Brandstofverbruik voor ECS

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Brandstofverbruik voor ECS




par olifant » 23/10/08, 10:39

Iedereen heeft een idee van het brandstofverbruik voor warm water, zeg maar met een recente ketel, maar niet super geavanceerd.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/10/08, 11:00

1- het hangt ervan af of het in de zomer is of dat de ketel alleen draait voor warm water of in de winter of dat het ook draait voor verwarming.

2- het hangt af van het aantal liters warm water dat u trekt. (2 douches per dag x 4 personen of 1 douche x 1 persoon)

3-het hangt sterk af van de modus van de ketel. Inderdaad
sommige ketels houden hun bedrijfstemperatuur constant, zelfs als er geen vraag is naar warm water; het is onnodig te zeggen dat het een rampzalige consumptie is in vergelijking met de behoefte.
vooral in de zomer als de ketel alleen voor warm water draait had ik metingen gedaan en was het beter om de ketel te stoppen en de elektrische weerstand van de cumulus aan te sluiten.

zo niet om GEMIDDELD te antwoorden (wat niets betekent omdat elk geval specifiek is), zijn we van mening dat een huishouden tussen 2000 en 4000 kWh / jaar verbruikt voor het tapwatergedeelte. (ongeveer 10% van de verwarming)
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/10/08, 11:18

ja, de waarde in KWh ik weet het, wat ik zoek is hoeveel het verdient in liters brandstof. De klant heeft een Viessmann van 9 jaar en dat zijn er 4. Eigenlijk zou een gegeven in liter brandstof voor een tank van X liter bij mij passen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/10/08, 14:27

+1
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/10/08, 15:08

elephant schreef:ja, de waarde in KWh ik weet het, wat ik zoek is hoeveel het verdient in liters brandstof. De klant heeft een Viessmann van 9 jaar en dat zijn er 4. Eigenlijk zou een gegeven in liter brandstof voor een tank van X liter bij mij passen.


Nou, het komt terug op wat ik tegen je zei: je kunt geen equivalent maken tussen kwh elec voor de productie van warm water en stookolie-equivalent als warm water door de ketel wordt gemaakt, want volgens de manier waarop de ketel werkt, kan het van eenvoudig naar drievoudig.
het enige dat zeker is, is dat in de zomer de kwh-stookolie die aan tapwater wordt besteed (veruit) belangrijker is dan de elektrische kwh om dezelfde hoeveelheid tapwater te doen
de enige reden om de olieketel in de zomer op tapwater te laten draaien, zijn de mogelijke problemen van een langdurige stilstand.

anders, als je een grote lepel wilt benaderen, zou ik zeggen dat in het stookseizoen de kwh die aan warm water wordt besteed, 20 tot 30% hoger is dan elektrische kwh (d.w.z. ongeveer 0.13 liter stookolie / kwh d '' SWW) en in de zomer is het tapwater kwh 60 tot 80% hoger dan het elek kwh (d.w.z. ongeveer 0.17 liter stookolie / kwh)
dit met een ketelrendement van 90%.

Dus over een heel jaar, als het verbruik van elektrisch warm water 2000 kWh was, zou het olie-equivalent ongeveer 260 tot 280 liter zijn.
het zijn gewoon de grootteordes. toen ik metingen had gedaan aan mijn oude ketel, had ik een watermeter op de inlaat van de cumulus geplaatst en had ik in de zomer gemeten wanneer de radiatoren het verbruik van stookolie over een periode van 2 maanden verminderen.

Merk op dat het niet erg gerelateerd is aan de grootte van de bal, maar natuurlijk aan het verbruik van warm water.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/10/08, 16:49

Merci. :D Je ziet wanneer je wilt! :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
68 piloot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 29/12/07, 19:07
Plaats: N47 E07




par 68 piloot » 24/10/08, 15:10

hallo
Ik heb vergelijkende tests gedaan voor het energieverbruik van warm water in de zomer, voor mijn huis met 2 appartementen met 2 volwassenen per appartement.
1-stookolieketel (jaar 2003 90% efficiëntie) met tank
van 83 liter warm water:
verbruik gemeten over 2 zomermaanden = 1,6 liter per dag
2-ketel voorzien van een pelletbrander met 250 liter tank:
verbruik gemeten over 2 zomermaanden = 3,6 kg pellets
maar het is voor mij onmogelijk om de hoeveelheid warm water te weten die in elk appartement wordt gebruikt.
voila
kan het nuttig zijn?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/02/15, 12:51

Deze berekening geeft een goede schatting van het tapwaterverbruik: https://www.econologie.com/forums/prix-reel- ... 12727.html

Het volstaat om de "nuttige" kWh te delen door 10 en door 0.8 (ketelvermogen) om de L stookolie te verkrijgen die alleen voor SWW wordt verbruikt:
0 x
zeldane
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/03/15, 10:07




par zeldane » 01/03/15, 10:41

Of de bal nu geïntegreerd is of buiten, deze verandert bijna niets: alleen de lengte van de circuits. En het feit dat de ingebouwde ballonnen meestal klein zijn
0 x
zeldane
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/03/15, 10:07




par zeldane » 09/03/15, 11:01

zeldane schreef:Of de bal nu geïntegreerd is of buiten, deze verandert bijna niets: alleen de lengte van de circuits. En het feit dat de ingebouwde ballonnen meestal klein zijn

Dat is het?

_____________________
Samsung Galaxy S6 hoesje galaxy shell s6
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten