Leidingwater besparen met heet water

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/06/14, 16:58

De belangrijkste kosten voor warm water dat in de leiding is afgekoeld, zijn niet het water! Het is de energie die in niets verdwijnt.

Al het "afgekoelde" water wordt teruggewonnen, je moet je voorstellen dat het aan het einde van de tekening vervangen zal zijn door evenveel warm water dat uit de tank komt en dat tevergeefs zal afkoelen. Afhankelijk van de oorsprong van de warmte kunnen de kosten en de vervuiling aanzienlijk zijn (het is nul als je een CESI hebt; het is hoog als het gaat om elektriciteit van hoofdzakelijk nucleaire oorsprong).

Nu is het natuurlijk goed om te sparen. Ik wil niemand ervan weerhouden... In principe zal het nauwelijks iets veranderen.

We moeten altijd onthouden dat het grootste deel van ons waterverbruik... indirect is! Het zit ‘vervat’ in wat we consumeren, van de ton staal in onze auto tot de kg roodvleessteak. 3 liter water om een ​​liter bier te maken... En daar kunnen we gemakkelijk, door onze consumptie een beetje aan te passen, tonnen besparen (en over het algemeen gaat dit ook in de richting van een betere gezondheid - zie vlees rood!).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 30/06/14, 11:39

De belangrijkste kosten voor warm water dat in de leiding is afgekoeld, zijn de energie die verloren gaat.

Helemaal, Did67! En de oplossing voorgesteld door Guyguy37, het gebruik van een permanente warmwaterlus lost dit aspect helemaal niet op.
Ik zie een analogie met het recyclen van glazen flessen, waarbij we ernaar streven de grondstof terug te winnen, die weinig is, en niet de energie (hoewel aanzienlijk) die werd gebruikt om het vorm te geven...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/06/14, 12:01

Ja. Dit is het andere voorbeeld waarbij we ons op een wedstrijd concentreerden, zonder de straal te zien!

[Duitsland heeft gekozen voor statiegeld en hergebruik – al zijn transport/schoonmaak/sterilisatie qua energie ook zwaar!]
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 30/06/14, 18:27

Ik had liever aan een rietje gedacht dan aan een lucifer, maar waarom niet? :D

De instructie is inderdaad een noodoplossing; Er is geen echt bevredigende oplossing voor het korte gebruik van een container met een klein volume die dient als verpakking voor een drank die ver van de plaats van consumptie wordt geproduceerd, anders dan het model zelf in twijfel trekken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/07/14, 10:07

Ah maar het was om in lignine te blijven!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 01/07/14, 10:07

Uw opmerkingen bevestigen dat we ons momenteel in een fase bevinden waarin we liever naar de gevolgen handelen dan naar de oorzaken.

Eén verklaring is dat dit interessant is voor fabrikanten.

Zolang we niet met ons hoofd volledig tegen de muur staan, zullen fabrikanten (en politici) zoveel mogelijk aan de touwtjes van de burger trekken om de kosten van al dit afval en recycling door te berekenen aan de basisconsumenten.

2 anekdotes die dit alomtegenwoordige maatschappelijke functioneren illustreren:

- talrijke selectieve sorteercontainers (karton, plastic, enz.), zorgvuldig gevuld door basisconsumenten die hun afval scheiden, worden in de inzamelwagens gemengd om bij aankomst te worden vervoerd en opnieuw gesorteerd! (Ik zag het laatst nog eens): het zou voordeliger zijn om het gesorteerde afval opnieuw te mengen voor transport dan het gescheiden te vervoeren.
Zeker, meerdere vrachtwagens met meerdere chauffeurs, plus de arbeid die nodig is voor de inzameling, zijn duur, maar misschien zou het verstandiger zijn als de grote industriële groepen die verantwoordelijk zijn voor de afvalverwerking de moeite zouden nemen om deze operatie en deze organisatie te herzien om onnodig werk te voorkomen. voor consumenten... maar daar zijn kosten aan verbonden!

- de beroemde inzameling van plastic flessendoppen die recycling ervan en de financiering van projecten in de gehandicaptensector mogelijk maakt (http://fr.wikipedia.org/wiki/1_Bouchon_1_Sourire).
Omdat je hebt gewerkt binnen een van de schakels in deze recyclingketen (een ESAT), merkte ik op dat de kosten van inzameling, opslag, sortering, verpakking, enz. door de gemeenschap worden gedragen, ten behoeve van de industrieel die deze grondstof tegen een schamele prijs zal terugwinnen.

Het zou voor fabrikanten effectiever zijn om te investeren in minder vervuilende oplossingen dan deze miljoenen plastic doppen, waarvan een groot deel in het milieu terechtkomt.


Kortom, de belangrijkste besparingen die we kunnen realiseren liggen niet waar we denken!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 01/07/14, 14:44

ja, Grelinette, de economie werkt vanuit wat niet... : Cheesy: of, zo u wilt, de micro-economie drukt zijn stempel op wat absurditeiten zijn op macro-economisch niveau...
We zijn nog ver verwijderd van het prachtige verhaal van de rationaliteit van de markteconomie!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten