Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 09/06/16, 11:55

Obamot, Je schrijft:
de huidige situatie is een "æeconomisch" of anti-economisch model op de lange termijn (en zelfs nu al), aangezien we bezig zijn ons kapitaal aan natuurlijke hulpbronnen in hoog tempo op te eten "V"

Over de inhoud ben ik het eens, maar niet over de vorm: het model is inderdaad "economisch", in die zin dat het functioneert in het belang van het systeem, maar uiteraard niet in het onze. De limiet van natuurlijke hulpbronnen vertegenwoordigt alleen de externe tegenspraak van het systeem ...

Aan de andere kant vind ik dat uw formule: "De toekomst van de mensheid zal baba-cool zijn of niet!", bewonderenswaardig reageert op de vraag van Christophe! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 09/06/16, 12:04

Bin that...Ik wist het al..Maar dat geeft geen antwoord hoe daar te komen? Want op dit moment zijn westerse bedrijven dat nog lang niet voor 99% van de consumenten...

Hé waarom denk je dat ik hierboven adviseerde om La Belle Verte nog eens te zien of te zien?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 09/06/16, 12:53

Om dit niet te bereiken, wat inderdaad onwaarschijnlijk lijkt in de huidige context, blijft het belangrijk om de evolutie van een historisch ongekende situatie te begrijpen.
Sen-no-sen inderdaad het (subtiele) idee had opgeroepen dat het economisme slechts de discrete vector van de technowetenschap was en dat er uit het puin van de economie een nieuw puur technologisch tijdperk zou ontstaan, behalve dat deze hypothetische evolutie, die zichzelf functioneel zou kunnen opvatten, zondigt door de mogelijkheid van transitie. De consubstantiatie van deze twee entiteiten is inderdaad bewezen en het is moeilijk in te zien hoe de empowerment van de tweede zou kunnen plaatsvinden, terwijl de ineenstorting van de eerste zou leiden tot diepe chaos (ik spreek hier over het einde van de economie geleden en niet gekozen...). Deze chaos zou het gevolg zijn van een functionele breuk die samengaat met een psyche die gefixeerd is op de oude software*.

*Als we deze breuk vandaag niet rustig kunnen beschouwen, waarom zou het dan gemakkelijker zijn in een tijd van acute crisis, meer bevorderlijk voor verbazing of geweld dan voor analyse?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 09/06/16, 13:34

Het VK was deze dinsdag 7 juni het onderwerp van C dans l'Air: http://www.france5.fr/emissions/c-dans- ... 016_491635
Sommige opmerkingen op de pagina zijn interessant.

Een recensie voor degenen die kunnen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 09/06/16, 13:41

Ahmed schreef:Obamot, Je schrijft:
de huidige situatie is een "æeconomisch" of anti-economisch model op de lange termijn (en zelfs nu al), aangezien we bezig zijn ons kapitaal aan natuurlijke hulpbronnen in hoog tempo op te eten "V"

Over de inhoud ben ik het eens, maar niet over de vorm: het model is inderdaad "economisch", in die zin dat het functioneert in het belang van het systeem, maar uiteraard niet in het onze. De limiet van natuurlijke hulpbronnen vertegenwoordigt alleen de externe tegenspraak van het systeem ...
Mijn bescheiden neologisme"economisch" is afgeleid van het idee van "de oecumene"die juist probeert de aanklacht te claimen tegen de confiscatie van de economische middelen die - door traditie en in hun oorsprong - de mensheid zouden dienen als een "instrument" van ontwikkeling - in plaats van te zijn gekomen "om het te gebruiken"als een nieuwe manier om winst te halen uit abstracte waarden voor puur gewin (weer een "erfzonde", maar deze keer ongetwijfeld van de protestantse bankiers?) met het idee om informeel de tegenstanders aan het huidige speculatieve model, en dit ondanks hun verschillen (vooral omdat ze soms relatief minimaal zijn...) en hun mogelijke leerstellige onthouding.
► Show text


Ahmed schreef:
Ahmed schreef:Aan de andere kant vind ik dat uw formule: "De toekomst van de mensheid zal baba-cool zijn of niet!", bewonderenswaardig reageert op de vraag van Christophe! :P
[.] Als dit niet lukt, wat inderdaad onwaarschijnlijk lijkt in de huidige context, blijft het belangrijk om de evolutie van een historisch ongekende situatie te begrijpen.
Sen-no-sen inderdaad het (subtiele) idee had opgeroepen dat het economisme slechts de discrete vector van de technowetenschap was en dat er uit het puin van de economie een nieuw puur technologisch tijdperk zou ontstaan, behalve dat deze hypothetische evolutie, die zichzelf functioneel zou kunnen opvatten, zondigt door de mogelijkheid van transitie. De consubstantiatie van deze twee entiteiten is inderdaad bewezen en het is moeilijk in te zien hoe de empowerment van de tweede zou kunnen plaatsvinden, terwijl de ineenstorting van de eerste zou leiden tot diepe chaos (ik spreek hier over het einde van de economie geleden en niet gekozen...). Deze chaos zou het gevolg zijn van een functionele breuk die samengaat met een psyche die gefixeerd is op de oude software*.

*Als we deze breuk vandaag niet rustig kunnen beschouwen, waarom zou het dan gemakkelijker zijn in een tijd van acute crisis, meer bevorderlijk voor verbazing of geweld dan voor analyse?

Zelfs de golf van 'minimalisme' werd met groot voordeel overgenomen door de wereld van 'economy-finance': het was verraad aan de deugd!

PS: in feite is Christophe ondeugend, hij stelt vragen waarop hij het antwoord heeft! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 09/06/16, 14:14

PS: punt. 1, => daarom is het inderdaad beter om de vorm van de spraak te corrigeren.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 09/06/16, 14:55

(weer een "erfzonde", maar deze keer ongetwijfeld die van de protestantse bankiers?)

De vraag is interessant! Als het duidelijk is dat de acties van de protestanten geenszins gericht waren op winst, net zomin als op het direct ombuigen van de producten van arbeid naar andere doeleinden dan menselijke behoeften, dan heeft de protestantse eschatologie ongetwijfeld bijgedragen aan het versterken van een reeds bestaande tendens, namelijk de abstractie van waarde ten dienste van zijn eigen toename. Inderdaad, de sobere ethiek van het protestantisme zorgde alleen voor verrijking door een specifieke perceptie en was uitsluitend gericht op het heil van de ziel (in een complexe redenering die te lang zou duren om hier uit te leggen).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 09/06/16, 15:17

mdr

[Bewerken:] nou nee, uiteindelijk is het niet zo grappig, als we weten dat de geestelijkheid medeplichtig was aan kolonisatie (wat hij "missie" noemde, kunnen we ons zelfs de vraag stellen of de kerk vooraf niet een pijler van de koloniale orde). de missionaire beweging, de kolonisatie, waren slechts verschillende vormen van Europese expansie. De RBI zou een voorbode kunnen zijn van een vernieuwing van het morele besef dat burgers krijgen voor hun plaats in de samenleving. Maar hier sluit ik me aan bij de utopie (utopie vandaag, maar morgen onder het gewicht van noodzakelijkheden?)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 09/06/16, 18:07

Het besef, onder sommigen, van de relevantie van het VK of RBI, weerspiegelt alleen het idee om op dezelfde manier door te gaan met andere middelen, om zich aan te passen aan de geleidelijke uitzetting van mensen van werk. Daar zit niets bijzonder moreel in, maar alleen de illusie dat de kapitalistische utopie levensvatbaar zou kunnen worden, met een paar hervormingen. Illusie, omdat het de interne en logische tegenstrijdigheden die het model teisteren volledig verbergt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
pedrodelavega
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3797
Inschrijving: 09/03/13, 21:02
x 1320

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par pedrodelavega » 09/06/16, 21:25

Obamot schreef:Het zou natuurlijk goed zijn voor een onafhankelijke om zich niet bezig te houden met "onrendabele" activiteiten, dat is niet wat ik bedoelde

Dat is wat je daar schreef:
Obamot schreef:Voor kleine transacties, als er inderdaad een nivellering zou zijn, aangezien iedereen de RBI zou ontvangen, blijft het een feit dat de vakman niet langer afhankelijk zou zijn van het behalen van een omzet waarmee een break-evenpunt kan worden bereikt, aangezien een deel van de inkomsten al verworven zou zijn.
En daar:
Obamot schreef:Als ik het klassieke schema neem dat gangbaar is in de industrie en ambachten, dat van 3 derde: 1/3 goederenaankoop, 1/3 FG, 1/3 winst, er kan worden geschat dat de RBI 1/3 zou kunnen dekken (als we er een paar hebben, zou het nog steeds 5 CHF zijn....)
Ik kende de regel van 3 derde over winst, niet die over omzet. 33% van de omzet in winst is niet slecht. Maar als deze 33% alleen onder de RBI valt, is het misschien beter om voor niets te stoppen met werken en te genieten van je vrije tijd.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 124-gasten