Thorium: de toekomst van kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Christophe » 16/02/14, 14:14

overvloedige bron met een hoog energiepotentieel, minder kwantiteit en gevaarlijk afval: thorium kan de ontwikkeling van een nieuwe kerncentrale te ondersteunen, maar dat erts gezien door zijn aanhangers als de nucleaire "green" is niet per se een wondermiddel.

Beeld

"Thorium is drie tot vier keer overvloediger in de aardkorst dan uranium, vooral in landen die in de toekomst waarschijnlijk reactoren zullen bouwen, zoals India, Brazilië en Turkije", legt Martha Crawford uit. -Heitzmann, directeur onderzoek, ontwikkeling en innovatie van de Franse nucleaire gigant Areva.

"Als er nieuwe reactoren worden gebouwd, kunnen deze landen ons om oplossingen voor thorium vragen", voegt ze eraan toe.

Areva heeft gesloten met de Belgische Solvay in december een overeenkomst met inbegrip van een onderzoek- en ontwikkelingsprogramma voor de exploitatie van dit mineraal potentiële brandstof kerncentrales te onderzoeken.

Experimentele thoriumreactoren waren al in het midden van de 1950-jaren gebouwd, maar de onderzoeken staan ​​tussen haakjes ten gunste van uranium.

"Ze werden gemotiveerd door de angst voor een tekort aan uranium. Daarna vertraagden ze, vooral in Frankrijk, waar de uraniumcyclus werd afgesloten door een recyclingsysteem voor verbruikte splijtstof op te zetten, "zegt Crawford-Heitzmann.

Als het onderzoek hervatten vandaag de dag, dan is dat omdat de overvloed van de bron ten goede zou komen sommige landen, zoals India, met ongeveer een derde van de reserves in de wereld, is duidelijk vastbesloten om het pad van thorium in de onderdeel van het ambitieuze civiele programma voor nucleaire ontwikkeling.

Aan de andere kant geen opschudding in zicht in een genucleëerd Frankrijk. "Veel landen hebben miljarden en miljarden euro's geïnvesteerd in industriële infrastructuur die afhankelijk is van uranium. Ze proberen ze af te schrijven en willen ze niet vervangen ", zegt Crawford-Heitzmann.

De voordelen zijn niet doorslaggevend genoeg om de sprong te wagen. "Het Thorium belang zinvol slechts in zeer innovatieve reactoren, zoals gesmolten zout, die nog in studie papier", aldus de project manager Sylvain David CNRS, werken aan een dergelijk project het Institute of Nuclear Physics in Orsay.

Evolutie in plaats van revolutie

Belangrijkste nadeel van thorium: het is niet van nature splijtbaar, in tegenstelling tot uranium dat 235 in de huidige reactoren gebruikt. Pas na absorptie van een neutron produceert het een splijtbaar materiaal, uranium 233, dat nodig is om de kettingreactie in de reactor te activeren. Om een ​​thoriumcyclus te starten, hebt u uranium of plutonium nodig (van plantactiviteit).

"Om nog maar te zwijgen over het feit dat het enkele decennia zal duren om voldoende splijtstof te verzamelen om een ​​cyclus te starten", zegt de Commissie voor Atoomenergie (CEA).

De risico's zijn niet nul. Natuurlijk brandstof thorium smelten bij een hogere temperatuur, vertragen het risico van smelten van de reactorkern bij een ongeval. "Maar we kunnen niet zeggen dat dit de magische cirkel waar er meer afval, meer risico, meer Fukushima", zegt David.

De 233 uranium wordt sterk straalt, dat zou vereisen "veel ingewikkelder planten, met het afschermen van de regels stralingsbescherming te ontmoeten", aldus de CEA.

Om te zeggen dat het afval minder radioactief is, "het klopt niet: de radioactiviteit is in bepaalde perioden lager, en sterker in andere. Er is in dit opzicht geen absoluut beslissend voordeel.

Resultaat: de industriële productie van energie door thorium is niet voor morgen.

"Ik denk niet dat we reactoren zullen hebben voor 20 of 30. En dit zal geleidelijk worden gedaan, naast de gesloten cyclus, "voorspelt Martha Crawford-Heitzmann. Vooral omdat met de gesloten uranium-plutoniumcyclus "de nucleaire hulpbron al eeuwenlang is gewaarborgd".

In dit verband is de CEA ontwikkelt een snelle neutronen reactor prototype natriumgekoelde, genaamd "Astrid", die dankzij het uranium 238 kunnen meerdere keren en zelfs plutonium meer dan n 'produceren verbruikt door "snelle kweekreactor".

Goud, uranium vertegenwoordigt 238 99,3% van uranium erts en "grote hoeveelheden uit de mijnen, we weten niet wat te doen," zegt David.


http://www.20minutes.fr/planete/1300034 ... aire-futur
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/02/14, 14:36

Dit is niet nieuw, de ontwikkeling van 4 generatie reactoren thorium wordt al lang verwacht, het mist alleen een energiecrisis en de keuze zal snel worden gemaakt ...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 16/02/14, 15:16

sen-no-sen schreef:Dit is niet nieuw, de ontwikkeling van 4 generatie reactoren thorium wordt al lang verwacht, het mist alleen een energiecrisis en de keuze zal snel worden gemaakt ...
Waarom geen waterstofborium-fusie? Geen afval, heel weinig straling, overvloedige brandstof, rustieke technologie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/02/14, 15:44

Cuicui schreef:
sen-no-sen schreef:Dit is niet nieuw, de ontwikkeling van 4 generatie reactoren thorium wordt al lang verwacht, het mist alleen een energiecrisis en de keuze zal snel worden gemaakt ...
Waarom geen waterstofborium-fusie? Geen afval, heel weinig straling, overvloedige brandstof, rustieke technologie.


Gewoon omdat deze technologie nog niet volwassen genoeg is!
Maar het is eigenlijk de bedoeling dat op de lange termijn de fusie de kernsplijting vervangt.

Een klein diagram
Beeld

Beeld

ITER om te leiden in de vleugel maar zeker dat concurrerende projecten door de eeuwen heen resultaten zullen opleveren (ZR-machines?)
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33

Thorium en RSF




par RégsB » 26/04/14, 14:03

Hallo,

Ik ben al een paar dagen geïnteresseerd in Thorium. De bijbehorende technologie van Melt Salt Reactors lijkt mij een grote stap voorwaarts in vergelijking met de huidige techniek en zelfs naar de volgende (EPR).
Een van de voordelen die ik behouden: deze RSF's zijn zo stabiel dat er geen evacuatieplan nodig is. Sommige zouden zelfs kunnen worden ontworpen om een ​​groot deel van het "hete" afval van huidige energiecentrales te verbruiken.
Ik vind het helemaal niet slecht!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 26/04/14, 20:10

Uit het geheugen gebruikte SuperPhenix gesmolten natrium en werd uitgeschakeld vanwege herhaalde lekken in dit circuit. Ten slotte, als gevolg van de druk van de publieke opinie als gevolg van deze mislukkingen.
Deze lekkageproblemen zijn blijkbaar het afgelopen jaar opgelost en de knowhow is opgedaan.

Het lijkt echter twijfelachtig om deze sector van natrium-warmteoverdrachtsvloeistof nieuw leven in te blazen, gezien de kenmerken van dit product. Het zou tenminste niet onbrandbaar moeten zijn!
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 26/04/14, 21:38

Bonsoir,

Precies, deze RSF niet de vloeibaar natrium die explodeert in contact met lucht of water, maar de fluor die zonder deze bezwaren en bij normale atmosferische druk.
Vandaar dat een beheersing veel gemakkelijker is dan voor het ASTRID-project dat op dit moment door de CEA en AREVA werd bestudeerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 27/04/14, 09:13

ah? Ik ben dan niet op de hoogte ...
Ik moet zien welke samenstelling ze hebben gebruikt, omdat zuiver fluor erger is.
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 27/04/14, 09:52

Hi,

Van wat ik lees, kookt het fluoridezout (ongeveer 700 ° C) in de reactorkern. Een ongeluk zoals het smelten van de reactor als koelingsfalen niet kan plaatsvinden : Mrgreen:
Als er sprake is van een instorting of lediging van het hart, gebeurt dit door de zwaartekracht door een ingevroren zoutplug door een koelere smelt te laten. De stroom wordt gedaan in verschillende tanks die het voortzetten van de reactie onmogelijk maken. Daar koelt de vloeistof rustig en stolt vanzelf.

Een goede site over het onderwerp:

http://energieduthorium.fr/
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 27/04/14, 11:11

RégsB schreef:Hi,

Van wat ik lees, kookt het fluoridezout (ongeveer 700 ° C) in de reactorkern. Een ongeluk zoals het smelten van de reactor als koelingsfalen niet kan plaatsvinden : Mrgreen:
Als er sprake is van een instorting of lediging van het hart, gebeurt dit door de zwaartekracht door een ingevroren zoutplug door een koelere smelt te laten. De stroom wordt gedaan in verschillende tanks die het voortzetten van de reactie onmogelijk maken. Daar koelt de vloeistof rustig en stolt vanzelf.

Een goede site over het onderwerp:

http://energieduthorium.fr/



Er is ook technologie PBMR of modulaire reactor met een bed van ballen.

De conventionele uranium stang hier vervangen door grafietbolletjes met radioactieve brandstof, koelvloeistof een inert gas zoals helium of stikstof, het zich naar de maximale het risico van smelten van de reactor hart.
THTR-technologie bestaat al sinds de 80-jaren en wordt momenteel opnieuw getest bij MIT.
Maar dat verandert het netelige probleem van afval niet!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 204-gasten