Nestlé en de Pure Life Water Business (Arte Thema)

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Nestlé en de Pure Life Water Business (Arte Thema)




par Christophe » 06/08/14, 11:50

Gisteren heeft Arte een documentaire van 2012 opnieuw uitgezonden: http://www.arte.tv/fr/nestle-et-le-busi ... 92762.html

Een opbouwend onderzoek op drie continenten dat laat zien hoe de multinational watervoorraden grijpt om ze tegen een hoge prijs te verkopen.

Hoe verander je water in goud? Een bedrijf hanteert het recept: Nestlé, een in Zwitserland gevestigde multinational, wereldleider in de voedingsindustrie, met name dankzij de handel in flessenwater, waarvan het wereldwijd meer dan zestig merken heeft (Perrier, San Pellegrino, Vittel of Polen Spring in de Verenigde Staten).
Voor de voorzitter van de raad, Peter Brabeck, kan water, het speerpunt van een planetaire strategie, "nog eens XNUMX jaar leven garanderen" voor het bedrijf. Ondanks de weigering van het management om samen te werken, nemen Res Gehriger en Urs Schnell een kijkje achter de schermen van deze miljardenmarkt. Van de Verenigde Staten tot Nigeria via Pakistan verkennen ze de circuits van flessenwater en benadrukken ze de soms snelle methoden van de machtigste voedselgroep ter wereld.
Ze laten zien dat ze gebaseerd zijn op een cruciale vraag, het onderwerp van een juridisch vacuüm in veel landen, waaronder advocaten en
lobbyisten van het bedrijf weten hoe te profiteren: wie bezit het water?

Publieke goederen, privéwinsten

In de nasleep van Res Gehriger, aanwezig op het scherm, geeft dit minutieuze onderzoek met nette beelden een stem aan zeer
veel hoofdrolspelers op drie continenten, gebruikers of activisten, tegenstanders en aanhangers van Nestlé. Peter Brabeck verdedigt zelf krachtig zijn standpunt (welsprekend, zoals wanneer hij als "extremistisch" het idee beschrijft dat water een publiek goed moet blijven), door zijn talrijke openbare interventies.


Controleren op ARTE + 7: http://www.arte.tv/guide/fr/041127-000/ ... -bouteille
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36




par 1360 » 06/08/14, 15:15

Ja, het is altijd gemakkelijk om Nestlé te bekritiseren, en de media ontkennen het niet, maar we mogen niet vergeten dat deze "reus" honderdduizenden mensen over de hele wereld ondersteunt.

De belangrijkste productielocatie van de beroemde koffiecapsules is 10 km van mijn huis (in Orbe) en ik kan u garanderen dat niemand klaagt over het hebben van een dergelijke werkgever in de regio (en ik werk niet bij hen thuis. .)

Persoonlijk vind ik het niet erg om een ​​grote groep rijker te zien worden, in welk gebied dan ook, zolang een zeer groot aantal werknemers hun gezin kan onderhouden door thuis te werken (evenals de zeer hoge salarissen van deze werknemers). "Zeer" grote bestuurders storen mij niet, zolang ze het bedrijf maar laten floreren.

Ik zie niet wat er mis is met een bedrijf dat werkt en geld verdient, is dat niet het doel van handel?

Bovendien praten we nooit over het "kolossale" aantal bedrijven dat Nestlé over de hele wereld heeft gered dankzij deze overnames ...

Werken voor geld lijkt me normaal, toch?

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 06/08/14, 18:20

Het is zeker dat er altijd erger is: er zijn veel meer documentaires over anti-groene bedrijven (coca, Monsanto, schaliegas ...) dan over wapenfabrikanten ...

Maar ik "verkies" nog steeds vervuilers dan moordenaars ... zelfs als het in sommige gevallen vergelijkbaar kan zijn ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 148-gasten