Stand-alone 100% gebouwen: de site

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 13/01/17, 21:35

ingewikkeld betekent het tegenovergestelde van eenvoudig,

een eenvoudig op zichzelf staand gebouw?
1) zeer goed geïsoleerd, goed zichtbaar
2) fotovoltaïsche energie + enkele batterijen voor opslag
3) houtblokken + open haard voor koude winterpieken
0 x
Beeld
yves35
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 221
Inschrijving: 27/09/15, 23:22
Plaats: rendier
x 60

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yves35 » 14/01/17, 06:25

hello,


Remundo schreef:ingewikkeld betekent het tegenovergestelde van eenvoudig,

een eenvoudig op zichzelf staand gebouw?
1) zeer goed geïsoleerd, goed zichtbaar
2) fotovoltaïsche energie + enkele batterijen voor opslag
3) houtblokken + open haard voor koude winterpieken


ja behalve punt 2. De effectiviteit van de reclamehype was zodanig dat het een reflex werd om PV gelijk te stellen aan autonomie, ecologie, goed nadenken enz.... (ja, ik vergeet de financiële winstgevendheid...) We moeten de prijs van een PV-installatie in gedachten houden de ‘beste jaren’ van 18000 tot 20000 euro. Voor deze prijs is het mogelijk om een ​​thermische renovatie van zeer goede kwaliteit uit te voeren. Opnieuw houdt deze prijs van 18000-20000 euro geen rekening met de terugkoopverplichtingen over 20 jaar....

Wanneer u een gesubsidieerde PV-installatie op een dak ziet staan, kunt u deze ombouwen tot geëlimineerde openbare tankstations.

Het is duidelijk dat ons probleem niet het gebrek aan elektriciteit is

Als ik een PV-veld zie, wil ik mijn revolver pakken (zoals een beroemde cabaretier zei : Cry: )

yves
0 x
genegeerd: obamot, janic, guygadebois... lucht, lucht. We zijn (nog) niet op Qanon Ben, als in feite
yaccard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 06/01/17, 17:46

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yaccard » 14/01/17, 10:23

Dag
Voor mij is autonomie een samengetrokken woord, we zouden autonomie moeten zeggen met betrekking tot fossiele brandstoffen en uraniumerts, waarbij deze afhankelijkheid wordt vervangen door een link van afhankelijkheid met betrekking tot de zonne-energie die we al 5 miljard jaar gebruiken en zullen blijven voortduren. net zo lang.
Maar het is eenvoudiger om autonomie te zeggen.
Het is een kwestie van gezond verstand, aangezien zowel de fossiele brandstoffen als het uraniumerts opraken. De enige vraag is "wanneer precies" en dan heb ik het niet over de veroorzaakte vervuiling.
Er zijn zeker verschillende manieren om daar te komen en ik zal de manieren presenteren die mij bekend zijn. U kunt andere voorstellen doen, zowel resultaten die al werken, als ideeën of projecten die in deze richting gaan.
Yves
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 14/01/17, 14:30

Bonjour Yves,
yves35 schreef:hello,
Remundo schreef:ingewikkeld betekent het tegenovergestelde van eenvoudig,

een eenvoudig op zichzelf staand gebouw?
1) zeer goed geïsoleerd, goed zichtbaar
2) fotovoltaïsche energie + enkele batterijen voor opslag
3) houtblokken + open haard voor koude winterpieken


ja behalve punt 2. De effectiviteit van de reclamehype was zodanig dat het een reflex werd om PV gelijk te stellen aan autonomie, ecologie, goed nadenken enz.... (ja, ik vergeet de financiële winstgevendheid...) We moeten de prijs van een PV-installatie in gedachten houden de ‘beste jaren’ van 18000 tot 20000 euro. Voor deze prijs is het mogelijk om een ​​thermische renovatie van zeer goede kwaliteit uit te voeren. Opnieuw houdt deze prijs van 18000-20000 euro geen rekening met de terugkoopverplichtingen over 20 jaar....

Je redeneert alsof het geld in een zwart gat valt... Het geld is er nog steeds: het circuleerde, betaalde zijn belastingen, had arbeiders in dienst die hun gezinnen te eten gaven en voor hun huis betaalden, het werd elders opnieuw geïnvesteerd...

Hetzelfde geldt voor de CSPE. Het geld bevindt zich nog steeds in Frankrijk, en individuen die hun elektriciteit verkopen, verbruiken in Frankrijk...
Wanneer u een gesubsidieerde PV-installatie op een dak ziet staan, kunt u deze ombouwen tot geëlimineerde openbare tankstations.

De beroemde subsidies waar u het over heeft, hebben de opkomst van een industriële PV-sector mogelijk gemaakt en de huidige prijzen van panelen maken zelfconsumptie bijna winstgevend.
Het is duidelijk dat ons probleem niet het gebrek aan elektriciteit is

het is vooral het gebrek aan schone en onafhankelijke elektriciteit dat het probleem is.
Als ik een PV-veld zie, wil ik mijn revolver pakken (zoals een beroemde cabaretier zei : Cry:
)
om alle bovengenoemde redenen is dit geen goed idee.

@+
0 x
Beeld
yves35
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 221
Inschrijving: 27/09/15, 23:22
Plaats: rendier
x 60

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yves35 » 14/01/17, 18:47

bonsoir,

uitgebreide discussie.. allereerst is er geen sprake van om dit of dat aan te wijzen wie uit idealisme een PV-installatie heeft gemaakt (ik weet niet of dit in het bijzonder jouw geval is).

We leven in een beperkte wereld (in de zin van eindig), dus wat ik wijs is het verdringingseffect dat dit heeft: je kent veel ‘gemiddelde’ Fransen die een PV-dak hebben gemaakt voor 20000 euro + 20000 euro aan energie vernieuwing? Degenen die spaargeld hadden (dus een beetje kunnen tellen) verdienden PV en dat was alles. Omdat het een goede financiële investering was

Ik heb de cijfers niet uit mijn hoofd, er was 9000 euro heffingskorting en de 20 jaar terugkoopgarantie van ongeveer 3000 kWh/jaar tegen 0.54 euro (kxt edf=0.045 euro). Dat staat voor ruim 20 jaar:
20 X (0.54-0.45)

Mijn excuses dat ik zo dicht bij ons geld ben

Wie zal beweren dat het verstandig was om deze belastinggift onder de bevolking te strooien (in het deel dat de middelen heeft, sterker nog: je moet eigenaar zijn van je dak). Wie zal beweren dat EDF slechter geplaatst was om een ​​goede prijs te krijgen dan het gemiddelde Peking (met besparingen, Peking). Dat EDF niet over de vaardigheden beschikte om de oplichting van de margoulins te dwarsbomen (en dat waren er veel)

Nog een aspect: om een ​​bepaalde taak uit te voeren, kiezen we doorgaans de kortste en meest economische route. Het komt overeen met het produceren van 1 kWh of het vervangen van 1 kWh voor een bepaalde dienst. Voor een investering van 18000+29700=48000 euro zal hij bijvoorbeeld 30 jaar lang produceren bij 3000 kWh of 90000 kWh. De prijs van de geproduceerde kWh is 90000/480000 = ongeveer 50 eurocent. Een thermische renovatie levert een goedkopere negawateur op, levert meer lokaal werk op en beschermt ons meer tegen buitenlandse leveranciers.

De begunstigden daar? Er was een Frans PV-bedrijf: photowatt. Weggevaagd door Chinese dumping.

De PV in Frankrijk is een schoolvoorbeeld van greenwashing

Wat een verspilling... eindelijk ben ik te timide met mijn revolver, het is een hagel die ik nodig heb :onheil: :onheil:

yves
1 x
genegeerd: obamot, janic, guygadebois... lucht, lucht. We zijn (nog) niet op Qanon Ben, als in feite
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 14/01/17, 21:18

er is geen reden om zich tegen thermische renovatie en de installatie van PV te verzetten. De 2 zijn zeer complementair,

Bovendien kunnen de voordelen van de één de kosten van de ander financieren.

Bij de start van de PV was het rendement op de investeringen niet zo indrukwekkend, ongeveer tien jaar. Omdat de panelen erg duur waren.

Nu is het een beetje hetzelfde (of het wordt nog erger met IRR's van 15 jaar...), maar de kapitaalinvestering is aanzienlijk lager per geïnstalleerde kWp.

We zijn met een factor 10 gedaald: van 6-7 €/Wp geïnstalleerd in de jaren 2008-2009, momenteel zitten we rond de 0.6-0.7 €/Wp

en dat is ook te danken aan degenen die in het begin investeerden, of ze nu over eigen middelen beschikten of hun toevlucht namen tot krediet...
0 x
Beeld
yaccard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 06/01/17, 17:46

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yaccard » 15/01/17, 17:07

Dag
Het onderwerp dat ik heb gelanceerd, gaat niet over fotovoltaïsche zonne-energie!
Fotovoltaïsche zonne-energie heeft voor- en nadelen, met name dat het binnenkort vrijwel uitsluitend Chinees zal zijn, wat niet bepaald in de richting van autonomie evolueert!
Afhankelijk zijn van één enkele leverancier is nogal riskant en over de rest heb ik het niet, aangezien dat hier niet het onderwerp is.
Zonne-elektriciteit kan absoluut worden geproduceerd met de thermodynamische sector (40 tot 50% rendement voor 12 tot 15% voor PV), zoals het geval is voor de Mojave-zonnecentrales (zie foto).
Net zoals elektriciteitsopwekking kan plaatsvinden met een verbrandingsmotor (in warmtekrachtkoppelingsmodus), kent ook de brandstofcel veel gebreken.
Voor degenen die denken dat de kosten een obstakel vormen (maar zonder cijfers te geven), volgen hier enkele antwoorden.
1) de lage investeringskosten, zoals elektrische verwarming, blijken op de lange termijn vaak de hoogste kostenpost!
2) Een investering zoals beschreven in de waterstofoplossing heeft alleen zin als we beginnen met het ontwerpen van ultra-efficiënte installaties (wat ook al in de beschrijving staat).
3) De kosten van een technisch systeem, wat het ook mag zijn, hangen veel meer af van het productievolume dan van de technische complexiteit ervan.
Dat betekent dat het waterstofsysteem, als het met dezelfde volumes zou worden geproduceerd als conventionele ketels, niet veel meer zou kosten aan investeringen, maar enorm goedkoper zou zijn in gebruik en uiteindelijk (recycling aan het einde van de levensduur), terwijl er geen grenzen aan zijn ( behalve de levensduur van onze planeet en haar zon).
Misschien ook door de technische installatie van een groep gebouwen te bundelen.

Voor degenen die denken dat de oplossing zou zijn:
een eenvoudig op zichzelf staand gebouw?
1) zeer goed geïsoleerd, goed zichtbaar
2) fotovoltaïsche energie + enkele batterijen voor opslag
3) houtblokken + open haard voor koude winterpieken

Nou, ik neem mijn hoed voor ze af, ik heb een paar vrienden die zo leven en het zijn overtuigde activisten.
Alleen hebben ze in al die jaren niet veel volgers gehad. (Ik doe zonne-energie sinds 1974)
Als je mensen kent die zo leven (niet aangesloten op de netwerken), zou ik ze graag op mijn site willen plaatsen, zelfs anoniem als ze dat willen.
Yves
Beeld
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Ahmed » 15/01/17, 18:57

Ik zou maar op één punt reageren (einde dag! : Wink: ); jij schrijft:
3) De kosten van een technisch systeem, wat het ook mag zijn, hangen veel meer af van het productievolume dan van de technische complexiteit ervan.

Dit geldt zeker op productieniveau, maar veel minder op marketing-, installatie- en onderhoudsniveau. Kunnen we in dit geval zinvol spreken van autonomie als we verbonden zijn met externe stakeholders, zonder de mogelijkheid van persoonlijke controle, noch wat betreft de kosten van diensten, noch wat betreft de inhoud van de interventies?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 16/01/17, 00:01

yaccard schreef:Zonne-elektriciteit kan absoluut worden geproduceerd met de thermodynamische sector (40 tot 50% rendement voor 12 tot 15% voor PV), zoals het geval is voor de Mojave-zonnecentrales (zie foto).

dat is niet waar... thermodynamische zonne-energie overschrijdt nauwelijks de efficiëntie van 20% (alleen de stoomturbine heeft een efficiëntie van ongeveer 33%), terwijl de meest recente PV ook een efficiëntie van 20% heeft, zonder bewegende delen, tegen lagere kosten.

Het is geen toeval dat veel thermodynamische zonne-energieprojecten worden stopgezet.

Einde van HS
1) zeer goed geïsoleerd, goed zichtbaar
2) fotovoltaïsche energie + enkele batterijen voor opslag
3) houtblokken + open haard voor koude winterpieken

Dit is wat mijn voorouders in de Auvergne deden, behalve dat PV nog niet bestond... Ze bouwden op het zuiden met enorme muren (meer dan 1 meter breed), de achterkant van het huis verzonken in de aarde, en hout voor de winter. Geen noodzaak voor een waterstofbrandstofceltechnicus!

Daarna kunnen we nog ingaan op het ‘autonome’ karakter van hout, maar hout is een vorm van opslag van zonne-energie.
0 x
Beeld
yaccard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 06/01/17, 17:46

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yaccard » 17/01/17, 13:37

Dag
Ik herhaal (maar blijkbaar werd het niet gelezen) dat voor mij het woord "autonomie" een samentrekking is van "autonomie uit fossiele brandstoffen en andere uraniumertsen" maar zeker niet "absolute" autonomie die elders niets betekent, aangezien we afhankelijk blijven van zonne-energie op planetair niveau.
Ik heb echte voorbeelden laten zien die werken volgens dit principe van autonomie, nu heeft niemand me andere werkende voorbeelden gegeven die ik graag aan mijn site zou toevoegen.
PS: kwesties van efficiëntie zijn niet essentieel in een systeem waar de primaire energie (de zon) gratis is, het zijn eerder de totale kosten (van wieg tot graf) die tellen en we moeten op onze hoede zijn voor gesubsidieerde systemen (met obscure logica) omdat morgen zullen ze dat niet meer zijn, terwijl een gebouw bij opeenvolgende renovaties minstens een eeuw meegaat en zelfs nog veel langer.
Yves
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 188 gasten