Exacte berekening van thermische isolatie

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 25/01/16, 09:26

helemaal eens met je analyse.

de thermische weerstand van glaswol is echter vrij goed bekend.
Het Isover-assortiment bestaat uit 3 hoofdfamilies van minerale wol, onderscheiden door hun thermische weerstand bij gelijke dikte: λ =0,032; 0,035 of 0,040, d.w.z. R=3,1; R=2,85 en R=2,5 in 100 mm dikte, evenals de Multimax R=3 reeks in 90 mm.

Bron Isver

Thermische weerstand = dikte / lambda / oppervlakte
uitkijken voor eenheden, zoals gewoonlijk.
De reflectiecoëfficiënt van een metaal ook, de stralingsemissie als functie van de temperatuur (gegevenstabellen bestaan ​​in infraroodthermografie, zie de laatste pagina van mijn document) enz...

daarna is het een kwestie van rekenen.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 25/01/16, 11:59

chatelot16 schreef:maar het vacuüm lijkt mij onbruikbaar in een gebouw omdat je weerstand moet bieden aan atmosferische druk, dus plaats wiggen die de compressie tussen de platte vlakken ondersteunen, en het materiaal van de wiggen geleidt warmte

Daarom stoppen we in de 2V- of 3V-vensters een gas, bijvoorbeeld argon, om een ​​druk te creëren die de atmosferische druk bestrijdt.

Zou Willy moeten proberen? : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/01/16, 12:53

Obamot schreef:Als een van deze 4 een beetje een coach zou kunnen zijn rond deze spreadsheet, interesseert me me om een ​​andere methode te ontdekken!

;-)


Hier heb ik zojuist de K van mijn kelder herberekend na de kelderisolatie in 2013: https://www.econologie.com/forums/calcul-du- ... tml#297949

Deze kleine .xls is goed, met dezelfde verbruiksprognoses en uitsplitsing (boekhoudkundig gesproken) stuk voor stuk, dit berekend op de DJU (de database betreft alleen België, dus het is min of meer geldig voor het hele hoge noorden, boven Parijs, Frankrijk...anders kun je altijd de .xls bewerken door de exacte DJU voor jou in te voeren)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 25/01/16, 12:56

ja in de duurste en meest isolerende ramen plaatsen we deze beroemde edelgassen die een lagere thermische geleidbaarheid hebben dan lucht.

Ik heb de thermische geleidbaarheid van glaswol nader bekeken.

De beste kwaliteit komt bij 0.030 W/m²/K,

het is indrukwekkend als je weet dat de lucht 0,026 W/m²/k.

We kunnen zeggen dat deze glaswol "geëxpandeerde lucht" is.

In hetzelfde idee zijn er ook betonblokken/blokken vol luchtbellen, waarvan bekend is dat ze isolerend zijn.

Het voordeel van glaswol is dat het convectie blokkeert, terwijl er in een te dikke luchtlaag conducto-convectieve uitwisselingen kunnen plaatsvinden die de voordelen van de zeer lage geleidende thermische weerstand teniet kunnen doen.

Glaswol is ook overal makkelijk aan te brengen.

Het nadeel is dat het dekkend is, dus niet mogelijk in een raam.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 25/01/16, 12:57

Christophe schreef:Deze kleine .xls is goed, met dezelfde verbruiksprognoses en uitsplitsing (boekhoudkundig gesproken) stuk voor stuk, dit berekend op de DJU (de database betreft alleen België, dus het is min of meer geldig voor het hele hoge noorden, boven Parijs, Frankrijk...anders kun je altijd de .xls bewerken door de exacte DJU voor jou in te voeren)

Het is een goed bestand, maar je moet de tijd nemen om alle parameters in te voeren.

Kapitein Maloche was niet in een gebouw van BE Thermique? Hij moet wel leuke simulatiesoftware hebben, toch?
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/01/16, 13:05

Remundo schreef:Het is een goed bestand, maar je moet de tijd nemen om alle parameters in te voeren.


Yes!

De langste (ik deed dit voor mijn hele huis, het kostte me 1/2 dag alleen voor de metingen) is
a) de methode begrijpen
b) meet de oppervlakken...en schat de R van de muren...(niet makkelijk als je het werk niet zelf gedaan hebt) + eventuele koudebruggen...

Remundo schreef:Kapitein Maloche was niet in een gebouw van BE Thermique? Hij moet wel leuke simulatiesoftware hebben, toch?


Ja zeker maar niet noodzakelijkerwijs gratis zoals deze... dan is op het web van 2016 niets goeds meer echt gratis (behalve de forums...en sommigen betalen nog steeds op abonnement!)

Een andere Belgische software was extreem complex (je moest bijvoorbeeld invoeren: soorten rolluiken, de opeenvolgende lagen van elke muur en een 3D-plan maken op de schaal van het huis met oriëntatie en exacte locatie voor de zonnebijdragen...onder andere!!).

Ten slotte is het de complexiteit die het gebruik ervan beperkte (zelfs voor de ingenieurs en archi!) maar als we alle gegevens hadden, was het de TOP van de TOP!

Kers op de taart: ik vraag me af of hij ook niet vrij was om te gebruiken ... Ik zal in mijn archieven graven ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/01/16, 13:23

de simulatiesoftware geeft geen antwoord op mijn vragen omdat het alleen rekent met de vereenvoudigde gegevens die ik betwijfel

wat ik graag zou willen zijn de ruwe meetgegevens van 1m2 glaswol bij verschillende temperaturen

als de curve lineair is met het temperatuurverschil, zal het de nauwkeurigheid van de berekeningen bevestigen met een constante lambda

als de curve gedraaid is, kan worden afgeleid of er een deel van de warmte wordt overgedragen anders dan door geleiding ... Ik vermoed dat de convectie niet strikt nul is, aangezien de glaswol niet volledig is afgesloten

als de convectie echt verwaarloosbaar is, zal de efficiëntie goed evenredig toenemen met de dikte ... als de convectie niet verwaarloosbaar is, zal de thermische weerstand niet evenredig toenemen met de dikte, en kan worden verbeterd door in meerdere lagen te delen met waterdichte film

vanmorgen zag ik op tv een commissie in de senaat over belangenverstrengeling in gezondheidsexpertise: hij klaagde dat de experts geen toegang hadden tot de ruwe data van klinische studies, maar alleen testrapporten die te goed opgeschoond waren

we zitten in hetzelfde geval in isolatiematerialen: de metingen zijn gedaan, maar we hebben alleen vereenvoudigde resultaten

als niemand vindt wat ik zoek, moet ik gewoon een meetinstrument voor mezelf bouwen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/01/16, 13:28

chatelot16 schreef:de simulatiesoftware geeft geen antwoord op mijn vragen omdat het alleen rekent met de vereenvoudigde gegevens die ik betwijfel


Als je degene ziet die ik net noemde, heb je het niet meer over "vereenvoudigde gegevens", geloof me!

Daarna gaat er niets boven de daadwerkelijke metingen!

Hier is een revolutionair econologisch idee: bestaat de methode????

Meting over 1 jaar van binnen- en buitentemperaturen, nauwkeurig energieverbruik en zo verkrijgen we de echte energieprestatie van het huis!

In feite zou dit een echte K zijn om te worden vergeleken met de K geschat in de spreadsheet hierboven.

De grootste moeilijkheid bij deze methode zou zijn om de binnentemperaturen nauwkeurig te meten, omdat deze natuurlijk van kamer tot kamer en van tijd tot tijd verschillen!

Het zou daarom 1 langdurige sensor per kamer en een buitensensor nodig hebben en een integratie uitvoeren over 1 jaar.

Is dat geen goed idee???? Graven!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/01/16, 14:05

Christophe schreef:Als je degene ziet die ik net noemde, heb je het niet meer over "vereenvoudigde gegevens", geloof me!!


Hier heb ik het gevonden: het is de PEB-software!

Hier is het gratis te downloaden: http://energie.wallonie.be/fr/telecharg ... IDD=113530

Onder Windows, MAC en zelfs Linux sivouplé goed he!!
Er zijn nog toffe dingen in België!

Voor de handleidingen is het hier: http://energie.wallonie.be/fr/logiciel- ... l?IDC=7303

190 pagina's en 17 Mo de handleiding :)

Franse versie:

PDF-handleiding over de PEB-software als geheel (PDF-17216 ko)
PDF-handleiding speciaal voor de 3D-modelbouwer (PDF-6496 ko)


Er is een speciale handleiding voor 3D-modellering...

Toen ik je vertelde dat het chiadé was, is dat niet voor niets! En toch heb ik alleen een versie uit 2012 getest... Ik kan me voorstellen dat het nog complexer is geworden!

Als je het onder de knie hebt, denk ik dat je niet meer over benadering kunt praten, denk ik...

Veel plezier jongens! : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 97-gasten