De efficiëntie van een geldige kachel op volle kracht

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Opnieuw:




par Philippe Schutt » 17/04/16, 10:42

chatelot16 schreef:als we zoeken naar hoe prestaties worden gemeten, stuiten we op 2 problemen

1) niet-openbare normen, je zou moeten betalen om ze te hebben: dit principe is absurd! de fabrikant beweert dat hun apparaat een bepaalde norm respecteert, maar de klant kan niet weten wat het bevat


Ja, en dat op alle gebieden/beroepen! Je moet de normen respecteren, maar je moet betalen om ze te kennen. Voor zover "niemand geacht wordt de wet te negeren", vraag ik me af of de staat niet de plicht heeft om deze vrijelijk ter beschikking van iedereen te stellen ??? Als iemand, die een kopie heeft van een standaard, DTU, technische kennisgeving enz., een dergelijk document verspreidt, valt dit onder de auteursrechtwetten. Blijkbaar zijn ze goed toegepast, ik heb ze niet op het net gevonden.

Dat gezegd hebbende, stelt de norm productieregels vast, zoals de minimale dikte van haardplaten, definieert hij meetmethoden en de minimaal te behalen prestaties. De norm EN14785 bepaalt bijvoorbeeld de kwaliteit van de te gebruiken pellets en vereist hiervoor een luchtvochtigheid <12%.
Niets weerhoudt de fabrikant er dus van om pellets te leveren met een vochtigheid van 3%, wat het resultaat onvermijdelijk aanzienlijk zal verbeteren!
Ik heb een rookanalysator die de opbrengst berekent, deze heeft een "hout" stand. Het is mij nooit gelukt om de door de fabrikanten aangekondigde opbrengsten te halen, in het beste geval haal ik iets boven de 80%, ongeveer 50% van het maximale vermogen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Opnieuw: Opnieuw:




par Obamot » 17/04/16, 12:51

Oké voor de normen, dat is duidelijk.

Philippe Schutt schreef:Ik heb een rookanalysator die de opbrengst berekent, deze heeft een "hout" stand. Het is mij nooit gelukt om de door de fabrikanten aangekondigde opbrengsten te krijgen, in het beste geval kom ik iets boven de 80% uit, rond de 50% van het maximale vermogen.

Opmerking: ik schijn te hebben begrepen dat uw metingen/controles zouden hebben aangetoond dat de theoretische waarden van de fabrikanten regelmatig hoger zouden zijn dan de daadwerkelijk verkregen opbrengsten (afhankelijk van de kwaliteit van de verbrande pellets, zoals hun hygrometriegraad) .

Maar ligt het aan mij of heb ik het einde van je zin niet begrepen?

Als je iets boven de 80% uitkomt, verklaar dan dat dit rendement op 50% van het maximale vermogen zou liggen. Zo gelezen, zou dat kunnen betekenen dat het maximale vermogen dan 160% zou zijn?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Opnieuw: Opnieuw:




par Dirk Pitt » 18/04/16, 07:30

Obamot schreef:
Als je iets boven de 80% uitkomt, verklaar dan dat dit rendement op 50% van het maximale vermogen zou liggen. Zo gelezen, zou dat kunnen betekenen dat het maximale vermogen dan 160% zou zijn?


efficiëntie en vermogen zijn twee verschillende grootheden, ook al worden ze in deze zin beide uitgedrukt in%.
het rendement kan variëren van 80% tot 50% van het maximale vermogen en vervolgens van 85% tot 100% van het maximale vermogen (of een andere waarde)
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: De prestaties van een houtkachel gelden alleen op vol vermogen




par Obamot » 19/04/16, 16:28

Ik zat ook te denken, bedankt Dirk. Zodra we het hebben over calorisch vermogen, dat kan variëren, en de vochtigheidsgraad een rol speelt, evenals de omgevingstemperatuur en de hoogte, een vermogen uitdrukken in "%", terwijl we het tot nu toe in watt hadden, spraken we niet voor mij meer dan dat. Welk deel vertegenwoordigt, net als in een kachel, de onverbrande materie vergeleken met een massakachel. Waar zeggen we dat ze beter worden teruggewonnen, zodat ze bijna allemaal deelnemen aan de verbranding?

Hic schreef:
► Show text

bij 500W is er 4 keer minder gas om de trek in hetzelfde volume te produceren.
wat betekent dat de trekking wordt gedeeld door 4,
en opbrengst met 2,
► Show text

Een algemene schandalige puinhoop!

Van enkel naar dubbel, zoals Hic suggereert, is niet niets, dus dergelijke variabelen uitdrukken in "%" :schok: : Oops:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Betreft: De prestaties van een houtkachel gelden alleen op vol vermogen




par Philippe Schutt » 20/04/16, 17:46

Het vermogen uitdrukken als een percentage van het maximale vermogen van de kachel is gerechtvaardigd omdat dit maximale vermogen van kachel tot kachel verschilt.
Meer vermogen betekent een grotere brander, en dus ook een groter minimumvermogen. Hierdoor is het altijd +- bij de helft van het maximale vermogen dat de kachel optimaal is.
Door het gebruik van zeer droge pellets zijn de dampen heter aan de inlaat van de wisselaar, maar minder heet aan de uitlaat. alles goed!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Betreft: De prestaties van een houtkachel gelden alleen op vol vermogen




par Christophe » 20/04/16, 20:13

Obamot schreef:Van enkel naar dubbel, zoals Hic suggereert, is niet niets, dus dergelijke variabelen uitdrukken in "%" :schok: : Oops:


De zin was volkomen begrijpelijk...denk ik...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Betreft: De prestaties van een houtkachel gelden alleen op vol vermogen




par Philippe Schutt » 21/04/16, 17:39

Het zou interessant kunnen zijn om het effect van de vochtigheid van de pellets op de T° van de dampen die de wisselaar binnenkomen en verlaten, en dus op het rendement, te kwantificeren. Bepaal de daling van de T° van de rookgassen (verbranding?) vanwege hun grotere calorische massa, en vervolgens hun geringere afkoeling in de wisselaar, altijd om dezelfde oorzaak. Dit zou het mogelijk maken om het gebrek aan warmteteruggave en bijgevolg de daling van de opbrengst per % extra vochtigheid in te schatten.
De norm is zeer nauwkeurig over de methoden van de tests, ik zie nauwelijks andere middelen om de resultaten te verbeteren dan de brandstof. Omdat het verschil tussen de weergegeven prestaties en mijn metingen ongeveer 10% bedraagt, zou ik graag willen weten of de brandstof de resultaten evenveel kan beïnvloeden.
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 126-gasten