Victory Brexit: gevolgen voor Europa?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Victory Brexit: gevolgen voor Europa?




par Christophe » 24/06/16, 19:59

Het staat allemaal in de kop: Brexit-overwinning, het aftreden van Cameron, paniek op de aandelenmarkten...

Uh niet verschrikkelijk allemaal ... en voor de toekomst?
0 x
pedrodelavega
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3791
Inschrijving: 09/03/13, 21:02
x 1311

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par pedrodelavega » 24/06/16, 21:09

Einde Europa.....
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par moinsdewatt » 24/06/16, 21:19

De Franse wijnen en kazen die het meest getroffen zijn door Brexit

op 24-06-2016 om 14:11 uur

De Franse wijn- en gedistilleerde drankensector zou zwaar kunnen lijden onder het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Euler Hermes verwacht een verlies van 500 miljoen aan totale omzet voor de Franse voedingsindustrie. Maar er blijven veel onzekerheden.
.................

http://www.usinenouvelle.com/article/le ... it.N399067

Beeld



Moet Scots korting geven op wijn en kaas als ze terugkeren naar Europa.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par chatelot16 » 24/06/16, 21:32

einde van europa of nieuw europa?

europa is down... onbestuurbaar... misschien een beetje vanwege de Engelsen die elke evolutie blokkeerden... nu kan europa niet langer geblokkeerd worden door de engelsen, het zal effectief moeten zijn... als het niet effectief wordt zal het dood zijn

Ik ben niet de laatste die kritiek heeft op Europa dat al zijn energie verspilt aan het regelen van details en volkomen machteloos is voor de ernstigste problemen

de enige toekomst van europa is om de verenigde staten van europa te worden: een staatsfederatie die de macht van al deze staten toevoegt, die zich alleen bezighoudt met wat nuttig is om te delen en die zich niet verliest in onbelangrijke details... die de staat geen psychorigide principes oplegt: het is opmerkelijk om te zien dat de verschillende staten van de verenigde staten van amerika veel meer verschillende wetten hebben dan wat er in europa wordt opgelegd, en toch zijn de verenigde ats meer verenigd dan europa! waaruit blijkt dat het nutteloos is voor Europa om voor de details te zorgen

Europa is gedoemd om effectief te worden of te verdwijnen! nu kunnen we niet meer zeggen dat het Engeland is dat alle beslissingen blokkeert
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Did67 » 25/06/16, 11:46

Ik ben best blij.

Overigens een belangrijke opmerking: de beurzen storten in. Was het nog nodig om te bewijzen dat Europa zoals het nu bestaat vooral het koninkrijk van het geld is??? Als dat niet het geval was, zou het de beurzen niets kunnen schelen!

Ik ben best tevreden, want wat deden de Engelsen behalve remmen?

En best blij want misschien gaan er een paar ogen open...

De oude mensen, de ouderwetse, de chagrijnige oude mensen, de grote leugenaars, hebben gewonnen! Ik denk niet dat het de UK vooruit zal helpen.

Ik denk dat de Amerikaanse en Indiase groeperingen, die Engeland gebruikten als "toegangspoort" en als achterland voor hun activiteiten in de EU, geleidelijk zullen wegtrekken uit Ierland. Wie zou kunnen "boemen"? Ik ben blij. Ik hou van het Ierse volk. Innemende mensen (heb je het gedrag van hun supporters gezien????).

Ik zou graag willen dat het Engels consistent is. Maar ze stellen het nu al uit: Cameron zal het vertrekverzoek niet naar Brussel sturen, en dat aan zijn opvolger overlaten [het is aan het land om de uitslag van het referendum en zijn intentie om de EU te verlaten bekend te maken]

Eerlijk gezegd zou Junker de Europese commissarissen maandag om zijn ontslagbrief moeten vragen, Martin Schulz hetzelfde voor de Europese afgevaardigden. Tijdens de week zal ik de "Engelse technocraten" in Brussel vragen om hun kantoren te verlaten... In naam van de soevereine beslissing van hun land.

Ik wed dat ze hier over twee jaar nog steeds zijn en dingen bespreken die hen niet meer aangaan!

Ben het dan eens met Chatelot: Europa moet de problemen beheersen die een Europese dimensie hebben. Jeugdwerkloosheid, de toestroom van emigranten, externe conflicten (waarom ruimt Frankrijk in Mali of Libië zijn budget op???), fundamenteel openbaar onderzoek ("zware" programma's) en ongetwijfeld nog een paar andere perfect "transversale" onderwerpen. Natuurlijk het internationale economische beleid: om te sinteren met de andere "blokken", China, India, de VS...

Europa kan alleen maar federaal zijn. Of het blijft een "shithole".

Als Europa een dorp was:

- zouden we het abnormaal vinden dat bepaalde investeringen (voetbalstadion, polyvalente zaal, school, sanitair,...) in elk gezin besproken worden???

- zouden we het abnormaal vinden (in Europa!) dat niet elk gezin zich bewapent om zich te verdedigen, maar dat er een gemeentepolitie is?

- zouden we het normaal vinden dat het gemeentehuis 's middags op elke plaats bepaalt wat er op het menu staat? waar gaan we deze zomer op vakantie? wat is het boek om te lezen, het tv-programma om naar te kijken ???

Je vervangt dorp door Europa, en familie door land, en je ziet meteen wat een federaal Europa zou kunnen zijn, aangezien het dorp een "federatie van families" is, die sommige dingen samen doen en andere niet...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Christophe » 25/06/16, 12:14

Vanuit handelsoogpunt is het duidelijk dat dit klote is - en in beide richtingen - maar financieel (banken) heeft Europa misschien iets te winnen? De stad was een open (achter?) deur voor al het misbruik van financiers over de hele wereld!

Op dit moment is er niets ondertekend of naar gehandeld, behalve de wens om Europa te verlaten. We kunnen er zeker van zijn dat er specifieke handelsovereenkomsten, misschien per bedrijfstak, zullen worden ondertekend? Het zal een paar jaar duren om op te zetten... in de tussentijd weet ik niet hoe het zal zijn voor alle bedrijven die handel drijven met het VK??

Wat zeker is, is dat tegen die tijd de afgevaardigden en ambtenaren van het VK die in Europa werken, niet veel meer te zeggen zullen hebben... en de lobbyisten ook niet, en dat is best een goed punt (het VK is de toegangspoort tot de Amerikaanse lobby's in de EU...)

Andere info die ik interessant vond over de stemming:

Het is de oudste die massaal tegen de EU heeft gestemd... toch zijn zij degenen die deze keuze het minst zullen accepteren vanuit een tijdelijk oogpunt:
http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/art ... 55770.html

Brexit_jong.gif
Brexit_jeunes.gif (51.83 KiB) 7072 keer bekeken


Interessant daarom de laatste kolom van deze tabel, uiteraard zoals elke enquête moet het in perspectief worden geplaatst, maar toch...

We kunnen ook het einde van Groot-Brittannië veronderstellen met een vertrek van Schotland en Noord-Ierland uit het VK? 2 jaar geleden wilde Schotland in het VK blijven, alleen maar omdat er een EU was... nu er geen EU meer is, als er een nieuw referendum wordt gehouden, zal de onafhankelijkheid zegevieren... zeker weten!

ps: het VK was niet in de EU zoals de andere landen, zoals iedereen weet, ze hadden geen euro en de Schengen-overeenkomsten waren beperkt (ik moest mijn paspoort laten zien toen ik naar Gibraltar ging... wat deel uitmaakt van het VK)... en er waren zeker veel andere bijzonderheden...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Christophe » 25/06/16, 12:17

Did67 schreef:Ik ben best blij.

(...)

Je vervangt dorp door Europa, en familie door land, en je ziet meteen wat een federaal Europa zou kunnen zijn, aangezien het dorp een "federatie van families" is, die sommige dingen samen doen en andere niet...


Ik ben het eens met alles wat je schreef, vooral "de voordeur" en het opzetten van de acts: ik was mijn vorige bericht aan het schrijven toen jij het jouwe aan het schrijven was... 8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Christophe » 25/06/16, 12:24

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Christophe » 25/06/16, 12:30

Wacht even want het is actueel: op Euro 2016 hebben Wales, Schotland en Engeland al hun eigen teams...(Noord-Ierland ook maar niet gekwalificeerd)

Het zijn dus al onafhankelijke landen van Groot-Brittannië... althans vanuit voetbaloogpunt :)

Dus ik denk dat het VK banger is voor desintegratie dan Europa... toch? Maar het is een signaal voor Europa dat er diepgaande hervormingen moeten worden doorgevoerd...

Waar (voorlopig) weinig over wordt gesproken en dat van aanzienlijk belang is, is de staatsschuld van het VK die (zeker???) onderworpen zou zijn aan EU-wetten en die niet langer zo zal zijn... hoe wordt die "omgerekend"?

We hebben het over duizenden miljarden € (of ponden) daar... 90% van het BBP momenteel ongeveer: https://fr.wikipedia.org/wiki/Dette_pub ... oyaume-Uni
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Overwinning Brexit: gevolgen voor Europa?




par Did67 » 25/06/16, 14:56

Christophe schreef:
ps: het VK was niet in de EU zoals de andere landen, zoals iedereen weet, ze hadden geen euro en de Schengen-overeenkomsten waren beperkt (ik moest mijn paspoort laten zien toen ik naar Gibraltar ging... wat deel uitmaakt van het VK)... en er waren zeker veel andere bijzonderheden...


Aandacht ! Verwar EU, eurozone en "Schengengebied" niet met elkaar.

Verkeer zonder paspoort en zonder controles binnen het gebied betreft het Schengengebied, inclusief bepaalde landen die niet in de EU zitten: IJsland, Zwitserland of Noorwegen. De bediening gebeurt bij de ingang van de ruimte. Dan bewegen we vrij.

De eurozone betreft alleen bepaalde landen van de EU, dat wil zeggen 19 in totaal. Bij de start waren het er 11. Sindsdien zijn er anderen bijgekomen, sommigen "eenzijdig"! Behalve het Verenigd Koninkrijk maken bijvoorbeeld Zweden en enkele voormalige Oost-Europese landen geen deel uit van de eurozone.

Deze twee elementen zijn dus niet specifiek voor het Verenigd Koninkrijk als lid van de EU.

Aan de andere kant zijn er bijvoorbeeld de "korting" op de begroting - op de bijdrage die het Verenigd Koninkrijk verschuldigd is - waarover Thatcher in zijn tijd onderhandelde, of de recente verdraaiing van de EU over de sociale rechten die immigranten worden ontzegd (verkregen door Camron)...
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten