alleen worden gegarandeerd als aan specifieke eisen wordt voldaan. Daarom was een bijkomend certificatielabel noodzakelijk.
Het is, zonder reclame, dit type product:


https://www.alpagro-plastics.be/fr/bio/certificats

Ik heb niet naar de normen gekeken, maar deze zijn inderdaad "composteerbaar" (bij temperaturen van 60/65°C zelden of nooit bereikt in huishoudelijke compost!).

Van de eerste wordt gezegd dat ze "biologisch afbreekbaar" zijn (wat een beetje overdreven is). In principe hangen ze maar een paar maanden in een boom of een schutting!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Christophe » 01/08/18, 18:39

Bedankt Did67 voor deze verduidelijkingen, er zijn dus minstens 2 soorten biologische afbreekbaarheid...

Immers, op vrij grote schaal zijn veel dingen "biologisch afbreekbaar" ... net zoals aardolie als "hernieuwbaar" kan worden beschouwd ...

Het nieuws van dit moment: wateroplosbare plastic tassen.

Chileense ingenieurs ontwikkelen in water oplosbare, niet-vervuilende plastic zakken

"Ons product is een derivaat van kalksteen dat geen impact heeft op het milieu", zei Roberto Astete, directeur van het Chileense bedrijf SoluBag, dinsdag tijdens een persconferentie.

Dit kan het begin zijn van een revolutie in milieubescherming. Verschillende Chileense ingenieurs presenteerden dinsdag 24 juli plastic zakken die oplosbaar zijn in water... en niet vervuilend zijn. Hun geheim? Ze slaagden erin om petroleum te vervangen door kalksteen in de chemische formule voor het maken van deze tassen.

"Ons product is een derivaat van kalksteen dat geen impact heeft op het milieu", verklaarde Roberto Astete, de directeur van het Chileense bedrijf SoluBag, tijdens een persconferentie in Santiago (Chili).

"Het is net als brood bakken," voegde hij eraan toe. "Om brood te maken, heb je meel en andere ingrediënten nodig. Ons meel is polyvinylalcohol [in water oplosbaar] en andere ingrediënten, goedgekeurd door de FDA [het Amerikaanse agentschap dat verantwoordelijk is voor voedsel- en geneesmiddelenveiligheid], waardoor we verschillende plastic producten kunnen vervaardigen " met dit materiaal.
Zakken opgelost in water, koud of warm

Naast de klassieke tas presenteerden deze Chileense onderzoekers ook een herbruikbare canvas tas. De laatste, resistenter, lost op in heet water, terwijl de eerste, gemaakt van plastic, oplosbaar is in koud water.

Zodra de zakken zijn opgelost, "zit er koolstof in het water", legt Roberto Astete uit. Wat "geen effect heeft op het menselijk lichaam", vervolgde hij voordat hij het water dronk. "Nu kun je [de zakken] recyclen in je pan of je wasmachine", zei hij.

Het grote verschil tussen traditioneel plastic en het onze is dat het eerste in de natuur tussen de 150 en 500 jaar meegaat en het onze slechts vijf minuten. Wij beslissen wanneer we het vernietigen. Roberto Astete, directeur van SoluBaglors tijdens een persconferentie

SoluBag hoopt dit product vanaf oktober in Chili op de markt te brengen. Het land is een van de eersten in Latijns-Amerika die het gebruik van traditionele plastic tassen verbiedt.

Volgens deze ingenieurs zijn de kosten van hun product en de fabricagemethode vergelijkbaar met die van de huidige plastic tassen. Verander gewoon de formule


http://www.informaction.info/iframe-des ... -polluants
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 510-gasten