Tuin en landbouw: direct zaaien VS ploegen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 15:48

1) OK, zoals hierboven gezegd, zware en natte bodems zijn de uitzondering... Zo goed waargenomen / goed geanalyseerd!

2) Ik denk dat ik het ook heb geschreven: ja!

a) Ik open het hooi met een groot mes

b) Ik verspreid het hooi met een soort manuele klauw met 3 tanden en graaf de grond ongeveer 1 cm om

c) Ik zaai

d) Ik bedek: aarde met een molshoop op een deel; anderzijds commerciële potgrond (één zak voor ongeveer tien lijnen van ongeveer 10 m lang)

Molshopengrond is vuiler. Dus geen wietliften meer!

Ik zal daarom in de toekomst overschakelen naar de modus "commerciële compost": een of twee zakken van ongeveer tien euro per jaar...

e) Ja, geen wonder: sommige onkruiden profiteren van deze "opening"; dus er moet nog wat handmatig wieden op de rij worden gedaan. Maar eerlijk gezegd, het is niet de "crisis"!

f) Ik ben van plan te sluiten zodra de planten groot genoeg zijn; het is makkelijker met prei of kool dan met veldsla...

Op de "grote planten" (kool, prei, uien, sjalotten, etc.) ben ik van plan om een ​​dunnere laag RCW aan te brengen (ongeveer 5 cm)...

Maar wacht op het resultaat in de herfst (in principe wordt in alle literatuur gezegd dat uien en sjalotten geen bodems verdragen die rijk zijn aan organisch materiaal; ik mag alles "grillen", maar ik heb er vertrouwen in! .
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 49, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 15:51

U moet weten: vers afgebroken organisch materiaal heeft in principe een kiemremmend effect; er zijn testrapporten op internet over verse compost waar dit "defect" wordt gemeld.

Ik probeer er een "voordeel" van te maken.

Hoe dan ook, naar mijn mening, zoals gezegd, was de opkomst van alle soorten gecultiveerde planten uitstekend: veldsla, sla, uien, prei, kool, peterselie, basilicum, bieten... En zelfs de delicate wortel. Ik heb het niet over de gewone radijs!

Dit alles kwam probleemloos tot stand, in dit kleine zaaivenster!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 16:06

Did67 schreef:
e) Ja, geen wonder: sommige onkruiden profiteren van deze "opening"; dus er moet nog wat handmatig wieden op de rij worden gedaan. Maar eerlijk gezegd, het is niet de "crisis"!

.



Om eerlijk te zijn, mijn methode is "zonder werk", maar niet "zonder - goed! - tijd in je tuin door te brengen". Al was het maar om goed te observeren. Dus ja, ik buk me weer, en tussen twee haakjes, ik scheur het ene of het andere lamskwartier af... en ik zie donkerzwarte regenwormen die me verrukken. De beesten werken!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 05/05/14, 20:23

@ Remundo : Ik schreef, een beetje haastig, geef ik toe, dat wormen aan de basis lagen van humus: in werkelijkheid zijn het vooral schimmels vanwege hun vermogen om houtlignine te verteren die een van de belangrijkste bronnen van humus zijn (toen, zoals opgemerkt Did67, deze schimmels zijn zelf de voedselbron van micro-organismen waarmee ze een trofische keten vormen).
De wormen grijpen vervolgens in om deze humus om te zetten in een klei-humuscomplex, een bijzonder stabiele verbinding (in de oorspronkelijke gietvorm) en essentieel voor de bodemvruchtbaarheid.

Wat betreft het inroepen van een religieus aspect om die en die mening over grondbewerking te weerleggen, het is een proces van bescheiden relevantie...

Het document dat u verstrekt, is afkomstig van INRA, een organisatie die tientallen jaren heeft gewerkt aan de verspreiding van de fysisch-chemische doxa; het getuigt van een late evolutie naar iets meer genuanceerde posities, dat is goed! Ik herinner u eraan dat het INRA pas onlangs een bodemmicrobiologisch laboratorium in Bourgondië heeft heropend (ik had het destijds gemeld)...

Hier een klein verhaaltje: een naburige boer ruilt gewassen voor een stuk akker naast het zijne; wetende dat zijn swinger geen grondbewerking beoefent (helemaal niet uit organische overtuiging!), vraagt ​​hij zich af wanneer het tijd is om te ploegen op het aantal ploegscharen dat hij zou moeten adopteren...
Aangezien zijn aanvankelijke plot een grote meerderheid van de nieuwe set vertegenwoordigt, besluit hij niets te veranderen aan zijn gebruikelijke praktijk, in de verwachting iets te krap te zijn in de nieuwe bijlage, maar toen hij bij de laatste was aangekomen, was hij zeer verrast * om zijn motor weer te zien draaien...

In tien jaar tijd gaat het hele volume bouwland op een perceel door het spijsverteringskanaal van regenwormen (in "normale" omstandigheden!), dat wil zeggen de activiteit van deze kleine beestjes! Zij zijn degenen die de archeologische resten begraven en de stratigrafische lagen bepalen.
U ziet op een link aan de rechterkant van de website aangegeven door Did67, een pagina met de titel "de buitengewone kracht van regenwormen".

*Boeren die naar behoren zijn gekapitteld door landbouwadviseurs en andere toezichthoudende instanties zijn vaak (hoe kun je het hen kwalijk nemen?) fantasieloos (understatement!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/05/14, 09:42

Ahmed schreef:
In tien jaar tijd gaat het hele volume bouwland op een perceel door het spijsverteringskanaal van regenwormen (in "normale" omstandigheden!), dat wil zeggen de activiteit van deze kleine beestjes! Zij zijn degenen die de archeologische resten begraven en de stratigrafische lagen bepalen.
U ziet op een link aan de rechterkant van de website aangegeven door Did67, een pagina met de titel "de buitengewone kracht van regenwormen".

.


Jammer dat ik geen foto heb die Manfred Wenz me liet zien:

- na ongeveer vijftien jaar van "niet ploegen", daarna direct zaaien, had hij de nieuwsgierigheid om een ​​greppel te graven tussen een van zijn percelen en dat van zijn buurman, die was doorgegaan met "conventioneel werk"

- het is alluviaal land in een oude Rijnarm, de grond bevat veel grind en kiezels

- thuis: er was, uit herinnering, 18 cm bruine, humusrijke grond, zonder stenen !

- bij zijn buren, kiezelstenen naar de oppervlakte, een beetje zoals het voorbereiden van beton! Logischerwijs wordt het werk van de wormen elk jaar vernietigd door het draaien... En ongetwijfeld hebben de "conventionele praktijken" ook het aantal regenwormen verminderd, waar de permanente dekking, de planten die bij de gewassen horen een " aanzienlijk vee" bij Manfred.

Ik zou naar zijn huis terug moeten gaan om de exacte cijfers en de gegevens en een kopie van de foto te krijgen.

Ik geloof dat het in zijn geval heel dicht bij 1 cm "verhoogde" grond / jaar zonder grondbewerking ligt.
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 52, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/05/14, 09:44

Ahmed schreef:
maar toen hij de laatste had bereikt, was hij zeer verrast* om te zien dat zijn motor toeren begon te maken...



Voordat ik je las, raadde ik de rest. Duidelijk !!!

Als je bovendien een permanente afdekking toevoegt, te natte percelen vermijdt, enz... is het verschil nog "erger"!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 06/05/14, 11:35

Ja, voor ons is het duidelijk, maar voor geesten gevormd door institutioneel dogma is het heel verrassend!

Observatie van de bosomgeving geeft ons de sleutel om te begrijpen hoe de bodem werkt...

Bewerken door Remundo: het onderwerp is afgedwaald op de heldendaden van Did67, het onderwerp is verdeeld:
https://www.econologie.com/forums/jardin-en- ... 13846.html
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 452-gasten