Verwisseling van verwarming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 10/06/06, 13:28

Groet de compagnie : Cheesy:
Ik heb een paar pagina's over dit onderwerp gelezen en ik zie dat we hetzelfde probleem hebben.
Een warmtepomp aanpassen aan een oud huis zonder vloerverwarming is lastig.
Een collega op het werk is van plan hetzelfde te doen als jij, Chatelain, in een huis in Normandië van 200 m².
De bestaande olieketel is 30 kW en de warmtebalans voor een huis van 200 m² bedraagt ​​slechts 10 kW.
De olieketel is een lagetemperatuurketel.
Een warmtepomp kan een wateruittredetemperatuur van 50°C leveren.
In dit geval is vloerverwarming ideaal, maar in dit geval is het noodzakelijk om uit te gaan van de bestaande radiatoren.
Het probleem is om te weten hoe lang de olieketel van 30 kW in 24 uur draait en een verbruiksvergelijking te maken met de warmtepomp van 10 kW of zelfs 15 kW en te zien welke het meest winstgevend is.
Naar mijn mening zal het probleem van de koudere starttemperatuur van het water bij een warmtepomp dan bij een boiler eenvoudigweg de bedrijfstijd van het apparaat beïnvloeden.
Het is daarom noodzakelijk om de traagheid van het systeem te vergroten om de bedrijfstijd van de warmtepomp te beperken en zo te voorzien in opslagtanks (warmwatertank).

Voor oppervlakte-geothermie, dat wil zeggen een buis die 80 cm onder de grond in de tuin loopt, heb je het equivalent of zelfs het dubbele van de oppervlakte van het huis nodig om een ​​goede warmtewisselaar te creëren.
Anders moet je voor een huis van 100 m² 200 meter diep boren, wat duur is. Tenzij je André leuk vindt en water uit een grondwaterspiegel haalt en het water afstoot door te verspreiden.
Het beste is altijd om indien nodig een extra verwarmingssysteem aan te houden om de warmtepomp te ontlasten. Het doel van het spel is om het nooit te hoeven gebruiken.
Het ideaal als je gebruik maakt van een warmtepomp is toch om een ​​zwembad in de tuin te hebben en het water daarvan als wisselaar te gebruiken.
Met een omkeerbare warmtepomp kunt u dus in de zomer het zwembad verwarmen en in de winter het huis koelen. En in de winter zal de zwembadwatertemperatuur boven nul graden voorkomen dat de verdamper bevriest en optimale prestaties mogelijk maken.
Toch zal het zeker nodig zijn om een ​​ventilatorconvector in huis toe te voegen als uw olieketel geen lage temperatuur heeft.
0 x
schildknaap
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 16/09/05, 21:35




par schildknaap » 10/06/06, 15:31

Welke merken maken warmtepompen met bestaande radiatoren??
Moet ik overstappen op driefasig?
Tot welke temperatuur kan ik gaan zonder mijn stookolieketel te gebruiken? -10°C? -15°C
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 10/06/06, 16:13

Chatelain schreef:Welke merken maken warmtepompen met bestaande radiatoren??
Moet ik overstappen op driefasig?
Tot welke temperatuur kan ik gaan zonder mijn stookolieketel te gebruiken? -10°C? -15°C


Je hebt de hierboven aangegeven antwoorden (onder andere de Ademe-link)... dus lees je de informatie die we geven niet? :onheil:

Om uw vragen samen te vatten en te beantwoorden:

1) geen als u een correcte algehele prestatie wilt
2) niet noodzakelijkerwijs, maar het wordt aanbevolen boven een bepaald vermogen
3) Hoe kouder het is, hoe meer uw warmtepomp ineffectief zal zijn en moet worden bijgevuld. Met een lucht-luchtwarmtepomp mag u niet verwachten dat u onder de +5°C komt!
0 x
t. bordignon
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/06/06, 18:37
Plaats: België




par t. bordignon » 10/06/06, 18:53

hello,
het houtketelsysteem met warmteaccumulatie in opslagtanks is niet slecht.
maar het is noodzakelijk om de opslagcapaciteit te berekenen op basis van het totale vermogen van de installatie.

een andere oplossing is de automatische houtsnipperketel. Hierbij gaat een tak hout door een molen.

Ik heb een installatie voor mijn huis berekend, wetende dat ik een geïnstalleerd vermogen van 95 kW nodig heb (mijn huis is enorm).
Normaal heb ik ongeveer dertig m³ wafers nodig.
er zijn leveranciers van wafels, de prijzen zijn lager dan die van pellets, maar het beste is om een ​​toeleveringsketen te creëren. afval van houtsnipperzagerijen, park- en tuinonderhoudsbedrijf en anderen.
omdat er nog niet veel vraag is, is hout van dit materiaal zelfs goedkoper en bovendien zijn de eersten die het aanbod verkrijgen gemakkelijker producenten van chips of chips te vinden.
je moet weten dat zagerijen betalen om hun afval te verwijderen...
Een andere toeleveringsketen is het planten van snelgroeiende bomen en deze te roteren om gebieden te hebben waar de boom groeit en gebieden waar je de bopi's kunt oogsten om deze te vermalen. het is mijn toekomstige project, ik heb ongeveer 1.5 ha wilgen nodig.
0 x
t. bordignon
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/06/06, 18:37
Plaats: België




par t. bordignon » 10/06/06, 19:01

hello,
over de bedrijfsstatistieken van een ketel, momenteel woon ik slechts in 1/4 van mijn huis en heb ik een olieketel van 30 kW. de woning is qua isolatie geen voorbeeld maar er wordt wel aan gewerkt.
deze winter bij nog steeds positieve buitentemperaturen draaide de ketel 3 uur/dag met een verbruik van 3l/u. Ik heb geen productie van sanitair warm water op de ketel.
bij negatieve buitentemperaturen, tijdens de koudste winterperiode, van -15°C tot -18°C, draait de ketel 5u/dag, dus 15l/d.
0 x
negentig
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 20/03/06, 12:46
Plaats: Rozenieres (60)




par negentig » 11/06/06, 11:55

hello,
in het kader van 2 projecten:
- verwarmingsapparatuur voor een gebouw van 800 m2,
- project voor het opzetten van een brikettenproductie-eenheid,
Ik heb de volgende informatie gevonden die helaas niet helemaal overeenkomt met t.bordignon:
- in de Oise is een ton nat zaagsel € 17 tot 20 exclusief belasting per ton waard,
- er is een snelgroeiende markt voor houtafval,
- het grootste probleem met dit soort producten is het vochtgehalte (droogte) van het hout, maar er zijn ketels die op vochtig hout werken, als ik er een zou moeten kopen voor het gebouw: het zijn de Scandinaviërs die de betere technologie beheersen, de prijs van zo'n ketel zou zo'n €20 kosten excl. naam ben ik kwijt, extreem zuur) die moet geëvacueerd worden, en de schoorsteenpijp is speciaal, dit alles heeft nog wel een prijs...
- boeren in mijn regio, die vaak zeer grote boerderijen hebben, kopen steeds vaker graanketels (tarwe, enz.),
- een brikettenpers (Duitsers en Italianen gebruiken het en zijn fabrikanten), 100 liter zaagsel (10 tot 15% vochtigheid) per uur kost tussen de 15000 en 22000 € exclusief belastingen - ze hadden een groot succes op expobois omdat "ecologie" en het nieuwe regelgeving met betrekking tot industrieën die houtstof produceren dat niet langer in contact mag komen met werknemers,
- een palletbreker, uit geheugen vanaf € 10,- excl. BTW

Wat pellets betreft, is hier een site waar u leveranciers kunt vinden: itebe.org
En mijn mening over de pellets:
niet echt ecologisch vanwege het drogen (compressie kost niet veel aan elektriciteit): hier zijn enkele cijfers die je hierop vindt http://www.itebe.org/www.routeduboisene ... scicon.pdf
1 fabriek die 10 ton pellets/jaar produceert
kost € 3,-
biedt werk aan 4 personen
gebruikt een droger op 700°C
dan een koeler

Wat het "ecologische" drogen betreft, heb ik op de houtbeurs een fabrikant gevonden: SME die drogers maakt door "ontvochtiging", ik denk dat dit de bevolking van deze site zou kunnen interesseren; allereerst, vergeef me alstublieft voor mijn uitleg (ik ben meer een manager dan een onderzoeker): een kamer (of cel) verwarmd tot minstens 20°C, een "ventilator" die de lucht aanzuigt en ontvochtigt en terugbrengt de lucht die nu een temperatuur van 24°C heeft, de kamer in.
De prijs van het volledige apparaat (cel + ontvochtigingsmechanisme) exclusief verwarming om 5 m3 te behandelen:
in 8 dagen voor zaagsel van 15% (je moet nog een apparaat vinden om het te beluchten),
in 50 dagen voor eikenhout in blokken van 60 mm
varieert van € 18 tot € 000.
Super interessant in warme landen, maar voor een industrieel is het voorraad!

Goed als je geïnteresseerd bent in adressen: ik heb een papieren dossier teruggevonden op expobois in maart 2006 (in puin) waarin ik de info kan zoeken...

Veel leesplezier
Agnes
0 x
Avatar de l'utilisateur
muzo_31
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 07/10/05, 17:11




par muzo_31 » 12/06/06, 22:31

Ik heb een warmtepomp gemarkeerd met "11kW thermisch" met een oppervlaktewisselaar in de tuin. Ik verwarm 200 m² en ze heeft het ongeveer 3 dagen per winter moeilijk. De compressor + circulator verbruikt volgens mijn EDF-meter 2350W. (niet zo slecht de COP!)

Hier is de referentietemperatuur -5°C en indien nodig heb ik de open haard.

Koelen via de vloer raad ik niet aan, het kost veel energie, en het condenseert snel (hallo ijsbaan) het enige belang is om te kunnen zien waar de buizen zijn als je in de grond wilt boren (dat is niet zo alle dagen). Aan de andere kant zorgen waterventilatorconvectoren voor meetbaar comfort. hoewel we hem maar 2 weken per jaar aanzetten (ik weet dat dat rijk klinkt, maar dat wisten we in het begin niet)

Mijn sensor is 240 m² en de installateur vertelde me dat er geen COP-winst te behalen is door hem groter te maken. Ik ben vermoedelijk op de afstand tussen de bochten waar er geen koppeling meer is met de aangrenzende bochten...

alstublieft. Anders, voor de hebzuchtige oliegestookte ketel die aan de oorsprong ligt van de draad, waarom zou je er geen pantone aan toevoegen en wat gebruikte frituurolie verbranden. Zijn er restaurants bij jou in de buurt?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 13/06/06, 00:29

muzo_31 schreef:Ik heb een warmtepomp gemarkeerd met "11kW thermisch" met een oppervlaktewisselaar in de tuin. Ik verwarm 200 m² en ze heeft het ongeveer 3 dagen per winter moeilijk. De compressor + circulator verbruikt volgens mijn EDF-meter 2350W. (niet zo slecht de COP!)


Uh...11kW thermisch is in het beste geval...Heb je het thermisch uitgangsvermogen gemeten wanneer je pomp 2350W "opeet"? Dit is de noodzakelijke voorwaarde om over COP te praten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
muzo_31
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 07/10/05, 17:11




par muzo_31 » 13/06/06, 07:48

Ik heb geen metingen gedaan.
het is voor mij gegarandeerd 11 kW bij -5°C
de technicus vertelde me dat hij buiten het seizoen 14+ kW produceerde.

Ik kijk niet verder. Ik zie dat de elektriciteitsrekening nogal licht is, aangezien ik de enige betalende energie ben waarop ik ben aangesloten, en dat het goed is in huis.
0 x
schildknaap
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 16/09/05, 21:35




par schildknaap » 04/07/06, 19:51

Oké, ik ga beginnen. Ik ging een lucht/lucht-warmtepomp van Daikin installeren. Ik heb al van een paar bedrijven ontvangen en één bedrijf bood aan om een ​​doos met ventilatieopeningen per kamer te installeren in plaats van multi-split. Beide in Daikin met externe compressor.

Normaal gesproken wil ik mijn 3 slaapkamers, mijn woon-/eetkamer en mijn keuken uitrusten. De badkamer krijgt een normale elektrische of oliehanddoekdroger. Hebben...

Wat vinden jullie van de box vergeleken met de multisplit? Wetende dat de badkamer een elektrische handdoekdroger en een ventilatieopening zou hebben, als er een doos was.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 517-gasten