Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 15/11/16, 11:08

Bonjour à tous,

Ik besloot enkele foto's van mijn tuin te delen, om in contact te komen met mogelijke luie tuinlieden Sarthe, en om wat ervaringen te delen.

Voordat je de luie tuin begint:
Eerst hier is hoe de tuin er afgelopen zomer uitzag (juli 2016), voordat ik de video's van Didier ontdekte. Eerste installatiejaar, met al enkele mulching-tests, op sommige plaatsen onvoldoende (ik realiseer me nu):
IMG_20160630_202247.jpg



De meeste borden waren bereid met de grelinette, dan bedekt met stro, bladeren en een paar dunne lagen grasmaaisel. Toen de zaailingen waren opgesteld, spreidde ik de mulch uit, maar stelde deze niet noodzakelijkerwijs later uit, waardoor ik vrij snel gras kreeg.

We kunnen onderaan een tarwekoek zien, die heel snel gras vond (ik kom later terug voor een test van tarwe-lui).

Dus maakte ik een kleine voorraad hooi (kleine laarzen van 20-kilo's gekocht op de rechter hoek) om op te zetten in de maand oktober.

Precisie: ik bezit dit land of deze huurder niet: ik gebruik het tot de dag dat het voor land wordt verkocht.

Eerste observatie:
waarschijnlijk eerst een onvoldoende laag (~ 10 cm), maar een rij kleine worteltjes bedekt doorboord het hooi:
IMG_20161114_171738.jpg

Dus ik heb een nieuwe laag hooi toegevoegd, met behoud van deze wortellijn


Ervaring van luie tarwe:


Dit is hoe ik dit jaar verder ging, in de hoop minder gras op mijn tarwe te hebben:
begin de 15 in oktober, in plaats van dit bord, was er een haag / struik, geschoren door de eigenaar van het veld, dus veel wortels, nooit gewerkt.
Startplaats:

IMG_20161017_125725.jpg


Ik heb net de bladeren gerooid zodat mijn tarwekorrels in direct contact staan ​​met de grond (geen grondbewerking):
IMG_20161017_130304.jpg

Tarwe gezaaid tijdens de vlucht:
IMG_20161017_130629.jpg


dan bedekt met hooi (ongeveer 5 cm):
IMG_20161017_131345.jpg


in oktober 30 begint tarwe het hooi te doorboren:
IMG_20161028_185555.jpg

in november 10:
IMG_20161113_123743.jpg


Case to follow ...

Dat is het, ik zal nieuwsgierig zijn om andere methoden te testen of feedback te krijgen, ook bewust dat het niet noodzakelijkerwijs economisch zinvol is om met hooi te mulchen om granen te verbouwen. (Het is ook noodzakelijk om na te denken over de oogst, maar thuis is het vooral voor het plezier).

Om te zien of sommige al de Fukuoka-Bonfils-methode (met deken van witte klaver) hebben getest, vindt u hier:
https://jardinons.wordpress.com/2013/01 ... a-bonfils/

Goede dag voor alle
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par sicetaitsimple » 15/11/16, 21:18

Stef72 schreef:
We kunnen onderaan een tarwekoek zien, die heel snel gras vond (ik kom later terug voor een test van tarwe-lui).



Goede avond steph72, en heel erg bedankt voor de opname van Didier's lezing.

Ik heb gewoon een vraag die misschien dwaas lijkt, buiten wat je zou willen genieten van wat een afdoend antwoord zou zijn, waarom maak je tarwe in een moestuin, wat doe je ermee?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 15/11/16, 22:06

Het is voor de lol en "familietraditie" vermengd met nieuwsgierigheid na het lezen van fukuoka. Anders bewaar ik aan de praktische kant de granen voor later en de andere voor de duivinnen. Het rietje dient mij als een beetje mulch. Ik zou het wel eens willen lukken om op deze manier een (klein) veld te maken, zonder machines of grondbewerking ... maar de weg is lang!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 16/11/16, 18:51

Er zijn nog steeds oude variëteiten van tarwe, die verdwijnen ... Er zijn enkele associaties die er om geven, maar misschien minder dan voor de vruchten ...

Ik was hersteld (en helaas "vergeten" - ik schaam me!) Een oor van een oude Elzasser "blauwachtige" tarwe ... Prachtig. Dus wat tarwe kan vandaag decoratief zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 18/11/16, 22:33

Nog enkele foto's, met een voorbeeld van een nieuw leven ingeblazen artisjok die door het hooi priemde, uiteraard genietend van betere omstandigheden. Goed nieuws dus! Ik dacht dat ik het in juni verloor!
IMG_20161117_164353-1.jpg


De saldes die rechtstreeks in het hooi worden getransplanteerd, zijn zeker gevalideerd en de zuiverheid van het niveau van de salade is praktischer. De andere nacht verraste ik een pad in het midden, een heel goed teken!
IMG_20161114_172316.jpg


Een bord in voorbereiding met de beroemde wortels, ik doe wat composteren op het oppervlak. Sommige paddenstoelen zijn verschenen sinds het maken van de foto.
toebehoren
IMG_20161117_164512.jpg
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 19/11/16, 18:01

Je salades zijn jaloers ... ik heb de mijne te laat gezaaid. Geen Indiase zomer dit jaar thuis - en dat is het, het groeit niet!
1 x
Nico72
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 19/11/16, 18:26
x 1

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Nico72 » 19/11/16, 18:54

Hallo,

ja, er zijn andere luie tuinlieden in Sarthe. En vooral hebberig om meer te leren.
In feite werd ik per ongeluk bedreven in deze filosofie: het gaf de "3 uur" aardappelen.

Op 9m² waren pallets en plastic vellen opgeslagen, gestapeld in een gedeelte van de tuin.
Tijdens een opslagsessie ontdekten we een nest slangen, een prachtige familie van 5-leden waarvan sommige tot 1.2m waren.
Deze charmante slangen hadden werk verricht naast dat uitgevoerd door wormen en micro-organismen.

De grond was op dit punt bijna zanderig terwijl alles rondom de grond (weide) compact was.
Aardappelen werden geplant op de 9m², met behulp van een guts die met twee vingers kon worden gehanteerd, zodat de aarde los was.
Daar werd een blad met gekiemde aardappelen geplant en dit leverde twee kratten aardappelen op.
Niets spectaculairs in kwantiteit, maar alle magie is dat het in totaal maar 3 uren aan werk kostte (inclusief de opslag van dekzeilen hier opgeslagen).

We hebben deze aardappelen daarom de "3 uur" aardappelen genoemd.
Vellen worden al een tijdje gebruikt om de grond in de tuin te bedekken, ze hebben enige effectiviteit, maar ze zijn niet zo effectief als mulchen, mulchen of "neuzen". En vooral: als ze uiteenvallen, brengen de zeildoeken stukjes plastic de grond in en dat is niet geweldig.

Een vriend raadde me aan om je site en je "luie" video's te gaan bekijken en we zijn al op zoek naar hooi :D

Ik hou van de video's van tuinders die op een ligstoel liggen, ik vind die hyperverkoper : Cheesy:

Ik hou van buiten en in de tuin werken, maar het moderne leven biedt zoveel mogelijkheden om te leven, dat het moeilijk is om prioriteiten te stellen. Dus in plaats van te kiezen tussen culturele en tuinactiviteiten, ben ik een groot voorstander van luie tuinierpraktijken.

Hoop je lezen,
Nico72
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 20/11/16, 09:50

Super getuigenis van de natuurlijke verergering van de bodem, zodra we stoppen met gehannes, slachten, kortom om te betonneren!

Ik had ook een nest slangen ontdekt onder een oude stapel hout, opgeslagen op pallets, toen ik klaar was met zagen om het binnen te brengen. Het schokte me toen ik optilde! De tijd om met mij te redeneren, om te analyseren dat zulke "boa's" geen adders kunnen zijn en de hartslag laten dalen ... Tekenen van biotopen die niet te beschadigd zijn ...

Uw plaats is waarschijnlijk vrij nat (of vocht in de buurt?) En zonnig ??? Ze houden van ...

Ik herschrijf het: ik ben begonnen met dekzeilen, voordat ik een beetje nadacht en "energie" dacht, om de organismen te voeden, om voedingsstoffen te brengen, om de niveaus van organische stof in de bodem te verhogen, om humus te brengen. .. De plastic deeltjes zijn, vergeleken met de afwezigheid van deze mechanismen, essentieel voor de vruchtbaarheid van de bodem, een "mindere kwaad".

Het dekzeil is 1-functie: bedekken, beschermen (en, als het zwart is: sneller opwarmen).

Hooi is 4: bedek / bescherm - voed de bodemorganismen - zorg voor elementen na de ontbinding - behoud / verbeter de hoeveelheid organisch materiaal in de bodem (inclusief humus) ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 20/11/16, 09:52

Nico72 schreef:
Dus in plaats van te kiezen tussen culturele en tuinactiviteiten, ben ik een groot voorstander van luie tuinierpraktijken.



Het is goed om hier een argument te vinden dat ik in de intro van een boek heb gezet dat ik begon te schrijven ...

[Ps: En dat kan de soms gewelddadige tegenzin van sommigen verklaren, waarschijnlijk bang om zich te vervelen, niet wetend wat te doen als ze niet elke dag hun tuin hoeven te krassen ???? ]
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Ahmed » 20/11/16, 18:29

Ik heb lang geleden ook geëxperimenteerd met plastic zeildoek en ik was verbaasd over het resultaat: ik had het zeil na het "vermalen" van de grond gelegd en cederstekken geplant (het was de mode in die tijd) en toen ik twee seizoenen later de planten ontwortelde, was de grond net zo los gebleven als toen ik hem had afgedekt, een bewijs dat een bedekking het slaan en aanvallen van de grond vermijdt. 'buiten.

Heeft, Je schrijft:
Ps: En dat verklaart misschien de soms gewelddadige tegenzin van sommigen, waarschijnlijk bang om zich te vervelen, dat ze niet weten wat ze moeten doen als ze niet elke dag hun tuin hoeven te krassen ????]

Dit wordt eerder verklaard door de gehechtheid aan een interpretatief grid van de wereld dat gedeeltelijk in twijfel wordt getrokken in zijn zekerheden; het risico bestaat inderdaad dat als een onderdeel ongeldig wordt gemaakt, dit hetzelfde is voor de rest. Het is zeer destabiliserend, terwijl het beoefenen van een onveranderlijk ritueel een geruststellende belofte van de waarheid lijkt (vicieuze cirkel tautologisch *: ik doe dit omdat er goede redenen zijn en deze redenen goed, omdat ik goed oefen).

* Een tautologie is een herhaling in een andere vorm; we citeren vaak de zin van de dokter van Molière: "Opium laat je slapen, want het heeft sluimerende deugden". Deze zin legt niets uit, aangezien het beperkt is tot het herhalen van een affirmatie.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten