Het verborgen gezicht van olie op Arte (woensdag van de geschiedenis)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Het verborgen gezicht van olie op Arte (woensdag van de geschiedenis)




par Christophe » 27/08/10, 10:47

Het verborgen gezicht van olie op Arte (woensdag van de geschiedenis)

Een herlezing van de gebeurtenissen van de XNUMXe eeuw in het licht van de olieproblematiek. Een fascinerend onderzoek gevoed door archieven en interviews met directe actoren uit de geschiedenis.

Vanaf de eerste boringen van Rockefeller in 1860 tot de recente oorlog in Irak was olie de echte drijvende kracht achter de tragische geschiedenis van de XNUMXe eeuw.

Woensdag 1 september 2010 om 20 uur

herhaalt:
07.09.2010 om 10: 25
De donkere kant van olie
(Frankrijk, 2009, 51mn)
ARTE F
Regie: Patrick Barberis

1. De wereld delen
Vanaf het begin werd de olie-industrie gekenmerkt door de rivaliteit tussen de Amerikaan Rockefeller en de gebroeders Nobel, gevestigd in Bakoe, aan de Kaspische Zee. De Eerste Wereldoorlog werd grotendeels gewonnen dankzij de olie die aan de geallieerde strijdkrachten werd geleverd door Standard Oil uit New Jersey, eigendom van John D. Rockefeller. De leveringen werden opgeschort in 1916, toen de Amerikaanse magnaat hoorde van de verdeling van het Midden-Oosten (waarvan hij de ondergrond begeerde) tussen de Britten en de Fransen. Vanaf 1928, zeventien jaar vóór Jalta, verdeelden de leiders van de oliemaatschappijen de wereld onder elkaar aan het einde van een overeenkomst waarvan de voorwaarden tot 1952 verborgen bleven...

2. Grote manipulaties
De tweede aflevering ontleedt wat zorgvuldig verborgen is gehouden voor de publieke opinie. Directe getuigen leggen met name uit hoe de olieschok van 1973 niets meer was dan een gigantische manipulatie, georkestreerd door oliemaatschappijen die, door de stijging van de vatenprijzen aan te moedigen, aanzienlijke winsten wilden genereren om hun investeringen in de Noordzee en in Alaska aan te moedigen. Voor de eerste keer legt de man in het hart van deze strategie, Roger Robinson, uit hoe de regering-Reagan het wapen van Saoedische olie gebruikte om de wereldprijzen omlaag te brengen en de ineenstorting van de Sovjet-Unie te veroorzaken...

Vanaf de eerste boringen van Rockefeller in 1860 tot de recente oorlog in Irak was olie de echte drijvende kracht achter de tragische geschiedenis van de XNUMXe eeuw. Het is een essentiële, strategische grondstof die de kern vormt van alle politieke berekeningen. Zozeer zelfs dat de oliewereld altijd gedomineerd is door ondoorzichtigheid en desinformatie. Het verborgen gezicht van olie licht de sluier op van zorgvuldig verborgen geheimen en biedt sleutels om de problemen rond olie te begrijpen, terwijl er een echte oorlog om grondstoffen gaande is.


http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 68068.html
0 x
kistinie
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 16/11/09, 09:18




par kistinie » 27/08/10, 12:08

Dernière édition par kistinie de 27 / 08 / 10, 12: 30, 1 keer bewerkt.
0 x
----------------------------------------------

Think global act lokale ...
et
Weet goed, dat is niet emmerdée!

-----------------------------------------------
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 27/08/10, 12:17

Ah ah ah goed gezien LOL!

Het is een van de zeldzame Seagal-films die ik tot het einde heb kunnen zien (het is de slotscène denk ik?)... : Cheesy: : Cheesy: maar afgezien van deze (verrassende) scène was het nog steeds behoorlijk saai denk ik...

: Mrgreen:
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 28/08/10, 18:57

Ik kan niet wachten tot het rapport bij mij binnenkomt
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 04/09/10, 17:19

Un artikel over deze voorstelling, waardoor we het opnieuw kunnen zien.
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 06/11/14, 16:19

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 07/11/14, 21:30

Een goede documentaire, inderdaad. Haar enige fout is dat zij onverschillig staat tegenover de kwestie van de suprematie van de dollar, die een minstens zo grote rol heeft gespeeld, althans in de laatste oorlogen.
In werkelijkheid zijn er verschillende analyseniveaus en, in tegenstelling tot wat wordt beweerd, is olie, hoewel essentieel, slechts het middel; het doel (waaraan het krachtig bijdraagt) is de accumulatie van waarde.
Geconfronteerd met de objectieve achteruitgang van de Verenigde Staten is de controle van de internationale handel door de dollar een absolute prioriteit, omdat dit ons in staat stelt illusies te blijven creëren door middel van grootschalig boekhoudkundig bedrog.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180




par plasmanu » 08/11/14, 05:04

Ik kwam het deze zomer toevallig tegen. Op het geschiedeniskanaal.
De analyse die zij maken van de oliecrises is huiveringwekkend.

Ben het met Hamed eens: het gaat niet alleen om olie, er is ook de dollar.
En een flinke dosis domheid: zoals de snuffelvliegtuigen van ELF.

En presto: de petrodollar was geboren.

En wat de geschiedenis betreft: chronologisch gezien is het net vóór de bankiers die aan de Derde Wereldoorlog voorafgaan
(voor het einde van de wereld is dit scenario geloofwaardig).
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 189-gasten