SWE, het Waalse waterbedrijf: 10 € / m3

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 18:30

Dat is niet de discussie: mijn buurman, die 10 keer meer consumeert dan ik, heeft precies dezelfde beschikbaarheid/service...voor een veel lagere hoeveelheid/prijsverhouding...

De prijs van water is in 3 jaar grofweg met 10 gestegen: hadden we vroeger niet dezelfde beschikbaarheidsdienst?

Hoeveel betaal je in jouw omgeving en voor hoeveel m3?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par chatelot16 » 09/05/16, 20:10

ongeveer 20 jaar geleden zat ik in financiële problemen, mijn water werd afgesloten omdat ik niet betaalde... geen probleem, het water dat uit de lucht valt, is genoeg voor mij

nu is mijn financiële situatie beter, maar dat verandert niets! er valt genoeg water uit de lucht en ik heb genoeg tank om niet zonder water te komen te zitten

Ook al neem ik niet de tijd om alles schoon genoeg te houden om drinkwater op het dak te laten verzamelen, ik heb het afgelopen jaar hele schone tanks gevuld! water zuivert zichzelf wanneer het wordt bewaard uit de buurt van licht en stof
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 20:25

chatelot16 schreef:water zuivert zichzelf wanneer het wordt bewaard uit de buurt van licht en stof


Mmm op zichzelf kan het een beetje beledigend zijn (drink je water dat al enkele maanden in een van je tanks heeft gestagneerd? Ik zou nog steeds enige angst hebben...), dus het moet worden beschermd tegen bronnen van bacteriën (inclusief microalgen ) en hitte...

Het probleem is dat regenwater, wanneer het over daken stroomt, noodzakelijkerwijs min of meer "vervuild" zal worden door stof, bacteriën en andere ziektekiemen... dus wees toch voorzichtig met de drinkbaarheid...

Voor ander gebruik (zelfs het douchen na een beetje filteren) geen grote problemen denk ik...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par chatelot16 » 09/05/16, 20:44

Momenteel drink ik water dat al 5 jaar bewaard is in polypropyleen containers van 300 liter... zolang er een ondoorzichtig deksel bovenop zit, wordt het opgeslagen als water in de kelder! er vormt zich een biofilm op de wanden, die alle organische stof opslorpt en dan blijft alleen nog maar zuiver water over!

mijn methode om de waterkwaliteit te controleren, een fles vullen en voor een raam laten staan... het kraanwater van iemand die het nog heeft, wordt snel groen... mijn tankwater blijft als mineraalwater!

Ik bewijs niet dat mijn regenwater perfect drinkbaar is, maar ik ben er blij mee en het gaat goed met mij (ik drink niet alleen puur water, ik doe er ook pastis in)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 21:25

chatelot16 schreef:(Ik drink niet alleen puur water, ik doe er ook pastis in)


Ach, hier is het geheim van je drinkwatermethode. :)

Om dezelfde reden dronken de Romeinen liever wijn : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par chatelot16 » 10/05/16, 00:22

als het lange tijd niet regent, zit er vuil op de daken... dus het water van de eerste regen is niet goed: ik stuur het naar het zwembad dat dient als opslag voor water van lage kwaliteit... als het als het nog een paar dagen regent, worden de daken gespoeld en sluit ik ze aan op de drinkwatertanks... als de drinkwatertanks vol zijn, koppel ik de leidingen los om niet alle onzuiverheden op te hopen... het is stom om dat te doen laat met teveel water nieuw water binnenkomen: daar hoopt zich vuil op

het water in een gesloten tank zuivert zichzelf... maar als we het voeden met nieuw water levert het wat nodig is om algen en bacteriën in leven te houden

in een echt gesloten tank stagneert het water niet, maar wordt het echt gezuiverd, op voorwaarde dat het vanuit een redelijk schone staat begint
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Gaston » 10/05/16, 10:35

Christophe schreef:Dit is niet het debat: mijn buurman, die 10 keer meer verbruikt dan ik, heeft precies dezelfde beschikbaarheid/service... voor een veel lagere hoeveelheid/prijsverhouding...
eerder superieur :? : Oops:

De zorg bij deze interpretatie is juist om zich te concentreren op de verhouding hoeveelheid/prijs.
Bij een vast abonnement wordt de beste hoeveelheid/prijs verhouding verkregen door alle kranen 24 uur per dag open te laten staan : Twisted:


Ik ken berggemeenschappen die precies het tegenovergestelde systeem hebben: ze hebben geen meter en je betaalt een vast bedrag per jaar, met de verplichting om het water in de winter permanent te laten lopen om te voorkomen dat de leidingen bevriezen. : Mrgreen:

Christophe schreef:Hoeveel betaal je in jouw omgeving en voor hoeveel m3?
Het lijkt erop dat we het goedkoopste water van Frankrijk hebben...
Abonnement: € 47,- per jaar.
Water: € 1,96/m3
Sanitaire voorzieningen: € 1,53/m3


Voor 14 m3 zou dat zo'n € 95,- zijn, oftewel € 6 per m80, waarvan de helft een abonnement...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 10/05/16, 10:41

Oeps ja... : Oops:

Gaston schreef:Het lijkt erop dat we het goedkoopste water van Frankrijk hebben...
Abonnement: € 47,- per jaar.
Water: € 1,96/m3
Sanitaire voorzieningen: € 1,53/m3

Voor 14 m3 zou dat zo'n € 95,- zijn, oftewel € 6 per m80, waarvan de helft een abonnement...


Ah ja, €7 per m3, dat blijft ook duur (is het dan ook verdubbeld in 10 jaar?), het verschil in berekening met mijn facturatie is dat je sanitaire voorzieningen, en dat is logisch, gebaseerd zijn op verbruik...

ps: interessant je voorbeeld van de berggemeenten, er stroomt altijd een bron...
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 171-gasten