Nanotechnologie en vervuiling

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 08/09/14, 20:30

Het is waar als de "botsing" de klassieke vorm van een oorlog aanneemt, maar niet als, zoals ik geloof, die van een ineenstorting van de beschaving, die, verre van het stimuleren van de techniek, deze definitief zou uitroeien.

Het lijkt mij heel aannemelijk dat, als men denkt dat het de voortgaande vernietiging van de metabolische mogelijkheden van kapitaal is, via de steeds grotere onderdrukking van het levende werk dat ten grondslag ligt aan deze mars naar instorting; het is van het succes van de aanpak dat de voorspelbare mislukking komt ...

Natuurlijk, zo moeilijk voorstelbaar als het is, sluit niets uit dat er een nieuwe vorm van hypertechnologische overheersing ontstaat en zichzelf oplegt (wat ik natuurlijk niet wens!).
Deze systemische sprong moet echter nog worden geconceptualiseerd ... en moet ons niet doen vergeten dat er andere mogelijkheden zijn die meer glimlachen. 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 09/09/14, 07:45

ahmed hello
en moet niet vergeten dat er andere mogelijke glimlachen zijn.
eruit?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 09/09/14, 21:44

De toekomst die zal resulteren uit de systemische evolutie zal noodzakelijkerwijs ongelukkig zijn; want als dat niet zo is, veronderstelt dat een verder gaan, een vrijwillige "buiten" van het systeem dat breekt met zijn determinisme *.
Dit kan alleen worden overwogen door een wil van de basis van de samenleving, die de neiging zou hebben om de huidige irrationele doelen te weigeren om op een gecoördineerde manier naar de bevrediging van de werkelijke behoeften van iedereen te evolueren. Vanuit het economisme, categorieën die het instortende systeem ondersteunen: werken (in de precieze zin die het in deze context vergt), waarde, koopwaar en geld.
Dit is de enige manier om meer "lachende" toekomsten te configureren (ik heb het hier niet over de mooie toekomst!).

Natuurlijk, geen vervangend systeem garandeert dit, integendeel, elk systeem neigt naar zijn eigen voldoening en zijn limiet en in die zin is alle utopie een dystopie ...

Ervaringen bestaan, bescheiden maar echt, zoals in Chiapas en in Griekenland: ik heb er al over gesproken.

* Dit is wat ons uitnodigt F. Roddier.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 10/09/14, 08:15

ahmed hello
Natuurlijk, geen vervangend systeem garandeert dit, integendeel, elk systeem neigt naar zijn eigen voldoening en zijn limiet en in die zin is alle utopie een dystopie ...
het is nog steeds een kwestie van tijd beschikbaar voor een mogelijke verandering die verre van unaniem is.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 10/09/14, 08:28

Natuurlijk, Janicdit verklaart de zeer heftige reacties van de honden van mediabewakers, zodra ze geformuleerde opmerkingen hebben gericht op de autonomie en daarmee de officiële doxa in vraag stellen * ...

* Doxa: de weg; orthodoxie: het juiste pad (in feite het herkende pad); heterodoxie: de andere manier.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 78-gasten