Wat moet er gezaaid worden om hooi te maken?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Wat is er nodig om te zaaien om hooi te maken?




par Grelinette » 02/09/16, 11:43

Hallo Chatelot,

Omdat ik paarden had en grote ongebruikte grond tot mijn beschikking had en een deel van mijn tijd in groene ruimten doorbracht, probeerde ik een flink aantal experimenten uit met het maaien van weilanden aan de ene kant die ik op de grond van de andere kant plaatste om opnieuw in te zaaien in een vrijgemaakt gebied.
Op dezelfde manier plaats ik, wanneer ik mijn paarden voer, hooi, hanenkammen of luzerne op de grond, elke keer op verschillende plaatsen, zodat de zaden vallen, worden begraven en ontkiemen om de weide in de paardenparken te herstellen. Ik laat mijn paarden ook van het ene park naar het andere roteren om te voorkomen dat ze de zeer zachte jonge scheuten vertrappen of begrazen.

Het werkt min of meer, maar het is niet ideaal en deze "geïmproviseerde" weide vegetatieert meer dan dat hij zich ontwikkelt: een paar mooie kleine scheuten van een onregelmatige weide, maar over het algemeen is het niet zo effectief als het voorbereiden van de grond, het aanpassen ervan en het water geven na het echte zaaien. volgens de regels van art.

Ik denk dat er geen geheim is: een weide die deze naam waardig is, heeft een geschikte bodem, geschikt zonlicht en minimale irrigatie nodig.

Naar mijn mening, als het vrijgemaakte gebied niet te groot is, probeer dan een onkruidverdelger of een rototiller te gebruiken om de kleine wortels van het onkruid af te breken (door dat te zeggen, zal ik de fans van "lui tuinieren" laten uitdampen), prima a a weinig van de grond afhankelijk van zijn aard (kleiachtig, kalksteen, enz.) om een ​​evenwicht te vinden dat meer geschikt is voor de weide, zaaien, bedekken en compacteren. Voor water geven is het ingewikkelder als je geen water in de buurt hebt.

Het is werk, maar het is bemoedigender om een ​​positief resultaat te zien dan iets lichts te doen en met een vergrootglas te kijken naar de kleine kwetsbare scheuten in de weide die aan het groeien zijn.

Voor zaden ging ik naar een handelaar om zaden te kopen van een winterharde en resistente weide. Je kunt ook op internet zien dat er nu bijna overal zaadbibliotheken opduiken waarmee individuen hun overgebleven ongebruikte zaden kunnen uitwisselen, doneren en ook nuttige feedback kunnen geven.
Kijk eventueel waar je woont of er een vereniging van vrijwillige tuinders is die je kunnen helpen en adviseren, of je een voorraad ongebruikte zaden kunnen bezorgen.
Een lokale boer die hooi maakt, kan u ook adviseren en het geld uit zijn zakken met weidezaad aan u nalaten: als sommige boeren hectares weide inzaaien, nemen ze niet de moeite om de bodem van de zakken te schrapen.

Anders heb ik ook een fonds weidezaden dat ik je per post kan sturen (laat je contactgegevens achter via PM): elke keer als ik een weide in een tuin zaai, giet ik wat er over is in een ton en als de gelegenheid zich voordoet zich aandient, zaai ik er een paar tijdens mijn omzwervingen. Het is niet gegarandeerd, maar het kan zijn dat je voor leuke verrassingen komt te staan, want ik mix van alles en nog wat voor zaden. Lang leve de biodiversiteit!

Ik vergat: het is nu in september dat het raadzaam is om weilanden te zaaien, zodat het zaad de tijd heeft om zichzelf te begraven voor de winter. Ik vond deze site die een aantal interessante verklaringen lijkt te geven: http://www.prairies-gnis.org/pages/periode.htm
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Wat is er nodig om te zaaien om hooi te maken?




par chatelot16 » 02/09/16, 13:56

Grelinette schreef:Anders heb ik ook een fonds weidezaden dat ik je per post kan sturen (laat je contactgegevens achter via PM): elke keer als ik een weide in een tuin zaai, giet ik wat er over is in een ton en als de gelegenheid zich voordoet zich aandient, zaai ik er een paar tijdens mijn omzwervingen. Het is niet gegarandeerd, maar het kan zijn dat je voor leuke verrassingen komt te staan, want ik mix van alles en nog wat voor zaden. Lang leve de biodiversiteit!

bedankt, maar de tas die ik duur vond bij de plaatselijke coöperatie is uiteindelijk best redelijk vergeleken met wat je op internet vindt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wat is er nodig om te zaaien om hooi te maken?




par Did67 » 02/09/16, 14:51

Je hoeft geen ruzie te maken...

Graslanden zijn klimaatgevoelig! In het zuiden ontstaat natuurlijk struikgewas, terwijl we in Ierland, door te maaien, een golfbaan hebben!

Wat iedereen achteraf een "mooie" weide noemt, is relatief... aan de verwachtingen!

Ten slotte zal een prachtige weide "afdrijven" naar een "weide" die in evenwicht is met de omgeving (bodem, blootstelling, klimaat) en de behandeling die wordt ondergaan (maaien, begrazen, overbegrazing of verlaten...). Onvermijdelijk...

Nu kun je door te zaaien uiteraard snel “een maximum” aan “goede grassen” hebben. Het is duidelijk. Ook al verandert dit later!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten