Waterverbruik

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 18/09/14, 20:58

Did67 schreef:Je gaat me spijt geven dat ik mijn project heb opgegeven!


Ik laat ook wel eens mijn projecten in de steek... deze zomer had ik geen tijd om het zwembad schoon te maken... dus bleef het pad beu... andere werken zijn voorbij gegaan
0 x
de Boulle
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 519
Inschrijving: 02/12/08, 20:44
x 12




par de Boulle » 21/09/14, 08:51

hallo

het is waar dat water kan worden teruggewonnen, ik herinner me dat toen we het huis kochten, we bijna 300 m3 per jaar verbruikten voor 8 personen thuis, toen er geen zwembad was,

voor de brievenbus stond ik te zweten bij het idee de rekening te ontvangen!

vervolgens heb ik op de rechterhoek een flexibele legertank (6m3) voor drinkwater weten te vinden, deze is zwart en staat in de koele schuur,
Ik heb de 2 regenpijpen vanaf het dak (ongeveer 500m²) direct gekanaliseerd om de tank te vullen, met een overloop als de tank vol is, een Basic bewateringspomp (400w) is een controller voor de pomp.

voor het watercircuit heb ik mijn hoofd niet gebroken, ik heb direct na de meter aangesloten met een klep die het stadswater afsluit, ik lever alleen koud water uit de keukenkraan met het stadswater.

toen vond ik 3 jaar geleden een zwembad op de rechterhoek, ongeveer 40m3, en vullen met de tank van 6m3 was uitgesloten!,

dus ik nam de overloop uit de tank, zette er een T-stuk op, voorzag het zwembad van water, deed een stop om te sluiten als het zwembad vol was.

als het einde van het seizoen aanbreekt, is er geen sprake van om al dit water zo te legen!! Ik heb een afvoerpomp van een wasmachine teruggevonden, die pompt het water in het zwembad en plaatst er een anti-modderfilter in, dan sluit ik op de pompuitlaat mijn tuinslang aan, op het uiteinde van de tuinslang sluit ik mijn hogedrukreiniger aan ( wat uiteindelijk ook een pomp is), daar gaan we, ik koppel de regenpijpen van het dak los, maak hem onder druk schoon, evenals de autoterrassen.....

de rest van het water in het zwembad, ik laat het!! voor de lente om de bodem van het zwembad schoon te maken met de stofzuiger, oké, in de afvoerstand op de pomp die terugrijdt naar het riool, maar in dit stadium is er nog maar een paar m3 over.

daarna heb ik hem weer gevuld met regenwater.

onze jaarrekening bedraagt ​​10m3 water per jaar (voor 8 personen), wat nog verder omlaag zou kunnen als ik een klein kraantje zou plaatsen om stadswater af te nemen alleen om te koken of te drinken, want we wassen onze handen in de keuken is dus nog een beetje van een verlies...

het grootste deel van de rekening is het abonnement, volgens de berekeningen die we hebben gemaakt, kunnen we voor iedereen flessenwater kopen, voorlopig houd ik stadswater want 6m3 in de zomer als het 3 weken niet regent, zijn we niet op voorraad, dus ik kijk uit naar een 2e tweedehands tank, maar heb hem nog niet gevonden.

voila...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 21/09/14, 18:15

Inderdaad, met 500 m² dak is je productie belangrijk (in België zou je makkelijk 350 m³/jaar hebben, meer dan je verbruik.

Omgekeerd bevoorraad ik met mijn 48 m² alleen mijn toiletten. (en ondanks mijn 6 of 7 m³ ging ik eind mei kapot: over deze 2 maanden viel het 10e van het gemiddelde)

Op jouw niveau zou je het je zelfs kunnen veroorloven om 10% van de pool als buffer te gebruiken in de periode juni-september en nog veel meer in maart-mei, september-november.

Pas echter op: wasgoed houdt niet van chloor!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
de Boulle
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 519
Inschrijving: 02/12/08, 20:44
x 12




par de Boulle » 21/09/14, 19:07

het is waar dat er een prachtige lente was, het lijkt me dat ik eind mei begin juni ongeveer 1 week terug moest in stadswater, maar toch regent het in de Jura vaak!

om 10% water uit het zwembad te halen, vanaf juni zal het gewoon zijn, maart-mei, geen problemen, het zou bovendien eenvoudig zijn, gewoon om de pomp uit het zwembad te halen en jaren terug te duwen als het water aankomt ( regen) uit het zwembad, zal het het omgekeerde circuit maken :P .

Niet dom!

ja 48m² dak is gewoon jammer want voor de was hoef je minder wasmiddel te gebruiken, voor de vaatwasser geen zout of andere afwasproducten nodig, je ziet direct het verschil met stadswater, de glazen worden snel wit!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 22/09/14, 10:05

het bleken van LV-brillen is voornamelijk te wijten aan de aantasting van het glas door het product.

Nu gebruik ik Finish, dat adverteert erop, en dat gaat veel beter.
Aan de andere kant gaat het porseleinen decor veel sneller weg dan met de zon (die de bril aanviel)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 335-gasten