Houtpellets voor verwarming ...

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par lilian07 » 10/12/16, 11:42

Naar mijn mening zal papier, in welke vorm dan ook, altijd slecht en vervuilend zijn. Het is beter om het te recyclen door veel effectiever te isoleren op dit gebied van voordeel stroomopwaarts van de behoefte.
Verder volg ik Chatelots analyse van pellets die te technisch en dus te industrieel en te complex zijn, zoals gecomprimeerde houtblokken. Ik kan me voorstellen dat een eenvoudigere, rustiekere machine die een groot aantal vormen van brandstof zou accepteren, anders te gigantisch zou zijn om haalbaar of winstgevend te zijn. Op dit gebied zie ik niets beters dan versnipperd hout met de beperkingen en ecologische voetafdruk die we kennen. Ten slotte zal ik dit laatste systeem altijd combineren naast een ander deugdelijker verwarmingssysteem en vooral als laatste redmiddel.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 10/12/16, 14:07

Ja, ik had "papercrete" getest: het is een interessant materiaal en het is inderdaad productiever om papier te gebruiken om calorieën te besparen dan om ze te produceren, maar de praktische toepassing is helaas niet altijd mogelijk.

Ik moet specificeren dat het bij dit project meer het ontwerp en vervolgens de creatie van het apparaat voor het maken van de papieren logboeken is dan het gebruik ervan dat mij interesseert...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 587
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Peter » 11/12/16, 18:54

De handmatige papierbrikettenpers die ik op een rommelmarkt kocht, comprimeerde niet zo goed, dus heb ik een upgrade uitgevoerd:
druk op.jpg

Een stukje hout, wat draadstangen, een paar moeren en ringen, een autokrik en voila! Het comprimeert veel beter en kan voor andere toepassingen worden gebruikt.
Voorlopig heb ik briketten gemaakt van karton voor voedselverpakkingen (zoals pastadozen, diepvriespizza's, enz.) Die ik door een papierversnipperaar heb gehaald voordat ik ze week.
In termen van verbrandingskwaliteit is het niet geweldig, het laat een hoop as achter, maar ach, het brandt, het is gratis en ik ben er vanaf.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 11/12/16, 20:42

Goed doordachte en eenvoudige verbetering!
Ik benadruk de aandacht die aan details is besteed: de rubberen kussentjes onder het geheel en de bak bedoeld om spatten te voorkomen en het afgekeurde water op te vangen... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Grelinette » 11/12/16, 20:54

Petrus schreef:druk op.jpg
Een stukje hout, wat draadstangen, een paar moeren en ringen, een autokrik en voila! Het comprimeert veel beter en kan voor andere toepassingen worden gebruikt.

Het idee van de autokrik is uitstekend!

Ik ga door en maak dezelfde press als die van jou, met een jack van 5 ton en probeer mijn chips te pressen... als experiment. Ik moet alleen een doos vinden die sterk genoeg is om de houtsnippers in te bewaren. In het slechtste geval laat ik het maken door een ijzerwerker... (Ha la la, wat een interessante experimentele klussen om te doen!... Ik heb al geen tijd om mijn huidige klussen af ​​te maken (je kent mijn aanhangwagen, elektrisch ondersteunde fiets ), en er zijn anderen in perspectief.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 11/12/16, 23:03

Ik betwijfel ten zeerste het succes van deze test, maar je zou een ronde buis van een goed kaliber als "doos" moeten gebruiken: deze is het sterkste ding om de radiale stuwkracht te beperken vanwege zijn geometrie. De verticale stuwkracht heeft invloed op de bodem, die niet stevig aan de buis hoeft te worden bevestigd (zelfs niet eenvoudigweg naast elkaar geplaatst).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Grelinette » 13/12/16, 15:01

Ahmed schreef:...je zou een ronde buis van een goed kaliber als "doos" moeten gebruiken: vanwege zijn geometrie is deze het sterkste ding om de radiale stuwkracht op te vangen. De verticale stuwkracht heeft invloed op de bodem, die niet stevig aan de buis hoeft te worden bevestigd (zelfs niet eenvoudigweg naast elkaar geplaatst).

Bedankt voor het idee van de ronde metalen buis, vrij eenvoudig te vinden bij een ijzerwerker (een schroot). Zelfs een diameter van 5 cm zou niet slecht moeten zijn en de compressie verbeteren: gecomprimeerde houtblokken op de markt hebben nauwelijks een diameter van 8,5 cm.

Ik dacht erover om een ​​bindmiddel toe te voegen om de spanen samen te binden en het gebrek aan voldoende druk te compenseren om de natuurlijke lignine in het hout te laten samensmelten. Het merendeel van de spanen is afkomstig van zachthout (Aleppo-dennen). Het is mogelijk dat de overvloedige hars in het hout (afhankelijk van het kapseizoen) ervoor zorgt dat de spanen in kleine houtblokken kunnen worden samengevoegd.
Wordt vervolgd!...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 13/12/16, 19:28

Ik zou een aanzienlijk grotere diameter nemen, wat drie voordelen zou hebben: 1 - gemakkelijker inbrengen van het materiaal (vooral omdat het geen erg kleine fragmenten zijn); 2- grotere productie per eenheid (maakt het mogelijk de inspanning van de cilinder te benutten, krachtig maar vrij langzaam); 3- minder handling en betere brandwerendheid dankzij een groter eenheidsvolume.
Het bindmiddel zou paraffine kunnen zijn (?). De hars mag niet voor meer cohesie zorgen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten