luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

luie tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 18/09/16, 21:05

Op verzoek van Christophe open ik een onderwerp apart. Ik heb al enkele berichten uit mijn tests op de hoofdthread gezet.
Het is waar dat het misschien beter is om niet te overladen.
Ik gebruik gehurkt land dat zo'n tien jaar geleden in de moestuin was.
Het is zanderige grond met waarschijnlijk wat klei eronder.
Deze eerste test is gemengd omdat ik aan de ene kant iets te laat begon om eind april gras te maaien. Dan een zeer regenachtige lente.
De tomaten begonnen ziek te worden, gelukkig kwam de zon eindelijk en kon ik wat meer of minder aangetaste voeten redden.
De voet van peper en aubergine wordt doorboord met overtollig water.
de voeten van een courgette gekocht om normaal te produceren na een teleurstellende start, het maakt het enige moment goed. Het tweede zaad dat op de site wordt gezaaid, produceert veel kleine courgette die niet kan groeien, ook niet als ik kleine dingen verwijder.
Een aardappel te laat gezaaid om klein te maken
Mijn laat gezaaide bonen waren te dorstig en nu vegetate.
Dankzij het hooi bleef de luchtvochtigheid lang maar omdat het droog was, droogde het zand toch.
Ik heb nu geen enkele worm of spoor meer gezien.
Sommige distels zijn erin geslaagd over te steken, maar zijn gemakkelijk te verwijderen. De winde is niet te beschamend en ik laat hem staan ​​zolang hij niet op de planten klimt, ik scheur van tijd tot tijd om hem te begrenzen maar neemt uiteindelijk ook deel aan het extraheren van dingen uit de grond dankzij de zon.

Op een andere plek in de buurt van mijn huis legde ik een tomatenpoot in een grote pot met potgrond en een andere wortel in de composter.
Ze zijn spontaan met de voeten omhoog in de composter.
De voet in het potje, beetje schamele resultaat en kleine tomaten (dit zijn geen kerstomaatjes), het heeft naast de beestjes waarvan ik vermoed dat ze het sap verpompen.
De voet in de composter had een rupsaanval, zelfs de vruchten. Ik pakte een beetje op en liet het los, eindelijk maakte hij een paar leuke tomaten voor me.
De bladeren aan deze voeten zijn minder dik, solide dan die in de grond en ook minder productief.

Ik heb ook frambozen, ik had vorige herfst bladeren. Hij produceerde goed, maar niet meer dan voorheen zonder de bladeren. Deze zomer heb ik hooi en een beetje BRF toegevoegd.
En ten slotte aardbeien geplant op gekochte potgrond op de kiezel vermengd met ik weet niet wat, dijk meer of minder. Op de potgrond heb ik wat pijnboomschors toegevoegd.
Ze maakten prachtige bladeren maar heel weinig fruit. De droogte verzwakte hen behoorlijk
Ik zie het volgend jaar.

Hier is mijn kleine ervaring een beetje laat begonnen, ik zal proberen het beter te doen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 20/09/16, 17:49

Het jaar was gecompliceerd!

Wat te zien:

a) maakt je klei geen kom onder je zand; anders kan het onder het zand een stagnatie van water creëren die de beworteling beperkt

b) het zand is van nature slecht en heeft slechts een lage retentiecapaciteit: retentie van minerale elementen, retentie van water ...

Om dit grote defect te corrigeren, is het nodig om maximaal humusstoffen te "injecteren". Deze zijn het gevolg van de aërobe omzetting (in aanwezigheid van lucht) van lignine door schimmels. Een van uw prioriteiten moet dus de regelmatige bijdragen van "hout" (BRF) zijn, voor een langzame maar langdurige verbetering ...

Het hooi wordt afgebroken en zorgt voor voedingsstoffen "gaandeweg".

Het is te hopen dat er toch anecische wormen bestaan!

c) de schimmels zullen ook een netwerk van filamenten installeren die het water vasthouden en de natte lagen optillen ...

Hoe diep is je klei? Is het echt "play dough" of dringen wortels door?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 23/09/16, 20:18

Nee, het is niet alleen zand, er is een beetje organisch materiaal, gras en BRF en al het materiaal dat in mijn handen valt, zal verbeteren.
Voor de dikte heb ik dit nog niet gecontroleerd.
Voor de wormen wacht ik een beetje, want het is op dit moment nog steeds droog genoeg, ondanks de regen van een week geleden.
Naast het gras en het isoleren van warmte, omdat het als een spons dient, duurt het nogal wat regen voordat de grond nat wordt.
Afgelopen vrijdag had de natte regen de helft van de dikte (ongeveer 15cm ingepakt) duurde het een week zodat door capillariteit alle dikte nat is, zelfs een beetje aarde.
In mijn samenvatting vergat ik te zeggen dat ik een pompoen een beetje klein heb geoogst, een grotere werd geoogst door een vreemde.
Mijn tomatenvoet in een pot produceert tomaten met een eerlijke smaak, een laag onder de huid heeft het uiterlijk van wit schuim. Ik denk dat het de beestjes zijn die dat doen.
Heeft iemand dit al gemerkt?
Ik ben van plan aspergebeentjes te herstellen die in het wild zijn teruggekeerd, gezien je opmerkingen, zal ik ze waarschijnlijk een beetje ondergronds plaatsen om te voorkomen dat ze door de wind naar beneden gaan. Natuurlijk met hooi.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 24/09/16, 09:15

Ja, het zal worden verrijkt met organisch materiaal en gestructureerd worden ... We kunnen gewoon, in zeldzame configuraties, boven een waterdichte laag echte klei zijn (degene waarvan we aardewerk maken) en daar, dit vormt een obstakel voor de wormen, de wortels, het water ... Als dit niet het geval is, en als de wormen zich willen vestigen, zal het gaan roeren ... Als dat niet het geval is het geval (geen anecische wormen), zou ik, om eerlijk te zijn, de "transplantatie" proberen: zoek een stuk wilde, toegankelijke weide, waar gietstukken zijn en graaf met grote kracht "blokken" op. schoppen, blokken die ik in mijn vierkant zou zetten ...

Tomaten, ik ken dit fenomeen niet ...

Als ik het goed begrijp, doe je aan "ongewenste solidariteit tuinieren"?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 25/09/16, 08:20

Ja voor de squash, in een squatte is normaal en het stoort me niet meer dan dat, behalve dat ik niet eens het eindresultaat kon. Hoewel grootte geen doel op zich is, is het goed om te vergelijken. Nog niet volwassen, het was de grootte van wat wordt verkocht in de klassieke biologische winkel, maar kleiner dan de grote doos.
Wat de klei betreft, geloof ik niet dat het een volledig waterdichte grond beneden is, omdat er natuurlijk geen berk of kleine biezen zijn die vaak een klassieke bodem zijn die te droog is en te nat
Betreffende de tomaat in pot, zijn het de insecten die de huid perforeren. Er zijn tientallen kleine gaatjes in de huid. De preekstoel wordt sponsachtig. Dankzij dit milde en droge achterseizoen produceert de tomatenvoet in de compostbak nog steeds mooie tomaten die helemaal niet ziek zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 25/09/16, 11:18

phil53 schreef:
Wat de klei betreft, geloof ik niet dat het een volledig waterdichte grond beneden is, omdat er natuurlijk geen berk of kleine biezen zijn die vaak een klassieke bodem zijn die te droog is en te nat



Ja, de stilstand van het water wordt over het algemeen "bevestigd" door de aanwezigheid van biezen, zegge ... Dus als dat niet het geval is, is er hoop.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 25/09/16, 11:20

phil53 schreef:Betreffende de tomaat in pot, zijn het de insecten die de huid perforeren. Er zijn tientallen kleine gaatjes in de huid. De preekstoel wordt sponsachtig. Dankzij dit milde en droge achterseizoen produceert de tomatenvoet in de compostbak nog steeds mooie tomaten die helemaal niet ziek zijn


Interessant. Ik wist het niet. Ik had nog nooit aandacht besteed aan bedwantsen. Ik heb er ook een paar ...

Thuis een wonder: de tomaten waarvan ik dacht dat ze door meeldauw waren "verbrand", zijn weer tot leven gewekt! Ik heb wat fruit kunnen pakken!
0 x
max55thir
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 25/01/16, 10:49
Plaats: Lunéville (54)
x 2

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par max55thir » 26/09/16, 15:50

Did67 schreef:
Thuis een wonder: de tomaten waarvan ik dacht dat ze door meeldauw waren "verbrand", zijn weer tot leven gewekt! Ik heb wat fruit kunnen pakken!

Hetzelfde thuis! na het verwijderen van alle zieke tomaten en alle bladeren, bleef het gezonde groenten geven! maar dat is het einde ...
Ik verwachtte groene tomaten jam te maken, dat zou ik helaas niet doen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/09/16, 19:34

max55thir schreef:Ik verwachtte groene tomaten jam te maken, dat zou ik helaas niet doen


Waarschuwing: niet zeker of het zo goed is voor de gezondheid!

We maken een grote deal met de giftigheid van dit of dat pesticide; dit is niet om jezelf vol te proppen met solanine, een nogal gevaarlijke gluco-alkaloïde. In kleine hoeveelheden, na het koken, worden we niet bedwelmd (in grote hoeveelheden, door tomaten of groene aardappelen te eten, ja!). Maar sporen van glyfosaat hebben ook nooit "chronisch ziek" gemaakt (behalve zelfmoordpogingen door een blikje te slikken), maar we zijn het erover eens dat het niet goed is ... De natuur doet het niet alleen goede dingen! Planten weten hoe ze zichzelf moeten verdedigen.

Niet verwarren met tomaten die "groen blijven" als ze rijp zijn ...

http://lesjardinsdepomone.skynetblogs.b ... ertes.html
0 x
max55thir
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 25/01/16, 10:49
Plaats: Lunéville (54)
x 2

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par max55thir » 27/09/16, 11:55

Did67 schreef:
max55thir schreef:Ik verwachtte groene tomaten jam te maken, dat zou ik helaas niet doen


Waarschuwing: niet zeker of het zo goed is voor de gezondheid!

We maken een grote deal met de giftigheid van dit of dat pesticide; dit is niet om jezelf vol te proppen met solanine, een nogal gevaarlijke gluco-alkaloïde. In kleine hoeveelheden, na het koken, worden we niet bedwelmd (in grote hoeveelheden, door tomaten of groene aardappelen te eten, ja!). Maar sporen van glyfosaat hebben ook nooit "chronisch ziek" gemaakt (behalve zelfmoordpogingen door een blikje te slikken), maar we zijn het erover eens dat het niet goed is ... De natuur doet het niet alleen goede dingen! Planten weten hoe ze zichzelf moeten verdedigen.

Niet verwarren met tomaten die "groen blijven" als ze rijp zijn ...

http://lesjardinsdepomone.skynetblogs.b ... ertes.html


Ik wist niet dat het gevaarlijk kon zijn
Tegelijkertijd was het alleen maar om me van tijd tot tijd een broodje op een zondag te geven
Ik geef de voorkeur aan een goede brie bij het ontbijt! lol
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 356-gasten