CO2-calculator voor alle commercieel transport?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

CO2-calculator voor alle commercieel transport?




par Christophe » 01/10/13, 16:44

Het verschijnt op internet bij het reserveren van een trein- of vliegtuigreis, wordt aangegeven op bussen of gespecificeerd op facturen van vervoerders: de weergave van de COXNUMX-voetafdruk wordt vanaf dinsdag verplicht voor het vervoer van goederen of personen.

Deze nieuwe wetgeving, die voortvloeit uit de Grenelle de l'environnement, zal van toepassing zijn op weg- en zeevervoersbedrijven, evenals op spoorwegondernemingen en luchtvaartmaatschappijen. Tot taxi's en verhuizers...

Klanten van Air France zien bijvoorbeeld bij het kopen van een vliegticket een link naar de CO2-calculator, die het bedrijf al enkele jaren gebruikt. Het type vliegtuig, de afstand, maar ook de werkelijke vluchtomstandigheden (wind, enz.) zullen het mogelijk maken om voor elke passagier het tijdens deze vlucht geproduceerde kooldioxide-equivalent te kennen.

De SNCF had sinds 2006 ook een "eco-vergelijker" online gezet. Bij het maken van een reservering, of deze nu online wordt gemaakt, aan een automatische terminal of aan de balie, krijgt de passagier een indicatie van de hoeveelheid die wordt uitgestoten op de reis die hij wil maken.

De CO2-uitstoot van de trein van het vertrekstation tot het aankomststation, en voor alle reizigers, wordt ook weergegeven op de dienstregelingen van elke lijn.

In de bussen van haar stadsvervoerdochter Keolis zullen posters de hoeveelheid CO2 aangeven die het voertuig per kilometer uitstoot. Dit is ook het display gekozen door de Essonne busmaatschappij Tice.

Bedrijven zijn immers in eerste instantie niet verplicht om lange en complexe berekeningen te maken: tot 1 juli 2016 is enkel een weergave per kilometer, per type transport, verplicht.

Bedrijven met meer dan vijftig werknemers zullen dan meer gedetailleerde en gepersonaliseerde informatie moeten verstrekken.

Bij deze berekening wordt ook rekening gehouden met de CO2-emissies gekoppeld aan de productie van energie.

Ga verder dan de CO2-uitstoot

(...)


Suite bron: http://actu.voila.fr/actualites/environ ... 10899.html

De beroemde SNCF Eco-vergelijker werkte niet erg als ik het me goed herinner...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 02/10/13, 13:21

waar gaat het voor dienen???
afgezien van het betalen van een paar adviseurs om de berekeningen te doen
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 02/10/13, 15:20

Uh mensen bewust maken, toch? Maar in tijden van crisis is het ecologisch geweten... geen prioriteit...
0 x
Kalee
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 20/04/15, 14:30




par Kalee » 20/04/15, 14:31

Klanten van Air France zien bijvoorbeeld bij het kopen van een vliegticket een link naar de CO2-calculator, die het bedrijf al enkele jaren gebruikt. Het type vliegtuig, de afstand, maar ook de werkelijke vluchtomstandigheden (wind, enz.) zullen het mogelijk maken om voor elke passagier het tijdens deze vlucht geproduceerde kooldioxide-equivalent te kennen.
0 x
NAT
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 20/04/15, 21:21

Ja, ik heb dit gezien tijdens een eerdere reservering, maar ik heb twijfels als ik rekening houd met het weer: als je 2 maanden van tevoren een vlucht boekt, is het weer op de dag van de vlucht onbekend! Ook de bezettingsgraad, die erg belangrijk is voor de berekening van het verbruik per passagier, is onzeker.

In beide gevallen kunnen we natuurlijk aanwijzingen hebben...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 20/04/15, 21:46

Eh, mensen bewust maken, toch?

Voor mij zou het meer een vorm van meting zijn van de voldoening die de vliegtuigconsument zou moeten ervaren door de grootte te ontdekken van het "fluitje van een cent" dat hij zichzelf heeft toegeschreven en dat zijn rangschikking in de hiërarchie bepaalt. verbruiksartikelen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/04/15, 22:13

Kalee schreef:Klanten van Air France zien bijvoorbeeld bij het kopen van een vliegticket een link naar de CO2-calculator, die het bedrijf al enkele jaren gebruikt. Het type vliegtuig, de afstand, maar ook de werkelijke vluchtomstandigheden (wind, enz.) zullen het mogelijk maken om voor elke passagier het tijdens deze vlucht geproduceerde kooldioxide-equivalent te kennen.


Ja en afhankelijk van het soort vervoer moet er een vriendelijk woord zijn, bijvoorbeeld voor een vlucht Parijs/Marseille: "bravo je bent een mooie enc..é!"
Of: "Vliegen naar een buitenlandse bestemming schaadt de cultuur van de inboorlingen ernstig"...etc...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44 en 88 gasten