Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
pedrodelavega
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3791
Inschrijving: 09/03/13, 21:02
x 1311

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par pedrodelavega » 08/06/16, 22:20

Christophe schreef:Of het nu pijnlijk is of niet, verandert niets: moet stoppen ... sorry maar de slavernij werd een paar jaar geleden toch afgeschaft!
Er wordt nog veel zwaar getild.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 08/06/16, 22:21

Ja dat is zeker, maar voordat het pijnlijk wordt, moet een baan een inkomen kunnen opleveren ... dat is alles wat ik wilde zeggen ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 08/06/16, 22:26

Er zijn veel soorten ondernemers: zij die handelen uit hartstocht of juist zij die daartoe gedwongen worden door werkloosheid; weinigen begrijpen de algemene werking van de economie en hoe een groot aantal activiteiten op voorhand gedoemd is te mislukken; afgezien van een paar uitzonderlijke configuraties die hartstocht en overtuiging met winst weten te verzoenen, zullen de meeste verdwijnen of stagneren.
De illusie van een gegarandeerd minimum kan alleen maar leiden tot een doodlopende weg ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 08/06/16, 22:36

Ahmed schreef:De illusie van een gegarandeerd minimum kan alleen maar leiden tot een doodlopende weg ...


Waarom zoveel categorisme?

ALS 1/10 door de RBI opgerichte bedrijven levensvatbaar zijn op de lange termijn, is dat al een overwinning, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 08/06/16, 23:39

pedrodelavega schreef:
Obamot schreef:Voor kleine beroepen, als er inderdaad een nivellering zou zijn omdat iedereen de RBI zou ontvangen, blijft het een feit dat de vakman niet langer afhankelijk zou zijn van het behalen van een omzet waardoor een drempel van winstgevendheid kan worden opgeheven, aangezien een deel van het inkomen al verworven worden.
Als de vakman zijn break-evenpunt niet bereikt, verhoogt zijn werk zijn inkomen niet. Wat gebeurt er als haar werk moeilijk is?

Nee, hij hoeft het niet te bereiken, aangezien hij automatisch het deel van het inkomen ontvangt waarmee hij kan leven.

Als ik het klassieke patroon neem dat in de industrie en ambachten wordt gebruikt, dat van 3 derde: 1/3 aankoopgoederen, 1/3 FG, 1/3 winst, kunnen we schatten dat de RBI 1/3 zou kunnen dekken (als we een paar zou het nog steeds 5 CHF zijn ...)

Dus als we nadenken over het absurde, zou hij kunnen werken zonder zijn uren te factureren, alleen door de benodigdheden te verkopen!

pedrodelavega schreef:
Christophe schreef:Het is niet eens dat hij het niet verhoogt ... het is dat hij geen tekort aan inkomen voor hem creëert !!
Ja. Ik wilde zeggen: hij heeft aan de ene kant het inkomen van zijn rbi maar zijn werk verhoogt zijn inkomen niet.

En daarom, uitgaande van het bovenstaande, kan men het begrip 'toegevoegde waarde' herdefiniëren, net zoals men kan begrijpen dat er niet veel nodig is om 'inkomen te creëren', aangezien de beperkingen van 'winstgevendheid' een beetje subjectiever zijn, als we geef bijvoorbeeld het seizoenarbeid toe, waar er "de volle bloei" is (zoals in de landbouw) dan verkopen we veel, zijn er winsten, dan volgt een hele periode met minder belangrijke inkomsten, waarbij men de duivel een beetje bij de staart trekt ... Er zijn inderdaad veel activiteiten die "momenteel" NIET winstgevend zijn omdat ze onderworpen zijn aan een hyperspeculatief "economisch" model *

Het zou voor een zelfstandige natuurlijk goed zijn om geen ‘onrendabele’ activiteiten te ondernemen, dat bedoelde ik niet en aangezien juist de RBI er is om activiteit te motiveren en te stimuleren (en bedankt om me niet te laten zeggen wat ik niet deed willen) Maar jij die jezelf altijd in de richting van de haren van het etablissement plaatste, je moet nooit onafhankelijk zijn geweest, want je zou meteen hebben begrepen waar ik heen wilde ...

* "a-economisch" of æeconomisch, met de privé "a".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 09/06/16, 00:36

NB: en ik zou eraan willen toevoegen dat er in het algemeen voor moet worden gezorgd dat de RBI niet wordt 'teruggevorderd' door economische kringen, aangezien ze de facto zouden kunnen reguleren / profiteren van de RBI door de verhoging van de hypotheekrentetarieven (ze reguleren al de economie daarmee en met geldcreatie en blijkbaar vindt iedereen het goed als het een echt schandaal is), wat betekent dat de RBI noodzakelijkerwijs vergezeld moet gaan van beschermende maatregelen die ook in de grondwet zijn vastgelegd als "het recht op huisvesting'of enige andere maatregel om de tarieven te beperken (en elke speculatie in dit verband te blokkeren)! Anders zou de stijging van de huurprijzen mensen heimelijk ertoe aanzetten meer te werken, om de banken meer te laten verdienen ... wat dan de echte begunstigden zouden zijn van het RBI-systeem!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 09/06/16, 10:20

Obamot schreef:NB: en ik zou hieraan willen toevoegen dat het in het algemeen nodig zou zijn om ervoor te zorgen dat de RBI niet wordt "teruggevorderd" door de economische kringen, aangezien deze de facto zouden kunnen reguleren / profiteren van de RBI door tussenkomst van de verhoging van de hypotheekrentetarieven ( ze reguleren daarmee al de economie en met monetaire creatie en blijkbaar voelt iedereen zich er prettig bij, hoewel het een echt schandaal is) (...)


Goede suggestie, maar ik denk dat je nog steeds in de kerstman gelooft ??? Dat zal duidelijk worden hersteld ... op dit punt als op anderen!

Goldman Sachs doet nu sportvoorspellingen ... dat wil zeggen de vrijgevigheid van hun "competentie" ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Ahmed » 09/06/16, 10:59

Christopheje schrijft;
ALS 1/10 door de RBI opgerichte bedrijven levensvatbaar zijn op de lange termijn, is dat al een overwinning, nietwaar?

Behalve dat dit slechts een onnodige gok is, zou het alleen maar een overwinning zijn voor de economie en, het handhaven van de zaak om tegen de gevolgen te vechten, is een zeer gemiddelde redenering ...
Als de dialoog tussen jou en Obamot, omvat de theoretische goede werking van het VK regels die in strijd zijn met de aanvankelijke aannames (en die, als ze vandaag zouden kunnen zegevieren, het VK waarschijnlijk onbruikbaar zouden maken ...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Christophe » 09/06/16, 11:02

Ja maar ... Wat zou dan voor u de oplossing zijn?

Alles breken en opnieuw beginnen op nieuwe economische bases?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Een eerste RBI (onvoorwaardelijk basisinkomen) betaald in Zwitserland!




par Obamot » 09/06/16, 11:32

Christophe schreef:
Obamot schreef:NB: en ik zou hieraan willen toevoegen dat het in het algemeen nodig zou zijn om ervoor te zorgen dat de RBI niet wordt "teruggevorderd" door de economische kringen, aangezien deze de facto zouden kunnen reguleren / profiteren van de RBI door tussenkomst van de verhoging van de hypotheekrentetarieven ( ze reguleren daarmee al de economie en met monetaire creatie en blijkbaar voelt iedereen zich er prettig bij, hoewel het een echt schandaal is) (...)


Goede suggestie, maar ik denk dat je nog steeds in de kerstman gelooft ??? Dat zal duidelijk worden hersteld ... op dit punt als op anderen!

Het zou goed zijn om alles te lezen, er wordt gesuggereerd in de hoofdpost (waar je alleen de Nota-Bene citeert) dat de huidige situatie een 'economisch' model is, of anti-economisch op de lange termijn (en zelfs nu al) aangezien we ons kapitaal aan natuurlijke hulpbronnen met hoge snelheid aan het opeten zijn, terwijl als we een ecologisch model respecteren (en zelfs biodynamisch zoals andere levende soorten dat kunnen), we het zouden moeten behouden met hyperminimalistisch beheer dat niet mogelijk is. verenigbaar met het speculatieve economische model (behalve wat we kunnen 'teruggeven aan de natuur' en waarvan ze kan profiteren als meststof, dat wil zeggen onze uitwerpselen, lol), aangezien in de natuur alle speculatie wordt gebruikt voor behoud / vruchtvorming (ik bedoel in een natuurlijke omgeving met uitzondering van kunstmatige artefacten geproduceerd door de mens)

De toekomst van de mensheid zal baba-cool zijn of niet! : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten