Het genetisch erfgoed van de mens...

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 07/01/14, 20:44

Hoe verklaart u deze originele en primitieve menselijke reflex om altijd op zoek te gaan naar wereldwijde weelde, eindeloze groei en overdaad?

vraag je jezelf af, o Grelinette. Dit wordt inderdaad niet uitgelegd om de simpele reden dat deze bewering volkomen onjuist is!
Het is een simpele doorzichtprojectie van de 'tijdgeest' op een uniform en onwerkelijk verleden.
Niet dat prekapitalistische samenlevingen geen hebzucht of andere soortgelijke gebreken kenden, maar hun functioneren was wezenlijk anders dan dat van ons en was niet gericht op accumulatie na accumulatie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 08/01/14, 10:26

Ahmed schreef:
Hoe verklaart u deze originele en primitieve menselijke reflex om altijd op zoek te gaan naar wereldwijde weelde, eindeloze groei en overdaad?

vraag je jezelf af, o Grelinette. Dit wordt inderdaad niet uitgelegd om de simpele reden dat deze bewering volkomen onjuist is!
Het is een simpele doorzichtprojectie van de 'tijdgeest' op een uniform en onwerkelijk verleden.
Niet dat prekapitalistische samenlevingen geen hebzucht of andere soortgelijke gebreken kenden, maar hun functioneren was wezenlijk anders dan dat van ons en was niet gericht op accumulatie na accumulatie.

Ja... Ahmed, wat me stoort aan je antwoord is dat het het probleem op een heel algemene manier benadert en vanuit een heel afstandelijk standpunt, door menselijk gedrag niet op het niveau van het individu maar van de groep te beschouwen.

Wanneer ik de vraag stel "Hoe deze oorspronkelijke en primitieve menselijke reflex te verklaren", redeneer ik op het niveau van het individu, van een gebaar of een gedrag dat met een minimum aan reflectie moet worden overwogen, of in ieder geval door dit te vragen vraag: "Heb ik dit echt nodig of doe ik dit?", "Zal dit gebaar mijn kwaliteit van leven verbeteren?".

In veel gevallen is het antwoord simpelweg nee. En toch zal dit nutteloze gebaar worden gepleegd, zonder medeweten van de vrije wil van de auteur, en vereist het vaak meer inspanning: wanneer de bakker het bleekmiddel gaat halen om het gewetensvol op zijn onverkochte producten te gieten, is het restrictiever dan ze gewoon weg te gooien of leg ze binnen handbereik van degenen die ze nodig hebben. (Sorry voor de bakkers die dit debat lezen. Er is niets tegen u, het is slechts een metafoor! :? )

Toegegeven, het Individu bestaat alleen door verwijzing naar de Groep waartoe hij behoort, maar niettemin... We kunnen ons terecht de vraag stellen van "waarom" zal een zogenaamd "intelligent" wezen zijn denkvermogen verbergen om een ​​"zelfvernietigende" daad te plegen voor zijn groep, en dus voor zichzelf.

Ik zie hier nog steeds een heel menselijke paradox: aan de basis van de oorsprong van menselijke reflexen bevindt zich de reflex van individuele overleving en die van de vernietiging van zijn buurman !

Er is ook de reflex van om de aanwezigheid van de groep te zoeken, dus om de groep te creëren, in tegenstelling tot het verzwakken van de groep.

In feite is het niet fundamenteel menselijk omdat de meeste levende wezens werken volgens dit principe: "Ik heb anderen nodig, maar ik zal handelen om hen te domineren, te verzwakken en te vernietigen"!

Het leven is een paradox.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 08/01/14, 18:58

We kunnen ons met recht deze vraag stellen: "waarom" een wezen dat als "intelligent" wordt beschouwd, zijn denkvermogen verbergt om een ​​daad te plegen die "zelfvernietigend" is voor zijn groep, en dus voor zichzelf.

Dit is inderdaad een goede vraag!
Dit intelligente wezen hoeft deze vernietiging echter niet uit te voeren.
Als we bedenken dat alle koopwaar een duale realiteit heeft die in tegenspraak is: de gebruikswaarde en de ruilwaarde, dan is de houding van uw bakker logisch, aangezien hij ervoor kiest om de voorkeur te geven aan de tweede in plaats van aan de eerste.
In werkelijkheid is hij het niet die vrij kiest, hij handelt alleen als een economische agent die wordt bepaald door waarde... zoals, zoals geschreven Marx, onderwerp-automaat (het is een veelzeggende oxymoron!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 15/01/14, 13:21

Grelinette schreef:Hoe verklaart u deze originele en primitieve menselijke reflex om altijd op zoek te gaan naar wereldwijde weelde, eindeloze groei en overdaad?


Er is geen genetische neiging tot weelde, eindeloze groei, overdaad...
Dit is geen reflex, maar een causale keten van thermodynamische oorsprong.
Mensen zijn begiftigd met een associatieve cortex die hen in staat stelt informatie vast te leggen via hun geheugen.
Deze worden vervolgens binnen de groep gedeeld omdat mensen sociale dieren zijn.
Vervolgens maakt "cognitieve mutualisatie" een versnelling van informatieverwerkingscapaciteiten mogelijk: wat niet door de een wordt ontdekt, zal spoedig door de ander worden ontdekt.
Wanneer een ontdekking wordt gedaan, wordt deze al snel gedeeld en verbeterd...
Als deze kennis eenmaal is verworven, wordt deze uiteindelijk cultureel en wordt deze van generatie op generatie overgedragen en verbeterd.
De intergenerationele cognitieve feedback creëert uiteindelijk een collectief brein dat in de tijd is gefixeerd (kennis uit verleden en heden), het volgt op een toename van kennis die zeer snel exponentieel wordt!
Deze toename van kennis vertaalt zich al snel in een exponentiële verspilling van energie!

Voorbij een bepaalde drempel (kritische drempel genoemd) beginnen menselijke samenlevingen zich te agglomereren (stam, dorp, stad, natie, globalisering), wat hun impact op hun omgeving aanzienlijk vergroot, en het is zover gekomen dat dingen bederven, want hoe meer we onze omgeving aanpassen en hoe meer we ons eraan moeten aanpassen...door nog meer energie te verspillen...tot aan de "limiet": dit is onze huidige situatie!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 128-gasten