Aromatische planten: cultuur, de keuken en het gebruik

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Aromatische planten: cultuur, de keuken en het gebruik




par lejustemilieu » 20/03/12, 08:39

Hallo,
Vaak gaat aromatisch hand in hand met medicinaal. Zo ontzettend belangrijk.
Op een dag was ik erg verkouden, en een opa zei tegen me, het is jouw schuld, je moet elke dag thee zetten, met een maximum aan goede planten. (advies behouden), voorkomen is beter dan genezen.
Elk jaar probeer ik zoveel mogelijk van deze planten in mijn tuin te hebben.
en rosmarijn is een van deze.
Maar nu, als de winter te sterk is, bevriest de rozemarijn en sterft (dit is de tweede keer dat mij dit is overkomen).
Hoe bewaar je het.
Tweede vraag,
Tijm... thuis sterft het langzaam af, geen enkele plant houdt thuis, ik geloof dat het probleem door de grond komt. Heb je aarde zoals heide nodig?
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/03/12, 09:06

Jij pochte salie ook een paar maanden geleden.

Ik maakte een vierkant van aromaten (precies salie, laurier, rozemarijn) in mijn harde serre die aan het huis was bevestigd, op het OOSTEN gericht. Het is niet vorstvrij (ik ben deze winter nog een kumquat kwijtgeraakt...) maar het lijkt te houden...

Mijn plant van tijm staat buiten, op het zuiden gericht, en houdt stand. Correcte groei. Onze aarde is zuur. (Ik had gemeten op 5.5!)

La lavendel een paar meter verderop kan niet hetzelfde zeggen...het blijft belemmerd...

Als je wilt kunnen we wat foto's delen...

Zijn er oude fabrieken bij jou in de buurt? Er was een geval in Luik waar de grond vervuild was door oude industriële sites... De producten van de moestuin waren veel schadelijker dan de slechtste producten uit de supermarkt die waren behandeld met pesticiden of andere chemicaliën...

ps: we zouden een zaad uitwisseling tussen leden van forums, ik denk er al lang aan en we hebben het al gedaan met delnoram...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 20/03/12, 09:32

ps: we zouden een uitwisseling van zaden kunnen organiseren tussen leden van de forums, ik denk er al lang aan en we hebben het al gedaan met delnoram...

Dit idee is te onderzoeken.
Voorbeeld: de huidige tomaten hebben geen smaak meer.. (mosanto?)
Vroeger was het een echte traktatie
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/03/12, 09:39

Het was met tomaten dat we het met del hebben gemaakt! :)

De Zwarte Krim! Uitstekend!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

Re: Aromatische planten; teelt en gebruik




par dedeleco » 20/03/12, 12:57

lejustemilieu schreef:Hallo,
en rosmarijn is een van deze.
Maar nu, als de winter te sterk is, bevriest de rozemarijn en sterft (dit is de tweede keer dat mij dit is overkomen).
Hoe bewaar je het.

Hij is goed bestand tegen vorst en is behoorlijk koud in de regio Parijs.
Het moet ook erg koud zijn geweest waar je bent.
Het moet aan de zuidkant in de zon worden geplaatst.
Maar we beschermen met dikke isolerende sluiers, in meerdere lagen, vol isolerende lucht op een dikte van minder dan 1 cm (vergelijkbaar met dubbele beglazing) die de warmte uit de grond houden, en zelfs door in te graven in aarde of potgrond.
Gewone rozemarijn (er zijn meerdere soorten) is echt ultragemakkelijk, resistent, ultragemakkelijk te stekken of te leggen, door stengels die tijdens het snoeien zijn afgesneden, te begraven in potgrond en aarde, en daarom heel erg gemakkelijk te bewaren en overal te vermenigvuldigen.
Elk beetje rozemarijn begraven, een beetje vochtig gehouden, neemt en geeft een nieuwe voet. (zoals veel andere planten, forsythia, kamperfoelie, klimop, jasmijn, gewone rozen, enz.)

Tweede vraag,
Tijm... thuis sterft het langzaam af, geen enkele plant houdt thuis, ik geloof dat het probleem door de grond komt. Heb je aarde zoals heide nodig?


De thyn is grilliger, veel minder resistent dan de rozemarijn. de locatie past niet bij hem. niet noodzakelijk heide. Hij houdt van de grond met kiezelstenen en rotshoeken waar niet veel anders groeit.

De vervuiling van industriële sites, zelfs op aangrenzende gronden (km in de omtrek, met dioxines, cadmium, arseen, radioactiviteit, enz.) is ernstig in Frankrijk en elders zoals Japan, de VS, Duitsland.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/02/13, 11:14

Samenvatting: https://www.econologie.com/forums/les-plante ... 12266.html (Maar niet noodzakelijkerwijs alle antibiotica al goed voor de gezondheid)
0 x
julien12
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 10/10/14, 09:38




par julien12 » 10/10/14, 09:46

Christophe schreef:Samenvatting: https://www.econologie.com/forums/les-plante ... 12266.html (Maar niet noodzakelijkerwijs alle antibiotica al goed voor de gezondheid)


Hartelijk dank voor de foto Christophe. Het is echt cool van je :D
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 132-gasten