Mijn (groot) thermische zonne-energie project

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Mijn (groot) thermische zonne-energie project




par dede2002 » 22/12/13, 16:52

Hallo iedereen,

Ik presenteer u mijn project:
Locatie Genève platteland, 46° noorderbreedte, 500 m hoogte.
Groot huis (of klein gebouw...) met 4 gezinnen, gemiddeld 18 personen.

Conso d'ecs, wauw wat gaat het snel, soms 300 l. bij 60° vertrek over 1 uur...

Dus om te beginnen kon ik op het dak twee groepen panelen in de nok plaatsen, uitgelijnd met de onderkant van de hoofdschoorsteen, 4 ml aan de zuidkant en 6 ml aan de ZO-kant, 2.5 m hoog.
Ik ben van plan om de kleine schoorsteen eronder te gebruiken om de omhulsels van de panelen door te laten.

Hier is een afbeelding, fotomontage om de panelen te lokaliseren.
Het dak heeft een blootstelling van 150° (Z-ZO) en een helling van ongeveer 30°

Beeld

Ik begon een spreadsheet om het gebruik van de 2 groepen panelen afzonderlijk te simuleren, minder in de zomer en meer in de winter.
Theoretische benadering, er wordt geen rekening gehouden met warmteverliezen.
Afhankelijk van de seizoenen en de helling van het dak moet de zonneopbrengst nog worden bepaald.
Onderaan een vergelijking tussen de energie die nodig is om de panelen te vullen en die om hun inhoud te verwarmen.

Beeld

En hier is mijn eerste poging met Dia :D

Beeld

De luchttank voor de panelen wordt een oude boiler van 60 liter.
Ik ben een en al oor voor je opmerkingen!
A+
1 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/12/13, 19:00

Ik zag net een fout:
In de luchtreserve is het de werkende lucht.
In rust zal het bovenaan staan.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 25/12/13, 10:50

Ik begin opnieuw, in het eerste schilderij heb ik de formule omgekeerd, ik hoop dat het deze keer goed is.

Wat vindt u van de prestaties van buffer-ecs warmteoverdracht?

Beeld

Beeld

A+
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 25/12/13, 16:17

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 25/12/13, 23:06

Als ik het goed begrepen heb, zet je de ballon van 60L beter op zolder, anders heb je een grote Ps1-pomp nodig, die veel stroom verbruikt... maar laag genoeg om de panelen leeg te laten lopen.
en wat dacht je van het toevoegen van een wisselaar, zodat je niet bijna 2000 liter glycol hebt?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/12/13, 10:50

Hallo Philippe Schutt :D ,

2000 liter. glycol zou een beetje veel zijn...

Ik kan de tank niet op zolder plaatsen omdat ze bewoond zijn, en de dak-kelder verbinding gaat via een ongebruikte schoorsteen.

Het totale volume warmteoverdrachtsvloeistof zal ongeveer 100 l bedragen.
De twee tanks worden gevuld met warm water en verwarmingswater.

Het vloeistofniveau in rust hangt af van de volumeverhouding vloeistof/lucht.

De pomp zal de lucht in de tank moeten duwen, dan zal het circuit in gedeeltelijke sifon zijn, de pomp zal dan de valhoogte in de tank moeten overwinnen en de druk zal dalen.

De energie die nodig is om de panelen te vullen is veel minder dan die in het warme water dat 's nachts binnenkomt.

Ik werd hier geïnspireerd voor deze montage: http://conseils.xpair.com/actualite_exp ... isques.htm

Ik heb zelfs meerdere offertes opgevraagd bij bedrijven, maar iedereen wil zijn spullen plaatsen, en probeert me ervan te weerhouden een draineerbaar systeem te monteren.

Als ik de luchttank vervang door een expansievat en ik de panelen ontlucht, krijg ik een klassiek drukcircuit.

Bij zelflozend kun je in theorie zuiver water zetten, maar het hangt af van de panelen welke volledig geleegd moeten worden.
Met een beetje antivries beperk ik de risico's, het kookpunt wordt hoger en het circuit beschermd tegen corrosie.
Bovendien is het doel van het gesloten circuit om te voorkomen dat de zuurstof wordt vernieuwd.
Ik zal echter een antivries moeten kiezen die niet schuimt!
Ik hoop dat ik begrijpelijk was.

A+ en fijne feestdagen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 26/12/13, 15:15

oh ja, destijds gebruikte je voor mij streamerballonnen.

Moet de pomp de tankdruk overwinnen? deze druk werkt echter ook aan de pompzijde... Ik zou zeggen dat het het hoogteverschil van de waterkolommen moet overbruggen.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/12/13, 17:44

De druk in de tank moet die zijn van de hoogte van het water bij stilstand (1 bar) + die door opwarming van de lucht (1 bar).

Ik ben benieuwd naar de manometer.

De valhoogte als het circuit eenmaal is gestart, bevindt zich tussen de bovenkant van het reservoir en het niveau (0.5 m.).
Als het circuit eenmaal gevuld is, kan de pomp minder leveren.

Ik vraag me af wat het nut is van het scheiden van de panelen voor de zomer?
Als ik alles laat staan, loop ik het risico te veel stroom te hebben voor de wisselaars > systeem stopt voordat alle voorraad is opgewarmd > herstart met oververhitte panelen...
Of moet u wachten tot de volgende dag om opnieuw op te starten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 26/12/13, 18:23

1 bar in de tank, maar de pomp hoeft niet 1 bar te duwen, maar alleen de ontbrekende waterhoogte, idealiter de hoogte van de panelen.

waarom zou hij stoppen voordat hij alles had opgewarmd? en het kon de 2 ballonnen niet tegelijkertijd opwarmen?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/12/13, 19:31

Ja als het de twee wisselaars lukt om midden in de zomer de stroom van 25m2 af te voeren?
Anders kan de retour naar de panelen te heet zijn?
tenzij je de stroom van de pomp moduleert en inspeelt op de prestaties van de panelen bij hoge temperaturen?
Hoe dan ook, water sturen in een paneel vol lucht van 180° of 200° inspireert me niet, thermische schok en koken van de vloeistof...?

Achteraf is duidelijk dat als de voorraad in de zomer 's ochtends warm is, ik kan wachten tot de volgende dag.

Voor de druk is dit de druk bij de pompinlaat, noodzakelijk om cavitatie te voorkomen.

Als het circuit eenmaal is gestart, komt het circuit overeen met het pompen van water van de bodem van het reservoir om het terug te voeren naar de bovenkant van het reservoir, d.w.z. een hoogte van 0.5 m.

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 97-gasten