Kolengas, nieuwe energiebron?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
sarra83
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 11/06/15, 15:45

Kolengas, nieuwe energiebron?




par sarra83 » 08/07/15, 12:46

Binnenkort zal in Frankrijk een nieuwe energiebron worden geëxploiteerd: steenkoolgas. La Française de l'Énergie (voorheen EGL) wil in 2017 haar eerste industriële en commerciële platform uitrollen. Volgens hen vertegenwoordigt dit gas een ecologisch en economisch voordeel voor Frankrijk. Wordt vervolgd, vooral omdat de door het bedrijf ingediende exploitatievergunningen nog niet zijn ondertekend door het Ministerie van Ecologie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/07/15, 21:48

nieuw ??? het is al heel lang nieuw! stadsgas werd meer dan 150 jaar geleden gemaakt door pyrolyse van steenkool in gasfabrieken... er waren er enkele in alle steden

deze fabrieken waren ingewikkeld en efficiënt: het waren gasfabrieken! nu duidt de uitdrukking gasfabriek op iets ingewikkelds, zonder dat iemand echt weet wat gasfabrieken waren

oude boeken uit het tijdperk van de gasfabrieken zijn zeer informatief: er is een schat aan praktische informatie over wat destijds werkte en vandaag de dag kan worden gebruikt
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 09/07/15, 13:08

Er is een fout! Dit “kolengas”, een nieuwe manier, wordt niet geproduceerd: het is een herstelproject in situ gas geassocieerd met steenkool, het gevreesde mijngas.
uitzicht hier, voor verdere verduidelijking...
Dat is geweldig, als we het mogen geloven Sarra83, Het is wat het is extra ecologisch, we zijn echt kleine vernissen! : Cheesy: : Cheesy:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/07/15, 21:52

bin ja het is verkeerd ... voor mij is kolengas het omzetten van steenkool in gas

de exploitatie van het methaan dat uit de kolenmijnen komt, is zeer goed! dit methaan of mijngas komt er toch uit! als we het gebruiken besparen we andere koolwaterstoffen en de balans is positief... als we niets doen gaat dit mijngas methaan de atmosfeer in en dient als broeikasgas
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 09/07/15, 22:58

inderdaad, dit kolengas draagt ​​zijn naam zeer slecht...Dit is mijngas (methaan uit steenkool ontgassen, met een beetje CO2)...

Kolengas komt voort uit de pyrolyse van steenkool, waarbij een zeer onzuiver gas ontstaat (CO, H2, methaan, ethaan, enz.), maar brandbaar.
0 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 10/07/15, 07:35

ChâtelotJe schreef:
dit methaan, of mijngas, komt er toch uit!

Neen! Hoewel het waar is dat er lange tijd, tijdens de transformatie van plantenafzettingen in min of meer geëvolueerde kolen, methaan vrijkwam, komt dit gas tegenwoordig in drie stabiele vormen voor in mijnbekkens:
- een deel bevindt zich in de vrije staat, gelegen in de breuken en macroporiën van het gesteente, maar onder een zeer lage druk
- het grootste deel is aanwezig in geadsorbeerde toestand, in de microporiën of tussenruimten van de koolstof; het adsorptieverschijnsel kan ook betrekking hebben op de rotsen rond de steenkoollaag.
- in opgeloste toestand, in het water dat zich in de afzetting bevindt.

De extractiemethoden zijn vergelijkbaar met die voor schaliegas, ook al is het gebruik van hydraulisch breken alleen noodzakelijk voor bepaalde afzettingen, het is uitzonderlijk om het gas te kunnen exploiteren zonder stimulering gericht op het induceren van de desorptie van het methaan...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 10/07/15, 08:23

in feite,

deze Heren de Gasmannen spreken van "boren", maar leggen de rest niet zo goed uit: als het een simpele aspiratie van methaan is die zo vriendelijk is om in een galerij te staan... vrees ik dat de volumes laag zijn.

Gaan ze de steenkool stimuleren om de desorptie van mijndamp te versnellen?

Bovendien kunnen er nog steeds mijngasexplosies optreden als er atmosferische lucht in de mijn neerdaalt (lange tijd niet geventileerd, en zelfs als dit wel het geval is, nooit beschut tegen een gaszak die vrijkomt).

En het is nog steeds de goede oude fossiele energie, die zeer "opwarmend" is, hetzij door verlies van CH4 tijdens de winning, hetzij door CO2 na verbranding.
0 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 10/07/15, 22:28

In mijn vorige bericht heb ik de antwoorden op uw vraag gegeven: de winning van gas op een eenvoudige manier komt slechts overeen met zeer weinig afzettingen (en het is niet in een galerij dat het gas aanwezig is), meestal is het noodzakelijk om desorptie door het injecteren van CO2, dat een sterkere affiniteit heeft met steenkool en daardoor het methaan vervangt dat daarbij vrijkomt; andere stoffen kunnen ook worden gebruikt, maar voor moeilijke gevallen blijft alleen hydraulisch breken effectief (hoewel dit momenteel in Frankrijk niet wordt overwogen).

Wat de exploitatie van methaan het dichtst bij die van schaliegas brengt, is de techniek van horizontaal boren, die het mogelijk maakt een groter volume te verkennen en de productie te maximaliseren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 10/07/15, 23:02

inderdaad Ahmed, er zijn 2 technieken.

1) Passief herstel
2) Herstel door stimulatie (hydraulisch breken)

https://fr.wikipedia.org/wiki/Gaz_de_co ... _de_couche
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/07/15, 09:57

als CO2 effectief is in het halen van methaan uit steenkool, is het interessant!

de CO2 zal niet vervuilen waterlichamen

het probleem met het hydraulisch breken van schalie is niet het water, het is de rommel die we erbij stoppen om het gas eruit te krijgen: het type wasmiddel

als CO2 effectief is met steenkool, kan het mogelijk zijn om hydraulisch breken uit te voeren met alleen CO2 en water
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 183-gasten